Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 19:59:49
Shapeways winkel is er nu maar hoe werkt het ? door 3Dbuildr
Vandaag om 19:55:58
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:52:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 19:51:41
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 19:50:21
Wat spoor 1 brouwsels door Wies
Vandaag om 19:48:20
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
Vandaag om 19:45:29
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:32:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 19:15:10
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 19:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:01:26
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:51:46
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3937255 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5820 Gepost op: 26 March 2012, 10:02:32 »
De glans is nu wel van dat vloertje af, ja. ;)
Wat is het artikelnummer van deze platte wagen?



'Moeten we die bussies tot schroot verwerken of rijden ze nog een paar honderd kilometer?'
'Hoezo? Deze zijn gloednieuw, man!'
'Oh... Ik dacht de grote elektromagneet te gebruiken om ze van de goederenwagen te takelen.'
'Jij hebt volgens mij geen kijk op auto's, hè? Deze zitten nog strak in de verf! Zie jij roest?'
'Ik ben ijzerboer. Voor mij is ijzer handel. Nieuw ijzer of oud ijzer... het maakt mij niet uit.'
'Tsss, onverschillig..., sjongejonge...'


Groet,
Bas

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5821 Gepost op: 26 March 2012, 10:21:11 »
Hoi Ruud,

't zijn weer mooie plaatjes en Bas maakt het helemaal af  :D. Maar wat ik mij nu af zat te vragen, jij rijdt Tp III, en in Kalteneck is zo'n beetje alles geasfalteerd. Nu moet ik zeggen ik heb Tp III persoonlijk wel 2 jaar meegemaakt, dus veel kan ik me er niet van herinneren  ::). Maar was asfalt zo gewoon als dat het nu is, of werd het alleen op de drukkere wegen gebruikt? Want plaatjes uit die tijd geven voor mij een beeld van losplaatsen met klinkers of kinderkopjes, evt beton. Eigenlijk niet met asfalt. Is mijn beeld correct? Weet jij meer? Dit ook ivm mijn eigen baan, asfalt is wel iets eenvoudiger te immiteren, dan klinkers  :D (kan ik eens meters maken).

Groet,
Michel

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5822 Gepost op: 26 March 2012, 10:49:16 »
@Michel: daar zit wel wat in. Beklinkerde straten en fabrieksterreinen kwamen in tp III meer voor dan geasfalteerde.

@Bas: de wagen op de foto is een Xflmmr 37 met bremserbühne, artnr. 221551 en kost 20,50. Er is ook een model zonder bremserbühne, een Xflm 36, artnr. 221562. Die kost 19,20. Bedrijfstoestand van beide wagentjes rond 1956.

VW-busjes werden trouwens in werkelijkheid op dit type wagen vervoerd:


(uit: Stefan Carstens, Güterwagen Band 5, Rungen-, Schienen- und Flachwagen, p. 176; foto dateert uit 1961)

Interessant om te zien is hoe die busjes werden vastgezet: met ijzeren beugels om de wielen (dus geen houten keggen; die beugeltjes zijn natuurlijk makkelijk zelf te maken met dun ijzerdraad). Ook aardig om te zien dat die busjes tegelijkertijd en in dezelfde trein werden vervoerd met dubbeldekkers (nog net links op de foto) van het type Offs 55.

Op mijn eerste foto had het busje erg veel ruimte op de platte wagen. Dat kwam in werkelijkheid ook voor:


(zelfde bron als bovengenoemd, p. 192, foto is genomen in de haven van Hamburg en dateert uit 1956; merk trouwens op dat de rongenwagen aan de rechter zijde nog in 1956 de aanduiding DR Brit-US-Zone heeft!)

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 26 March 2012, 11:12:01 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5823 Gepost op: 26 March 2012, 11:01:10 »
Interessante achtergrondinformatie. :)
Dank voor nummers, Ruud. Eens kijken of ik tzt. ook zo'n Liliput-wagen kan vullen met een paar busjes.

Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5824 Gepost op: 26 March 2012, 12:54:52 »
Voor het afladen van de busjes gebruiken ze in Kalteneck natuurlijk geen elektromagneet, zoals de oudijzerboer denkt, maar een hijsconstructie met een buis:



Ziet er op het eerste gezicht misschien wat vreemd uit, maar is gebaseerd op de realiteit:


(bron: Eisenbahn Journal 1/2010, Auto-Bahn, speciaal nummer, foto op p. 88, genomen in 1957 in de haven van Bremen)

Groet,
Ruud

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5825 Gepost op: 26 March 2012, 12:58:28 »
Je bent weer heerlijk bezig Ruud. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

jakop

  • Gast
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5826 Gepost op: 26 March 2012, 13:08:33 »
Ziet er op het eerste gezicht misschien wat vreemd uit, maar is gebaseerd op de realiteit:

Nou......de kabels drukken bij jou wel deuken in de zijkant van het busje, wat bij de bevestiging aan de kever niet het geval is.....

Jakop

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5827 Gepost op: 26 March 2012, 14:19:10 »
Ja, dat is wel waar. Er zal dus een andere hijsconstructie moeten komen ;D. In de al genoemde speciale uitgave van Eisenbahn Journal staan hiervan nog wel voorbeelden die ik ter inspiratie kan gebruiken.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 26 March 2012, 15:12:14 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5828 Gepost op: 26 March 2012, 15:27:00 »
Zo zie je maar weer. Onze hobby is heel breed.

Grt. Ric

Johaver

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5829 Gepost op: 26 March 2012, 16:20:39 »
Gewoon een afstandshouder tussen de kabels volstaat.
Deze houd de kabels uiteen zodat er een vierkant ontstaat waarbij het busje veilig kan opgeheven worden zonder dat de kabels dit samenknijpen.
Dit is ook een metalen balk die op de kabel is opgespannen.
Je kan deze ook direct tegen de stalen balk lassen met haken op de uiteinden.
Mijn ervaring met uitzonderlijk vervoer he!.

Joh.
« Laatst bewerkt op: 26 March 2012, 16:23:01 door Johaver »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5830 Gepost op: 26 March 2012, 16:50:40 »
Joh, je kunt volgens mij gedachten lezen ;D. Ik ben net bezig iets dergelijks te construeren :). Straks foto's ervan; ik heb nu even 'moeilijk' licht op m'n hobbykamer.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

nero

  • Gast
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5831 Gepost op: 26 March 2012, 18:50:33 »
sssssssssssssssttt (y)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5832 Gepost op: 26 March 2012, 20:00:24 »
Zo kan het busje zonder beschadigingen afgeladen worden:





Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 26 March 2012, 20:07:46 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5833 Gepost op: 26 March 2012, 20:03:19 »
Nu ook nog zo iets aan de onderkant,anders trek je onder kant van dedeur nog stuk.En dat is jammer van zo n mooi busje.
groet Bram.
Bram is in 2025 overleden

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5834 Gepost op: 26 March 2012, 20:09:38 »
Ja, dat is beter. Ik knutsel nog even verder.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus