Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e  (gelezen 36577 keer)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #30 Gepost op: 16 september 2012, 17:20:36 »
Nee, niet echt. Vorig jaar zomer heb ik mijn huidige vriendin ontmoet en dan moet je tijd verdelen hè ;-)
Niet dat ik helemaal niets meer kan doen, maar ik ben nu meer bij haar thuis en we hebben inmiddels samenwoonplannen. Mijn appartement maakt meer/sneller kans om verkocht te worden dus staat de hobbykamer steeds voller met verhuisdozen die alvast ingepakt worden.

Om toch wat bezig te blijven en ook bij mijn vriendin thuis ben ik met dit diorama begonnen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46350.0.html

Het is natuurlijk wel de bedoeling om in ons nieuwe huis weer een hobbykamer te kunnen inrichten en verder te gaan met Radebeul Ost.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #31 Gepost op: 02 juni 2013, 14:16:16 »
Dit weekend heb ik dan toch besloten om de baan alvast te ontmantelen.
Een eerste gegadigde voor mijn appartement heeft zich aangediend, hoewel de onderhandelingen over een bod maar langzaam verlopen.
Liever nu in alle rust goed ontmantelen dan straks gehaast vanwege de verhuizing.









Ziet er wel erg leeg uit zo...

Maar we kunnen nu wel gaan dromen van de toekomst in een nieuwe woning, één met meerdere kamers waarvan één die wat groter is dan deze was. Zodat we kunnen filosoferen over een stukje verlenging aan de rechterzijde met misschien toch een goederenoverslag van normaal- naar smalspoor en een verlenging van de tramlijn met een tramstation en/of tramremise.
Of de smalspoorlijn een ovaal blijft of misschien, al dan niet samen met de normaalspoorlijn, naar een schaduwstation gaat leiden is ook één van de groeiende gedachtes.

Wordt vervolgd, maar dan pas over een tijdje.

Intussen blijf ik even hobby'en in een ander landje:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46350.0.html

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #32 Gepost op: 18 augustus 2013, 09:59:24 »
Nieuwe aanwinst, hopelijk in de toekomst in zetten op een verlengde baan:

http://www.youtube.com/watch?v=InPnyUTQ7uI&feature=youtu.be

De aanschaf werd bepaald door de ontdekking dat de zusjes van de locs, die worden ingezet tussen Duitsland en Nederland, worden ingezet tussen Duitsland en Tsjechië. In werkelijkheid ook langs Radebeul Ost rijden!

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #33 Gepost op: 18 augustus 2013, 10:30:48 »
Waarom huilt dat miniatuur model niet als zij vertrekt? ???
Groetjes
Johnny

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #34 Gepost op: 18 augustus 2013, 11:03:01 »
Dat is ook nog een wens voor de toekomst, als ik uitgedokterd heb hoe dat bij dit model kan (het is niet sound-voorbereid).
Net als een verlichtingssetje van DigiRails, misschien andere pantograven van Sommerfeldt e.d.
 ;)
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2013, 11:06:09 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #35 Gepost op: 20 september 2013, 14:05:03 »
De voorlopige eindstand van de modelbaan in Haarlem:



Een modelkamer schijnt voor mogelijke kopers moeilijk "doorheen te kijken" te zijn. Vandaar dat we vorig weekend een "room-make-over" hebben gedaan.
De tafel, kastjes en de verhuisdozen staan nu tijdelijk in een huurbox. Daaruit hebben we weer dit logeerbed gehaald.
Heb nog wel wat losse projectjes staan voor tussendoor, maar voorlopig richten we ons op mijn zwitserse cementfabriekje:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46350.msg816653.html#msg816653
 
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #36 Gepost op: 18 januari 2015, 15:36:05 »
We zijn weer aan het verder dromen: per 1 mei a.s. verhuizen we naar een eensgezinswoning in Heemskerk, met uitzicht vanuit de zolderdakkapel op het station  :P
Die zolderkamer is al grotendeels voorbestemd als hobbyzolder, met een lange muur die ca 3x zo lang is als mijn oude baan.

Het bestaande deel met gecombineerd normaal- en smalspoorstation van Radebeul Ost zou dan een (ver)nieuw(d) middelpunt kunnen worden met (nog optioneel):
- dubbelsporige normaalspoorlijn richting "Meissen/Leipzig" met een verscholen 180 graden boog naar achteren
- dubbelsporige normaalspoorlijn richting "Dresden" met een verscholen 180 graden boog naar achteren
- naar achter een bescheiden schaduwstation op hetzelfde niveau verscholen onder de voet van een bergrug met wijnranken
Hierdoor krijgen we een dubbelsporig ovaal met doorgaande treinen.
- aan de "Dresden"-zijde van het station denk ik aan uitbreiding met de pharmaceutische fabriek met spooraansluiting die er in werkelijkheid nu ook zit
- dit betekent dat ook de doorgaande straat met tramlijn verlengd kan worden

Wordt dus weer vervolgd!
 
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #37 Gepost op: 18 januari 2015, 16:17:57 »
Over de fabriek ben ik al langer aan het dromen. Het gaat in werkelijkheid om de chemische fabriek Von Heyde: deze was wereldwijd de eerste fabriek in verdovende middelen die op industriële schaal de productie van een geneesmiddel, de  salicylzuur, doorvoerde. Vanaf 1897 werd het afgeleide acetylsalicylzuur, eerst onder de chemische benaming en later onder de handelsnaam Acetylin, als geneesmiddel verhandeld.
In 1948 werd het omgevormd in de VEB Chemische Werke Radebeul, later onderdeel van de VEB Arzneimittelwerk Dresden en nog veel andere samenvoegingen onder DDR-regime. In 1990 werd het geprivatiseerd als AWD, met links naar later Hexal Syntech/Hexal Pharma, Menarini Von Heyden en nog enkele andere namen. De vestiging in Radebeul is sinds 2004 verzelfstandigd en heet nu Arevipharma GmbH.

Het fabriekscomplex bestaat deels uit mooie oude en nu monumentaal beschermde gebouwen van een stijl a la gebouwen van Piko of Auhagen. Voor de speciale chemische installaties die buiten staan heb ik nog niet iets geschikts gevonden. Een overlaadplatform en opslagtanks die ik nog heb wil ik wel opnieuw gebruiken.

Wat het spoorvervoer inhoudt weet ik qua lading nog niet precies. Wat er nu nog van over is ook niet. Op foto's vooral uit het DDR-tijdperk zijn zowel schuifwandwagens als ketelwagens te zien.

Ik heb de volgende modellen gevonden die bij deze fabriek horen:
- Fleischmann H0 5449 02 (k) Kohlensäurewagen DRG 550 955 P „Chemische Fabrik von Heyden, Radebeul“, tijdperk II, verschenen 2010
(Deze ketelwagen met „houten behuizing“ diende bij het voorbeeld voor het transport van vloeibaar chloor. De „houten ombouw“ beschermde de stalen ketel in het binnenste tegen de warmte.)
- Liliput 235490 Kesselwagen DRG 550 933 P „Chemische Fabrik von Heyden, Radebeul“, tijdperk II, ook verschenen in 2010?
- Roco 66023B H0 - Kesselwagen DRG 550 924 P „Chemische Fabrik Von Heyden Aktiengesellschaft, Radebeul“, ook tijdperk II

Deze wagens kunnen mooi als "historische wagens" op een kopspoor nabij het kantoor/hoofdgebouw staan. Ze zijn alle 3 inmiddels in mijn bezit.
Ook heb ik een Köf II van Trix overgeschilderd naar voorbeeld van de laatste eigen rangeerloc van de fabriek. Deze (eigenlijk DDR-)Köf was van 1957 tot 1999 in dienst en bestaat nu nog steeds rijvaardig bij de Historische Feldbahn Dresden.

De fabriek heeft een eigen bedrijfsbrandweer, uitgevoerd door Securitas. Dat heeft iets met mijn werk te maken en heb ik ook in model nagemaakt:


Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #38 Gepost op: 18 januari 2015, 16:49:58 »
Hoi Simon,

Ziet er weer fraai uit en jouw kennende zal dat in de toekomst ook goed komen.

Groet,

Ronald

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #39 Gepost op: 20 augustus 2015, 12:27:22 »
We wonen nu inmiddels een paar maandjes in ons nieuwe huis en zijn zover met uitpakken dat ik kan beginnen met uitdenken en proberen.



De eerste try-out op de vloer. De rails had ik nog zo goed als ongebruikt van een eerder project. Hier heb ik het uitgelegd uitgaande van een breedte van 1,50 meter. Dat wordt helaas veel te breed waardoor te weinig bewegingsruimte over blijft :-(



De tweede try-out, nu met een compleet ovaal om te testen hoe de treinen elkaar passeren. Dat gaat prima.



Overzicht van de zolderkamer en de muur waarlangs de baan gaat komen. De muur is bijna 6 meter lang.



Vorige week zondag vierde ik mijn verjaardag en combineerden we dat met onze "housewarming". Om de baan te demonstreren, vooral ook voor de kleine gasten, had ik twee platen MDF gehaald en op schragen geplaatst. De baan wat aangekleed met o.a. een stationsgebouw wat ik als download op internet had gevonden en snel in elkaar geplakt had.



Mijn nieuwste aanwinst; eindelijk een grote stomer kunnen aanschaffen, en voor een leuke prijs.



Het originele sporenplan van Radebeul Ost



Mijn vertaling uitgetekend op papier. Hier maak ik (nog) geen gebruik van de totale lengte van de muur. Door het uit te tekenen komt nu uit dat ik daardoor minder ruimte heb voor het goederengedeelte met de aansluiting naar de pharmachemische fabriek. Dat komt door de kortere lengte en de mindere breedte. De breedte maakt het alleen mogelijk om er een aansluiting naar een tankoverslag van te maken. Dat is niet anders.
Voor de lengte overweeg ik toch de hele muur te gaan gebruiken zodat ik ook ruimte kan creëren om in het midden van het schaduwstation kruisingen te maken. Dan komt de baan alleen heel dicht langs het bureau en dat wilde ik eigenlijk voorkomen.

Edt: De lettertjes blijken niet zo goed te lezen. Kort samengevat:
Links is richting Meissen/Leipzig (west), rechts richting Dresden (oost).
De hoofdstraat is de "Meissner Strasse" met tramlijn 4 van/naar Dresden. Links is de overweg waar deze straat kruist met de smalspoorlijn naar Radeburg. Links verdwijnt alles onder een viaduct met de lokale "Hauptstrasse", rechts een viaduct met de snelweg "A4" van Dresden naar Berlijn.
Rechtsonder is een opstel-/programmeerspoor dat ik wil isoleren.
De stippellijn geeft de scheidingswand weer of de plek waar de voet van de wijnberg begint. Dat moet in ieder geval van bovenaf bereikbaar worden.

De volgende stap is het maken van een frame waarop ik grondplaten leg van MDF. Dan kan ik de rest van het hobbyspul uit de opslag halen en deels onder de baan bergen en deels op de tafel uit gaan zoeken.

Maar eerst de babykamer afmaken, want begin december verwachten we ons eerste kleintje!
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2015, 12:34:16 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #40 Gepost op: 20 augustus 2015, 15:47:30 »
Gefeliciteerd met aankomende junior!

Mag ik je een tip geven? Begin nu ook alvast aan de trein-zolderkamer. Na december komt er weinig meer van, de eerste tijd..;)

Gr, Bert

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #41 Gepost op: 25 mei 2016, 18:01:04 »
Was een goede tip, maar de omstandigheden liepen ietwat anders. Begin december is onze Tim geboren. Alles goed en inmiddels is het al een leuk boefje.
Vorige week met de SHM mee geweest, dat waren wel erg veel indrukken  :angel:

De voortgang van de afgelopen maanden in vogelvlucht:



Op 23 januari hebben mijn vader en ik de tafel gebouwd. Met nieuwe hout en poten van de VSM-baan uit Dordrecht.
Omdat ik ruimte nodig heb om modellen uit de opslagbox te halen en uit te zoeken voor verkoop begin ik nog niet in één keer met de hele baan.



20 februari: ik begin al met het eerste uitproberen van de wisselstraat voor de goederensporen om te kijken of mijn baanontwerp naar het zin is



6 maart: even dacht ik een mogelijkheid voor een 3e perronspoor te zien, maar dat ging ten koste van de ruimte tussen de voorste stationssporen en de achterste "schaduwsporen". Ten koste van de ruimte voor de straat met bebouwing dus.



6 mei: ik heb een extra overloopwissel erbij bedacht



25 mei: omdat de tafel nog erg los stond hebben mijn vader en ik vorig weekend de tafel aan de muur vast gemaakt. Vanmiddag heb ik voor het "rijplezier" het ovaal weer even compleet gemaakt.



Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #42 Gepost op: 11 augustus 2016, 17:47:15 »
Dit jaar heb ik vrouw- en kindlief zover gekregen om de zomervakantie te gebruiken om in het 'echte' Radebeul Ost bepaalde zaken en details nader te bekijken en te fotograferen.
Daar zijn we vandaag de laatste dag, morgen weer richting huis.
We hebben een leuke week en vele foto's kunnen maken. Maar wat kan er veel veranderen in die bijna 10 jaar zeg :-(
Vooral met de spoorvernieuwing in 2012 waar het station een complete metamorfose heeft ondergaan, is veel voorbeeld verdwenen.
Toch heb ik genoeg zaken kunnen zien die ik in model wil gaan nabootsen.

De foto's hebben nog wel wat uitzoekwerk nodig, hieronder alvast één van mijn favorieten: twee van mijn liefhebberijen bij elkaar:



Deze week had ik speciaal uitgezocht omdat zaterdag en zondag speciale ritten door de Traditionsbahn met hun IV-K werden gereden, een loctype waar ik er twee van in model heb maar nog niet in het echt heb gezien.

Dus: groeten uit Radebeul!  :)

« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2016, 17:57:59 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #43 Gepost op: 11 augustus 2016, 21:05:08 »
Dit jaar heb ik vrouw- en kindlief zover gekregen om de zomervakantie

Ahh, goede opvoeding want jong geleerd is oud ....... .  ;)

Groeten,

Christoph

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #44 Gepost op: 11 augustus 2016, 22:44:23 »
De kleine(en dan bedoel ik je kind)lijkt het schitterend te vinden,hij lacht er in elk geval bij  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0