Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stroomdetectie issues. door flyerman
Vandaag om 10:42:14
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 10:38:09
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 10:29:31
Pendel module Viessmann 5214 door Eric B
Vandaag om 10:28:46
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 10:25:17
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 10:09:06
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 09:04:26
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 08:55:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 08:51:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:44:57
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 08:43:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
  

Auteur Topic: Reed-contact met x - wisselschakelaars  (gelezen 30255 keer)

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #60 Gepost op: 25 January 2009, 16:48:50 »

Hallo Klaas,

De isolaties bij 2 zitten bij de bovenste "2" op de zuidelijke rails, bij de andere twee "2-en" zitten ze op de noordelijke rails.

Ik heb het plaatje even vergroot. Ik begrijp van jou dat dit niet correct is.

Welke van de isolatielassen dienen dan verplaatst worden ?



Verder heb ik de gelijkrichter toegevoegd om er voor te zorgen dat de trein slechts 1 kant op kan rijden in de keerlus (uit velighaid dat als ik de transformater de andere kant op draai dit geen gevolgen heeft voor de treinen die in de keerlus staan. Maar dat is overbodig zeg je

Verder ben ik vergeten te melden dat bij punt 4 en 5 natuurlijk ook wissel B verzet wordt.

Groet,

Caspar


Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #61 Gepost op: 25 January 2009, 16:55:29 »
Caspar,

Mijn bericht met tekening en uitleg begint met de volgende tekst.

Citaat
Caspar,

Als je nu aan het eind van het opstelspoor voor het wissel twee isolaties aanbrengt in de spoorstaven welke direct aansluiten op het puntstuk van het wissel, zie de rode puntjes in de tekening.

Gewoon goed lezen!!!

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #62 Gepost op: 25 January 2009, 17:11:18 »
Caspar,

De stroomloze secties ontstaan tussen de isolaties bij 2 en het puntstuk van wissel A. Je hebt bovenin nog een isolatie 2 zitten, maar het nut daarvan ontgaat me.

Verder zie ik nog een hik in je schakeling: hoe zet je wissel B om? Dat is in je vorige tekening niet voorzien.

En verder, wat vind je van mijn eerdere advies om de sporen gewoon eens uit te leggen en dan alle schakelelementen en isolaties stap voor stap toe te voegen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #63 Gepost op: 25 January 2009, 18:26:40 »

Hallo Wim, 

Op de rode plaats in de wissel dus begrijp ik, maar wel een railstuk verder maar om te kunnen begrijpen is dit plaatje voldoende.
Klopt het zo op het plaatje van de wissel ?

Groet,

Caspar


Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #64 Gepost op: 25 January 2009, 18:33:27 »
Ja Caspar, zo klopt het, en zo zal het ook in de handleiding van het wissel staan.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #65 Gepost op: 25 January 2009, 18:44:47 »
Hallo Klaas,

Nu ik de wissel eens goed bekijk, begrijp ik nu waarom de isolatielassen in het midden van de wissel moeten, de buitenste spoorstaven blijft spanning staan. Wat ik dus probeerde te bereiken met de gelijkrichter werkt niet als de isolatielas op de andere spoorstaaf gezet moet worden.

Wissel B wordt door het reedcontact 4 en 5 ook geschakeld, tegelijkertijd met wissel A, natuurlijk beide afbuigend, of beide rechtdoor.
Aangezien B geen zelfdenkende wissel is, dus die zal de stroom doorgeven tot aan de enkele isolatielassen in de 2 opstelsporen.

En je vroeg wat ik dacht van je suggestie op het gewoon uit te proberen. Daar ben ik natuurlijk ook mee bezig, maar ik wil het ook akllmaal een beetje snappen, zodat ik straks niet bij alles een tekening moet maken om een stukje baan aan te leggen.

Groet,  Caspar

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #66 Gepost op: 25 January 2009, 19:37:50 »
Wissel B wordt door het reedcontact 4 en 5 ook geschakeld, tegelijkertijd met wissel A, natuurlijk beide afbuigend, of beide rechtdoor.
Probeer je eens voor te stellen waar de trein staat als de magneet boven het reedcontact zit. Juist, de staart van de trein staat dan nog bovenop wissel B, dus dat gaat niet goed komen.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #67 Gepost op: 25 January 2009, 20:51:55 »

Hallo Klaas,

Daar heb ik inderdaad weer niet aangedacht (ik heb blijkbaar een juiste avatar op het forum geplaatst). Hetzelfde probleem gaat zich voordoen bij het terugzetten van wissel C, die moet ook een stuk verder geplaatst worden.

En door ruimte gebrek ben ik me er van bewust, dat ik mijn treinen niet langer mag maken dan 90 cm, dus max maar 5 wagonnetjes, mogelijk is dat dus al niet meer haalbaar.

Ik ga het omzetten van de wissel "A" en "B" nu op 10 cm voor de isolatielassen in het opstelspoor doen.

Zijn er mogelijk nog meer zaken waar in aan moet denken ?

Groet,

Caspar

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #68 Gepost op: 27 January 2009, 22:41:21 »
Hallo Klaas en Wim,

Zoals belooft, hier mijn nieuwe plaatje, schiet er op, maar ik hoop echt dat het nu goed is.

Groet,

Caspar

A : zelfdenkende wissel
B en C : geen zelfdenkende wissel

  1) : dubbele geisoleerde raillas
  2) : dubbele geisoleerde raillas
  3) : Enkele geisoleerde raillas op de onderste spoorstaaf
  4) : Enkele geisoleerde raillas op de bovenste spoorstaaf
  5) : reedrelais die wissel A verzet zodat loc bij 4 gaat rijden
  6) : reedrelais die wissel A verzet zodat loc bij 3 gaat rijden
  7) : Ompolen van de rijrichting in het oranje gekleurde gedeelte
  8] : reedrelais die wissel C op afbuigend zet (is eigenlijk niet nodig,
        ik kan de wissel altijd op rechtdoor laten staan en bij het uitrijden
        wordt de wissel wel weggedukt door de loc en de wagons)
  9) : reedrelais die wissel B verzet op afbuigend
10) : reedrelais die wissel B verzet op rechtdoor
11) : ompoolrelais, aangestuurd door nr 7
12) : reedrelais die wissel C verzet op rechtdoor
 
« Laatst bewerkt op: 27 January 2009, 23:42:11 door Scenery »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #69 Gepost op: 28 January 2009, 12:04:54 »
Ziet er nu goed uit, maar ik mis nog één ding: bij 7 wordt het ompoolrelais 11 omgezet. Maar waar wordt het weer teruggezet?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2063
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #70 Gepost op: 28 January 2009, 12:30:18 »
Dit ompoolrelais zou bij nr 12 weer teruggezet kunnen worden.

En als het even kan zou ik er voor kiezen de wissels altijd goed te zetten.
Goed rijden kan, en gebeurt in het echt ook ben ik eens achter gekomen, maar geeft toch altijd meer kans op ontsporing.
Bovendien kun je bij het schakelen van het wissel ook werken met gepolariseerde puntstuk waardoor de stroomafname beter is en je minder kans hebt op een stoppende trein.

Groet,
Roelco

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #71 Gepost op: 28 January 2009, 12:44:28 »
Ziet er nu goed uit, maar ik mis nog één ding: bij 7 wordt het ompoolrelais 11 omgezet. Maar waar wordt het weer teruggezet?

Hallo Klaas, de ompoolschakelaar wordt teruggezet in de andere keerlus, echter die staat nog niet getekend op het plaatje. Dan zou alles te klein worden.
Bedankt voor de controle.

Groet,

Caspar

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #72 Gepost op: 28 January 2009, 12:52:25 »
Wat is daar de reden van?
Het zijn twee aparte keerlussen. Waarom zijn die elektrisch met elkaar verweven.

In je baanplan teken je trouwens veel meer sporen in de keerlussen.
Dus komt ernog meer aan schakelelektronica bij. heb je al gekeken of het dan allemaal nog steeds werkt?

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #73 Gepost op: 28 January 2009, 19:49:41 »

Hallo Eric,

Mijn bedoeling is om per keerlus (die geplaatst worden in 2 schaduwstations boven elkaar) 4 respectievelijk 3 treinen klaar te zetten. Totaal dus 7 stuks. Ik ga een baan maken waarin alleen enkel spoor is opgenomen. lÉén van de 4 treinen rijdt op een enkel spoor naar de vrije plaats in de keerlus met 3 treinen. Vandaar vetrekt er dus weer een trein naar de lege plaats in de andere keerlus, dus moet ik gaan ompolen.
Dit wil ik op mijn analoge baan automatisch laten verlopen.

Groet,

Caspar

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #74 Gepost op: 29 January 2009, 22:24:24 »
Dit ompoolrelais zou bij nr 12 weer teruggezet kunnen worden.

Groet,
Roelco

Roelco het ompoolrelais terug zetten als de trein nog in het ompolende deel is, is denk ik niet echt een goed plan, kans is dan 100% dat hij met dezelfde snelheid achteruit gaat.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net