Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 22:42:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:36:58
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
Vandaag om 22:20:42
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
  

Auteur Topic: Station Waldijk  (gelezen 117238 keer)

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Station Waldijk
« Reactie #105 Gepost op: 11 March 2010, 19:58:47 »
ziet er goed uit ;D
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #106 Gepost op: 25 March 2010, 20:32:10 »
Ze heeft een jonkie gekregen..!!  ;D



Onderweg naar de vitrine in IJmuiden  (y)

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #107 Gepost op: 06 May 2010, 20:34:22 »
Deel 17

De verschillende projecten hebben zo nu en dan stilgelegen en inmiddels is de landschapsbouw aan de zuidzijde van de baan aan het vorderen. Multiplex plaat 9mm wordt gemonteerd (= maaiveld) en sloten en dergelijke worden eerst uitgezaagd en verdiept aangebracht.



Ook te zien is de inrit van de tunnel onder de sporen door geïnspireerd door de Kleistunnel alhier. Aan het einde van de inrit zal een spiegeltje komen, verder kan het niet doorlopen door de sporen van het schaduwstation die er onderdoor lopen.
Ook de contouren van een mangat zijn zichtbaar waar in elk gevaltijdens de bouw in gewerkt kan worden. Of het luik verwijderbaar blijft weet ik nog niet zeker.

Langs de randen van de spoorbaan, die 18 mm hoger ligt, lijm ik blauw schuim wat heel gemakkelijk in de juiste vorm te snijden is. Het laat zich zeer goed verlijmen met houtlijm.



Het stukje polder begint vorm te krijgen. Hieronder zichtbaar de weg over de polderdijk, het spoor door de polderdijk, het weiland met de boerenoverweg er naartoe en de vaart onderaan de polderdijk.



Alle hoogteverschillen worden met behulp van het blauwe schuim gemaakt. Ook het dijklichaam van het spoor. Naderhand wordt dit afgewerkt met gips.



Op deze foto ook duidelijk zichtbaar de boerenslootjes langs de dijk en de greppels in het weiland. Deze moeten nog wat meer vorm krijgen met gips (lees: minder diep).

Preiserperspectief:




dutron

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re:Station Waldijk
« Reactie #108 Gepost op: 13 May 2010, 18:41:02 »
Ze heeft een jonkie gekregen..!!  ;D



Onderweg naar de vitrine in IJmuiden  (y)

Het was een lange rit, maar hij heeft uiteindelijk z'n bestemming bereikt...
Een zeer mooi stukje vakmanschap.  ;D
Niets is mooier dan een goed staaltje techniek...

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Station Waldijk
« Reactie #109 Gepost op: 13 May 2010, 19:06:27 »
Gewoon een grote gewassen op 90° ja met een goedkoop waspoeder. ;D
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:Station Waldijk
« Reactie #110 Gepost op: 14 May 2010, 13:08:41 »
Hallo Matheus,

wat voor ballast gebruik jij?

Mvg, Mark

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #111 Gepost op: 15 May 2010, 20:28:43 »
Wat Matheus gebruikt weet ik niet......ik gebruik JEWEHA ballast  ;D

@Rick

Ik kom de vitrine gauw bekijken!

Groet,

Jakop

Joost Ve

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Station Waldijk
« Reactie #112 Gepost op: 19 May 2010, 13:23:24 »
ziet er geweldig uit  (y)
NSB en SJ
Dinamo en iTrain

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Station Waldijk
« Reactie #113 Gepost op: 19 May 2010, 13:30:46 »
Ziet er erg mooi uit ;D
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #114 Gepost op: 06 October 2010, 20:23:22 »
Deel 18

Weer verder na en zomerstop van enkele maanden. Nou ja, stop…er is in die tijd niets aan de baan gebeurd.
Buiten in de zon kan je ook fijn aan rollend materieel werken!
Ik ben verder gegaan met het landschap van de polder. De polderdijk is nu van blauw schuim helemaal vormgegeven en ben nu toe aan enkele “kunstwerken” zoals dat heet in de weg- en waterbouw.
Het spoor uit de polder kruist de polderdijk. Het spoor gaat er doorheen. Om de bewoners van Waldijk te beschermen tegen een mogelijke overstroming moet dit gat natuurlijk wel te dichten zijn. Het is de bedoeling dat het “gat in de dijk van gemetselde muren wordt voorzien en daarin een sleuf waarin, bij een dreigende overstroming, dikke balken kunnen worden gestapeld. Aan de onderzijde wordt ook een soort van gemetseld vloertje aangelegd zodat het stapelen op een vrijwel vlakke ondergrond plaatsvind. Ik stel me zo voor dat er wellicht eerst een laag zandzakken wordt neergelegd en daarna de balken.
Hieronder een eerste opzet van wat ik in m’n hoofd heb.



De polderdijk eindigd nu nog wat abrupt maar moet straks aansluiten aan het baanlichaam op de achtergrond.
Het stenen vloertje wat dus op railhoogte komt heb ik hier aan de zijmuur gemaakt.



Om de muur een wat stevigere en dikke uitstraling te geven heb ik er een rollaag overheen gezet van een iets dunnere steenplaat. Beide stripjes steen die de rollaag vormen zijn onder verstek aan elkaar gelijmd.



Zoals te zien is op de vorige foto’s kruist het spoor ook de poldervaart. Dit wordt een simpele brug met 2 I-liggers die natuurlijk op 2 landhoofden rusten. Die moeten ook gemaakt worden. Het begin:



De hoeken zitten hier gewoon recht verlijmd omdat er nog een laag omheen komt. Die komt wel in verstek zodat de stenen “doorlopen”.
Idem voor het vlak liggende stuk hieronder.



Op de bovenhoeken worden stukken natuursteen gemaakt (3 stukjes styreen).
De bovenkanten zijn hier al onder 45 graden geschuurd.



Het eindresultaat ongeverfd. De onderkant heeft een 2e laag gekregen met een klein rollaagje.

Eerst een laag sterkverdunt revell 75 matt erover;



En dan nog een wash met revell 302. Voor het plaatje al even op z’n plaats gezet.



Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Station Waldijk
« Reactie #115 Gepost op: 06 October 2010, 21:45:09 »
Mooi gemaakt, Jakop. (y)
Zo'n gat in de dijk heet ook wel een coupure.

Groet,
Basilicum

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Station Waldijk
« Reactie #116 Gepost op: 06 October 2010, 23:24:38 »


Dit vindt ik er echt super uit zien! Mijn complimenten (y)
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Station Waldijk
« Reactie #117 Gepost op: 06 October 2010, 23:31:31 »
Jakop, marg ik vragen waarom je het roofmate nog af gaat werken met  Gips??
Mvg Marty,

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2485
Re:Station Waldijk
« Reactie #118 Gepost op: 07 October 2010, 00:27:15 »
@ Jakop,

Allereerst mijn complimenten voor je mooie baan, ga zo door. Ik blijf het zeker volgen.

Ook ik heb een vraag voor je; waar haal je alle accesoires vandaan die naast de rails liggen ? Ik bedoel de paddestoeltjes voor stroomaansluitingen e.d. Zou deze accesoires ook graag gebruiken op mijn baan die ik nu aan het bouwen ben ( Vlaardingen centrum in H0 )

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Station Waldijk
« Reactie #119 Gepost op: 07 October 2010, 08:57:31 »
Hoi Jakop,

Die brughoofden zijn ook erg goed getroffen!

Mooi gemaakt, Jakop. (y)
Zo'n gat in de dijk heet ook wel een coupure.

Zoals je op de foto's op wiki ook ziet zijn in een coupure twee sleuven aan beide zijden. In beide sleuven gaan de balken, en daar tussen komt een solide massa, die het water niet door laat. Zand, stront, stro, iets van die gade. 1 sleuf zie je ook wel, maar voornamelijk bij niet belangrijke delen van een polder.
Maar goed, misschien ben ik iets te detaillistisch. Het idee heb je wel goed neergezet!

Groetjes,
Michel