Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
  

Auteur Topic: Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e  (gelezen 36634 keer)

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #15 Gepost op: 24 september 2009, 15:47:52 »


Via Ebay heb ik een tweede gebouwde IV K van ModelLoco te pakken kunnen krijgen. Ook deze rijdt als een...


Trein    :D :D ;)

mvg mark

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #16 Gepost op: 30 april 2010, 09:42:00 »
Grote werkzaamheden aan de baan zijn de afgelopen maanden niet echt geweest.
Ik vond aan de linkerkant ruimte om een "modulaire" hoek aan te bouwen en heb wat geëxperimenteerd met een spooraansluiting daar naartoe.
Nadeel werd niet alleen een erg krappe boog, maar vooral dat deze ten koste ging van de perronsporen waardoor dit niet meer lijkt op het doorgangstation wat Radebeul is. De "aanbouw" wordt nu een zelfstandige module rondom een grote brandweerkazerne naar voorbeeld van Aken. Dat betekent dat ik ook weer veel met hulpverleningsvoertuigen bezig ben geweest. Maar dat is een ander thema.

De laatste weekenden heb ik mijn blik weer geworpen op Radebeul.



De kleine brandweerkazerne is onderdeel geworden van die van Aken waardoor ruimte ontstond om een fabriek neer te zetten. In werkelijkheid staat er ook een fabriek (Radebeuler Maschinenfabrik August Koebig) langs dit viaduct maar dan aan de overkant tussen (tram)weg en sporen.



Een andere ontwikkeling is de zoektocht naar geschikte bomen. Rondom de fabriek en naast gelegen panden heb ik bomen geplaatst die ik nog had.



Op het emplacement zijn naast het viaduct berken geplaatst. Er staan in werkelijkheid veel berken op het emplacement.



Aan de andere kant van de baan heb ik een hoekje langs het smalspoor nieuw ingericht. In Radebeul heeft Karl May, de schrijver van de wereldberoemde boeken over Old Shatterhand en Winnetou, gewoond. Deze twee figuren van Preiser staan daarom om een flikkerend kampvuur van Viesmann.



Een geheel nieuwe fase is de digitalisering van de smalspoorbaan. Daar ben ik nu mee aan het experimenteren met koppeling van een startset van Roco die ik alweer een tijdje had liggen. Dat betekent wel dat mijn smalspoorlocs van merken als Bemo en ModelLoco omgebouwd moeten gaan worden...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #17 Gepost op: 30 april 2010, 10:54:58 »
Hallo Simon,
Veronderstel dat dit je voornaam is.
Vind uw baantje leuk. Zelf heb ik voor mijn H0 baan een stukje ingeplant gezamelijk gebruik H0H0e,het zogenaamd driespoor, de wissels van Tillig heb ik reeds in mijn bezit, uit mijn N verleden heb ik nog een paar Roco wisseltjes en denk wel dat ik met de resterende N spoortjes ook nog wel wat kan doen, rest me nog de aankoop van een paar flexjes H0H0e.
Dat zal zowat na de vacantie worden.
Hoop dat ik je dan eventueel eens wat vragen kan.
Groetjes.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #18 Gepost op: 30 april 2010, 11:47:45 »
Hallo Simon,

leuk baantje ben je aan het bouwen.
Ik heb nog een vraagje, bouw je ook de verlading van normaalspoor wagens naar smalspoorwagens na die in Radebeul ligt of heeft gelegen? De normaalspoor wagens werden hier op smalspoorwagens geplaatst en konden zo verder komen.
Dit spoortje lag volgens mij achter het spoor waar je de museumwagens hebt gefotografeerd, ik heb er zelf jammer genoeg geen foto's van.

Groeten,

Christoph

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #19 Gepost op: 30 april 2010, 12:13:55 »
Volgens "Das grosse Buch der Lössnitzgrundbahn Radebeul Ost - Radeburg" lag de "Rollwagengrube" even voorbij de wagenwerkplaats. Anno 2008 houden de sporen daarvóór al op zoals op onderstaande eigen foto ongeveer te zien is (ongeveer waar de denneboom staat, het rechter normaalspoor houdt op t.h.v. de platte wagens in het midden):



En nee, het rolwagenverkeer staat niet op de planning. Daar heb ik ook geen rekening mee gehouden met de breedte tussen de perrons en hoogte onder het viaduct. Het smalspoor is sowieso feitelijk een ovaal dus is het goederenverkeer beperkt tot werkmaterieel.

In werkelijkheid kan er nu ook geen rolwagenverkeer meer plaatsvinden; ook in de andere stations zijn de rolwagenkuilen verdwenen.
Waar het nog wel heel goed te zien is, is in Oschatz (Döllnitzbahn), waar de tijd lijkt stil te staan:



Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #20 Gepost op: 02 augustus 2010, 20:10:09 »
Even een kleine zomerse update, hoewel er echt zichtbaar weinig veranderd is. Door het hete zomerse weer ben ik nauwelijks op de hobbykamer geweest, pas gisteren en vandaag heb ik weer wat dingetjes gedaan.



Zo heb ik gisteren de eerste wissels aangesloten op een kastje van Viessmann dat ik alweer een tijdje in huis heb. Het betreft de wissels van de normaalsporige lijn. De overloopwissels aan weerszijden van het station zijn ieder als paar gekoppeld, de wissel naar het korte opstelspoortje heeft een eigen schakelaar. De negen smalspoorwissels zullen in principe wel allemaal een eigen schakelaar krijgen.
Hieropvolgend heb ik vanmorgen de normaalsporen aan de linkerzijde van ballast voorzien.



Op de voorgrond van bovenstaande foto zijn de plankjes te zien die ik voor de schakelkastjes heb gemaakt. Ze zijn ook makkelijk om gereedschappen e.d. op te leggen. Achter de stadshuizen heb ik een rijtje bomen gezet en in de huizen lampjes maar nog niet aangesloten.



De rechterzijde. Hier wordt nog hard gewerkt. Een aantal seinen zijn dummy's uit een bouwsetje van Busch. Ik denk erover hier toch nog wat meer functionele (rangeer)seinen te plaatsen. Sowieso wil ik nog een ander kastje voor bediening van de seinen aanschaffen. Vanwege de korte rijlengte zal ik ze handmatig bedienen.



Een andere puzzle waarmee ik bezig ben is een aanpassing van de tramlijn. Hiervoor heb ik een pendelmodule (Viessmann) die ingebouwd moet worden. In plaats van karton heb ik van Auhagen kunstof plaatjes die tussen en naast de rails komen. Op de foto liggen er een paar klaar.

De invulling van het restaurant "Das Weisses Ross" is ook nog een puzzle, ik denk namelijk nog over een combinatie met een kleine manege. Daarvoor komt waarschijnlijk het stadshuis te vervallen.



De grootste puzzle nu is de "elektrificatie", dat wil zeggen de aansluiting en uitbreiding van wissels, seinen, verlichting e.d. Als alle huizen een lampje hebben ga ik op zoek naar lantaarnpalen die ook als bovenleidingmast voor de tram kunnen dienen (hoewel ik de draden zelf niet ga ophangen). Maar onder de baan moet natuurlijk alles netjes afgewerkt worden. En omdat ik niet zo'n verstand van elektronica heb ben ik lekker zelf wielen aan het uitvinden.

Het wordt mijn streven om met de kerst in ieder geval heel wat lampjes te kunnen laten branden. Dus heb ik nog een half jaartje...

Nu eerst donderdag maar eens met vakantie, niet naar een Duitstalig land dit jaar, maar de oostkust van de VS  8)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #21 Gepost op: 30 januari 2011, 12:33:43 »

Mede door de koude winter ben ik weinig bezig geweest op de hobbykamer. De laatste weekenden ben ik met een aardige inhaalslag bezig geweest.



De belangrijkste klus was het aanpakken van de tramlijn. Daarvoor heb ik aan beide uiteinden de sporen weer open gemaakt (karton/papierstroken tussen en naast de rails verwijderd) en heb een pendelautomaat van Viessmann aangesloten. Deze heb ik eerst boven de grondplaat aangesloten om de wachttijden e.d. in te stellen.



Om de één of andere reden stokte mijn Combino op twee plaatsen. Daarom heb ik de kap losgemaakt en alle vrije ruimtes in het plafond opgevuld met lood. Dat is milimeterwerk geweest, maar het heeft wel geholpen. Ik heb ook meteen een trambestuurder geplaatst. Helaas kunnen geen passagiers geplaatst worden.



Na wat langdurige testen heb ik ook de rest van de papieren stroken tussen en naast de rails vernieuwd. Het nieuwe karton heb ik niet geschilderd, wel heb ik met potlood de groeven van de betonplaten nagebootst. In het DDR-tijdperk werd daar namelijk tussen en naast de rails gebruik van gemaakt. De "Dispatcher" (mobiele verkeersleider o.i.d.) is zelf gemaakt van een Ford Transit van Rietze.


Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #22 Gepost op: 30 januari 2011, 13:59:28 »

Een ander klusje was het afmaken van het appartementencomplex waaronder enkele winkeltjes zaten. Die losse winkeltjes zijn vervangen door een supermarkt van een bekende Duitse (maar tegenwoordig ook Nederlandse) keten.



Door het gebouw ietsje meer naar achteren te verplaatsen en de trottoirs te vervangen/vernieuwen door iets smallere ontstonden meer parkeerplekken. Van Faller werd een winkelwagen-overkapping gekocht en aangepast. Klanten met en zonder winkelwagentjes van Preiser voltooien het geheel.



Voor de transformatie werd de gevel geschilderd en achter de winkelruiten verkleinde interieurfoto's (gevonden op internet) geplakt.

Zo, nu eerst even een broodje eten en daarna verder met de aansluiting (en rechtzetten) van de straatlantaarns.

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

racer

  • Offline Offline
  • Berichten: 545
  • www.hondavriendenclub.nl
Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #23 Gepost op: 30 januari 2011, 14:23:01 »
Ziet er erg leuk uit. Misschien nog wat belijning voor de vakken dan is het helemaal top (y)
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #24 Gepost op: 30 januari 2011, 20:55:12 »

Enfin, er zijn weer wat straatlantaarns geplant cq recht gezet, en samen met de al langer geleden geplaatste lampjes-in-huizen aangesloten.
We zijn er nog niet, maar het begin is er.





Aandachtspunten:
- het stationsgebouw schijnt verschrikkelijk door, terwijl de perrons nog een grote donkere vlakte zijn
- ik ontdek nu pas dat het politiebureau nog niet is voorzien van gordijnen
- de ramen van hetzelfde politiebureau, maar ook het appartementencomplex moeten aan de achterzijde dicht gemaakt worden
- de supermarkt ga ik voorzien van LED-verlichting (althans boven de winkelruiten)
- op het viaduct komt nog een ongeval met inzet van hulpdiensten
- auto's moeten nog voorzien worden van verlichting en bestuurders (langere termijn)
etc
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #25 Gepost op: 20 februari 2011, 10:10:43 »
Hallo Simon,
Tussen de bedrijven door even op de zoekterm "h0e" aan het kijken wie er nog meer aan het smalsporen is. De Rükb was in één van mijn eerste ontwerpjes ook het onderwerp, maar ik ben uiteindelijk in oostenrijk uitgekomen..

Ik vind de invulling die min of meer op de werkelijkheid leunt goed geslaagd! het viaduct is een prima oplossing voor het verbergen van het ovaal. Misschien zou je het achterste spoor nog wat kunnen camoufleren of in/ achter de huizen een passeerspoor kunnen maken zodat je wat meer variatie kunt aanbrengen in het treinverkeer, maar het maakt nu ook al een mooie indruk.
het normaalspoorstukje is een leuke aanvulling waar je misschien in de boekenkast nog een fiddleyard voor zou kunnen maken zodat de treinen ook echt "weg" kunnen rijden.

Voor zover ik weet is er in NL geen netwerk voor smalspoor, maar er is wel een vleugel van een Engelse club, de 009 society, die in Nederland actief is en regelmatig op beurzen komt en 1x per jaar een meeting houdt bij één van de leden thuis..
De 009 society is voornamelijk gericht op 1:76 (009), maar in de nederlandse vleugel zitten veel h0e spoorders. Misschien ook eens leuk om je licht bij op te steken?

Groet Daan.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #26 Gepost op: 21 maart 2011, 20:52:56 »
Voor zover ik weet is er in NL geen netwerk voor smalspoor, maar er is wel een vleugel van een Engelse club, de 009 society, die in Nederland actief is en regelmatig op beurzen komt en 1x per jaar een meeting houdt bij één van de leden thuis..
De 009 society is voornamelijk gericht op 1:76 (009), maar in de nederlandse vleugel zitten veel h0e spoorders. Misschien ook eens leuk om je licht bij op te steken?

Die groep is mij bekend, heb er nog niet veel aandacht aan besteed. Ik ben wel een trouw volger van het Schmalspurforum.at waar jij ook zit  ;)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #27 Gepost op: 21 maart 2011, 21:16:46 »

Eén van de activiteiten waar ik de laatste maanden zo af en toe mee bezig ben is een kleine "verlenging" van zo'n 40 cm van de voorzijde de boekenkast ernaast in.



Hierboven de situatie tot 1 januari 2011, hieronder de situatie erna:



De wissel naar het zijspoor heb ik later een stukje opgeschoven naar de boekenkast toe omdat de boog te dicht langs het locloodsje liep:



Toch was ik met deze situatie niet helemaal tevreden. Dus bedacht ik me om nog 2 overloopwissels aan de zijde van de boekenkast te leggen. Daarbij liep ik tegen het probleem aan dat het plankje dat ik voor de verlenging heb gebruikt een paar mm dikker en hoger ligt dan de rest, precies waar één van de nieuwe wissels moest komen. Dus heb ik afgelopen weekend álle rails tot vlak voor de beide perrons verwijderd, inclusief reeds aangebracht ballast.

Nu heb ik met de beperkte lengte toch een betere situatie gecreëerd. Door de "wisselstraat" dichter bij het station/perrons te leggen ontstaat meer opstelruimte richting de boekenkast. Daar kan ik dan ook een "complete" S-Bahn-stam parkeren en vervolgens het gehele station gebruiken om te rangeren met een goederentreintje die wagens brengt/haalt van/naar het zijspoortje.



Een ander puntje wat me dwars zat is nu ook opgelost; ik heb nu een breder plankje gebruikt voor de verlenging zodat ik toch ook het opstelspoor van het smalspoordeel heb kunnen verlengen.

Volgende stap is de aansluiting van de elektrische aandrijving van de engels wissel en plaatsen en aansluiten van de seinen.
Die seinen komen vlak voor de plaats waar ik ook het wegviaduct wil verlengen zodat ook deze sporen worden gecamoufleerd.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #28 Gepost op: 21 maart 2011, 21:23:21 »

Oh ja, deze foto wil ik jullie ook niet onthouden:



Hier zijn beide "hoofdtreinen" te zien die ik gebruik op het normaalspoor. De dubbeldeksrijtuigen gaan nog voorzien worden van interieurverlichting en passagiers.

De V100-Ost van Roco is mijn echte "werkpaard" die nu gebruikt wordt voor de werktrein. De wagens gebruik ik ook echt voor opslag van bepaalde materialen. De V100-Ost is wel een paar weekjes weggeweest; bij Harlaar in Badhoevedorp heb ik er een geluidsdecoder in laten zetten. Als opties heb ik nu motorgeluid, typhoon, koppel-geluiden en een compressor. Kost een paar duiten, maar het resultaat is zooo mooooi  :D
En passant hebben ze de sluitverlichting aangepast (vloeiende overloop) en een lampje in de cabine gemaakt. Echt top!
Het is dat ik filmpjes maak/plaats op het net...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re:Bhf Radebeul Ost (Saksen) H0/H0e
« Reactie #29 Gepost op: 16 september 2012, 14:27:59 »
ziet er goed!  (y)
is er in de tussen tijd nog wat gebeurd met dit baantje??  :)