Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:35:19
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door frans51
Vandaag om 19:34:26
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 19:09:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:56:28
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 17:55:34
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 17:26:28
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
  

Auteur Topic: Diverse vragen over bovenleiding NL  (gelezen 34355 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #30 Gepost op: 16 January 2009, 13:16:57 »
In inder geval aan beide kopkanten van je spoordijk een dubbele mast,
je hebt een maatvoering van 122 cm in totaal dus 122 gedeeld door 5 bv = een onderlinge afstand van 30 (nogiets) cm.
Interressante rekenmethode  ;D

Als je 5 masten wilt plaatsen heb je dus 4 secties. Je deelt dus 122 door 4. En dan hen je inderdaad 30 nog iets.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #31 Gepost op: 16 January 2009, 13:30:15 »
Ach modelbouwen is soms een beetje creatief zijn en je eigen inzicht volgen.  ;)
en klopt je moet dus delen door 4 ipv 5  :-[
« Laatst bewerkt op: 18 January 2009, 13:40:47 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2830
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #32 Gepost op: 18 January 2009, 10:49:58 »
Voor de masten heb ik van THS uit Heemstede de originele kleur masten groen kleur no. 26





Onder doorgang bij een viaduct.

Cor
« Laatst bewerkt op: 18 January 2009, 13:40:59 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige witregels verwijderd »

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #33 Gepost op: 18 January 2009, 16:01:31 »
@ Cor

wat een plaatjes,
        laat ons alsjeblieft wat meer zien van je baan,
                  of heb ik die ondertussen gemist?

Prachtig man,
Frederico

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #34 Gepost op: 18 January 2009, 17:14:56 »
@ Cor

Heb je misschien ook een Ral nummer van die kleur?
Dan kan iedereen (ik) het lokaal laten mengen.

Grtn Robin

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2830
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #35 Gepost op: 19 January 2009, 15:43:57 »
Ik heb er geen ral kleur no. van.
Bij THS kun je deze verf kopen zij staan ook in Houten in de grote zaal.

Cor

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #36 Gepost op: 19 January 2009, 16:53:06 »
Ik zit te twijfelen bij de masten of het Y-stuk bij de dubbelspoor masten ook gespoten worden zoals de palen.

Dus.. moeten die gespoten worden?
Nederlands H0 Modelspoor

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #37 Gepost op: 19 January 2009, 18:15:38 »
Hoi Jumboy,

Als ik zo eens naar dit plaatje kijk, denk ik dat die de zelfde kleur groen als de masten heeft.

plaatje komt van deze pagina af, misschien dat je hier wel meer info tegen komt.


Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #38 Gepost op: 19 January 2009, 18:16:46 »
Dat Y stuk spuit je gewoon mee, het Y - stuk in de draad niet.

Gr. Remco.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #39 Gepost op: 19 January 2009, 18:38:21 »
Ik zit te twijfelen bij de masten of het Y-stuk bij de dubbelspoor masten ook gespoten worden zoals de palen.

Dus.. moeten die gespoten worden?

Masten van DIN-profiel werden in zinkkleur geplaatst en kregen pas na een jaar of 10 hun groene kleurtje met zinkverf. Bij NS worden dit de Differdanger masten genoemd (naar het Luxemburgse stadje).

Daarbij werd ook de Y-steun geschilderd. De moderne steunen met één recht pootje blijven wit (coating).

groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Theo Maassen

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • HEST - Estorf
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #40 Gepost op: 19 January 2009, 19:36:26 »
Handig die oude leerboeken van je Opa ... Heb het even opgezocht en JA - Differdinger (met een "i"  ;) - wist ik ook niet hoor, heb ik ook maar gelezen) en de kleur is Zink en dat is niet van de verf maar omdat ze volbad verzinkt zijn van huis uit. Toen waren de portalen nog niet geverfd en hadden dus de natuurlijke zinkkleur. Verf was te duur ....

Heb de betreffende bladzijde bijgevoegd.



Theo.
2-Rail (Fleischmann profi-rail), H0 (aanbod), Digitaal (veel zelfbouw), Tijdperk III (m'n jeugd), Duits (omdat ik daar wat jaartjes gewoond heb voor m'n werk) en voor de rest is alles mogelijk.

van kleij

  • Gast
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #41 Gepost op: 19 January 2009, 19:37:50 »
hoi,

De bovenleiding, ik weet dat de masten normaliter op het gemengde net (lees NS net geen betuweroute) op 75 meter afstand staan.

Groetjes Silvester

Theo Maassen

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • HEST - Estorf
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #42 Gepost op: 19 January 2009, 19:51:02 »
Normaliter kijk ik niet op een metertje meer of minder maar toevallig stond op een bladzijde eerder (in het leerboek van m'n Opa) een tekeningetje met wat maten ....... en, het is 70 meter  :)

En al lezende zag ik dat de naam differdange in de oorspronkelijk taal wel met een "a" geschreven wordt - de afkorting komt van DIE (Differdange Economique) en DIN (Differdange Normal). Deze afkortingen worden gebruikt voor de gebruikte normaal profielen : DIE 20, DIE 22, DIN 22 en DIN 24. De benaming heeft betrekking op de genormaliseerde dubbel-T profielen, de zgn. breedflensbalken, terwijl het cijfer betrekking heeft op de zwaarte van het profiel.

Theo.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2009, 09:58:32 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »
2-Rail (Fleischmann profi-rail), H0 (aanbod), Digitaal (veel zelfbouw), Tijdperk III (m'n jeugd), Duits (omdat ik daar wat jaartjes gewoond heb voor m'n werk) en voor de rest is alles mogelijk.

Dennis H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #43 Gepost op: 20 January 2009, 08:20:43 »
dit is een draadje om te onthouden aangezien bovenleidingen dit jaar ter sprake gaan komen op mijn baan.
Wat een mooie oplossingen zie je hier toch

MVG

Dennis

Henk H.

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Diverse vragen over bovenleiding NL
« Reactie #44 Gepost op: 20 January 2009, 10:55:16 »
Ik ben momenteel een portaal aan het maken van kunstof profielen...
Hoop binnenkort hier een foto te kunnen plaatsen van het prototype...
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...