Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06

Auteur Topic: Zelfbouw draaischijf  (gelezen 66235 keer)

DHG500

• Offline Offline
Re: Zelfbouw draaischijf
« Reactie #75 Gepost op: 30 April 2007, 09:21:21 »
Graag gedaan. Voordeel is dat als je regelmatig op (een) kantoor komt je dit spul bij meters gratis mee kunt krijgen (afvalbak bij kopieermachines, repro-afdelingen, postkamer). Ik probeer altijd verschillende raster-patronen en breedtes te scoren. Met 2 bandjes per type kan je jaren vooruit!
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 11 September 2007, 19:09:08 »
Laatste post in dit topic is van april, dus hup, maar eens nieuw leven er in.  ;D

De bouw van mijn draaischijf heeft nog al een tijd stil gelegen, ik had geen zin meer om weer alle posities van de stappenmotor er in te programmeren. Na iedere keer de brug verwijderd te hebben moet de boel opnieuw geprogrammeerd worden. Dat is nu eenmaal de consequentie van de gekozen constructie.
Maar afgelopen week toch maar weer eens aan het programmeren geslagen omdat de mechanisch verbinding van meedraaiende schijf naar brug nu wel solide bleek te zijn. Het resultaat is dat de schijf nu weer keurig voor de sporen stopt en de locs netjes op en af kunnen rijden. Ik heb een kort filmpje gemaakt met een gewone digcam, dus de kwaliteit is niet denderend, maar je  precies zien wat er gebeurt:

http://home.hetnet.nl/~deheer.a/draaischijf/draaischijffilmpje.mpg

Op mijn huidige homepage komen binnenkort nog wel meer foto's en een beschrijving te staan.

groet
Albert

Jan Huchshorn

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 12 September 2007, 23:18:37 »
Mooi filmpje Albert, de schijf werkt prima zo te zien.

Na een hoop geklungel heb ik uiteindelijk de verlichting op mijn draaischijf voor elkaar gekregen.

Er zijn aan elke kant van de brug 3 rijstekorrelampjes gemonteerd, 3 lampjes rond de hut en een in de hut gemonteerd. Met het decodertje onder de brug kan ik de buiten en binnen apart schakelen en gedimd laten branden.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draaischijfbrugonderkant.jpg

Rechts zie je de decoder om de verlichting te schakelen. Links zijn wat diodes gemonteerd voor de terug melding van een loc op de brug naar de S88 aansluitingen. Omdat ik voor de terugmelding slechts een pool (de rondrail)beschikbaar heb en ik twee aansluitingen op de S88 wilde gebruiken, een binnen melder en een melder die door een schakelaar op het midden van de brug bediend wordt, heb ik dat met een stelletje diodes gerealiseerd.
Dit heeft bij, op een na, alle locs altijd goed gewerkt.

Tot dat ik met de verlichting aan de gang ging. Door het vele testen en de/monteren van de brug in en uit de kuil is de massa pen die aan de rails gesoldeerd zit afgebroken. op zich niet zo'n ramp maar voordat de nieuwe er weer goed onder zat heb een paar keer goed kortsluiting gemaakt waarbij weer de diodes van de terugmelding gesneuveld zijn en een paar lampjes.

Nu ben ik weer begonnen met een nieuwe (foolproef) schakeling voor de terugmelding.

Jan.

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 12 September 2007, 23:25:00 »
Jan

Het ziet er schitterend uit. Ik zou willen dat ik dit kon.
En vooral jouw opmerking
Citaat
Nu ben ik weer begonnen met een nieuwe (foolproef) schakeling voor de terugmelding.
Noemen wij op mijn werk "Narrenproof"  ;D

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #79 Gepost op: 13 September 2007, 00:33:27 »
Albert,
Mooi dat jouw schijf weer goed draait. Toch maar voor elkaar gekregen. Hoe is het met het zien van "de stapjes"? Laatst had je het er over dat het bijna niet meer zichtbaar was. (moest ik even aan denken toen ik het schokken van het filmpje zag)

Jan,
Nou dat "geklungel" levert wel een fantastisch product op. Zelfs de onderkant is een genot om naar te kijken.  Een kunstof/messing kombinatie? 

De digitale demo schijf (draaischijf HK) heeft nu rond de 400 uur probleemloos gedraaid. Hij staat nu stil omdat ik de IB er onder vandaan gehaald heb. Heb ik weer op mijn baan aangesloten. 
De analoge schijf werkt ook nog prima (ook verlichting en beweegbare seinen). Deze heeft echter veel minder uren "gedraaid".  Om die ook 400 uur handmatig te laten draaien..............

Graag wil ik (voor mij zelf) nog 2 in elkaar draaiende schijven (Hamburg Altona) maken. Dit is goed mogelijk met de draaischijf HK. Maar ik vrees dat dat er voorlopig niet van komt. Enfin, wensen moeten er blijven.

Trouwens, van de zomer was ik in Bebra. Daar is behalve een nieuwe (geelectrificeerde) schijf ook de oude nog te bewonderen. Een ongelijkbenige. De ene kant 11 meter (vanaf draaipunt) en de andere kant ongeveer 8,5 meter. De kuil is geen "volkreiss".  Om toch rechtdoor te kunnen rijden (over te steken) kunnen ze een los stuk van 2,5 meter aan de 8,5 meter kant koppelen. Ook dat is een wens om nog eens te maken. Met enkele uitbreidingen moet dat goed te verwezelijken zijn.

Tja, het is gauw gezegd, maar we weten met z'n allen dat tussen denken, zeggen en doen nog heel wat hindernissen kunnen zitten. Maar dat maakt het juist leuk (mi)

mvg
Henk

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 13 September 2007, 08:43:40 »
Ik werd even nieuwsgierig door Bebra. Op deze link kan je mooi aan de kuilrand zien wat Henk bedoelt!
http://www.bahnbilder.de/bilder/17365.jpg
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #81 Gepost op: 13 September 2007, 10:59:45 »
Een plaatje is inderdaad duidelijker. De bovenste en onderste laat duidelijk zien dat hij niet volrond gemaakt kon worden vanwege ruimte gebrek. Ja,ja, komt in het echt ook voor. De middelste foto toont het aan te koppelen gedeelte

Nog even wat recht zetten: Het is een 26 meter schijf met een zijde van 13 meter en een zijde van ong. 10,5 meter. Het koppelstuk is ca 2,5 meter.

Nog nieuwsgierig Bop?  :D Ik heb nog meer foto's hoor.

mvg
Henk

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #82 Gepost op: 13 September 2007, 12:38:54 »
Bijzonder zo'n draaischijf. Wist niet dat dit in het echt voorkwam; leuk!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 13 September 2007, 21:42:01 »
@Henk,

Hij draait nagenoeg schokvrij, als je er met je neus bovenop zit kun je de schokjes wel zien, maar dan moet je er echt op letten. Het is niet zo dat de loks staan te trillen op de brug. Het schokken wat je op de film ziet komt door de camera, die is niet echt geschikt voor filmpjes.
Met het idee Hamburg Altona heb ik ook al eens rondgelopen..... (verder zal ik er wel niet mee komen) Als ik nog eens draaischijf bouw, wil ik ook op de HK-methode doen. Dus als je het niet erg vind, bouw ik jouw schijf gewoon na.  ;D

@Jan,
Die lampjes eronder is wel heel mooi, is wel een idee om na te gaan doen.
Een bezetmelder op het midden van de brug is een goed idee, ik heb een pool over (de as), tenslotte heb ik 2 looprailen onder de brug gemaakt die nu gebruikt worden voor de rijstroomvoeding.
Melden die lampjes je brug niet bezet?

Dat bebra-ding gaat me net iets te ver.... het moet hobby blijven en geen obsessie worden. ;)

Ik wil nog wat finetunen, de ruimte tussen rails en brug wat kleiner maken, een zijkant aan de brug maken, lichtmasten ernaast etc etc.

Albert

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #84 Gepost op: 13 September 2007, 23:33:07 »
@Koen
De hobby is vaak nog leuker dan we denken.

@Albert,
Van dat schokken van het filmpje begreep ik. Wat betreft het nabouwen: En als ik het wel erg vind? Gebeurt het ook zeker? :D  Geeft niet hoor. Wordt meer gedaan. Zolang het voor eigen gebruik is heb ik er geen enkele moeite mee. Maar je heb nu een eigen schijf. Dat heeft toch ook wel wat.
Bebra ding: Soms liggen mi hobby en obsessie dicht bij elkaar. :)

@Jan,
Als mechanicus snap ik niets van jouw bezetmelding. Kan ik goed mee leven hoor maar wat bedoel je met een schakelaar in het midden van de brug? Ge woon mechanisch? Dan heb je voor bezetmelding mi niets meer nodig. (nou ja een klein friemel schakelingetje die met de polariteit mee hobbelt.)

Zo, dat was een soort reunie. We zijn weer bij. Leuk.
mvg
Henk

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 14 September 2007, 15:16:15 »
Als je het niet erg vind dat ik hem na zou bouwen, kan ik je eens om advies vragen. Als je het wel erg vind, hoef ik dat niet te doen. ;D

Ik heb jouw schijf zien draaien en die draait gewoon mooier dan de mijne, das de reden dat ik niet 100% tevreden ben met de mijne. En ik moet nog zien dat de mijne 400 uur probleem loos draait.

Als halve electronicus begrijp ik dat Jan's bezetmelding werkt met diodes om 2 circuits gescheiden te krijgen op 2 draden, maar zo effe een schema in elkaar draaien gaat me ook niet lukken.

Jan zal nog wel reageren, ben wel benieuwd hoe het in elkaar zit.

Albert

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #86 Gepost op: 14 September 2007, 20:20:11 »
Albert

Als je wat vragen wil kan dat hoor.  Het zullen ongetwijfeld gerichte vragen zijn. Niet, zoals ik ze ook wel eens krijg : meneer ik wil zelf een draaischijf maken. Hoe moet ik dat doen?  ::)

Jouw schijf heb ik niet gezien. Kan daar dus niet een mening over geven. Wellicht dat met enkele verbeteringen hij wel goed draait. Mijn schijf ben ik ook (eindeloos) aan het verbeteren geweest voor deze naar de zin was.
Enfin, ik hoor wel.
mvg
Henk

Jan Huchshorn

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 14 September 2007, 22:03:56 »
@ Henk,

Die draaischijf in Bebra kun je daar wat meer over vertellen, voor al hoe hij gebruikt werd. Eventueel een plaatje of tekening van boven af zou misschien wat duidelijkheid geven. Het lijkt me een interessant ding.

Het materiaal aan de onderkant van de brug. Messing profieltjes voor het frame van de hut, de bevestiging van de wielen. Printplaat meteriaal voor de subframes voor de wielen en de hoofdliggers. Deze hoofdliggers hebben op dit model geen dragende functie, wel zijn er banen op geëtst om de lampjes van stroom te voorzien.

@ Albert,

Hier nog een principe tekening van hoe de terumelding tot nu toe gewerkt heeft.

Er zit inderdaad een schakelaar in het midden van de brug. Deze wordt ingedrukt door de wielflenzen van de loc. Dit werkt dus ook bij een wiel met een antislipband.
Als een loc de brug oprijdt dan verbindt deze de twee spoorstaven. De onderste S88 aansluiting geeft een bezetmelding, de bovenste niet want voor de deze S88 aansluiting moeten er van 7 diodes de drempelspanning overwonnen worden. Als de schakelaar ingedrukt wordt, zullen de 3 diodes op de brug kortgesloten worden waardoor ook de bovenste S88 aansluiting een bezetmelding geeft.
Als de loc nu even een slechte verbinding met de massa rail heeft, Dan komt er dus digitale spanning op de geïsoleerde spoorstaaf te staan en kan je een bezetmelding op de bovenste S88 aansluiting krijgen voordat de schakelaar ingedrukt is.

Jan.

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #88 Gepost op: 15 September 2007, 00:50:07 »
Dag Jan,

De brug is me duidelijk.  Jouw terugmelding is voor 3 rail begrijp ik. Was me even ontgaan.

Bebra:
Helaas heb ik in Bebra geen mensen gesproken die er uitleg over konden/wilden geven. Wel voortdurend "contact" gehad met een dikke duitser (polizei) die z'n mond steeds open had om "der aus" te schreeuwen. Hij liep samen met een aangelijnde magere duitse herder die gemuilkorft was. Ik dacht: die 2 zouden ze moeten mixen. Was het geheel wat aardiger.

Om die reden heb ik er maar vanaf gezien om een schoorsteen in te klimmen om een foto van bovenaf te maken.
Ik heb echter nog wel een paar foto's waar het wat duidelijker in overkomt. Als onderstaande niet duidelijk is kan ik je deze wel via pb sturen. (komen ook nog op mijn site te staan)

Het meest logische lijkt mij: Door het groter worden van de locs werd de schijf te kort. Dus uitbouwen. Werd natuurlijk veel gedaan. I.p.v. 21 meter naar 26. Echter lag de schijf al tegen een bestaande doorgaande rail aan.
Verplaatsen was geen optie. De gehele railgeometrie moest dan worden gewijzigd. Als enige optie werd de kuil van 21 naar 26 meter gebracht behalve bij de voornoemde doorgaande rail.

Dus de kuil had op ongeveer 330 graden een straal van 13 meter en het overige 30 graden deel een straal van 10,5 meter. (hierop geen spooraansluitingen
De ongelijkbenige brug was gezien vanuit het midden enerzijds 13 meter en de andere zijde 10,5 meter. Als supplement het losse stuk van 2,5 meter (zie foto). Deze stond ook op rondrails . Deze rails liepen niet over de gehele 330 graden. Ik schat 90 graden met 3 á 4 aansluitsporen. Dus naar deze sporen kon een 26 meter loc gedirigeerd worden.  Omdraaien was dus niet mogelijk. Werd het aanvullende stuk niet gebruikt was het dus zaak dat de 13 meter zijde naar dat spoor toedraaide. Dit deel kon dus alle sporen bereiken. Alleen niet een volle draai maken.  En aangezien als de lok de 13 meter zijde opreed er aan de andere zijde een "gat" was van 2,5 meter tussen einde brug en de kuilrand was bijtijds stoppen noodzakelijk. 
Dus kon wel de lok (max 23,5 m) naar alle sporen worden gedraaid. Immers, het 10,5 meter brugdeel kon wel langs de 10,5 meter kuildeel. Kwam het dan zo uit dat "de schoorsteen"aan de verkeerde kant kwam , was een aankoppelen van het supplement weer noodzakelijk.

Zo een beetje duidelijk?
mvg
Henk

Jan Huchshorn

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 15 September 2007, 07:51:43 »
Op de foto's kon je niet goed zien ever welke hoek het suppelement kan verdraaien. Nu je schrijft dat dit ongaveer 90 graden is begint het me wat duidelijker te worden. Misschien dat ze een lange loc toch konden keren door deze halverwege een keer op een opstelspoor te zetten vervolgens de brug weer terugdraaien, de loc weer op de brug en doordraaien. Draaischijven waren tenslotte in eerste instantie uit gevonden om locomotieven te keren.

De foto's op je site is prima Henk, dan kijk ik daar wel.

Jan