Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Eelco Storm
Vandaag om 15:27:19
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:21:51
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
Smeren, vet, olie, enz door Herb73
Vandaag om 15:15:15
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 15:11:25
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 15:09:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:09:26
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 15:07:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:59:04
NS Mat 35 Maple Leaf door Dirk J
Vandaag om 14:36:18
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 14:34:47
Spelregels 'Raadplaatje' door R1954
Vandaag om 14:27:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:26:17
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 14:09:55
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:23
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:36
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:33:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:56
Doornvliet door HenkN
Vandaag om 13:14:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:45:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:32:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:31:50
The Summer of 69 door Duikeend
Vandaag om 11:17:52
Sluitseinen REEtitec 1300 door Ronald Halma
Vandaag om 11:07:14
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 10:34:12
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:15:36
LS Models 2025 door Martijn193
Vandaag om 09:17:45
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 08:56:04
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 08:00:03
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3961154 keer)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2085 Gepost op: 25 March 2010, 20:53:07 »
Kijk dat is nu een goed antwoord.
Het lijkt mij ook dat het gebouw ouder is dan de ketels. Aangezien men vroeger en nu in mindere mate keek naar de functionaliteit kan deze opstelling zeker.
Verder weer goed bezig.

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2086 Gepost op: 25 March 2010, 22:28:48 »
Ruud,

Als je de grootte van 2 tanks in ogenschouw neemt dan zijn 2 lossende ketelwagons al ruim bemeten. De tanks hoeven niet persé naast het gebouw te staan. Een tankparkje met b.v. ook nog een staande tank en leidingbrug naar het gebouw geven het nog meer een industrieel aanzicht en maken 3 tankwagons geloofwaardiger.

Verder een mooi gebouwtje, mooi voegwerk ook.  (y)

Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

friedrichskotten

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2087 Gepost op: 25 March 2010, 23:12:20 »
Hallo Ruud,

ik wou alleen mijn respect tonen aan jouw werk. Dat is echt mooi en de verschillende details zijn top!

Groetjes Matthias

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2088 Gepost op: 25 March 2010, 23:19:40 »
Dank voor alle reacties. De opmerking over de historiciteit heeft me aan het denken gezet, en trouwens ook de opmerking over de geringe omvang van de tanks, vergeleken met de wagons.
Oorspronkelijk is zo'n Heizwerk natuurlijk op kolen gestookt. Later is men overgegaan op stookolie. Het is logisch dat op de plek van de ketels, direct langs het spoor, vroeger een kolenoverslag is geweest. Die is gesloopt en er zijn ketels voor in de plaats gekomen. Nu kun je die twee ketels als directe buffervoorraad beschouwen en de opslag kan dan in grotere tanks. Ik heb nog wel een bouwsel met grotere tanks. Dat zou links langs het spoor kunnen. Via een ondergrondse leiding wordt de stookolie van de grote tanks naar de twee kleinere gepompt. De leidingen komen al uit de grond.
Blijft over het bijgebouwtje. Daarin kunnen vroeger de kolenarbeiders een onderkomen hebben gehad. Maar waar stond het dan? Nog eens goed over nadenken.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2089 Gepost op: 26 March 2010, 11:50:49 »
Vanmorgen weer eens aan het schuiven met de gebouwen geweest. Het bijgebouwtje uit zijn benauwde hoek gehaald en schuin links achter het hoofdgebouw gezet. Verder liggende ketels toegevoegd op de voorgrond. Die moeten wel helemaal op kleur worden gebracht en fiks verouderd worden. Oorspronkelijk zijn die ketels uit een Kibri-bouwpakket.

Het idee is dat de wagons bij de liggende ketels gelost worden, waarna de stookolie via een ondergrondse leiding naar de twee kleinere ketels naast het hoofdgebouw gaan. Helemaal links staat een kantoorgebouwtje van twee verdiepingen. Dat moet ook nog behandeld worden. Midden achter moet een wat grotere loods komen. Die moet ik nog bouwen.



« Laatst bewerkt op: 06 November 2014, 16:47:47 door guest7823 »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18453
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2090 Gepost op: 26 March 2010, 11:58:00 »
Je bent lekker bezig, Ruud. Mooi! (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2091 Gepost op: 26 March 2010, 13:38:20 »
"De leidingen komen ondergronds," lees ik. Dat is natuurlijk een makkelijke manier: wat je niet ziet, hoef je niet te bouwen. ;) Toch wil ik je laten zien hoe indrukwekkend het kan zijn om de leiding bovengronds te maken.

   
Foto's gelinkt van Meine-N-Welt.

Voor deze leidingen kun je dikke draad gebruiken.
Succes, Ruud. Welke beslissing je ook neemt: het is jouw baan. Wij blijven kijken en genieten. :P

Groet,
Basilicum

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2092 Gepost op: 26 March 2010, 13:43:42 »
Ja, ik moet zeggen dat die bovengrondse leidingen zeker iets hebben. Ik ga er nog eens over nadenken. Fraaie en buitengewoon inspirerende plaatjes, Basilicum, weer veel dank hiervoor!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12548
    • sleutelspoor
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2093 Gepost op: 26 March 2010, 15:26:31 »
Vergeet niet dat het land waar jij je baan gesitueerd heb uit rotsgrond bestaat, en grond/graafwerk zo veel mogenlijk vermeden wordt. (al was het alleen maar uit kosten oogpunt). Bovengrondse leidingen zijn dan ook meer aannemenlijker dan ondergronds gepiel.
SK
« Laatst bewerkt op: 26 March 2010, 20:43:05 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2094 Gepost op: 26 March 2010, 17:17:25 »
Zeker, SK, daar heb je gelijk in. Ik neig steeds meer naar bovengrondse leidingen. In de link van Basilicum stond een mooie tip voor de aanleg van die leidingen.

Vanmiddag de liggende tanks geverfd en geweatherd en een werkperronnetje gemaakt:

« Laatst bewerkt op: 06 November 2014, 16:48:15 door guest7823 »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

m de deugd

  • Gast
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2095 Gepost op: 26 March 2010, 19:05:46 »
Hoi Ruud.

Sprakeloos :o
Ik vindt dit geweldig om te zien.
Je legt die detaiering iedere keer zo mooi.

Groeten Martin.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2096 Gepost op: 26 March 2010, 19:16:39 »
Tot je dienst, Martin.

Een eerste poging ondernomen bij de aanleg van een bovengrondse olieleiding. Valt me niet tegen. Er moet natuurlijk nog een ondersteuning komen, maar dat kan pas nadat de gebouwen hun definitieve plaats hebben gekregen.

« Laatst bewerkt op: 06 November 2014, 16:48:24 door guest7823 »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2097 Gepost op: 26 March 2010, 19:23:33 »
Hoi Ruud,
Zoals al eerder gezegd, je maakt er wel iets van.
Wat het rots zijnde betreft, in periode III waren er al de nodige springstoffen en machines aanwezig om dit alles ondergronds te krijgen.
Maar er gaat niets boven zoiets bovengronds met elkaar verbonden te zien.
Nog veel bouwgenoegen.   (y)
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2098 Gepost op: 26 March 2010, 20:57:37 »
Ruud,
Gefeliciteerd met de 100.000. :D



Groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 06 November 2014, 16:48:33 door guest7823 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2099 Gepost op: 26 March 2010, 21:24:44 »
Dank je, Basilicum, en het is wel een heel toepasselijke foto die je hebt gevonden :D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus