Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Station Waldijk  (gelezen 111465 keer)

KC

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Station Waldijk
« Reactie #30 Gepost op: 09 maart 2009, 19:45:17 »


Waldijk voordat jouw huis er stond ;)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Station Waldijk
« Reactie #31 Gepost op: 09 maart 2009, 19:53:26 »
Interessante luchtfoto.

Wat mij altijd opvalt bij zulke plaatjes, is dat op de wegen altijd auto's rijden, terwijl er op de rails helemaal geen materieel te zien is.

Groet,
Basilicum

jakop

  • Gast
Re: Station Waldijk
« Reactie #32 Gepost op: 09 maart 2009, 20:22:57 »
Waldijk voordat jouw huis er stond ;)

Dat denk ik inderdaad ook. Niet dat je op deze foto mijn huidige huis zou kunnen zien. Je kan op deze foto wel de in aanbouw zijnde "zientunnel" zien, net boven het tenniscomplex op de voorgrond. Toen de tunnel gebouwd  werd, woonde ik nog aan de weg naar de beruchte spoorovergang van Uitgeest. Die is weer te zien boven de tunnel in aanbouw. De tunnel is al jaren in gebruik, de overgang bijna vergeten....

Hieronder een luchtfoto van de wijk van ca. 2 jaar geleden. Bijna alles wat je hier ziet is nu inmiddels volgebouwd.....en weer geen trein te zien overigens... ;D


arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 841
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Re: Station Waldijk
« Reactie #33 Gepost op: 09 maart 2009, 20:55:10 »
Interessante luchtfoto.

Wat mij altijd opvalt bij zulke plaatjes, is dat op de wegen altijd auto's rijden, terwijl er op de rails helemaal geen materieel te zien is.

Groet,
Basilicum

klopt,,,, ik heb een keer op google/maps van af leeuwarden tot zwolle de rails gevolgd en niks te zien
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
  • gevorderd beginner
Re: Station Waldijk
« Reactie #34 Gepost op: 09 maart 2009, 21:41:28 »
vandaag niet meer arnaud. als je van leeuwarden richting zwolle het spoor volgt dan kom je tot de N354 al 3 treinen tegen

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 841
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Re: Station Waldijk
« Reactie #35 Gepost op: 10 maart 2009, 10:25:03 »
ow ff kijken dan
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1

jakop

  • Gast
Re: Station Waldijk
« Reactie #36 Gepost op: 11 maart 2009, 17:23:31 »
Deel 7

Even een ander projectje tussendoor.

Aan de andere kant van de baan was ik vorig jaar begonnen met het 2 sporige schaduwstation en het begin van het museumlijntje. Deze sporen waren dus al aangelegd en kunnen afgewerkt worden. De hoofdbaan gaat daar straks overheen, dus het ballasten gaat nu nog gemakkelijk. In dit spoor moet een onbewaakt overweggetje komen; van de weg naar een weiland.
Dit wil ik maken van biels die in de lengterichting tussen de sporen liggen. Nu is een H0 overweg al onrealistsch door de grote afstand tussen het “dek” en het spoor door de relatief grote wielflensen, maar bij 3-rail hebben we ook nog de pukko’s…..

Voor het middendeel heb ik 5 lucifers aan elkaar gelijmd waarbij de middelste half zo dik is gesneden zodat de bestaande pukko’s plaats hebben. Zo past het er precies overheen en de dikte van de lucifers geeft een goede hoogte. Aan de buitenkanten heb ik 2 lucifers aan elkaar gelijmd en 1 er van schuin gesneden zodat er ruimte is voor de plastic voetjes die de rail vasthouden. Om stroom aan het materieel te kunnen geven heb ik 4 gaatjes geboord en er 4 koperen spijkertjes (0,9 x 10 mm) in geplaatst. De ronde kopjes nog iets verdiept in het hout.



Aan deze spijkertjes een paar draadjes gesoldeerd en tussen de biels van het spoor 4 gaten ø 4 mm geboord.



Dan kan het “dek” geplaatst worden. Nu moeten de slepers van normaal pukko-niveau naar het hoge overwegniveau gebracht worden. Een schuin draadje vind ik niet mooi en probeer het met iets grotere (langere) koperen spijkers. Aan weerzijden 3 stuks, steeds een stukje hoger.



Alle draden / spijkers aansluiten en proberen maar!!



Testlok 1215 gaat er meteen zonder problemen overheen.
Ik heb de 6 spijkers, in het spoor tussen de biels, samen met de rails roestbruin geschilderd. Een klein vijltje over de kop was voldoende om de sleper weer spanning te geven. De lucifers heb ik geschilderd en ballast aangebracht.  Aan weerzijden moet natuurlijk nog een oprit komen, maar dat komt later wel.


Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Station Waldijk
« Reactie #37 Gepost op: 11 maart 2009, 17:26:44 »
Handig maar doeltreffend. Ziet er goed uit. Valt zo bijna niet op.

jakop

  • Gast
Re: Station Waldijk
« Reactie #38 Gepost op: 27 maart 2009, 17:53:20 »
Deel 8

Het “probleem” van de wisselaandrijvingen waar ik van onderaf niet bij kan ga ik oplossen door beide genoemde systemen te gebruiken. Waar ik op een eenvoudige manier een omgekeerde wisselaandrijving kan camoufleren zal ik dat toepassen. Ik vind nl. deze manier niet fantastisch omdat ballast die over de aandrijving wordt aangebracht hoger ligt dan de biels van het wissel. Op de plaatsen waar ik dit absoluut niet wil, ga ik de ondervloeraandrijving (7548)van Märklin toepassen zoals beschreven in deel 6 maar dan niet naast maar direct onder het wissel.
Ik lees zeer verschillende ervaringen op dit forum (en ook het 3-railforum) over de ondervloeraandrijving. Zowel mensen die het niks vinden en ze niet werkend krijgen, maar juist ook mensen die er totaal geen problemen mee hebben. Op m’n vorige baan deden ze het ook zonder problemen dus ga ik het weer proberen. Veel testen dus en omdat de aandrijving onder het wissel zit moet deze (min of meer) te verwijderen zijn.

Eerst maar eens een omgekeerde aandrijving. Deze wissel krijgt aan de aandrijvingzijde stelconplaten tegen de rail aan (vestiging NedTrain) dus de aandrijving kan hieronder worden weggewerkt.
Op de juiste plaats een sparing gemaakt voor de aandrijving en in de isolatielaag een sparing ter grote van alle bewegende delen van het wissel. Daarin ballast gestrooid en vastgelijmd. De ballast is lager dan de bovenkant van de isolatielaag.



En het wissel op z’n plaats



Om het wissel met het ballasten niet onverwijderbaar vast te zetten heb ik onder het wissel een kunststof folie van 0,3 mm dik verlijmd. Rondom zal het ballast het wissel op z’n plaats fixeren. Om het wissel te verwijderen rondom los snijden (hoop ik, moet blijken..).



Inmiddels is dat lossnijden al een keer nodig geweest. Op e.a. wijze toch het wissel vastgelijmd. Losbreken ging redelijk eenvoudig. Hier is het al weer teruggeplaatst.



Dan een ondervloeraandrijving. Eerst een malletje gemaakt van het te maken gat in het hout. Hier is de isolatielaag al verwijderd.



Vooraf al gecontroleerd of er ”steunpalen” ter plaatse van de gaten zaten en dat was niet het geval. Hier zijn alle gaten gezaagd (waar een figuurzaag anno. 1970 al niet goed voor is). Het totaal even op z’n plaats gelegd om e.a. te controleren.



Een plaatje multiplex 4 mm in de juiste vorm gesneden er onder gelijmd en na wat proberen wat de juiste positie is alles vastgezet met een paar schroefjes.



Ook hier is het engelse wissel hetzelfde behandeld als het vorige wissel. Het was ook de bedoeling dat op de plaatsen waar bewegende delen zijn eronder ballast te zien zou zijn. Op de vorige foto is op zichtbare plaatsen naast het gat ook ballast aangebracht. In de praktijk zijn de  6 gaatjes (links en rechts van het midden) zo klein tussen biels en rails dat de folie ter plaatse nu vies bruin geverfd is. Dat zag er beter uit dan de dieper gelegen ballast.

Het ballast, op de foto hier onder, is dus ook door de laag folie, samen met het wissel verwijderbaar. Het grijze plaatje dekt het gat compleet af en ligt nu los. Deze zal met het ballasten wel vast komen. Goed te zien is ook dat de aansluitende sporen zonder raillassen zijn gemonteerd. Het verwijderen van een wissel is dus nu mogelijk zonder alle rail er omheen te hoeven slopen. Zonder schade gaat het echter niet.



Rechts op de foto is voor het volgende wissel de ballast in de isolatielaag al te zien en links het malletje om dit “gat” te bepalen. Er volgen nl. nog meer….


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Station Waldijk
« Reactie #39 Gepost op: 27 maart 2009, 19:27:52 »
Jakob,

Je bent weer creatief bezig. (y)

Heb je die stelconplaten zelf gemaakt? Goed idee. Opbouwende kritiek: De voegen springen er zo erg uit. Ik zou de voegen minder dik maken. Als je een grijstint in plaats van zwart gebruikt, dan ziet het er "natuurlijker" uit. Op de site van Frank Forsten kun je sinds kort hierover informatie vinden. Misschien iets voor jou.

Suc7!

Groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2009, 19:46:56 door Basilicum »

jakop

  • Gast
Re: Station Waldijk
« Reactie #40 Gepost op: 27 maart 2009, 19:41:09 »
Opbouwende kritiek: De voegen springen er zo erg uit. Ik zou de voegen minder dik maken. Als je een grijstint in plaats van zwart gebruikt, dan ziet het er "natuurlijker" uit.

Ik ben er ook nog niet tevreden over. Ik wil het nog gaan afzwakken met drybrushen in roest en zwarte tinten.
Nog wat scheuren hier en daar aanbrengen. De voegen lijken inderdaad breed terwijl het maar 1 mm is ~ 87 mm in werkelijkheid voor 2 stalen randen en toch ligt het er wat dik op.... Als het uiteindelijk niet naar mijn zin is begin ik overnieuw. Die site staan inmiddels in m'n favorieten, eerst maar eens lezen... bedank voor de link  (y)

Dennis H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Station Waldijk
« Reactie #41 Gepost op: 28 maart 2009, 00:07:56 »
Als ik dit allemaal lees leer ik erg veel moet ik bekennen... het zijn knappe oplossingen allemaal.

Topwerk allemaal

MVG

Dennis

KleineTreine

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
  • Klein maar fijn !
    • http://www.kleinetreine.zikle.nl/
Re:Station Waldijk
« Reactie #42 Gepost op: 01 april 2009, 20:27:45 »
Hey Dennis,
Het ziet er al  (y) uit !
Ik ben benieuwd naar de rest,, !

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Station Waldijk
« Reactie #43 Gepost op: 05 april 2009, 17:42:15 »
Klein schopje:

Ik kwam weer eens kijken en kwam dit topic tegen: Ziet er leuk uit, al lekker onderweg. Veel succes ermee!
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #44 Gepost op: 07 mei 2009, 20:05:13 »
Deel 9

Het heeft even geduurd voordat alle wissels op hun plaats lagen en de aandrijvingen naar behoren werkten, maar het is gelukt.



2 testloks proberen stapvoets (in beide gevallen rijstap 1) alle wissels en railverbindingen uit. Eigenlijk meer het feit dat er geen verbindingen zijn. De wissels met de ondervloeraandrijving zijn niet met raillassen verbonden aan de aansluitende sporen. Daardoor komt het erg nauwkeurig hoe ea. straks vast in de ballast komt te liggen.

Zoals gezegd onder deze wisselstraat liggen de sporen van het schaduwstation en daardoor moeten de bedradingen ook zodanig worden geplaatst dat er “beneden” geen probleem ontstaat. Er zijn er al heel veel voor zo’n klein stuk omdat die “losse” wissels allemaal appart gevoed moeten worden net als de railstukken er tussen.
Dit heb ik opgelost door de draden door kleine kabelgootjes naar een plek te geleiden waar zonder problemen naar beneden gegaan kan worden.



Aan het einde van zo’n gootje gaan de draden per 3-5 stuks in een krimpkousje wat maar aan 1 einde een beetje verhit heb. Ook nog een beetje letten op de plaats waar we kunnen afdalen; het schaduwstation moet nog enigzins bereikbaar zijn.



Nog even een detail van de wisselaandrijvingen. Deze zitten van bovenaf geschroefd  op de hieronder zichtbare gelijmde stukjes triplex. Het is dus nu nog steeds mogelijk het wissel met de hand om te zetten.



Voor dat ik dit ga ballasten wil ik ook testen met getrokken en geduwde treinen en  of treinstellen. Verder met de baan dus. Hieronder de boog in het station. Hier nog even snel neergelegd, inmiddels zijn de multiplex stroken (met de gaten) waarop het moet komen te rusten al geplaatst.