BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Simon Stenneberg op 05 januari 2009, 22:03:42

Titel: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 05 januari 2009, 22:03:42
Hallo allemaal,

In dit topic wil ik de bouw van mijn nieuwe modelspoorbaan beschrijven.
Afgelopen kerstvakantie (december 2008) ben ik hier mee begonnen door na bijna 20 jaar radicaal het roer om te gooien. Hoe dat kwam?

Tot nu toe ben ik altijd vooral in diesellocomotieven geïnteresseerd geweest. Eigenlijk nog steeds, maar ik vond in mijn modelbanen onvoldoende voldoening om hier leuke dingen mee te doen. Ik kon bijvoorbeeld niet kiezen tussen raccordementen of een werkplaats.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0052001.jpg)

In mijn vorige woning (Dordrecht) had ik een vrij ruime kamer waar ik begon met de bouw van een modelspoorbaan naar voorbeeld van de VSM, met het museumdepot van Beekbergen als centraal thema, en een kort lijntje naar Eerbeek waar dan gerangeerd kon worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2712001.jpg)

Door een nieuwe baan verhuisde ik uiteindelijk begin 2008 naar Haarlem, ook dichterbij waar ik eigenlijk vandaan kom (Bergen NH).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00014001.jpg)

In mijn nieuwe appartement heb ik minder ruimte, en probeerde wat voort te borduren op het oude Eerbeek, vooral omdat dit qua opbouw het verste was. Ik kon de bestaande plaat met ongeveer een meter verlengen.
Het idee was om van Eerbeek een ouderwets Holland havenplaatsje te maken, met op de voorgrond een lange havenkade.

Toch was dit niet meer wat ik wilde. Ik frutselde wel, maar zag er niet echt meer de lol van in.
Dat begon eigenlijk in 2007 al een beetje te verbeteren, toen we op vakantie gingen richting Oost-Duitsland. Via Hamburg (bezoek aan Miniatur Wunderland) naar de Oostzeekust met bezoekjes aan "Der Molli" en natuurlijk het eiland Rügen met de (toen nog) Rügensche Kleinbahn.
Terug via het Spreewald (van de niet meer bestaande "Spreewaldbahn") en Berlijn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4080001.jpg)

Vlak daarna vond ik op de beurs hier in Haarlem (ik woon pal naast de Spaarnehal) twee H0e-rijtuigjes van Bemo van de RüKB. Toeval? In ieder geval vlak daarna weer een V51 van Bemo op Marktplaats die alleen een optische opknapbeurt nodig had. En schilderen van diesellocs is ook één van mijn favoriete bezigheidjes.

Afgelopen zomer bezochten we via de Harz de omgeving van Dresden, hoewel we eigenlijk naar Oostenrijk zouden gaan, maar dat is een ander verhaal.
Ik zocht bij Dresden een camping uit die pal naast de Lössnitzgrundbahn lag. Daar hebben we een week gestaan, en natuurlijk uitgebreid de omgeving bezocht. Moritzburg, Dresden zelf, Praag, Colditz, en de Döllnitzbahn van Oschatz naar Mügeln.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01440001.jpg)

En natuurlijk uitgebreid de Lössnitzgrundbahn bezocht en gefotografeerd.
De Lössnitzgrundbahn is één van de Saksische smalspoorlijnen waar nog dagelijks met stoomtreinen een openbaar vervoersdienst wordt gereden.
Daarnaast is er een zgn. Traditionsverein die het historisch materieel verzameld, restaureerd en natuurlijk ook zo nu en dan mee rijdt.
Een combinatie die misschien voor een lijn als Hoorn - Medemblik een oplossing zou kunnen zijn?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01304001.jpg)

Het station van Radebeul Ost heb ik nu als voorbeeld voor mijn nieuwe modelbaan genomen. Een aantal plaatjes:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01336001.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01419001.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01328001.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01424001.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01454001.jpg)

Ik zocht naar een mogelijkheid om zowel normaalspoor als smalspoor te kunnen combineren. Zo dacht ik eerst aan Putbus (Rügen), wat op zich ook leuk is door de gecombineerde lijn naar Lauterbach Mohle (3-rail).
Een nadeel van Putbus is dat de omgeving van het station wat saai is, en ik wil me ook kunnen uitleven in een levend straatbeeld.

Daarom heb ik gekozen voor Radebeul Ost, met van voor naar achter:
- dubbelsporige normaalspoorlijn
- smalsporige stationsemplacement met opstelspoor voor historische wagens
- doorgaande straat met tramlijn

De tramlijn loopt in werkelijkheid een paar huizenblokken verder, maar vind ik voor mij wel een aardige aanvulling.

De kerstvakantie heb ik vrijwel helemaal gespendeerd aan de totale ommekeer, met daartussen natuurlijk de nodige feestvierderijen bij familie.
Ik heb eerst het oude Eerbeek/havenstadje geheel verwijderd en de oude grondplaat geschuurd.
Daarna heb ik met rails uitleggen het één en ander uitgeprobeerd. Ik heb wel een schets gemaakt, maar liep inmiddels al een paar weken het idee te vormen, dus het uitleggen ging vlot achter elkaar.

Het lukt mij zelfs om de smalspoorlijn als een ovaal achter de achterste huizen rond te laten rijden. In werkelijkheid is radebeul een eindstation, maar de rechterboog wil ik deels verbergen door een wegviaduct eroverheen. In werkelijkheid staan er namelijk ook de diverse viaducten rondom het station.

Een paar foto's tot nu toe:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03731001.jpg)

Overzichtsfoto

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03728001.jpg)

De beroemde tramlijn/smalspoorlijn-kruizing van de Meissner-strasse in wording

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03771001.jpg)

Overzicht van de rechterkant

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03775001.jpg)

Een bouwkit van een Tatra-tramstel van de Dresdner Verkehrsbetriebe

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03777001.jpg)

Natuurlijk vanwege mijn werk een brandweerkazerne (met voertuigen van de Feuerwehr Dresden)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03783001.jpg)

En het stationsemplacement in wording, mét opstelspoor voor historische wagens. In werkelijkheid zijn dit er 2, maar staan de wagens helaas ook altijd in de buitenlucht.

Voor zover deze eerste, misschien wat lange, start. Het was ook een vliegende start. Het is nu wachten op een aantal bestellingen bij Auhagen, zoals perrons naar Oostduits voorbeeld, en handwisselaandrijvingen voor de smalspoorrails. En een paar bouwpakketten van Kibri van de bekende Görlitzer-stadshuizen.

Op naar de volgende stap...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01456001.jpg)
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Reeks77 op 05 januari 2009, 23:56:08
Hoihoi,

Leuk om te zien hoe iemand de overstap heeft gemaakt , vooral als je van iemand de reeks80 van de nmbs hebt gekocht die ik inmiddels allang niet meer heb.
Ik heb ook zo´n overstap gemaakt, van HO naar HOm, vanwege dat ik waarschijnlijk ook iets anders wilde .
Suc6 met het verder bouwen

Grt Alexander
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Rijtuigpaint op 06 januari 2009, 00:02:04
Ja eindelijk weer iets leuks hier om te volgen (NS, USA en DB rommel is namelijk zo erg 2008!)

Ben eigenlijk wel benieuwd waar die tram vandaan komt ( ik zoek er nog een stuk of 4 a 5)

R.Paint
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Ronald Halma op 06 januari 2009, 10:08:07
Citaat
NS, USA en DB rommel is namelijk zo erg 2008!

He? Ik doe geen USA omdat het volgens jou een modeverschijnsel is, ik doe het omdat ik het mooi vind. Net zoals jij dit mooi vindt.

En het is geen rommel, het is dezelfde hobby als jij hebt. Oke Kees-Jan?
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Reeks77 op 06 januari 2009, 11:31:45
Hey R.Paint,

Ik ben ook ooit voor wat jij een modeverschijnsel noemt aan het Amerikaanse gegaan , omdat ik het net als Ronald mooi vond ,nog steeds eigenlijk wel vind.
En soms wil je dan wat anders of niet ligt aan je eigen natuurlijk.
Het lijkt soms ook of het alleen DB ,NS of USA is maar ik vind dat wel meevallen, wees blij dat er zoveel variatie is , verschil in bouwen en verschil in uitvoering en ieder op zichzelf staand project is uniek.

Grtz Alexander
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Ronald Halma op 06 januari 2009, 11:47:15
Citaat
Het lijkt soms ook of het alleen DB ,NS of USA is maar ik vind dat wel meevallen, wees blij dat er zoveel variatie is , verschil in bouwen en verschil in uitvoering en ieder op zichzelf staand project is uniek.

Precies Alexander, je verwoord het prima. Niets aan toe te voegen ;)
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: dibbetje op 06 januari 2009, 15:47:50
Ja eindelijk weer iets leuks hier om te volgen (NS, USA en DB rommel is namelijk zo erg 2008!)

En welke rommel gaat dan van 2009 zijn?? Idd er zijn veel banen van DB, NS, enz. So what zoals de Amerikanen zo mooi kunnen zeggen, oeps dat is USA en dat is rommel.


Nu over het baantje van Simon, mooi baantje heb je daar en andere afmetingen van de baan doen mensen meestal het roer volledig omgooien.Wat vooral opvalt is dat veel modelbouwers hun huis of waar ze werken in hun modelbaan verwerken. Je hebt veel foto's over Radebeul zodat je een voorbeeld hebt om de sfeer op de modelbaan te zetten.
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Rijtuigpaint op 06 januari 2009, 20:59:02
nog even of topic: ieder zijn meug.

on topic:

Dit soort baantjes vind ik leuk. De rest is eenheidsworst voor me (op uitzonderingen na).

Rees Peent

NB je hapte weer wel gelijk  ;D
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 06 januari 2009, 21:29:13
Ben eigenlijk wel benieuwd waar die tram vandaan komt ( ik zoek er nog een stuk of 4 a 5)

Hoi,

Deze tram is een bouwkit (die nog niet helemaal af is trouwens) van "Herrmann & Partner" uit... Dresden.
Ze hebben meerdere bouwkits van trams uit het vm. oost-Europa. De kits zijn evt. naar keuze met H0 of H0m-aandrijving te krijgen.

Mijn model is een Tatra T6/B6 Typ Dresden, art.nr. 21020.
Ik heb het voor slechts zo'n 30,- euro (dus excl aandrijving en verzendkosten) via Ebay gekocht bij DS-Automodelle (ook uit...D).
Zie http://stores.ebay.de/DS-AutoModelle en dan "Strassenbahnen".
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 18 januari 2009, 17:44:37
De eerste update. Twee weken geleden kreeg ik van Auhagen mijn doos met bestellingen binnen: een perron naar Oostduits voorbeeld, met verlenging, toebehoren, en ook losse onderdelen om zelf een perron te maken.

Maar eerst iets doen aan de grondplaat. Die moest nog een grondverf krijgen. Dus dat betekende de hele plaat leeghalen. Ik had nog een blik met bruine verf staan die ik hiervoor heb gebruikt. De zijdenmat is wel erg glanzend geworden, maar er moet toch nog van alles aan scenery op komen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03791001.jpg)

Daarna kon alles er weerop. Dit weekend ben ik met de perrons van Auhagen aan de gang gegaan. Dat betekende uitmeten waar de sporen hun vaste plaats krijgen, en wat de afstand tussen de treinen en perronwanden kan worden.

De perrons van de smalspoortrein heb ik gemaakt van de zelfbouwonderdelen. Dat gebeurt eigenlijk volgens dezelfde methode als in werkelijkheid: eerst plaatsen van perronwanden, dan opvullen met zand, grind, en vervolgens de perrontegels. Natuurlijk kon ik in 1:87 het zand en grind achterwege laten:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03857001.jpg)

Daarna heb ik de sporen van het smalspooremplacement grotendeels vastgespijkerd om verder verschuiven te voorkomen.
Ook langs het achterste spoor waarop de museumwagens staan heb ik, net als in het echt, een perronwand gemaakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03863001.jpg)

En als ik al het materieel weer terugplaats ziet het er nu zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03865001.jpg)

Het achterste spoor met museumwagens heb ik overigens geïsoleerd zodat ik hier locjes, zoals het rangeerlocje, even kan "parkeren". Ook één van de 2 sporen bij de locloods heb ik daarom geïsoleerd. Dat vind ik makkelijker dan digitaliseren. Ik heb ook smalspoorlocjes waar geen decoder in past.

Op de achtergrond zien jullie een ander pakketje dat ik vorig weekend ontving met wat bouwdoosjes van Kibri:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03867001.jpg)

Dit bouwpakket is eigenlijk een postkantoor, maar bij het napluizen van geschikte bouwpakketten van diverse merken vond ik dit het beste passen qua bouwstijl, én qua afmetingen.
Ten slotte nog even vanaf de straatzijde:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03868001.jpg)

Overigens staat de perronoverkapping van het "normaalspoor" nog los. Dat perron moet nog verder afgebouwd worden. Zo staat naast het stationsgebouw een vrachtauto klaar met onderdelen van de trap naar de tunnel.
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 19 januari 2009, 20:33:43
Even een kleine update door-de-weeks, want vandaag kon ik bij het postkantoor een pakje ophalen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01434001.jpg)

Radebeul Ost is één van de voorstadjes van Dresden, en op het station stoppen dan ook treinen van de S-Bahn (zie eigen foto van augustus 2008). Deze treinen worden gereden door elektrische locomotieven van de Baureihe 143 met over het algemeen dubbeldekrijtuigen. De Baureihe 143 zijn voormalige Oostduitse locs die eigenlijk toen al hetzelfde werk deden.

Hoewel mijn normaalspoorlijn nog niet gereed is, kwam ik op Ebay toch het juiste model van Roco tegen en bedacht mij geen moment.
Ik heb het model natuurlijk meteen voorzien van de diverse losse grijpstangetjes en Fleischmann-kortkoppelingen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03882001.jpg)

Voorlopig staat de loc op een stukje rails dat geïsoleerd is van de rest. Zodoende kan ik tegelijk met de V100 093 blijven heen-en-weer rangeren met de werktreinen.
Als het normaalspoor gereed is, ga ik op zoek naar bijpassende rijtuigen voor de 143, hoewel het wel een korte stam zal worden die slechts 260 cm heen-en-weer kan rijden.
Want zolang (of kort) is mijn modelspoorbaan, en 87 cm breed...

Nog een dichtbij foto van een echte 143:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01433001_1.jpg)
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 15 februari 2009, 17:55:27
Even een nieuwe update. De afgelopen tijd heb ik mij bezig gehouden met het in elkaar zetten van de Görlitzer-stadshuisjes (Kibri). De bouwstijl en kleuren passen perfect in deze omgeving, Görlitz ligt hier dan ook niet ver vandaan.
Vanwege het eenvoudige klik-systeem duurt de bouw van zo'n huisje hooguit een kwartiertje, dus een mooi klusje voor 's-avonds tussendoor.

Een andere klus van afgelopen week, en gisteren, was de bouw van het viaduct. Dit viaduct verbergt ook de rechterboog van de smalspoorlijn, die daar in werkelijkheid ook helemaal niet bestaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04003001.jpg)

De basis voor het viaduct zijn stroken foamboard waaruit je ook heel mooi de openingen kunt snijden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04006001.jpg)

De bovenzijde is van stroken karton (achterzijdes van bureauleggers) waarin ik de zijkanten van een Faller-viaduct heb verwerkt. Dit Faller-model was eens bedoeld als metro-viaduct in een diorama van new York.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04034001.jpg)

Het viaduct is grotendeels met restmaterialen gemaakt, maar over de muren was ik niet zo tevreden. Toen ik bij Harlaar asfaltfolie voor het wegdek ging halen, zag ik dat Busch ook muren als plakfolie heeft en deze heb ik hier uitgeprobeerd. Door het plakfolie buigen ze mooi om de hoeken heen. Ideaal.
Overigens is de gehele bovenkant los om eventueel bij ontspoorde treinen oid te kunnen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04036001.jpg)

Nadat het viaduct gereed was, kon ik van rechts naar links beginnen met het plaatsen van de gebouwen en de bestrating daaromheen.
Te beginnen met de brandweerkazerne, waarbij ik ook wat bomen aan weerszijden van het viaduct heb geplaatst.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04020001.jpg)

De "bestratingswerkzaamheden" gaven wel wat puinhoop.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04025001.jpg)

Daarom had de politie de weg afgezet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04023001.jpg)

De politie was het ook niet eens met het parkeerbeleid van de stratenmakers.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04039001.jpg)

Het voorlopige tussenresultaat van het plaatsen van de gebouwen en leggen van de straten.

Ik kan nu gaan nadenken over de inrichting linksachter. Daar komt een restaurant annex manege naar voorbeeld van de bekende halte "Weisses Ross". Preisertjes voor op het terras heb ik al gevonden. Er zijn nog wat attributen onderweg...
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 11 maart 2009, 21:15:47
De (beroeps)brandweer en trambedrijf (DVB) hebben in 1996 samen een speciaal bergingsvoertuig voor tramongevallen aangeschaft.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rsseltier_Einsatz.jpg)

(foto: http://www.blaulichtfahrzeuge.net)

Daar heb ik op basis van deze 2 (Roco Unimog en Kibri Mercedes):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04265001.jpg)

Deze:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04274001.jpg)

Pardon, deze...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04276001.jpg)

...van gemaakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04278001.jpg)

Overigens klopt niet alles 1:1 omdat het basismodel van Kibri niet helemaal de juiste was en ik de opbouw van de Unimog intact heb gelaten.
Want vanwege inzet op de modelspoorbaan zijn de kraan, haakarm- én takelinstallatie functioneel gehouden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04306001.jpg)

Toegevoegd zijn o.a. een extra achteras, nieuwe spatborden over achterassen, voorbouwlier, flitsers op gril, oranje zwaailichten, hoorns, schildering en decals.

Het was een leuk ontspannend klusje het weekend na lange inzetten in het crisisteam na de vliegtuigcrash bij Schiphol. Even de gedachten aan de hobby, ook al had het onderwerp toch weer ietwat met het werk te maken.
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 21 maart 2009, 18:19:32
Gisteravond en vandaag tussendoor heb ik een aantal (elektrische) wisselaandrijvingen in het rechter gedeelte ingebouwd. Daarbij heb ik meteen het goederenemplacement uitgebreid en bestraat. Ik had hier eerst de bekende verffabriek van Kibri hergebruikt, maar die vond ik naar verhouding toch te hoog. En nu heb ik meteen wat meer rangeermogelijkheden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04418001.jpg)

Het rangeren doe ik voorlopig met dit Bemo-model, dat ik zelf heb omgeschilderd en van opschriften heb voorzien naar voorbeeld van de HF M13 808. Het was wel even zoeken op internet om deze juiste versie te vinden ook qua luiken e.d. Deze heb ik uiteindelijk gevonden bij het Smalspoormuseum van Oberrittersgrün (ook Saksen).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04417001.jpg)
Titel: Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 13 september 2009, 22:02:47
Ondanks het zeer trieste ongeval op de lijn (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22005.0.html), toch even een zomerse update:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06174001.jpg)

Het smalspoor is voorzien van ballast.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06176001.jpg)

Het normaalspoorperron (Auhagen, naar Oostduits voorbeeld) is opgebouwd

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06181001.jpg)

Doorkijkje

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06170001.jpg)

Via Ebay heb ik een tweede gebouwde IV K van ModelLoco te pakken kunnen krijgen. Ook deze rijdt als een...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06163001.jpg)

Voor het restaurant "Weisses Ross" heb ik een passend wijnrestaurant van Vollmer gevonden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06165001.jpg)

De politie treft bij het raadhuis voorbereidingen voor hoog bezoek vanaf de andere kant van de oceaan (die pas geleden inderdaad ook in Dresden is geweest)...
Titel: Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Mark Verheulen op 24 september 2009, 15:47:52
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06170001.jpg)

Via Ebay heb ik een tweede gebouwde IV K van ModelLoco te pakken kunnen krijgen. Ook deze rijdt als een...


Trein    :D :D ;)

mvg mark
Titel: Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 30 april 2010, 09:42:00
Grote werkzaamheden aan de baan zijn de afgelopen maanden niet echt geweest.
Ik vond aan de linkerkant ruimte om een "modulaire" hoek aan te bouwen en heb wat geëxperimenteerd met een spooraansluiting daar naartoe.
Nadeel werd niet alleen een erg krappe boog, maar vooral dat deze ten koste ging van de perronsporen waardoor dit niet meer lijkt op het doorgangstation wat Radebeul is. De "aanbouw" wordt nu een zelfstandige module rondom een grote brandweerkazerne naar voorbeeld van Aken. Dat betekent dat ik ook weer veel met hulpverleningsvoertuigen bezig ben geweest. Maar dat is een ander thema.

De laatste weekenden heb ik mijn blik weer geworpen op Radebeul.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03121.jpg)

De kleine brandweerkazerne is onderdeel geworden van die van Aken waardoor ruimte ontstond om een fabriek neer te zetten. In werkelijkheid staat er ook een fabriek (Radebeuler Maschinenfabrik August Koebig) langs dit viaduct maar dan aan de overkant tussen (tram)weg en sporen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03123_2.jpg)

Een andere ontwikkeling is de zoektocht naar geschikte bomen. Rondom de fabriek en naast gelegen panden heb ik bomen geplaatst die ik nog had.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03149_2.jpg)

Op het emplacement zijn naast het viaduct berken geplaatst. Er staan in werkelijkheid veel berken op het emplacement.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03155_1.jpg)

Aan de andere kant van de baan heb ik een hoekje langs het smalspoor nieuw ingericht. In Radebeul heeft Karl May, de schrijver van de wereldberoemde boeken over Old Shatterhand en Winnetou, gewoond. Deze twee figuren van Preiser staan daarom om een flikkerend kampvuur van Viesmann.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03171.jpg)

Een geheel nieuwe fase is de digitalisering van de smalspoorbaan. Daar ben ik nu mee aan het experimenteren met koppeling van een startset van Roco die ik alweer een tijdje had liggen. Dat betekent wel dat mijn smalspoorlocs van merken als Bemo en ModelLoco omgebouwd moeten gaan worden...
Titel: Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Matheus 18 op 30 april 2010, 10:54:58
Hallo Simon,
Veronderstel dat dit je voornaam is.
Vind uw baantje leuk. Zelf heb ik voor mijn H0 baan een stukje ingeplant gezamelijk gebruik H0H0e,het zogenaamd driespoor, de wissels van Tillig heb ik reeds in mijn bezit, uit mijn N verleden heb ik nog een paar Roco wisseltjes en denk wel dat ik met de resterende N spoortjes ook nog wel wat kan doen, rest me nog de aankoop van een paar flexjes H0H0e.
Dat zal zowat na de vacantie worden.
Hoop dat ik je dan eventueel eens wat vragen kan.
Groetjes.
Matheus.
Titel: Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Christoph op 30 april 2010, 11:47:45
Hallo Simon,

leuk baantje ben je aan het bouwen.
Ik heb nog een vraagje, bouw je ook de verlading van normaalspoor wagens naar smalspoorwagens na die in Radebeul ligt of heeft gelegen? De normaalspoor wagens werden hier op smalspoorwagens geplaatst en konden zo verder komen.
Dit spoortje lag volgens mij achter het spoor waar je de museumwagens hebt gefotografeerd, ik heb er zelf jammer genoeg geen foto's van.

Groeten,

Christoph
Titel: Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 30 april 2010, 12:13:55
Volgens "Das grosse Buch der Lössnitzgrundbahn Radebeul Ost - Radeburg" lag de "Rollwagengrube" even voorbij de wagenwerkplaats. Anno 2008 houden de sporen daarvóór al op zoals op onderstaande eigen foto ongeveer te zien is (ongeveer waar de denneboom staat, het rechter normaalspoor houdt op t.h.v. de platte wagens in het midden):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01370___kopie.jpg)

En nee, het rolwagenverkeer staat niet op de planning. Daar heb ik ook geen rekening mee gehouden met de breedte tussen de perrons en hoogte onder het viaduct. Het smalspoor is sowieso feitelijk een ovaal dus is het goederenverkeer beperkt tot werkmaterieel.

In werkelijkheid kan er nu ook geen rolwagenverkeer meer plaatsvinden; ook in de andere stations zijn de rolwagenkuilen verdwenen.
Waar het nog wel heel goed te zien is, is in Oschatz (Döllnitzbahn), waar de tijd lijkt stil te staan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02072001.jpg)

Titel: Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 02 augustus 2010, 20:10:09
Even een kleine zomerse update, hoewel er echt zichtbaar weinig veranderd is. Door het hete zomerse weer ben ik nauwelijks op de hobbykamer geweest, pas gisteren en vandaag heb ik weer wat dingetjes gedaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04902___doc.jpg)

Zo heb ik gisteren de eerste wissels aangesloten op een kastje van Viessmann dat ik alweer een tijdje in huis heb. Het betreft de wissels van de normaalsporige lijn. De overloopwissels aan weerszijden van het station zijn ieder als paar gekoppeld, de wissel naar het korte opstelspoortje heeft een eigen schakelaar. De negen smalspoorwissels zullen in principe wel allemaal een eigen schakelaar krijgen.
Hieropvolgend heb ik vanmorgen de normaalsporen aan de linkerzijde van ballast voorzien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04901___doc_1.jpg)

Op de voorgrond van bovenstaande foto zijn de plankjes te zien die ik voor de schakelkastjes heb gemaakt. Ze zijn ook makkelijk om gereedschappen e.d. op te leggen. Achter de stadshuizen heb ik een rijtje bomen gezet en in de huizen lampjes maar nog niet aangesloten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04903___doc.jpg)

De rechterzijde. Hier wordt nog hard gewerkt. Een aantal seinen zijn dummy's uit een bouwsetje van Busch. Ik denk erover hier toch nog wat meer functionele (rangeer)seinen te plaatsen. Sowieso wil ik nog een ander kastje voor bediening van de seinen aanschaffen. Vanwege de korte rijlengte zal ik ze handmatig bedienen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04906___doc.jpg)

Een andere puzzle waarmee ik bezig ben is een aanpassing van de tramlijn. Hiervoor heb ik een pendelmodule (Viessmann) die ingebouwd moet worden. In plaats van karton heb ik van Auhagen kunstof plaatjes die tussen en naast de rails komen. Op de foto liggen er een paar klaar.

De invulling van het restaurant "Das Weisses Ross" is ook nog een puzzle, ik denk namelijk nog over een combinatie met een kleine manege. Daarvoor komt waarschijnlijk het stadshuis te vervallen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04890___doc.jpg)

De grootste puzzle nu is de "elektrificatie", dat wil zeggen de aansluiting en uitbreiding van wissels, seinen, verlichting e.d. Als alle huizen een lampje hebben ga ik op zoek naar lantaarnpalen die ook als bovenleidingmast voor de tram kunnen dienen (hoewel ik de draden zelf niet ga ophangen). Maar onder de baan moet natuurlijk alles netjes afgewerkt worden. En omdat ik niet zo'n verstand van elektronica heb ben ik lekker zelf wielen aan het uitvinden.

Het wordt mijn streven om met de kerst in ieder geval heel wat lampjes te kunnen laten branden. Dus heb ik nog een half jaartje...

Nu eerst donderdag maar eens met vakantie, niet naar een Duitstalig land dit jaar, maar de oostkust van de VS  8)
Titel: Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 30 januari 2011, 12:33:43

Mede door de koude winter ben ik weinig bezig geweest op de hobbykamer. De laatste weekenden ben ik met een aardige inhaalslag bezig geweest.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08972_doc.jpg)

De belangrijkste klus was het aanpakken van de tramlijn. Daarvoor heb ik aan beide uiteinden de sporen weer open gemaakt (karton/papierstroken tussen en naast de rails verwijderd) en heb een pendelautomaat van Viessmann aangesloten. Deze heb ik eerst boven de grondplaat aangesloten om de wachttijden e.d. in te stellen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08974_doc.jpg)

Om de één of andere reden stokte mijn Combino op twee plaatsen. Daarom heb ik de kap losgemaakt en alle vrije ruimtes in het plafond opgevuld met lood. Dat is milimeterwerk geweest, maar het heeft wel geholpen. Ik heb ook meteen een trambestuurder geplaatst. Helaas kunnen geen passagiers geplaatst worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09054_doc.jpg)

Na wat langdurige testen heb ik ook de rest van de papieren stroken tussen en naast de rails vernieuwd. Het nieuwe karton heb ik niet geschilderd, wel heb ik met potlood de groeven van de betonplaten nagebootst. In het DDR-tijdperk werd daar namelijk tussen en naast de rails gebruik van gemaakt. De "Dispatcher" (mobiele verkeersleider o.i.d.) is zelf gemaakt van een Ford Transit van Rietze.


Titel: Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 30 januari 2011, 13:59:28

Een ander klusje was het afmaken van het appartementencomplex waaronder enkele winkeltjes zaten. Die losse winkeltjes zijn vervangen door een supermarkt van een bekende Duitse (maar tegenwoordig ook Nederlandse) keten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09060_doc.jpg)

Door het gebouw ietsje meer naar achteren te verplaatsen en de trottoirs te vervangen/vernieuwen door iets smallere ontstonden meer parkeerplekken. Van Faller werd een winkelwagen-overkapping gekocht en aangepast. Klanten met en zonder winkelwagentjes van Preiser voltooien het geheel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09060_doc2.jpg)

Voor de transformatie werd de gevel geschilderd en achter de winkelruiten verkleinde interieurfoto's (gevonden op internet) geplakt.

Zo, nu eerst even een broodje eten en daarna verder met de aansluiting (en rechtzetten) van de straatlantaarns.

Titel: Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: racer op 30 januari 2011, 14:23:01
Ziet er erg leuk uit. Misschien nog wat belijning voor de vakken dan is het helemaal top (y)
Gr Bob
Titel: Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 30 januari 2011, 20:55:12

Enfin, er zijn weer wat straatlantaarns geplant cq recht gezet, en samen met de al langer geleden geplaatste lampjes-in-huizen aangesloten.
We zijn er nog niet, maar het begin is er.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09065_doc.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09071_doc.jpg)

Aandachtspunten:
- het stationsgebouw schijnt verschrikkelijk door, terwijl de perrons nog een grote donkere vlakte zijn
- ik ontdek nu pas dat het politiebureau nog niet is voorzien van gordijnen
- de ramen van hetzelfde politiebureau, maar ook het appartementencomplex moeten aan de achterzijde dicht gemaakt worden
- de supermarkt ga ik voorzien van LED-verlichting (althans boven de winkelruiten)
- op het viaduct komt nog een ongeval met inzet van hulpdiensten
- auto's moeten nog voorzien worden van verlichting en bestuurders (langere termijn)
etc
Titel: Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: daan2353 op 20 februari 2011, 10:10:43
Hallo Simon,
Tussen de bedrijven door even op de zoekterm "h0e" aan het kijken wie er nog meer aan het smalsporen is. De Rükb was in één van mijn eerste ontwerpjes ook het onderwerp, maar ik ben uiteindelijk in oostenrijk uitgekomen..

Ik vind de invulling die min of meer op de werkelijkheid leunt goed geslaagd! het viaduct is een prima oplossing voor het verbergen van het ovaal. Misschien zou je het achterste spoor nog wat kunnen camoufleren of in/ achter de huizen een passeerspoor kunnen maken zodat je wat meer variatie kunt aanbrengen in het treinverkeer, maar het maakt nu ook al een mooie indruk.
het normaalspoorstukje is een leuke aanvulling waar je misschien in de boekenkast nog een fiddleyard voor zou kunnen maken zodat de treinen ook echt "weg" kunnen rijden.

Voor zover ik weet is er in NL geen netwerk voor smalspoor, maar er is wel een vleugel van een Engelse club, de 009 society, die in Nederland actief is en regelmatig op beurzen komt en 1x per jaar een meeting houdt bij één van de leden thuis..
De 009 society is voornamelijk gericht op 1:76 (009), maar in de nederlandse vleugel zitten veel h0e spoorders. Misschien ook eens leuk om je licht bij op te steken?

Groet Daan.
Titel: Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 21 maart 2011, 20:52:56
Voor zover ik weet is er in NL geen netwerk voor smalspoor, maar er is wel een vleugel van een Engelse club, de 009 society, die in Nederland actief is en regelmatig op beurzen komt en 1x per jaar een meeting houdt bij één van de leden thuis..
De 009 society is voornamelijk gericht op 1:76 (009), maar in de nederlandse vleugel zitten veel h0e spoorders. Misschien ook eens leuk om je licht bij op te steken?

Die groep is mij bekend, heb er nog niet veel aandacht aan besteed. Ik ben wel een trouw volger van het Schmalspurforum.at waar jij ook zit  ;)
Titel: Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 21 maart 2011, 21:16:46

Eén van de activiteiten waar ik de laatste maanden zo af en toe mee bezig ben is een kleine "verlenging" van zo'n 40 cm van de voorzijde de boekenkast ernaast in.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08917_doc.jpg)

Hierboven de situatie tot 1 januari 2011, hieronder de situatie erna:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08921_doc.jpg)

De wissel naar het zijspoor heb ik later een stukje opgeschoven naar de boekenkast toe omdat de boog te dicht langs het locloodsje liep:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08930_doc.jpg)

Toch was ik met deze situatie niet helemaal tevreden. Dus bedacht ik me om nog 2 overloopwissels aan de zijde van de boekenkast te leggen. Daarbij liep ik tegen het probleem aan dat het plankje dat ik voor de verlenging heb gebruikt een paar mm dikker en hoger ligt dan de rest, precies waar één van de nieuwe wissels moest komen. Dus heb ik afgelopen weekend álle rails tot vlak voor de beide perrons verwijderd, inclusief reeds aangebracht ballast.

Nu heb ik met de beperkte lengte toch een betere situatie gecreëerd. Door de "wisselstraat" dichter bij het station/perrons te leggen ontstaat meer opstelruimte richting de boekenkast. Daar kan ik dan ook een "complete" S-Bahn-stam parkeren en vervolgens het gehele station gebruiken om te rangeren met een goederentreintje die wagens brengt/haalt van/naar het zijspoortje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00174_doc.jpg)

Een ander puntje wat me dwars zat is nu ook opgelost; ik heb nu een breder plankje gebruikt voor de verlenging zodat ik toch ook het opstelspoor van het smalspoordeel heb kunnen verlengen.

Volgende stap is de aansluiting van de elektrische aandrijving van de engels wissel en plaatsen en aansluiten van de seinen.
Die seinen komen vlak voor de plaats waar ik ook het wegviaduct wil verlengen zodat ook deze sporen worden gecamoufleerd.
Titel: Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 21 maart 2011, 21:23:21

Oh ja, deze foto wil ik jullie ook niet onthouden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00171_doc.jpg)

Hier zijn beide "hoofdtreinen" te zien die ik gebruik op het normaalspoor. De dubbeldeksrijtuigen gaan nog voorzien worden van interieurverlichting en passagiers.

De V100-Ost van Roco is mijn echte "werkpaard" die nu gebruikt wordt voor de werktrein. De wagens gebruik ik ook echt voor opslag van bepaalde materialen. De V100-Ost is wel een paar weekjes weggeweest; bij Harlaar in Badhoevedorp heb ik er een geluidsdecoder in laten zetten. Als opties heb ik nu motorgeluid, typhoon, koppel-geluiden en een compressor. Kost een paar duiten, maar het resultaat is zooo mooooi  :D
En passant hebben ze de sluitverlichting aangepast (vloeiende overloop) en een lampje in de cabine gemaakt. Echt top!
Het is dat ik filmpjes maak/plaats op het net...
Titel: Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: gtw6016 op 16 september 2012, 14:27:59
ziet er goed!  (y)
is er in de tussen tijd nog wat gebeurd met dit baantje??  :)
Titel: Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 16 september 2012, 17:20:36
Nee, niet echt. Vorig jaar zomer heb ik mijn huidige vriendin ontmoet en dan moet je tijd verdelen hè ;-)
Niet dat ik helemaal niets meer kan doen, maar ik ben nu meer bij haar thuis en we hebben inmiddels samenwoonplannen. Mijn appartement maakt meer/sneller kans om verkocht te worden dus staat de hobbykamer steeds voller met verhuisdozen die alvast ingepakt worden.

Om toch wat bezig te blijven en ook bij mijn vriendin thuis ben ik met dit diorama begonnen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46350.0.html

Het is natuurlijk wel de bedoeling om in ons nieuwe huis weer een hobbykamer te kunnen inrichten en verder te gaan met Radebeul Ost.
Titel: Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 02 juni 2013, 14:16:16
Dit weekend heb ik dan toch besloten om de baan alvast te ontmantelen.
Een eerste gegadigde voor mijn appartement heeft zich aangediend, hoewel de onderhandelingen over een bod maar langzaam verlopen.
Liever nu in alle rust goed ontmantelen dan straks gehaast vanwege de verhuizing.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08038.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08038.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08037.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08037.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08040_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08040_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08039_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08039_1.jpg)

Ziet er wel erg leeg uit zo...

Maar we kunnen nu wel gaan dromen van de toekomst in een nieuwe woning, één met meerdere kamers waarvan één die wat groter is dan deze was. Zodat we kunnen filosoferen over een stukje verlenging aan de rechterzijde met misschien toch een goederenoverslag van normaal- naar smalspoor en een verlenging van de tramlijn met een tramstation en/of tramremise.
Of de smalspoorlijn een ovaal blijft of misschien, al dan niet samen met de normaalspoorlijn, naar een schaduwstation gaat leiden is ook één van de groeiende gedachtes.

Wordt vervolgd, maar dan pas over een tijdje.

Intussen blijf ik even hobby'en in een ander landje:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46350.0.html

Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 18 augustus 2013, 09:59:24
Nieuwe aanwinst, hopelijk in de toekomst in zetten op een verlengde baan:

http://www.youtube.com/watch?v=InPnyUTQ7uI&feature=youtu.be

De aanschaf werd bepaald door de ontdekking dat de zusjes van de locs, die worden ingezet tussen Duitsland en Nederland, worden ingezet tussen Duitsland en Tsjechië. In werkelijkheid ook langs Radebeul Ost rijden!

Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Johnnytrein op 18 augustus 2013, 10:30:48
Waarom huilt dat miniatuur model niet als zij vertrekt? ???
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 18 augustus 2013, 11:03:01
Dat is ook nog een wens voor de toekomst, als ik uitgedokterd heb hoe dat bij dit model kan (het is niet sound-voorbereid).
Net als een verlichtingssetje van DigiRails, misschien andere pantograven van Sommerfeldt e.d.
 ;)
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 20 september 2013, 14:05:03
De voorlopige eindstand van de modelbaan in Haarlem:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/slaapkamer.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/slaapkamer.jpg)

Een modelkamer schijnt voor mogelijke kopers moeilijk "doorheen te kijken" te zijn. Vandaar dat we vorig weekend een "room-make-over" hebben gedaan.
De tafel, kastjes en de verhuisdozen staan nu tijdelijk in een huurbox. Daaruit hebben we weer dit logeerbed gehaald.
Heb nog wel wat losse projectjes staan voor tussendoor, maar voorlopig richten we ons op mijn zwitserse cementfabriekje:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46350.msg816653.html#msg816653
 
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 18 januari 2015, 15:36:05
We zijn weer aan het verder dromen: per 1 mei a.s. verhuizen we naar een eensgezinswoning in Heemskerk, met uitzicht vanuit de zolderdakkapel op het station  :P
Die zolderkamer is al grotendeels voorbestemd als hobbyzolder, met een lange muur die ca 3x zo lang is als mijn oude baan.

Het bestaande deel met gecombineerd normaal- en smalspoorstation van Radebeul Ost zou dan een (ver)nieuw(d) middelpunt kunnen worden met (nog optioneel):
- dubbelsporige normaalspoorlijn richting "Meissen/Leipzig" met een verscholen 180 graden boog naar achteren
- dubbelsporige normaalspoorlijn richting "Dresden" met een verscholen 180 graden boog naar achteren
- naar achter een bescheiden schaduwstation op hetzelfde niveau verscholen onder de voet van een bergrug met wijnranken
Hierdoor krijgen we een dubbelsporig ovaal met doorgaande treinen.
- aan de "Dresden"-zijde van het station denk ik aan uitbreiding met de pharmaceutische fabriek met spooraansluiting die er in werkelijkheid nu ook zit
- dit betekent dat ook de doorgaande straat met tramlijn verlengd kan worden

Wordt dus weer vervolgd!
 
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 18 januari 2015, 16:17:57
Over de fabriek ben ik al langer aan het dromen. Het gaat in werkelijkheid om de chemische fabriek Von Heyde: deze was wereldwijd de eerste fabriek in verdovende middelen die op industriële schaal de productie van een geneesmiddel, de  salicylzuur, doorvoerde. Vanaf 1897 werd het afgeleide acetylsalicylzuur, eerst onder de chemische benaming en later onder de handelsnaam Acetylin, als geneesmiddel verhandeld.
In 1948 werd het omgevormd in de VEB Chemische Werke Radebeul, later onderdeel van de VEB Arzneimittelwerk Dresden en nog veel andere samenvoegingen onder DDR-regime. In 1990 werd het geprivatiseerd als AWD, met links naar later Hexal Syntech/Hexal Pharma, Menarini Von Heyden en nog enkele andere namen. De vestiging in Radebeul is sinds 2004 verzelfstandigd en heet nu Arevipharma GmbH.

Het fabriekscomplex bestaat deels uit mooie oude en nu monumentaal beschermde gebouwen van een stijl a la gebouwen van Piko of Auhagen. Voor de speciale chemische installaties die buiten staan heb ik nog niet iets geschikts gevonden. Een overlaadplatform en opslagtanks die ik nog heb wil ik wel opnieuw gebruiken.

Wat het spoorvervoer inhoudt weet ik qua lading nog niet precies. Wat er nu nog van over is ook niet. Op foto's vooral uit het DDR-tijdperk zijn zowel schuifwandwagens als ketelwagens te zien.

Ik heb de volgende modellen gevonden die bij deze fabriek horen:
- Fleischmann H0 5449 02 (k) Kohlensäurewagen DRG 550 955 P „Chemische Fabrik von Heyden, Radebeul“, tijdperk II, verschenen 2010
(Deze ketelwagen met „houten behuizing“ diende bij het voorbeeld voor het transport van vloeibaar chloor. De „houten ombouw“ beschermde de stalen ketel in het binnenste tegen de warmte.)
- Liliput 235490 Kesselwagen DRG 550 933 P „Chemische Fabrik von Heyden, Radebeul“, tijdperk II, ook verschenen in 2010?
- Roco 66023B H0 - Kesselwagen DRG 550 924 P „Chemische Fabrik Von Heyden Aktiengesellschaft, Radebeul“, ook tijdperk II

Deze wagens kunnen mooi als "historische wagens" op een kopspoor nabij het kantoor/hoofdgebouw staan. Ze zijn alle 3 inmiddels in mijn bezit.
Ook heb ik een Köf II van Trix overgeschilderd naar voorbeeld van de laatste eigen rangeerloc van de fabriek. Deze (eigenlijk DDR-)Köf was van 1957 tot 1999 in dienst en bestaat nu nog steeds rijvaardig bij de Historische Feldbahn Dresden.

De fabriek heeft een eigen bedrijfsbrandweer, uitgevoerd door Securitas. Dat heeft iets met mijn werk te maken en heb ik ook in model nagemaakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01585___kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01585___kopie.jpg)
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Landsee op 18 januari 2015, 16:49:58
Hoi Simon,

Ziet er weer fraai uit en jouw kennende zal dat in de toekomst ook goed komen.

Groet,

Ronald
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 20 augustus 2015, 12:27:22
We wonen nu inmiddels een paar maandjes in ons nieuwe huis en zijn zover met uitpakken dat ik kan beginnen met uitdenken en proberen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07178.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07178.jpg)

De eerste try-out op de vloer. De rails had ik nog zo goed als ongebruikt van een eerder project. Hier heb ik het uitgelegd uitgaande van een breedte van 1,50 meter. Dat wordt helaas veel te breed waardoor te weinig bewegingsruimte over blijft :-(

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07197_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07197_2.jpg)

De tweede try-out, nu met een compleet ovaal om te testen hoe de treinen elkaar passeren. Dat gaat prima.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07330.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07330.jpg)

Overzicht van de zolderkamer en de muur waarlangs de baan gaat komen. De muur is bijna 6 meter lang.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07337_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07337_1.jpg)

Vorige week zondag vierde ik mijn verjaardag en combineerden we dat met onze "housewarming". Om de baan te demonstreren, vooral ook voor de kleine gasten, had ik twee platen MDF gehaald en op schragen geplaatst. De baan wat aangekleed met o.a. een stationsgebouw wat ik als download op internet had gevonden en snel in elkaar geplakt had.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07529_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07529_1.jpg)

Mijn nieuwste aanwinst; eindelijk een grote stomer kunnen aanschaffen, en voor een leuke prijs.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/glp372.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/glp372.gif)

Het originele sporenplan van Radebeul Ost

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_Radebeul_Ost_nieuw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_Radebeul_Ost_nieuw.jpg)

Mijn vertaling uitgetekend op papier. Hier maak ik (nog) geen gebruik van de totale lengte van de muur. Door het uit te tekenen komt nu uit dat ik daardoor minder ruimte heb voor het goederengedeelte met de aansluiting naar de pharmachemische fabriek. Dat komt door de kortere lengte en de mindere breedte. De breedte maakt het alleen mogelijk om er een aansluiting naar een tankoverslag van te maken. Dat is niet anders.
Voor de lengte overweeg ik toch de hele muur te gaan gebruiken zodat ik ook ruimte kan creëren om in het midden van het schaduwstation kruisingen te maken. Dan komt de baan alleen heel dicht langs het bureau en dat wilde ik eigenlijk voorkomen.

Edt: De lettertjes blijken niet zo goed te lezen. Kort samengevat:
Links is richting Meissen/Leipzig (west), rechts richting Dresden (oost).
De hoofdstraat is de "Meissner Strasse" met tramlijn 4 van/naar Dresden. Links is de overweg waar deze straat kruist met de smalspoorlijn naar Radeburg. Links verdwijnt alles onder een viaduct met de lokale "Hauptstrasse", rechts een viaduct met de snelweg "A4" van Dresden naar Berlijn.
Rechtsonder is een opstel-/programmeerspoor dat ik wil isoleren.
De stippellijn geeft de scheidingswand weer of de plek waar de voet van de wijnberg begint. Dat moet in ieder geval van bovenaf bereikbaar worden.

De volgende stap is het maken van een frame waarop ik grondplaten leg van MDF. Dan kan ik de rest van het hobbyspul uit de opslag halen en deels onder de baan bergen en deels op de tafel uit gaan zoeken.

Maar eerst de babykamer afmaken, want begin december verwachten we ons eerste kleintje!
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Bert van Gelder op 20 augustus 2015, 15:47:30
Gefeliciteerd met aankomende junior!

Mag ik je een tip geven? Begin nu ook alvast aan de trein-zolderkamer. Na december komt er weinig meer van, de eerste tijd..;)

Gr, Bert
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 25 mei 2016, 18:01:04
Was een goede tip, maar de omstandigheden liepen ietwat anders. Begin december is onze Tim geboren. Alles goed en inmiddels is het al een leuk boefje.
Vorige week met de SHM mee geweest, dat waren wel erg veel indrukken  :angel:

De voortgang van de afgelopen maanden in vogelvlucht:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8248_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8248_3.jpg)

Op 23 januari hebben mijn vader en ik de tafel gebouwd. Met nieuwe hout en poten van de VSM-baan uit Dordrecht.
Omdat ik ruimte nodig heb om modellen uit de opslagbox te halen en uit te zoeken voor verkoop begin ik nog niet in één keer met de hele baan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8441_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8441_1.jpg)

20 februari: ik begin al met het eerste uitproberen van de wisselstraat voor de goederensporen om te kijken of mijn baanontwerp naar het zin is

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8598_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8598_2.jpg)

6 maart: even dacht ik een mogelijkheid voor een 3e perronspoor te zien, maar dat ging ten koste van de ruimte tussen de voorste stationssporen en de achterste "schaduwsporen". Ten koste van de ruimte voor de straat met bebouwing dus.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00735_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00735_1.jpg)

6 mei: ik heb een extra overloopwissel erbij bedacht

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01209_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01209_2.jpg)

25 mei: omdat de tafel nog erg los stond hebben mijn vader en ik vorig weekend de tafel aan de muur vast gemaakt. Vanmiddag heb ik voor het "rijplezier" het ovaal weer even compleet gemaakt.



Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 11 augustus 2016, 17:47:15
Dit jaar heb ik vrouw- en kindlief zover gekregen om de zomervakantie te gebruiken om in het 'echte' Radebeul Ost bepaalde zaken en details nader te bekijken en te fotograferen.
Daar zijn we vandaag de laatste dag, morgen weer richting huis.
We hebben een leuke week en vele foto's kunnen maken. Maar wat kan er veel veranderen in die bijna 10 jaar zeg :-(
Vooral met de spoorvernieuwing in 2012 waar het station een complete metamorfose heeft ondergaan, is veel voorbeeld verdwenen.
Toch heb ik genoeg zaken kunnen zien die ik in model wil gaan nabootsen.

De foto's hebben nog wel wat uitzoekwerk nodig, hieronder alvast één van mijn favorieten: twee van mijn liefhebberijen bij elkaar:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02743_edited.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02743_edited.jpg)

Deze week had ik speciaal uitgezocht omdat zaterdag en zondag speciale ritten door de Traditionsbahn met hun IV-K werden gereden, een loctype waar ik er twee van in model heb maar nog niet in het echt heb gezien.

Dus: groeten uit Radebeul!  :)

Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Christoph op 11 augustus 2016, 21:05:08
Dit jaar heb ik vrouw- en kindlief zover gekregen om de zomervakantie

Ahh, goede opvoeding want jong geleerd is oud ....... .  ;)

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: tijgernootje op 11 augustus 2016, 22:44:23
De kleine(en dan bedoel ik je kind)lijkt het schitterend te vinden,hij lacht er in elk geval bij  (y)
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 18 augustus 2016, 08:37:25
En de aanwinsten die tijdens de vakantie gevonden zijn:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9846_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9846_2.jpg)

Het meeste is in de grotere speelgoedwinkels-met-modelspoor gevonden, een aantal bij Grundkötter, vlakbij het station van Radebeul Ost zelf:
http://www.modellbahn-radebeul.de/de/aktuelles.html

Het viel me wat tegen bij alle zaken: veel bekende merken, hoewel met wat meer aandacht voor TT omdat dit daar veel meer gebruikt wordt.

Bij navraag bij Grunkötter of ze niet iets typisch lokaals/regionaals hadden of met de smalspoorlijn, werd uit een apart kastje het bagagerijtuig van PMT/Technomodell tevoorschijn gehaald.
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 18 augustus 2016, 08:47:50
Het Trabantje is overigens door mijn vrouw uitgezocht in de winkel bij het Trabi-museum in Berlijn: http://www.trabi-museum.com/home
Deze is vlakbij Checkpoint Charlie te vinden. Wat foto's van de "etalages" van het museum, de bovenste moet de/een Trabi-fabriek voorstellen volgens mij, de onderste spreekt voor zich denk ik:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02055.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02055.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02060_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02060_1.jpg)
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: tijgernootje op 18 augustus 2016, 16:29:13
Wat is dat nou wat er rechts in dat zakje zit met de tekst lautewerk erop ?
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Reinout van Rees op 18 augustus 2016, 16:50:49
Läutewerk? Läuten = luiden. Een soort zuil met een grote bel er op die ze kunnen luiden. Dat staat dan bij het stationsgebouw en als er een trein het station in/uit rijdt maakt 'ie herrie. Zie https://de.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4utewerk_(Eisenbahn) (https://de.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4utewerk_(Eisenbahn)). En dan vooral dit stukje (https://de.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4utewerk_(Eisenbahn)#Station.C3.A4re_L.C3.A4utewerke_auf_Betriebsstellen) waar deze foto (https://de.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4utewerk_(Eisenbahn)#/media/File:L%C3%A4utewerk,_Dampflokmuseum_Neuenmarkt,_Jan.2009.jpg) naast staat. Die klopt aardig met het zakje waar je naar vraagt.

Reinout
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 18 augustus 2016, 18:19:31
Het is inderdaad zo'n "stationsklok". Deze staat daadwerkelijk bij het perron van de smalspoorlijn en wordt ook gebruikt.
Ik kende het fenomeen alleen uit Zwitserland, maar hier gebruiken ze het dus ook.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03181_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03181_1.jpg)
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: tijgernootje op 18 augustus 2016, 21:19:36
Wat het is daar ben ik ondertussen achter,dat ik het herken dat is ook duidelijk.
(alsook dat ik de functie ervan weet)
In Duitsland werd het ook gebruikt,heb er meermaals exemplaren van gezien verspreid over dat land.
Waar t me eigenlijk om draait is van welk merk is dat ding,en wat moet dat kosten ?
Heb proberen te zoeken op die link naar die webwinkel,maar een zoekfunctie kent t niet, en op naam zoeken in de lijst zonder de naam van de fabrikant te weten, is ook een lastige opgave  :-\
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 19 augustus 2016, 08:14:24
Ik plaatste de foto omdat dat degene is die in Radebeul (Ost) staat. Het is één van de detailfoto's die ik deze vakantie heb gemaakt.

De klok die ik heb gekocht is van Bemo. Er was er nog één van Veit, maar die had een hoekige kast.
Mijn tip voor een goede (web)winkel met Duits smalspoor is www.schmalspurbedarf.de
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: tijgernootje op 19 augustus 2016, 17:02:18
Bedankt voor de info.

Wellicht dat ik er t.z.t. nog is naar ga zoeken,faller heeft ze voor HO,maar ik wil r maar 1 en geen 6 ofzo  ::)
Komt dus ooit nog wel is  (y)
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: ivanzon op 20 augustus 2016, 12:24:45
Er zit een gedachte achter waarom Faller die dingen alleen per 6 verkoopt.
Op een paar uitzonderingen na zitten ze niet bij de gebouwen waar je ze nodig zou hebben (bemande overwegen, tunnels, bruggen en baanwachter posten). Op moment dat je een zo een klok nodig hebt zal je waarschijnlijk je hele baan willen voorzien van die klokken. Het voordeel hiervan is dat je zonder hak en breek werk ook het tijdperk van na de invoering van de telefoon kan uitbeelden.

Auhagen heeft deze klokken vaak als onlosmakelijk onderdeel van hun huisjes, wat betekent dat je de grondplaat zal moeten aanpassen als je geen klok wilt...
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 02 november 2016, 10:36:23
De ontwikkelingen gaan nog langzaam vanwege de studie voor mijn werk. Toch even een kleine update:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0572_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0572_1.jpg)

Een paar (4x2) bovenleidingsportalen zijn bij wijze van proefopstelling geplaatst. Ik twijfel nog steeds of ik er ook draad tussen ga hangen. Misschien dat ik voor het rangeeremplacement en het station 3-spoorsmasten ga gebruiken.

Uit een verhuisdoos is de BR 143 tevoorschijn gekomen die ik op de vorige baanversie gebruikte. Deze heb ik nu voor de voorlopige ex-Halberstadt-stam geplaatst.

Gisteravond is de BR 189 'Tulpenlok' bezorgd die ik via de Vraag&aanbod van 'SesamTrein' heb overgenomen. Deze had al een decoder dus was zo op de baan geplaatst en geherprogrammeerd.
De standaard-profikoppelingen van Fleischmann die ik gebruik blijken echter te kort dus die moet ik vervangen door wat langere exemplaren.

Links op de voorgrond is een schakelaarkastje te zien. Eerder heb ik één voor één alle wissels van elektrische aandrijving voorzien, nu ook die van het schaduwstation.
Afgelopen zondag had ik wat meer tijd om onder de baan te kruipen zodat ik de wissels van het schaduwstation ook daadwerkelijk kon aansluiten op de schakelaars.
Het is allemaal nog voorlopig en vooral om weer wat ervaring op te doen met aansluiten, want elektronica is niet mijn sterkste kant. Het definitief doortrekken van de sporen naar de linkerkant van de baan is voor volgend jaar na de studie gepland.
Het rijdt nu allemaal goed en hoef ik niet meer over de hele baan te hangen om met de hand de wissels van het schaduwstation te bedienen.

Af en toe ga ik nog steeds met mijn zoontje naar boven en terwijl hij vanuit de kinderstoel naar de rijdende treinen kijkt, kan pappa wat kleine klusjes doen ;-)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0394_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0394_4.jpg)
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 02 november 2016, 10:44:56
Oh ja, nu ik meer ruimte heb, ben ik het sporenplan van het smalspooremplacement anders gaan leggen. Vooral de sporen naar de locloods zijn meer conform de werkelijkheid. Hier komen nog onderzoekskuilen in, vóór de loods. Beide perrons schuiven straks meer naar links op. Weer een voordeel dat ik het allemaal van de zomer in het echt heb kunnen bekijken:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0396_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0396_3.jpg)

Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 30 mei 2017, 20:39:43
Het einde van de studie komt in zicht, de schrijffase van de masterthesis is voorbij en de meeleesfase begonnen. Spannend hoe anderen het vinden, en na de vakantie de beoordelaars natuurlijk.

De pit van deze hobby kan dus weer wat omhoog. Vanuit Nordhafen, Emskanal (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63220.195.html) is de Locon 202 overgekomen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2266_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2266_9.jpg)

Die gaat eerst mooi ingezet worden voor de bouwtreinen, waarvoor het voorbeeld ook veel wordt ingezet  (y)

Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: g-j op 31 mei 2017, 08:16:55
Hoi Simon,

De lok is helemaal op zijn plaats bij jou! Meteen samen op de plaat met z'n broertje. Veel plezier ermee.

Groet, Gert-Jan
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 31 maart 2018, 09:33:47
Jeetje, al bijna een jaar geen update meer geplaatst. Dat kwam vooral door de studie voor mijn werk. Toen wel af en toe wat kleine dingetjes kunnen doen, maar...

...ik kreeg vorig najaar een kleine tegenslag met de bouw. Ik was begonnen met de doorgaande weg met trambaan (Meissner Strasse) met als ondergrond karton. De combinatie van de vele regen en de verwarming die nog niet openstond, was het dusdanig vochtig geworden dat al het karton was gaan golven. Dat motiveerde niet echt...

Maar de studie is afgerond, het diploma op zak en we kunnen weer meters gaan maken. Letterlijk!

Een deel van de treintafel gebruikte ik voor het papierwerk van mijn studieonderzoek. Dat heb ik allemaal weg kunnen doen en in januari heb ik de volledige treintafel in gebruik genomen.
Daarbij heb ik ook de ondergrond van het bestaande deel geheel aangepast. Ik had eerst 3 lagen: ondergrond voor laminaatvloeren, kurken platen van Heki en daarop dus karton.
Nu gebruik ik alleen de kurken platen van Heki als ondergrond. Daarop heb ik het complete baanplan uitgelegd, getest en aangesloten:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4745-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4745-kopie.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4752-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4752-kopie.jpg)

Bij het proefleggen van de perrons bleek nog een probleempje:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4753-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4753-kopie.jpg)

Onder dit deel van de treintafel ontbrak nog een steunbalk :-p

Inmiddels had ik ook het smalspoordeel en de lijn aangelegd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4890-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4890-kopie.jpg)

Nadat ik een steunbalk had bevestigd ben ik gisteren begonnen met het vastleggen en aankleden van de perrons:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5076-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5076-kopie.jpg)

Wordt weer vervolgd!

Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 09 december 2018, 09:17:34
Weer even een update omdat we een nieuw mijlpaaltje hebben: het smalspoor ook weer aangesloten op de Multimaus zodat ik eindelijk met mijn gedigitaliseerde IVK's kan rijden!

Een doorkijkje:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7832-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7832-kopie.jpg)

En wat overzichtfoto's van de huidige stand van zaken:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7834-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7834-kopie.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7838-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7838-kopie.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7839-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7839-kopie.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7840-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7840-kopie.jpg)

Rond de zomer heb ik de tramlijn en de Meissner Strasse aangelegd. Daarvoor heb ik Tillig Luna-tramrails gebruikt. Op zich rijdt de tram daar goed overheen, alleen functioneert het pendelen met de automaat van Viessmann nog niet zo soepel als ik wil.

De laatste grote klus van de afgelopen weken was het verzamelen van de componenten voor de overweg en vervolgens het plaatsen en aansluiten ervan.
Dat bleek niet zo eenvoudig, zeker voor iemand die niet zo'n verstand heeft van elektrotechniek als ik.
De componenten zijn van Viessmann, en bestaan uit de spoorbomen, de verlichting, de geluidsmodule en het sein.
De uitdaging lag erin dat geen van de handleidingen van de verschillende componenten uitleg geeft hoe al deze componenten in zijn totaal aan te sluiten.
Uiteindelijk lukte het met de hulp van mijn vader, die wel verstand heeft van elektrotechniek.

De geluidsmodule is trouwens nog net te zien in het gat waar ik een mini-graafmachine heb gezet. Straks is dat gat niet meer te zien doordat daar een bos komt. Dat bos camoufleert dan enigszins de bogen van het railovaal.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7836-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7836-kopie.jpg)

Het enige wat nog niet gelukt is, is de automatische bediening. Omdat de overweg in smalspoorrails ligt, kan/wil ik niet met de contact-relais werken waar Viessmann van uitgaat.
Dus heb ik een infra-roodoog van Busch aangeschaft. Maar nog niet ontdekt hoe ik daarmee de Viessmann-overweg kan aansluiten...
Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 09 december 2018, 09:33:30
Ik blijk nog wat foto's te hebben gemaakt van het aanleggen van de Tillig Luna-tramrails:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5105-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5105-kopie.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5513-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5513-kopie.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5108-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5108-kopie.jpg)

Voor de bestrating gebruik ik trouwens klinker- en asfaltfolie van Busch.
Voor de stoep dacht ik eerst aan Auhagen, maar vindt dat van Faller toch prettiger werken.

Titel: Re: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
Bericht door: Simon Stenneberg op 04 oktober 2019, 16:08:52
De laatste update is alweer van bijna een jaar geleden. Er gebeurde ook weinig aan de baan.

Maar nu dan toch een update, en meteen de laatste :-(

We gaan de zolder opsplitsen om een tweede (slaap)kamer voor de kids te creëren. Ons dochtertje zal sneller de babykamer ontgroeid zijn dan ons zoontje dat deed.
Het is dan zonde om aan een baan te blijven bouwen in de wetenschap dat die binnen enkele jaren alweer afgebroken moet worden.

Dus is de baan qua opbouw inmiddels volledig ontmanteld. Alleen de tafel staat nog.

Er komt wel een nieuwe hobbykamer, maar die zal dan ongeveer de helft worden. Ik denk daarom aan een kleinere baan met alleen een smalspoorlijntje.
Op dit moment ben ik daarover hier aan het mijmeren:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058529;topicseen#msg3222058529

Het normaalspoormaterieel, maar ook het trammaterieel/rails en het smalspoormaterieel van de Lössnitzgrundbahn zal in de verkoop gaan.
Daarom staat de tafel nog, om dit daarop te kunnen uitzoeken.
Ook de stadsgebouwen gaan in de verkoop, omdat ik met het nieuwe smalspoorlijntje meer een landelijk karakter opzoek.

Bedankt voor de aandacht en graag tot ziens bij mijn nieuwe thema!