Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:44:57
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 08:43:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 08:41:28
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Stroomdetectie issues. door Josephes
Vandaag om 08:37:05
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:32:12
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 08:26:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 08:07:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 07:42:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
22 October 2025, 22:36:32
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
22 October 2025, 20:04:38
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
22 October 2025, 17:18:02
  

Auteur Topic: Reed-contact met x - wisselschakelaars  (gelezen 30243 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #45 Gepost op: 24 January 2009, 00:22:46 »
Caspar,

Als je nu aan het eind van het opstelspoor voor het wissel twee isolaties aanbrengt in de spoorstaven welke direct aansluiten op het puntstuk van het wissel, zie de rode puntjes in de tekening. Dan kun je in het inrij wissel de draadbrugjes laten zitten en rijd je trein altijd voorbij je reedcontact en stopt in het groene deel.

Het reedcontact moet je dus zo plaatsen dat de trein nog even door rijd voordat hij op het denkende (stroomloze) deel stopt.

Op jouw manier zal de trein altijd stoppen met de magneet nog boven het reedcontact, dus komt hij daar nooit meer weg en zal op den duur tot een onherstelbare schade leiden.



Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #46 Gepost op: 24 January 2009, 00:25:22 »
Hallo Klaas, Wim

In de keerlus garnituur zijn de rails aan beide kanten "doorgezaagd", die maken dus geen contact. Dus dat is de isolatie.

Er zitten ook twee diodes in die voor de rest voor jan met de korte naam erin zitten, dus dat het onnodig duur is om deze garnituren toe te passen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #47 Gepost op: 24 January 2009, 00:46:36 »

Hallo Wim,

ik haak nu (wederom) af, ga morgen alles weer op een rijtje zetten, nu snap ik het (helaas) niet meer,

Groet,

Caspar

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #48 Gepost op: 24 January 2009, 00:49:10 »

Voor de zekerheid een plaatje :




Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #49 Gepost op: 24 January 2009, 01:09:48 »
Hallo Wim,

ik haak nu (wederom) af, ga morgen alles weer op een rijtje zetten, nu snap ik het (helaas) niet meer,

Groet,

Caspar

Daar was ik al bang voor. En had je daar al voor gewaarschuwd.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #50 Gepost op: 24 January 2009, 11:25:07 »
Caspar, een vraagje: heb je de handleiding bij dat keerlusgarnituur gelezen, en snap je ook wat de bedoeling is?
Ik heb de handleiding inmiddels gevonden op de Fleischmann site, en ik weet nu wat het voorstelt.

PS: ik realiseer me nu ineens dat precies dezelfde schakeling al een tijdje op mijn eigen website staat.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/keerlus.html, en dan helemaal onderaan.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2009, 11:45:41 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #51 Gepost op: 25 January 2009, 00:59:13 »
Hallo Klaas en Wim,

Ik heb enig huiswerk verricht.

Het keerlusgarnituur is weg uit het plaatje, had inderdaad geen toegevoegde waarde.

A : zelfdenkende wissel
B en C : geen zelfdenkende wissel
1 : aan beide kanten een geisoleerde raillas
2 : aan één kant een geisoleerde raillas
3 : ompolen van het in rose gekleurde rails-gedeelte dmv punt 6
4 : omschakelen van zelfdenkende-wissel "A" naar rechtdoor
5 : omschakelen van zelfdenkende-wissel "A" naar afbuigend
6 : ompool schakelaar voor het rose gedeelte
7: gelijkrichter die er voor zorgt dat loc alleen via één kant de keerlus in kan


Klopt dit nu wel, of heb ik weer denkfouten gemaakt?

Groet,

Caspar

« Laatst bewerkt op: 25 January 2009, 01:19:00 door Scenery »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #52 Gepost op: 25 January 2009, 01:09:19 »
Waarvoor is isolatie 2 nodig, en waarvoor is die gelijkrichter nodig? Waarom bij 1 aan beide zijden een isolatie?

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 25 January 2009, 01:13:06 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #53 Gepost op: 25 January 2009, 01:24:11 »
Isolatie 2 is nodig om te zorgen dat ik niet per ongeluk de transformator omschakel en de de loc's in de keerlus een verkeerde kant op rijden.

En waarom bij 1 aan beide kanten een isolatie ? Dacht dat dat moest, dus heb weer huiswerk begrijp ik, want is blijkbaar niet nodig.

groet ,
Caspar
« Laatst bewerkt op: 25 January 2009, 10:50:42 door Scenery »

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #54 Gepost op: 25 January 2009, 09:15:21 »
Caspar,

welke rijrichting heb je nu in gedachten, eerst langs wissel A, of eerst langs B? Het uitrijwissel van de wisselstraat moet het denkende wissel zijn. Zoals je het nu hebt getekend werkt het als je eerst langs B rijdt.

Je hebt op 4 plaatsen in de tekening een dubbele isolatie getekend (1). Tussen wissel A en B mag het een enkele zijn (de spoorstaaf die aan het puntstuk zit en door het denkende wissel wordt geschakeld).

Je zou de gelijkrichter kunnen weglaten als je wissel C altijd in de juiste stand laat staan en hem bij uitrijden openrijdt.


Gr. Wim D. 

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #55 Gepost op: 25 January 2009, 10:49:47 »
En waarom bij 1 aan beide kanten een isolatie ? Dacht dat dat moest, dus heb weer huiswerk begrijp ik, want is blijkbaar niet nodig.

Caspar, in mijn bericht met tekening staat het er duidelijk bij. Kwestie van gewoon goed lezen en dan doen wat er staat.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #56 Gepost op: 25 January 2009, 11:53:41 »

Bedankt voor de antwoorden, ik denk dat ik er nu ben (?).

A : zelfdenkende wissel
B en C : geen zelfdenkende wissels
1 : aan beide kanten een geisoleerde raillas
2 : aan één kant een geisoleerde raillas
3 : ompolen van het in rose gekleurde rails-gedeelte dmv relais punt 6
4 : omschakelen van zelfdenkende-wissel "A" naar rechtdoor en "C" afbuigend.
5 : omschakelen van zelfdenkende-wissel "A" en "C"naar afbuigend
6 : ompool schakelaar voor het groene gedeelte
7: gelijkrichter die er voor zorgt dat loc's alleen één richting in de keerlus kunnen rijden (de richting van de paarse pijl dus).
8 : Omschakelen van wissel "C" naar rechtdoor.



Groet Caspar

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #57 Gepost op: 25 January 2009, 12:35:12 »
Caspar,

ik zou dan wissel C afbuigend schakelen met punt 3 ipv met 4 en 5.


Gr. Wim

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #58 Gepost op: 25 January 2009, 13:55:51 »
Caspar, en ik zou als ik jouw was nog eens goed naar de plaats van de isolaties met nr 2 kijken.
Verder geef ik het op want je wil toch niet luisteren.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: Reed-contact met x - wisselschakelaars
« Reactie #59 Gepost op: 25 January 2009, 14:15:34 »
Caspar, volgens mij ben je al een eind op weg. Maar ik heb toch nog wat opmerkingen bij je plan.

De isolaties bij 2. Die moeten allebei aan de binnenkant zitten, dus in de rails die aan het puntstuk van wissel A zitten. Want daar vindt de omschakeling van het denkende wissel plaats.

De gelijkrichter 7. Ik snap niet wat daar de toegevoegde waarde van is. De rijrichting in de lus wordt toch bepaald door de stand van wissel C bij het inrijden? Dus die gelijkrichter lijkt mij een overbodige veiligheidsmaatregel. Daarbij moet je ook bedenken dat elke diode een spanningsverlies van ongeveer 0,7V veroorzaakt. Dus je moet oppassen dat je geen overbodige diodes plaatst.

Verder zou ik zeggen, probeer het hele plan gewoon stap voor stap op te bouwen. Dus begin b.v. eerst met de schakelrail bij 8, en kijk of die daadwerkelijk het wissel C omschopt. Kijk dan of de ompoling door schakelrail 3 lukt, enz. En bij de proeven met 1 trein beginnen, om te voorkomen dat ze elkaar ergens ongewenst tegenkomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.