Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 11:59:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Bahnstrecke 5867 door Eric B
Vandaag om 11:57:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Eelco Storm
Vandaag om 11:56:59
Hulp bij update Mobile Station 2 door Bahn-AG
Vandaag om 11:44:14
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Deetrein
Vandaag om 11:32:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 10:45:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door orientexpress
Vandaag om 10:22:31
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door spock
Vandaag om 10:21:25
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 09:24:53
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 09:13:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
14 June 2025, 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 June 2025, 21:21:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
14 June 2025, 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
14 June 2025, 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
14 June 2025, 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
14 June 2025, 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
14 June 2025, 16:32:11
Het Boemeltje door Sikko
14 June 2025, 14:16:25
  

Auteur Topic: Loconet : De kern, het principe.  (gelezen 30112 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Loconet : De kern, het principe.
« Reactie #45 Gepost op: 20 February 2009, 20:39:42 »
Hoi Henk,

In grote lijnen ja !

Kijk voor de specifieke ProfiBoss issues maar even hier

ik heb die situatie sinds ca 2 dagen onder hevige test draaien ;)

Grtzz,

Karst

P.S. en idd, wissels, seinen etc. kunnen gewoon aan de booster.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22439
Re: Loconet : De kern, het principe.
« Reactie #46 Gepost op: 20 February 2009, 20:53:56 »
Ah, ik heb het gezien. In eerste instantie gewoon nieuwsgierigheid.
Het bij de Profi Boss geleverde trafootje stelt inderdaad weinig voor. Als ik de PB op mijn baan aansluit en inschakel, slaat de beveiliging van het apparaat gelijk op tilt. Kennelijk gebruikt mijn baan in rusttoestand al te veel stroom.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Loconet : De kern, het principe.
« Reactie #47 Gepost op: 20 February 2009, 20:56:10 »
 ;D ;D Exact hetzelfde had ik ook :-))

Moest eerst wat spoelendecoders loskoppelen aleer hij het wilde doen. Het geduld was snel op, vandaar de extra booster ;)

Grtzz,

Karst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22439
Re: Loconet : De kern, het principe.
« Reactie #48 Gepost op: 20 February 2009, 20:59:39 »
 ;D Een echte trafo helpt ook.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Loconet : De kern, het principe.
« Reactie #49 Gepost op: 20 February 2009, 21:00:55 »
Karst, heb je enig idee hoeveel stroom een spoelendecoder trekt, als geen wissels worden omgelegd. Decoder in rust toestand dus.

Sander

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Loconet : De kern, het principe.
« Reactie #50 Gepost op: 20 February 2009, 21:03:20 »
Enkele milliamperes  :P

Maar het probleem zit hem er in, dat deze decoders vaak een forse elko aan boord hebben om de spoelen een lekere hengst te verkopen  8)

Grtzz,

Karst

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re: Loconet : De kern, het principe.
« Reactie #51 Gepost op: 24 February 2009, 12:47:12 »
Citaat
LocoNet heeft daarbij een extra voorziening, dat ook de energie voor een dergelijk apparaat uit het Net betrokken kan worden ( b.v. handregelaars en bezetmelders )

Welke 'deelnemers' van het LocoNet komen in aanmerking om voor deze energielevering te zorgen? En mogen meerdere apparaten bijdragen aan de energielevering of slechts 1?

Citaat

Tot zover de inleiding.  Bekijk of je het snapt, zoniet stel dan de relevante vragen hier. Zodra we bovenstaande snappen met z'n allen ;) ga ik weer verder :)

Ik ben benieuwd welk deel van het LocoNet je hierna gaat bespreken.
Persoonlijk ben ik wel geinteresseerd naar een uitleg van de communicatie die plaats vind wanneer je bv. op de ProfiBoss instelt dat trein 3 moet afremmen, en hoe omgegaan wordt met opdrachten van meerdere handregelaars m.b.t. één trein.  ;D

Leerzame draadjes! Hou ik van. Keep up the good work!

Groet,
Jeroen.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Loconet : De kern, het principe.
« Reactie #52 Gepost op: 24 February 2009, 13:03:37 »
Jeroen,

Deze gegevens staan in de specs. van het LocoNet.

Er is altijd maar 1 de baas over een lok, dus alle andere regelaars staan buiten spel.
Je krijgt een melding dat er een aanvraag is door een andere regelaar, en de mogelijkheid om hem te stelen, van die regelaar.
Opdrachten worden allemaal na elkaar afgehandeld.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re: Loconet : De kern, het principe.
« Reactie #53 Gepost op: 01 March 2009, 15:08:21 »
Ik ben opnieuw de specs van LocoNet gaan lezen (Inderdaad Wim, ik had het kunnen lezen...  ;))

Gek genoeg had ik vrij snel over het gedeelte van de bedrading heen gelezen, als zijnde het 'makkelijke' gedeelte. Toen ik dat opnieuw las begreep ik er geen snars meer van...

De grounds (pin 2 en 5) horen alleen bij de LocoNet+ en - (pins 3 en 4) toch, of zijn het ook grounds ten opzichte van de RailSync draden?

Waarom een aparte LocoNet+ en LocoNet- met grounds? Dat is toch dubbelop?

En verzorgen de RailSync (+ en -) draden zowel de 'voeding' van het LocoNet als het 'transport' van het dcc-signaal?

Groet,
Jeroen.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
  • Bnlx treinendokter.
Re: Loconet : De kern, het principe.
« Reactie #54 Gepost op: 01 March 2009, 15:33:08 »
Ff een rappe:

Gebruikte afkortingen
LN+ : Loconet + (positief signaal)
LN-  : Loconet - (Geinverteerd signaal: als LN+ =1 is LN- = 0, en andersom)
Gnd: reference voltage (normaal 0)
No : Noise, een storing van buiten af.

Bedenk een kabel in loconet met data van links naar rechts.
Rechts wordt door een talker (iets wat zn data kwijt moet) het data signaal aangeboden in twee versies: normaal (Ln+) en geinverteerd (Ln-) ten opzichte van de Gnd.

Halverwege de kabel maak ik nu een storings bron (No).
Links van de bron naar de Luisterend apparaat staat nu op de LN+ data lijn : LN+ +No; op de LN- data lijn: LN- +No. Beide signalen hebben dus 'extra' informatie verkregen door de storing.

Bij de luisteraar bekijk ik tergelijk de data die wordt aangeboden op LN+ en LN-.
Door nou het geinverteerde signaal af te trekken van het normale signaal krijg je de volgende formule:

(LN+ +No)-(LN- +No) => LN+ - LN- +No -No = LN+ -LN- => 2xLN+ zonder storing!
Namelijk: Het aftrekken van het geinverteerde signaal levert weer t normale signaal op!

De Gnd helpt mee om statische invloeden (vaste offset spanning) op dezelfde manier uit te sluiten.

Opzich dus een hele aardige mannier om zo storings vrij mogelijk te werken. In schepen en computer netwerkend doen ze tegenwoordig niets anders.

Jan-Peter B.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re: Loconet : De kern, het principe.
« Reactie #55 Gepost op: 01 March 2009, 15:53:31 »
Beste Jan-Peter,

Bedankt voor de heldere uitleg!

En wanneer de grounds dus inderdaad alleen voor LN+ en - gebruikt worden zijn mijn vragen over de RailSync draden ook meteen duidelijk.

Groet,
Jeroen.

Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26557
    • Pagina van klaas
Re: Loconet : De kern, het principe.
« Reactie #56 Gepost op: 01 March 2009, 16:18:40 »
LN+ : Loconet + (positief signaal)
LN-  : Loconet - (Geinverteerd signaal: als LN+ =1 is LN- = 0, en andersom)
Is dat echt zo? In de Loconet specs wordt die suggestie wel gewekt (door de + en -), maar daar kan ik geen bevestiging van vinden. En in de schema's van diverse loconet modules zie ik dat de draden 3 en 4 keihard aan elkaar zitten. Dus het is volgens mij geen gebalanceerd signaal, het zijn twee draden die samen één geleider vormen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Loconet : De kern, het principe.
« Reactie #57 Gepost op: 01 March 2009, 16:28:38 »
Klaas heeft als zovele malen wederom helemaal gelijk  ;D

Mogelijk is, dat het initieele ontwerp van LN zo bedoeld was als JP het uitstekend uitlegt, maar in de praktijk zitten beide LN - en + aan elkaar vast, beide GND ook en zijn de twee railsyncs in tegenfase en voeren spanning t.o.v. de LN GND.

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26557
    • Pagina van klaas
Re: Loconet : De kern, het principe.
« Reactie #58 Gepost op: 01 March 2009, 16:34:54 »
Karst, mooi dat mijn stellige vermoeden nu bevestigd wordt.
De grap is dat ik deze vraag eens direct bij Digitrax heb neergelegd, maar daar vonden ze het niet nodig om er op te reageren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re: Loconet : De kern, het principe.
« Reactie #59 Gepost op: 01 March 2009, 17:29:25 »
Dat vind ik dan weer jammer... Verzinnen ze iets goeds, passen ze het niet toe!

Maar dan terzijde, dan zit ik dus nog steeds met een vraag... Call me stupid, maar dat stukje van die tegenfase snap ik dan weer niet.

Tussen RailSync+ (pin 1) en LN ground (pin 2 en/of 5) staat +12V?
En zo ook tussen RailSync- en LN Ground?

Maar je mag ze niet aan elkaar knopen?

 ??? :-| :P

Ik wil het zooooo graag begrijpen! En ik ben er (naar mijn bescheiden mening  ;D) slim genoeg voor, maar hier kom ik even niet uit...

Groet,
Jeroen
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...