Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06

Auteur Topic: Zelfbouw draaischijf  (gelezen 66233 keer)

Jan Huchshorn

• Offline Offline
Re: Zelfbouw draaischijf
« Reactie #45 Gepost op: 18 November 2006, 08:06:33 »

Het is leuk om al die constructies van andere te bekijken. hier nog een paar foto's van mijn draaischijf.  Hij is nog steeds niet helemaal af maar het begint op de VSM-draaischijf te lijken.

Hier nog een paar oudere foto's

http://i134.photobucket.com/albums/q87/Jan-Huchshorn/Draaischijflagering.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q87/Jan-Huchshorn/Draaischijfaandrijving.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q87/Jan-Huchshorn/Draaischijfbesturing02.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q87/Jan-Huchshorn/Draaischijfbesturingsprintachterzij.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q87/Jan-Huchshorn/VSMdraaischijfkaal.jpg

Er moeten nog raampjes in de hut komen, er moeten nog lampjes gemonteerd worden en de lier moet nog nagemaakt worden, daar ben ik op het ogenblik mee bezig. En dan de hele aankleding rondom de draaischijf.

Groeten Jan.

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 18 November 2006, 09:10:53 »
Jan

De besturing van de draaischijf zit daar een micro controller in of is deze opgebouwd met alleen maar logische IC's?

Ik zou er best wel eens een schema van willen zien.  ;D

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Jan Huchshorn

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 18 November 2006, 11:30:01 »
Arthur,

Klopt , geen microcotroller. Opgebouwd met logische IC's maar ook een hand vol diodes die als OF poort werken. De besturing is wel digitaal, 2x MC145027 IC's. In Koploper kan ik hem als een Marklin draaischijf instellen.
Met deze schakeling kan ik echter maar 8 sporen aansluiten. Dat zou ik nog uit kunnen breiden naar 16 sporen, met een extra te ontwerpen print.

Tja een schema :-[  dat heb ik eigenlijk niet.

Kijk dat zit zo. Op een aantal velletjes papier heb ik een schema getekend, zoals dat volgens mij zou moeten kunnen werken. Vervolgens heb ik  gedeelten van het schema opgebouwd op experimenteerbord, om te testen, maar niet de hele schakeling want dat vond ik te veel werk.

Dan begin je in Eagle braaf eerst een schema te tekenen, zoals het hoort.
En dan zomaar ineens krijg je de melding dat het schema en de print niet meer gelijk aan elkaar zijn. Waarom precies weet ik ook niet, maar "lekker belangrijk" heet dat tegenwoordig.
Nu was het bij deze schakeling behoorlijk prakken om alles op een plaatje van 80 x 100 mm (zijn de max. afmetingen van de freeware versie van Eagle) te krijgen. Dus op een gegeven moment werk je alleen nog van die velletjes papier rechtsreeks naar het printontwerp.
Dus voor een schema in Eagle zou ik van uit het print ontwerp weer een schema moeten tekenen, ik ben bang dat dat een hele klus is.

Groeten Jan

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #48 Gepost op: 18 November 2006, 19:29:31 »
Dat is heel wat Jan, een brug met alles er op en er aan. Ook het afremmen voor het stoppen is geniaal. Alhoewel dit natuurlijk te maken heeft met de omtreksnelheid. Hoe lang doet jouw schijf over een rondje?
mvg
Henk

Jan Huchshorn

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 18 November 2006, 21:41:47 »
Henk,

Een rondje duurt ongaveer 60 seconden als ik de brug gewoon door laat lopen. Dat laat je hem in de praktijk eigenlijk nooit doen.

180 graden draaien duurt met optrek en afrem vertraging 34 seconden.

Groeten Jan.

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 18 November 2006, 21:59:09 »
Hele mooie schijf Jan, maar hoe werkt ie nou? Een gewone DC motor eronder? En de positionering? Hoe werkt dat?

Dat hekje aan de zijkant is wel heel erg mooi, hoe heb je dat gemaakt? En die kleine onderdelen zoals die hendels en dat trappetje? 't Ziet er allemaal perfect uit.

Hier de laatste vorderingen van mijn schijf, wat houtwerk tussen en om de rails gemaakt van dun triplex. Ziet er beter uit dan de standaard rails  :)

http://home.hetnet.nl/~deheer.a/draaischijf/houtwerk.jpg

Albert

Jan Huchshorn

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 19 November 2006, 14:50:14 »
Hallo Albert,

De complete aandrijving komt uit de rommeldoos, daar heb ik maar een paar dingen aan hoeven te veranderen om hem geschikt te maken voor de draaischijf, dus een makkie. Het motortje loopt heel mooi en trekt nog geen 30mA bij gebruik in de draaischijf.

De positionering werkt met contactveren die tegen de onderkant van de over de rand van de kuil stekende spoorstaven aanlopen.

http://i134.photobucket.com/albums/q87/Jan-Huchshorn/Draaischijf.jpg

http://i134.photobucket.com/albums/q87/Jan-Huchshorn/Draaischijf-1.jpg

De contactveren worden door een messing plaatje naar beneden gedrukt en zijn hier mee af te stellen. Aan het aansluitspoor hoeft niets afgesteld te worden, je moet er alleen voor zorgen dat de spoorstaven goed op de rand van de kuil liggen.
Verder zoals hier boven al is beschreven.

De hekjes zijn van messing profieltjes in elkaar gesoldeerd. Hierbij heb ik steeds vochtige doeken gebruikt om het reeds gesoldeerde niet uit elkaar te laten vallen. Voor de trappetjes heb ik een malletje gemaakt. Als vloeimiddel heb ik steeds minimale hoeveelheden S39RVS gebruikt, Dan heb je minder soldeer nodig en dat ziet er strakker uit (is overigens niet overal gelukt). Nadeel van S39RVS is dat het messing gaat ontzinken en je de boel na het solderen goed moet schoonmaken.

Ik zie dat je jouw draaischijf ook aan het afwerken bent. Maak je hem nog na van een voorbeeld uit het (vroegere) grootbedrijf.

Groeten Jan.

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 19 November 2006, 15:32:21 »
Nee, de het hele draaischijf project ben ik begonnen om de technische uitdaging.  Ik ben er geloof ik 3 jaar geleden aan begonnen, maar het hele ding heeft 2 jaar in de hoek gestaan omdat ie niet goed draaien wou. Dan weer problemen met de decoder, dan weer mechanische problemen.
Ik heb nooit aan een voorbeeld gedacht. Alleen de plaatjes uit een fleischmann catalogus ernaast gehouden om een idee te hebben.
Vandaar ook de afwerking met hout naast de rails op de brug. Het idee om de looprails van ballast te voorzien komt eigenlijk uit mijn duim, het staat wel aardig, maar ik heb het nog nergens gezien.
De hele afwerking interresseerde me niet zoveel, maar aangezien de techniek nu in orde lijkt te zijn, wil ik nu toch wat aan de afwerking gaan doen. 't Is betrekkelijk weinig moeite als ik kijk naar de moeite die er al in zit.
De afmetingen komen ook uit mijn duim, de brug is 33 cm lang en dat is 2 cm langer dan de fleischmann 26mtr schijf. De mijne zou 28,7mtr zijn, heb ik toen zo bedacht om makkelijker met koploper te kunnen rijden.
Brugbreedte is bij mij 58mm en dat lijkt me nu ook wat te breed. Verder wil ik er wel een huisje op zetten, en eventueel nog een werkend sper-sein. Onder de brug moet wel ergens een funktie decoder te verstoppen zijn.
Hoe voorzie jij je brug eigenlijk van rijspanning? Als je dat via die contact veertjes doet gaat de locverlichting tijdens draaien uit, toch?

groeten
Albert

Jan Huchshorn

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 19 November 2006, 17:19:08 »
De brug krijgt rijspanning via de centrale aandrijfas. Op deze as zit een meenemer geperst (aluminium tonnetje op een van de foto's), hierop wordt een stalen strip geschroefd, die tussen de spoorstaven ligt. De stalen strip is weer met twee schroeven geïsoleerd aan de brug bevestigd. De strip brengt dus de aandrijfkracht over van de motor naar de brug en voorziet het sleepcontact van de loc van spanning.
Ik rij dus drierail. Massa gaat via een geïsoleerde verbinding door de meenemer naar een sleepcontact. Er staat altijd spanning op de brug.

De contactveren zijn verbonden met de massa van de brug. Op de korte geïsoleerde aansluit sporen staat een stuurspanning vanuit de besturing. Dus met de contactveren wordt de besturing geschakeld en als de brug stilstaat heb je toch massaverbinding van de aansluit sporen.

De brugbreedte van 58mm valt nog wel mee. De VSM draaischijf heeft een breed en een smal looppad. De brugbreedte heb ik nu 53,5mm, met twee brede looppaden zou je op +/- 56mm uitkomen.

De VSM heeft ook balast onder de rondrail. Dat schijnt inderdaad een goedkope oplossing te zijn.

Ik ben ook 3 jaar geleden begonnen met de draaischijf. Een hele poos heeft hij alleen gewerkt met een experimentele besturing een aansluitspoor en kon hij alleen 180graden draaien. Al wel met Koploper.

Ik had nog te weinig ervaring met Eagle om een voor mij zo gecompliceerde printplaat te ontwerpen. Om meer ervaring op te doen heb ik een NS seindecoder ontworpen. Maar wat moet je daarmee als je geen NS seinen hebt, dus heb ik die ook gemaakt. En dan blijft zo'n draaischijf project hangen.

Groeten Jan.

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 23 November 2006, 21:31:21 »
Zo'n project blijft dan hangen ja, ik ken het.  ;D

Maar voorlopig gaan we langzaam maar zeker verder, de zolder is opgeruimd, kasten eruit, andere kast er in, computers verhuisd, en ruimte gemaakt om de draaischijf in de baan te bouwen. De schijf hangt inmiddels in de tafel, is op hoogte gesteld, en een eerste testrondje was niet onbevredigend. Paar plaatjes van gemaakt:
http://home.hetnet.nl/~deheer.a/locloods/4.jpg
http://home.hetnet.nl/~deheer.a/locloods/5.jpg
http://home.hetnet.nl/~deheer.a/locloods/6.jpg
http://home.hetnet.nl/~deheer.a/locloods/7.jpg

Stoomloc 01 was zo gewillig om de hoogte van de hele draaischijf even te controleren  ;D
Inmiddels ligt de besturings elektronica er weer om heen, en kan ik nu een ompoolschakelingetje in elkaar gaan solderen. Als dat klaar is kan de elektronica een definitief plaatsje krijgen, en kunnen alle sporen gelegd gaan worden.

Albert

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 23 November 2006, 21:40:10 »
Mooie draaischijf Jan!

Heb je dit aanzicht ook in beschilderde toestand?

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Jan Huchshorn

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 24 November 2006, 00:29:03 »
Dank je Timaximus.

Foto:

http://i134.photobucket.com/albums/q87/Jan-Huchshorn/DraaischijfVSMmodel02.jpg

Stoomloc 01 was zo gewillig om de hoogte van de hele draaischijf even te controleren  ;D

Mooi is dat, elke fase moet uitgebreid getest worden.

Groeten Jan.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #57 Gepost op: 24 November 2006, 08:05:42 »
Vakwerk hoor, Jan! ::)
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 24 November 2006, 08:53:27 »
Heel mooi ding Jan, knap gemaakt, al die kleine details zoals trappetjes, hendeltjes etc. Dat zie ik mezelf niet doen.

Ik wil van mijn brug de zijkant nog wel netjes afwerken zodat je niet tegen de zijkant van dat plexiglas aan kijkt. Dan komt er nog een hekje langs en een huisje erop, en als ik nog een trappetje ergens tegenkom komt die er ook wel op, maar zelf maken zie ik niet zitten.
Ik moet de sporen gaan leggen, en dan alle posities in de software in gaan voeren, das ook weer een paar avonden werk.

groeten
Albert

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #59 Gepost op: 24 November 2006, 09:49:59 »
al die kleine details zoals trappetjes, hendeltjes etc. Dat zie ik mezelf niet doen.

hoi Albert,
Ik weet niet of je een bepaalde schijf na wil maken maar er zijn diverse schijven die geen trapje, huisje etc. hebben. Kijk eens op mijn site. www.draaischijfhk.nl.  Daar staan onder de kop het grote voorbeeld/foto's diverse voorbeelden. M.i. kan een eenvoudige brug werkelijkheidsgetrouw en dus mooi zijn
mvg
Henk Kooiman.