Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
Show je werkplek door hmmglaser
Vandaag om 00:02:12
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
30 July 2025, 23:47:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
30 July 2025, 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19
  

Auteur Topic: Diverse vragen over bovenleiding NL  (gelezen 34319 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #30 Gepost op: 16 January 2009, 13:16:57 »
In inder geval aan beide kopkanten van je spoordijk een dubbele mast,
je hebt een maatvoering van 122 cm in totaal dus 122 gedeeld door 5 bv = een onderlinge afstand van 30 (nogiets) cm.
Interressante rekenmethode  ;D

Als je 5 masten wilt plaatsen heb je dus 4 secties. Je deelt dus 122 door 4. En dan hen je inderdaad 30 nog iets.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #31 Gepost op: 16 January 2009, 13:30:15 »
Ach modelbouwen is soms een beetje creatief zijn en je eigen inzicht volgen.  ;)
en klopt je moet dus delen door 4 ipv 5  :-[
« Laatst bewerkt op: 18 January 2009, 13:40:47 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2830
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #32 Gepost op: 18 January 2009, 10:49:58 »
Voor de masten heb ik van THS uit Heemstede de originele kleur masten groen kleur no. 26





Onder doorgang bij een viaduct.

Cor
« Laatst bewerkt op: 18 January 2009, 13:40:59 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige witregels verwijderd »

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #33 Gepost op: 18 January 2009, 16:01:31 »
@ Cor

wat een plaatjes,
        laat ons alsjeblieft wat meer zien van je baan,
                  of heb ik die ondertussen gemist?

Prachtig man,
Frederico

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #34 Gepost op: 18 January 2009, 17:14:56 »
@ Cor

Heb je misschien ook een Ral nummer van die kleur?
Dan kan iedereen (ik) het lokaal laten mengen.

Grtn Robin

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2830
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #35 Gepost op: 19 January 2009, 15:43:57 »
Ik heb er geen ral kleur no. van.
Bij THS kun je deze verf kopen zij staan ook in Houten in de grote zaal.

Cor

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #36 Gepost op: 19 January 2009, 16:53:06 »
Ik zit te twijfelen bij de masten of het Y-stuk bij de dubbelspoor masten ook gespoten worden zoals de palen.

Dus.. moeten die gespoten worden?
Nederlands H0 Modelspoor

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #37 Gepost op: 19 January 2009, 18:15:38 »
Hoi Jumboy,

Als ik zo eens naar dit plaatje kijk, denk ik dat die de zelfde kleur groen als de masten heeft.

plaatje komt van deze pagina af, misschien dat je hier wel meer info tegen komt.


Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #38 Gepost op: 19 January 2009, 18:16:46 »
Dat Y stuk spuit je gewoon mee, het Y - stuk in de draad niet.

Gr. Remco.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #39 Gepost op: 19 January 2009, 18:38:21 »
Ik zit te twijfelen bij de masten of het Y-stuk bij de dubbelspoor masten ook gespoten worden zoals de palen.

Dus.. moeten die gespoten worden?

Masten van DIN-profiel werden in zinkkleur geplaatst en kregen pas na een jaar of 10 hun groene kleurtje met zinkverf. Bij NS worden dit de Differdanger masten genoemd (naar het Luxemburgse stadje).

Daarbij werd ook de Y-steun geschilderd. De moderne steunen met één recht pootje blijven wit (coating).

groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Theo Maassen

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • HEST - Estorf
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #40 Gepost op: 19 January 2009, 19:36:26 »
Handig die oude leerboeken van je Opa ... Heb het even opgezocht en JA - Differdinger (met een "i"  ;) - wist ik ook niet hoor, heb ik ook maar gelezen) en de kleur is Zink en dat is niet van de verf maar omdat ze volbad verzinkt zijn van huis uit. Toen waren de portalen nog niet geverfd en hadden dus de natuurlijke zinkkleur. Verf was te duur ....

Heb de betreffende bladzijde bijgevoegd.



Theo.
2-Rail (Fleischmann profi-rail), H0 (aanbod), Digitaal (veel zelfbouw), Tijdperk III (m'n jeugd), Duits (omdat ik daar wat jaartjes gewoond heb voor m'n werk) en voor de rest is alles mogelijk.

van kleij

  • Gast
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #41 Gepost op: 19 January 2009, 19:37:50 »
hoi,

De bovenleiding, ik weet dat de masten normaliter op het gemengde net (lees NS net geen betuweroute) op 75 meter afstand staan.

Groetjes Silvester

Theo Maassen

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • HEST - Estorf
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #42 Gepost op: 19 January 2009, 19:51:02 »
Normaliter kijk ik niet op een metertje meer of minder maar toevallig stond op een bladzijde eerder (in het leerboek van m'n Opa) een tekeningetje met wat maten ....... en, het is 70 meter  :)

En al lezende zag ik dat de naam differdange in de oorspronkelijk taal wel met een "a" geschreven wordt - de afkorting komt van DIE (Differdange Economique) en DIN (Differdange Normal). Deze afkortingen worden gebruikt voor de gebruikte normaal profielen : DIE 20, DIE 22, DIN 22 en DIN 24. De benaming heeft betrekking op de genormaliseerde dubbel-T profielen, de zgn. breedflensbalken, terwijl het cijfer betrekking heeft op de zwaarte van het profiel.

Theo.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2009, 09:58:32 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »
2-Rail (Fleischmann profi-rail), H0 (aanbod), Digitaal (veel zelfbouw), Tijdperk III (m'n jeugd), Duits (omdat ik daar wat jaartjes gewoond heb voor m'n werk) en voor de rest is alles mogelijk.

Dennis H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #43 Gepost op: 20 January 2009, 08:20:43 »
dit is een draadje om te onthouden aangezien bovenleidingen dit jaar ter sprake gaan komen op mijn baan.
Wat een mooie oplossingen zie je hier toch

MVG

Dennis

Henk H.

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #44 Gepost op: 20 January 2009, 10:55:16 »
Ik ben momenteel een portaal aan het maken van kunstof profielen...
Hoop binnenkort hier een foto te kunnen plaatsen van het prototype...
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...