Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Station Waldijk  (gelezen 111179 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Station Waldijk
« Reactie #15 Gepost op: 04 februari 2009, 09:38:05 »
   mijn zolder  ;D


Zo ben ik ook begonnen  ;D
Een voorraadje kerstspullen kan ik nog wel bergen, maar dan houdt het op. :D

Groet,
Basilicum

jakop

  • Gast
Re: Station Waldijk
« Reactie #16 Gepost op: 18 februari 2009, 20:12:23 »
Deel 4

Het onderste niveau nadert zijn voltooiing. De laatste aansluitingen naar de bogen boven de trap zijn aangelegd en er kan begonnen worden met het dempingsmateriaal aan te brengen.



Hieronder het programmeerspoor



De rails kan weer gelegd worden. De laatste stukken worden ingevuld op de lange helling.



Om te voorkomen dat de treinen een duikeling kunnen maken in het trapgat worden de bogen voozien van plexiglazen randen. Om alles definitief te kunnen monteren moest eerst de juiste positie van het ophangpunt aan het plafond bepaald worden. Op de juiste plaats is een tengel voorzien van een gat ø 8 mm. Van bovenaf is daarin een inslagmoer gemonteerd (eerst de slagmoer doen en dan de tengel aanbrengen dus).  ;D
Daarna kon het plafond voorzien worden van kunststof schroten en afgewerkt worden. In deze slagmoer is een draadend gedraaid die via aluminium kokertjes en een eenvoudig stelmechanisme de bogen op de juiste hoogte houdt.





Om het frame (waar nodig) te verhogen naar het bovenste niveau gebruik ik multiplex stroken van 11 cm waar zoveel mogelijk gaten in worden gezaagd van ca. 7 cm. Dat scheelt weer gewicht en bedrading kan er ook mooi doorheen. Hieronder is het eerste deel van de baan zichtbaar van het bovenste niveau; de omhooglopende hoofdbaan richting station. Deze komt vanaf de onderste boog (boven de trap) en is nog ca. -2 cm t.o.v. het “maaiveld” als hij zichtbaar wordt. Op het punt waar hij daadwerkelijk boven andere sporen komt is de hoogte inmiddels 0.



Zicht van de machinist bij vertrek uit het station

« Laatst bewerkt op: 19 februari 2009, 07:21:08 door Jakop de Bruin. Reden: slecht lopende zin verandert »

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Station Waldijk
« Reactie #17 Gepost op: 18 februari 2009, 21:17:56 »
Ik blijf het volgen.

Vooral met dat plexiglas boven het trapgat.

olaf99

  • Offline Offline
  • Berichten: 895
    • bouwwerken van olaf
Re: Station Waldijk
« Reactie #18 Gepost op: 18 februari 2009, 21:36:46 »
Hallo

Netjes hoor.

Die boog in dat trapgat doet me denken aan miniatur wonderland.....

Groeten,
Olaf

jakop

  • Gast
Re: Station Waldijk
« Reactie #19 Gepost op: 19 februari 2009, 10:27:28 »
Citaat
Die boog in dat trapgat doet me denken aan miniatur wonderland.....

Hoezo  ???

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Station Waldijk
« Reactie #20 Gepost op: 19 februari 2009, 11:40:41 »
Volgens mij bedoeld hij daarmee de verbinding bij MW tussen de beide verdiepingen.... Niks ernstigs dus ;)

olaf99

  • Offline Offline
  • Berichten: 895
    • bouwwerken van olaf
Re: Station Waldijk
« Reactie #21 Gepost op: 19 februari 2009, 17:01:29 »
Hallo

Ik bedoel het zeker niet negatief hoor.   :o

Daar in duitsland hebben ze ook veel rails die overal achterlangs en doorelkaar gaan. Dat maakt het ook onder de modelbaan tot een spektakel.  :D

Ga zeker zo door ben wel benieuwd naar het landschap. :D

Groeten,
Olaf

jakop

  • Gast
Re: Station Waldijk
« Reactie #22 Gepost op: 20 februari 2009, 10:30:07 »
Citaat
Ik bedoel het zeker niet negatief hoor.   
Zo vatte ik het ook niet op Olaf  :D
Ik ken Miniatur Wonderland alleen van naam en ben er nog nooit geweest, ik snapte het verband dus niet.

Het landschap zal nog wel even duren... ::)
Om een idee te geven: de "U" van de kant van de sporen boven de trap naar de andere kant; Eerst het Bahnbetriebswerk Waldijk van het onderhoudbedrijf NedTrain Waldijk, daarna in de lange boog het station met er achter in de hoek ruimte voor bebouwing. Voorbij het station begint een polderlandschap met een gemaal een polderdijk en weilanden.

jakop

  • Gast
Re: Station Waldijk
« Reactie #23 Gepost op: 22 februari 2009, 20:41:28 »
Deel 5

Na de oprit naar het station komt aansluitend de wisselstraat met aftakkingen naar NedTrain aan de ene kant en enkele opstelsporen en het terrein van de HSM aan de andere kant. De wisselstraat ligt op een stuk waar de baan nog doorstijgt naar + 18 mm boven het maaiveld; de spoordijk. Het station ligt ook op dit niveau. De aftakkingen gaan aan beide zijden naar niveau 0. De multiplex plaat waarop de wisselstraat komt te liggen ligt er gebogen in en de aftakkingen moet onafhankelijk van de hoofdbaan gelegd kunnen worden.
Eerst maar een tekening in Autocad. Winrail werkt ook, maar de afdrukken 1:1 zijn niet echt betrouwbaar.



Deze tekeningen heb ik afgedrukt (heel veel A4-tjes aan elkaar) en dan eens passen.



De tekening klopt. Er kan een stuk multiplex met de juiste vorm worden uitgezaagd.



Zoals al eerder gezegd, komt het bovenste niveau op stroken multiplex 18 mm van 11 cm breed  te liggen waarin in gaten zaag om gewicht te besparen. Om de wisselstaat op hoogte te kunnen brengen ben ik begonnen een aantal van die stroken te plaatsen. Toen ik zover was als hieronder afgebeeld, begonnen er heel zacht een paar alarm bellen te rinkelen……



Na het plaatsen van de stroken vroeg ik mij af of deze de draaischijf niet in de weg zouden zitten…… en, ja hoor!!! Het midden van de draaischijf komt ongeveer bij het rode handvat van de lijmtang.



OK, geen paniek…haal ik die strook weg. En toen kwam het werkelijke probleem boven: er loopt een spoor onder de draaischijf door en die is nog niet eens helemaal op -11 cm t.p.v. de draaischijf. Per saldo zou er maar 56 mm tussen bs en onderkant van de schijf zitten. Hoe kan er zo’n ontwerpfout in zitten???  :-[
Nou, een ontwerp wat in ca. 3 jaar is ontstaan, getekend met grote tussenposen en inmiddels toe aan versie 4C5b is dus de fout.  De draaischijf is ongeveer op die positie in beeld vanaf 20-6-2006 (versie 4). In het begin lag de schijf dichter naar de hoofdsporen en lag dit bewuste spoor juist langs de rand van de tafel omdat hij niet onder de draaischijf door kon…. Het terrein van de HSM heeft zich ontwikkeld van versie 4 naar 4C5b en ik heb nooit de sporen op het onderniveau aangepast. Zelfs er geen erg in gehad dat dit probleem ontstond.
Dus…….versie 4C5c dient zich aan  ;)



Dat wordt slopen!!!....demonteren klinkt beter; het wissel is al verplaatst



Het foute spoor opgebroken en weg!! Het programmeerspoor blijft. T.z.t. bij de draaischijf kijken of er een stukje spoor afmoet.



Gedeelten van het oude spoor worden weer gebruikt. Op de nieuwe stukken kan de demping worden aangelegd.





De nieuwe situatie;

« Laatst bewerkt op: 23 februari 2009, 07:29:48 door Jakop de Bruin. Reden: Cad tekening anders geplaatst »

olaf99

  • Offline Offline
  • Berichten: 895
    • bouwwerken van olaf
Re: Station Waldijk
« Reactie #24 Gepost op: 22 februari 2009, 20:47:12 »
Hallo

Zier er allemaal goed uit.

Jammer van die ontwerp fout. Ik ken dat gevoel......vaak genoeg gehad.

Succes verder.

Groeten,
Olaf

jakop

  • Gast
Re: Station Waldijk
« Reactie #25 Gepost op: 08 maart 2009, 15:51:56 »
Deel 6   

Door de grootschalige (ver)bouw(ings)werkzaamheden zijn er al omleidingen ingesteld. Omwonenden excuses voor het ongemak.  ;D



De sporen van het schaduwstation zijn weer aangelegd, getest en goed bevonden.
De stroken multiplex die het bovenste niveau gaan dragen zijn ook weer aangelegd.
De wisselstraat (uit deel 5) ligt boven de 5 sporen van het schaduwstation en het pas verlegde spoor. Om de wisselstraat overal op de juiste hoogte te krijgen heb ik een aantal houten “kolommen” geplaatst. De baan stijgt nog t.p.v. de wisselstraat, dus de lengte van de kolommen en de plaats was erg precies. Ook moesten natuurlijk de treinen in het schaduwstation geen last hebben van de kolommen.



De tekening van de wisselstraat was al gecontroleerd en is nu overgetekend op het multiplex. Het midden van de rails wordt aangehouden. Daarna wordt het dempingsmateriaal aangebracht. Ik breng dit zodaning aan dat de stroken langs die hartlijnen van het spoor geplakt worden zodat die achteraf nog zichtbaar zijn. Hierdoor zijn de rails straks gemakkelijker te positioneren.





Omdat deze sporen boven het schaduwstation liggen kan ik van onderen niet bij de wisselaandrijvingen. Nu wil ik ze ook niet zien, dus begonnen aan wat experimenten. Ik had wel eens gelezen dat men de aandrijving van Märklin op z’n kop monteerde en dan bedekte met ballast. Ik heb dit geprobeerd, maar echt mooi is het niet. De aandrijving ligt nog vrij hoog en dan de ballast er nog op.
Dan eens wat proberen met de Märklin ondervloeraandrijving. In plaats van onder het hout (ik kan er immers niet bij) dan maar er in. Even een test-wisselopstelling gemaakt.





Over het “gat” een velletje dun kunststof waar de ballast op kan en onzichtbaar is de aandrijving. Toch in geval van storing bereikbaar. Wel lastig bij een parallel spoor is dat de aandrijving hier een beetje onder ligt. Toch maar onder de wissel zelf dan. Moet die natuurlijk min of meer te verwijderen zijn….  :-| volgende week maar eens proberen.

Ondertussen bezig met de eerste sporen te schilderen in een roestkleur. ‘t gaat er meteen anders uitzien.



Daarna ballasten. Daar gaat behoorlijk wat tijd inzitten!!  ::) Het wordt er wel mooi van vind ik. Afgelopen vrijdag op Rail nog wat groen strooisel meegenomen om straks hier en daar midden tussen de 2 sporen aan te brengen. De spoeitrein doet Waldijk nl. niet zo vaak aan.  ;)




Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: Station Waldijk
« Reactie #26 Gepost op: 08 maart 2009, 17:30:51 »
Die ondervloeraandrijving van Marklin is echt serieus 3x niks. Ik heb er ruime ervaring mee en kan zeggen dat het ding zeer storingsgevoelig is en bovendien lastig monteert.
Het is wel lastig in jouw geval om iets vervangends te vinden. Misschien dan toch maar de aandrijvingen ondersteboven monteren. Wel even de eindafschakeling doorsolderen!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Dennis H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Station Waldijk
« Reactie #27 Gepost op: 08 maart 2009, 23:15:09 »
Allemaal mooie plaatjes...ziet er zeker allemaal kundig uit.

MVG

Dennis

jakop

  • Gast
Re: Station Waldijk
« Reactie #28 Gepost op: 09 maart 2009, 09:43:00 »
@ Peter

Ik lees dat wel meer dat die ondervloeraandijving niet goed werkt. Wat voor problemen heb jij er mee gehad?
Deze (4 stuks), die ik heb, hebben gefunctioneert in m'n vorige baan en daar deden ze het goed. Echter door een verhuizing is die baan niet af gekomen en zijn ze dus destijds alleen beperkt getest...
Het doorsolderen is bekend...ik probeer veel ervaringen etc. van anderen te lezen en heb veel kunnen leren op "Avontuur in Miniatuur".

...ziet er zeker allemaal kundig uit.

Nou, nou, ik kan goed doen alsof denk ik. Zie hierboven ik lees veel en dan is het alleen nog maar na doen.. ;D
Jij bent trouwens ook goed bezig!!!  ;)

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: Station Waldijk
« Reactie #29 Gepost op: 09 maart 2009, 18:41:51 »
Wat voor problemen heb jij er mee gehad?
Tsja, wat voor problemen heb ik er niet mee gehad? ;)
De montage was een verschrikking, ik kreeg ze bijna nooit zo gepositioneerd dat de gehele wisseltong in beide standen strak tegen de biels ligt. Zeker als je ook nog eens wissels met beweegbaar puntstuk gebruikt (zoals destijds bij M-Track nog verplicht was), dan krijg je die aandrijving niet zo gemonteerd dat het puntstuk volledig om gaat.
Ik moet er wel bij zeggen, die van mij zaten onder (M-Track) modules. Die werden natuurlijk af en toe getransporteerd. Maar na enkele transporten wilden de eerste aandrijvingen al helemaal niet meer om.
Ik ben toen snel over gegaan op de tortoises en die gebruik nu onder mijn (N-)baan weer.

Laat ik overigens wel zeggen: ik raad iedereen aan om het eerst zelf uit te proberen. Dan weet je namelijk ook wat je méér hebt als je overgaat op Tortoises :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek