Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
  

Auteur Topic: Station Mariëlberg - (Baanplan H0)  (gelezen 17691 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Station Mariëlberg - (Baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 26 January 2009, 13:03:08 »
Waarom station Mariënberg

Het gaat hier toch helemaal niet over Mariënberg? Het ontwerp heet Mariëlberg. Volgens mij is dit een zelfbedacht ontwerp, het lijkt ook helemaal niet op Mariënberg.
Reinier

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Station Mariëlberg - (Baanplan H0)
« Reactie #16 Gepost op: 26 January 2009, 14:03:36 »
Laat me raden, het vrouwtje het Mariël?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Harry62

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: Station Mariëlberg - (Baanplan H0)
« Reactie #17 Gepost op: 26 January 2009, 14:34:52 »
Het gaat hier toch helemaal niet over Mariënberg? Het ontwerp heet Mariëlberg. Volgens mij is dit een zelfbedacht ontwerp, het lijkt ook helemaal niet op Mariënberg.

Volgens mij is er ook al iemand bezig met het nabouwen van Mariënberg.  Alleen lees je daar de laatste tijd niks meer over..

Groeten Harry.

Henk H.

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Station Mariëlberg - (Baanplan H0)
« Reactie #18 Gepost op: 26 January 2009, 15:16:59 »
Laat me raden, het vrouwtje het Mariël?

Inderdaad, het was de enige manier om permissie te krijgen... :P
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

Henk H.

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Station Mariëlberg - (Baanplan H0)
« Reactie #19 Gepost op: 30 January 2009, 07:52:37 »
Er is een beslissing gevallen: ik ga toch voor digitaal...

Dat maakt een complexere baanbouw mogelijk, dus meer modelbouw en ontwerp plezier.

Ook kunnen er dan meer treinen rijden tegelijk rijden.
Heb een kleine spoedcursus in de treinenshop gehad te Heerenveen.

Ik wil Albert daarvoort hartelijk bedanken.
Hoop vandaag ook het nieuwe ontwerp/stations plan voor Mariëlberg hier te kunnen posten.

Cheers Henk
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Station Mariëlberg - (Baanplan H0)
« Reactie #20 Gepost op: 30 January 2009, 12:37:26 »
Dat betekend dus wel dat jij je huidige 3 treinen moet voorzien van decoders. Die Piko 1900 is al digitaal voorbereid maar bij Lima en Jouef wordt het naar mijn idee lastiger. Maar ik ben reuze benieuwd naar een nieuw en ingewikkeldere baanplan. Wellicht kan je mij die vanavond al laten zien.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Henk H.

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Station Mariëlberg - (Baanplan H0)
« Reactie #21 Gepost op: 30 January 2009, 13:27:11 »
In mijn nieuwe plan is het station gesitueerd van rechtsonder naar linksboven en vice versa ipv het eerdere plan waarin het station gelegen was van linksonder naar rechtsboven...

Natuurlijk betekent dit dat de rest van de baan dus in spiegelbeeld gezet moet worden. Het hoofdspoor gaat nu zoals ge-adviseerd langs de peronnen...
Het zijspoor buigt nu dus al af in de bocht...
Ook heb ik het eilandperron verlengd tot 1.50m.



Wederom graag jullie meningen en opmerkingen...
« Laatst bewerkt op: 30 January 2009, 13:55:28 door Henk H. »
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Station Mariëlberg - (Baanplan H0)
« Reactie #22 Gepost op: 30 January 2009, 19:57:58 »
Ik zie:
- nog steeds een afbuigend wissel in het bovenste hoofdspoor
- waarom heb je nu een doorgaand spoor voor de containerterminal langs? Ik zou daar een aftakkend kopspoor vanaf dat doorgaande (inhaal)spoor aanleggen en het inhaalspoor voorzien van uithaalsporen
- ik zou aan de linkerkant nog een paar overloopwissels neerleggen. Anders rangeert het een beetje lastig.
- er zit een rare kronkel in het bovenste spoor

Ik zou nog even terug gaan naar de tekentafel. Wel een mooie stijl van tekenen trouwens.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2009, 20:02:14 door Remco77 »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Station Mariëlberg - (Baanplan H0)
« Reactie #23 Gepost op: 31 January 2009, 10:20:12 »
Ik heb even wat zitten pielen in Wintrack:



Het is een eerste vingeroefening, maar volgens mij heb je op deze manier meer natuurgetrouwe rangeermogelijkheden, is het inhaalspoor vanaf beide kanten bereikbaar en hoef je niet te rangeren over de hoofdbaan. Let niet al teveel op die S-bochten bij de stations, met flexrails kun je daar iets moois van maken.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Henk H.

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Station Mariëlberg - (Baanplan H0)
« Reactie #24 Gepost op: 02 February 2009, 07:56:51 »


Het ziet er goed uit Remco! Dank voor je visie en uitwerking.
Alleen zit ik vast aan de afmeting 400 bij 150... :-(
Niet te vergeten de afdaling...
Dat wordt nog wat...

Hmmm... iemand een kopietje wintrack voor me? :-)
Dat tekent zo te zien een stuk makkelijker uit...
Slepen en leggen denk ik?

Ook is het dan makkelijker plannen tav het bochtenwerk...
Nu moet ik eerst de radius omzetten naar de schaal waarin ik teken en kan geen rekening houden met de lengte van de rails en wissels.
Maar eens even om me heen kijken.
Heb wel een busch 2810 baanplanner maar die werkt niet fijn.

Cheers Henk

Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

Henk H.

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Station Mariëlberg - (Baanplan H0)
« Reactie #25 Gepost op: 02 February 2009, 11:58:00 »
Even in Paint aan de slag geweest met een nieuw plan, gebaseerd op zoals het er in 1965 uit zag in Hv...
Heb alle stoomtram lijnen verwijderd... En hier en daar iets aangepast.


Is dit beter?

Cheers Henk
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Station Mariëlberg - (Baanplan H0)
« Reactie #26 Gepost op: 02 February 2009, 13:07:46 »
Ziet er goed uit. Een paar kleine aanpassingen:

- ik heb bij de containerterminal een extra spoor aangelegd en het uithaalspoor aan de linkerzijde verlengd.
- ik heb een uithaalspoor aan de onderkant links verlegd naar onderkant rechts.

Zoiets dus:




SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Station Mariëlberg - (Baanplan H0)
« Reactie #27 Gepost op: 03 February 2009, 14:39:39 »

Hmmm... iemand een kopietje wintrack voor me? :-)
Dat tekent zo te zien een stuk makkelijker uit...
Slepen en leggen denk ik?

Trackplanner! Werkt exact hetzelfde en is nog gratis ook.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Henk H.

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Station Mariëlberg - (Baanplan H0)
« Reactie #28 Gepost op: 04 February 2009, 09:26:26 »
Dank je Marcel...

Maar mijn duitse vocabulaire en Terminologie is niet erg up to date.
Heb liever een engelse uitvoering... :-)

Als het goed is heb ik deze week mijn Wintr. binnen!

Zonder italiaans language pack... :-)
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

Henk H.

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Station Mariëlberg - (Baanplan H0)
« Reactie #29 Gepost op: 09 February 2009, 10:28:49 »
Wederom een poging toot een baanplan gedaan...
Ik twijfel nog steeds tussen gewoon een cirkel structuur of dogbone structuur...
Lichtblauw is het schaduwspoor/station.


In dogbone:


Graag wederom jullie meningen aub...
« Laatst bewerkt op: 09 February 2009, 13:26:15 door Henk H.. Reden: toevoeging »
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...