Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Ronald Halma
Vandaag om 14:58:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 14:50:02
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 14:47:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijnstein
Vandaag om 13:52:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: Station Mariëlberg - (Baanplan H0)  (gelezen 17656 keer)

Henk H.

• Offline Offline
Station Mariëlberg - (Baanplan H0)
« Gepost op: 25 January 2009, 11:53:56 »
Hallo allemaal,

Graag jullie kritiek en complimentjes :-) op mijn nieuwe baanplan.

Station Mariëlberg is een tussenstation aan een dubbelspoor gesitueerd in een typisch nederlands plattelands-landschap.

Het station in detail:

Het dorp en het landschap heb ik nog niet in detail uitgewerkt, maar dit wordt het spoorplan:

Zoals jullie zien heb ik het schaduw station en het dorp nog niet uitgewerkt...

De baan is vrij lang ivm rijtijd en afdaling naar het schaduw station.
Afmetingen: 4.00 bij 1.30 meter

Graag jullie mening en advies, Groeten Henk.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2009, 05:35:30 door Hans van de Burgt »
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Station Mariëlberg
« Reactie #1 Gepost op: 25 January 2009, 12:13:47 »
Henk, welke schaal? Bij H0 zal dit niet gaan, bij N wel. Ik denk laatstgenoemde? ::) ;)

Robert B.

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 25 January 2009, 13:18:28 »
Ik heb hem van de week al mogen bekijken en vind het er op papier goed uitzien.

Volgens mij moet het met H0 wel haalbaar zijn alleen een lange sleep is echter niet mogelijk. Ik ben reuze benieuwd waarom het in H0 niet haalbaar zou kunnen zijn en wat Henk er aan kan verbeteren zodat het wel mogelijk is.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 25 January 2009, 13:22:45 »
Als het H0 is, dan schat ik dat alleen het gekleurde deel (station) al zo'n 3,5 meter in beslag neemt. Dat gaat dus niet als de totaal beschikbare ruimte 4 meter is.
Reinier

Cambalou

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 25 January 2009, 13:33:01 »
Ik zie:
- afbuigende wissels in hoofdsporen. ZOu ik niet doen.
- een rangeerspoor bij de containerterminal dat direct op het hoofdspoor uitkomt.  Ik zou daar wat meer rangeersporen aanleggen.
- de beschikbare ruimte is wat krap om het station op deze manier te plaatsen. Ik zou, als je het emplacement uit je tekening wil handhaven, de bogen anders vormgeven. Als je nagaat dat een perronspoor minimaal 1,70 meter lang zou moeten zijn (5 bakken + lok) dan zie je met even snel nameten wel dat het niet gaat passen op deze manier...

SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
« Reactie #5 Gepost op: 25 January 2009, 13:50:36 »
Als het H0 is, dan schat ik dat alleen het gekleurde deel (station) al zo'n 3,5 meter in beslag neemt. Dat gaat dus niet als de totaal beschikbare ruimte 4 meter is.
Doordat het station en de sporen diagonaal liggen heb je natuurlijk wel meer ruimte, lijkt me zo. De vier meter is gewoon van links naar rechts gemeten. Ik ken de boogstralen van h0 niet, dus ik heb geen idee hoeveel je nu over moet houden aan ruimte voor die bogen. Dat kan Henk wel zelf uitzoeken.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 25 January 2009, 14:40:48 »
Diagonaal leggen levert wel iets ruimtewinst op, maar die wordt weer teniet gedaan door de extra lengte die de bogen in beslag nemen. Je moet nu namelijk meer dan 180 graden draaien.
Reinier

Rmul

• Offline Offline
  • altijd een zwak voor de kleintjes
« Reactie #7 Gepost op: 25 January 2009, 15:16:31 »
Ik zou met de afmetingen echt spoor N nemen in elk geval, anders krijg je dat dorp en die polder er echt niet bij. Maar das meer persoonlijk, ik hou van ruimte tussen dingen en van meerdere dorpen.
Verder: erg leuk ontwerp! ;)
Als je 'm ooit bouwt ben ik erg benieuwd naar het resultaat.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #8 Gepost op: 25 January 2009, 16:57:46 »
Ik zie:
- afbuigende wissels in hoofdsporen. Zou ik niet doen.

Daar ben ik het mee eens.
Waar is dat korte spoortje dat doodloopt tegen het perron voor bedoeld, Henk? Als iemand in Post T per ongeluk de wissel omlegt, dan vliegt de intercity Haarlem zo het perron op, met alle gevolgen vandien...

Ik vind het verder een goed plan. Het kwam (komt?) in de praktijk zeker voor, dat de rangeersporen direct aansluiten op het hoofdspoor. Bij het rangeren geeft het natuurlijk wel beperkingen door de dienstregeling.

Succes, Henk.

Groet,
Basilicum

Cambalou

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 25 January 2009, 18:09:34 »
Ik vind het verder een goed plan. Het kwam (komt?) in de praktijk zeker voor, dat de rangeersporen direct aansluiten op het hoofdspoor. Bij het rangeren geeft het natuurlijk wel beperkingen door de dienstregeling.
Mja, het kan wel, maar ik zou persoonlijk nog een extra inhaalspoor en uithaalspoor aan de kant van de containerterminal aanleggen.  Dat maakt het rangeren makkelijker én je kan nog eens een trein 'aan de kant' zetten. En nu ik nog eens kijk zou ik aan de onderkant bij het goederenemplacement ook een uithaalspoor gebruiken aan de rechterkant. De oude losplaats is ook niet echt handig, want stel dat je daar wagens zou neerzetten, dan zijn de opstelsporen links van die losplaats niet bereikbaar. Ik zou persoonlijk de losplaats aan het uiterste onderste spoor situeren.

Henk H.

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 25 January 2009, 19:02:11 »
Allereerst bedankt voor jullie reacties!

De baan is idd in HO. Gezien het maar een oud stationnetje is ben ik uitgegaan van stoptreinen en een enkele intercity. Vooreerst heeft het perron een lengte gekregen van 1.05 meter... ik weet dat dat kort is. Namelijk net genoeg voor een koploper met
3 bakken.
Doordat het station en de sporen diagonaal liggen heb je natuurlijk wel meer ruimte, lijkt me zo. De vier meter is gewoon van links naar rechts gemeten. Ik ken de boogstralen van h0 niet, dus ik heb geen idee hoeveel je nu over moet houden aan ruimte voor die bogen. Dat kan Henk wel zelf uitzoeken.

Mvg,
Martin

Met de afmetingen die PIKO geeft op de A-gleiss moet het qua R2 R3 en R4 makkelijk lukken!
Daar heb ik de breedte op gebaseerd. De tekening is in die zin redelijk op schaal.

Daar ben ik het mee eens.
Waar is dat korte spoortje dat doodloopt tegen het perron voor bedoeld, Henk? Als iemand in Post T per ongeluk de wissel omlegt, dan vliegt de intercity Haarlem zo het perron op, met alle gevolgen vandien...

Succes, Henk.

Groet,
Basilicum

De doodlopende sporen zijn voor oud materieel en eventueel parkeren van losse locjes.
Bv een hippel, sikje of 1306. Hier heeft vroeger een locloods gestaan en is eigenlijk verlaten spoor. De rangeersporen zijn gebaseerd op stationnetjes uit de jaren '50 hier uit het noorden van het land.
De oude losplaats wordt ook niet meer gebruikt... het meest zuidelijke spoor is speciaal voor oude wegrottende groente bakken oid. Er kan gerangeerd worden.. maar das alles.
In heerenveen ligt er ook nog zo'n verlaten zijspoor naar waar ooit 'van gent en loos' stond.
Wordt nu zelden gebruikt voor bv defecte treinstellen of werktreinen (opslagspoor).
Het lijkt me idd verstandig om het spoor dat doodloopt tegen het eiland perron te laten vervallen.
Een intercity op het perron is ook niet alles. Al zou ik die mensen in Post T meteen ontslaan na alle schade ;-)

Wat ik ook vergeten was te zeggen is dat ik nog geen bal snap van digitaal en dus eerst analoog wil beginnen. Twee gescheiden sporen dus... Vandaar ook de rode stip op de wissels. Deze moeten van elkaar geisoleerd worden.
Ik ga de baan in driedelen maken zodat er eventeel nog aan de koppen verlengd kan worden...

Graag jullie reacties...

« Laatst bewerkt op: 25 January 2009, 19:23:16 door Henk H. »

Cambalou

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 25 January 2009, 19:59:05 »
Allereerst bedankt voor jullie reacties!

De baan is idd in HO. Gezien het maar een oud stationnetje is ben ik uitgegaan van stoptreinen en een enkele intercity. Vooreerst heeft het perron een lengte gekregen van 1.05 meter... ik weet dat dat kort is. Namelijk net genoeg voor een koploper met
3 bakken.
Ik zou toch echt proberen het perron iets langer te maken, misschien dat je het voor een deel in een boog kan leggen. 1,05 meter is wel heel erg kort. Ik hou voor mezelf 5 bakken + lok aan. Dan zit je op minimaal 1.70 meter. Of leg je sporen dan in ieder geval zodanig dat je altijd dat langere perron nog kan aanleggen.

Citaat
Met de afmetingen die PIKO geeft op de A-gleiss moet het qua R2 R3 en R4 makkelijk lukken!
Daar heb ik de breedte op gebaseerd. De tekening is in die zin redelijk op schaal.

Ik heb nog een stapel Piko A-rails liggen, nieuw en ongebruikt. Als je interesse hebt stuur maar even een PM.

Citaat
De doodlopende sporen zijn voor oud materieel en eventueel parkeren van losse locjes.
Bv een hippel, sikje of 1306. Hier heeft vroeger een locloods gestaan en is eigenlijk verlaten spoor. De rangeersporen zijn gebaseerd op stationnetjes uit de jaren '50 hier uit het noorden van het land.
De oude losplaats wordt ook niet meer gebruikt... het meest zuidelijke spoor is speciaal voor oude wegrottende groente bakken oid. Er kan gerangeerd worden.. maar das alles.
In dat geval zou ik de containerterminal naar de onderkant van de baan verplaatsen. Rangeren wil je liever niet over je hoofdbaan doen.

Citaat
Wat ik ook vergeten was te zeggen is dat ik nog geen bal snap van digitaal en dus eerst analoog wil beginnen. Twee gescheiden sporen dus... Vandaar ook de rode stip op de wissels. Deze moeten van elkaar geisoleerd worden.
Ik ga de baan in driedelen maken zodat er eventeel nog aan de koppen verlengd kan worden...

Graag jullie reacties...
Digitaal is 10 x makkelijker dan analoog en voor de kosten hoef je het ook niet te laten. Ik zou direct digitaal beginnen als je de baan van de grond af moet opbouwen. Elke investering, of het nu tijd of geld is in analoge besturing is zonde IMHO.

ChrisTM

• Offline Offline
  • GelderHOven
« Reactie #12 Gepost op: 25 January 2009, 21:46:37 »
Hallo Henk

Je station ziet er interessant en speels uit, het biedt je volgens mij genoeg ruimte om leuke dingen op te doen. Als ik jou was zou ik de perrons alleen wel langer maken, je hebt er immers ruimte zat voor (4 mtr).  Ook zou ik de diagonaal wat minder scherp laten lopen. Rechts inderdaad zoveel mogelijk naar achter doch probeer linksvoor zoveel mogelijk open ruimte te houden. Hierdoor worden je bogen ook weer iets minder scherp en krijg je meer ruimte voor langere perrons.
Wat die bogen betreft, probeer die zoveel mogelijk uit het zicht te houden,  rechts kan je bijv. direct uit het station al de weg  “ naar beneden” gaan. Aan het eind van die bocht rechts zit je dan al een heel eind onder het nivo 0.  Er zijn genoeg mogelijkheden om e.e.a. te camoufleren.
Links uit het station is dit wat lastiger, maar je zou dat kunnen oplossen door halverwege die linkerbocht bijv. een heuvelrug te maken en het spoor hierin te laten verdwijnen en vanaf daar dan naar nivo -1 te gaan.
Door dit alles krijg je visueel een veel beter effect en creeer je voor jezelf ook meer ruimte om andere leuke dingen op te maken.

Succes / Chris

Henk H.

• Offline Offline
Re: Station Mariëlberg - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 26 January 2009, 09:59:03 »
Hmmm... goede punten, ik ga nog maar eens even brain-waven...

Hoop binnenkort met een nieuw baanplan te komen... wordt dus vervolgd...

Groetjes Henk

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
Re: Station Mariëlberg - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 26 January 2009, 12:47:36 »
Hallo,

Waarom station Mariënberg o sorry  Mariëlberg, misschien tot eens toegeven dat je aan een leesbril toe bent.

mvgr Evert Maaselink
« Laatst bewerkt op: 26 January 2009, 13:11:23 door mass am see. Reden: niet goed gelezen (zonder bril) »