Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:09:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
18 July 2025, 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3800130 keer)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2085 Gepost op: 25 March 2010, 20:53:07 »
Kijk dat is nu een goed antwoord.
Het lijkt mij ook dat het gebouw ouder is dan de ketels. Aangezien men vroeger en nu in mindere mate keek naar de functionaliteit kan deze opstelling zeker.
Verder weer goed bezig.

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2086 Gepost op: 25 March 2010, 22:28:48 »
Ruud,

Als je de grootte van 2 tanks in ogenschouw neemt dan zijn 2 lossende ketelwagons al ruim bemeten. De tanks hoeven niet persé naast het gebouw te staan. Een tankparkje met b.v. ook nog een staande tank en leidingbrug naar het gebouw geven het nog meer een industrieel aanzicht en maken 3 tankwagons geloofwaardiger.

Verder een mooi gebouwtje, mooi voegwerk ook.  (y)

Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

friedrichskotten

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2087 Gepost op: 25 March 2010, 23:12:20 »
Hallo Ruud,

ik wou alleen mijn respect tonen aan jouw werk. Dat is echt mooi en de verschillende details zijn top!

Groetjes Matthias

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2088 Gepost op: 25 March 2010, 23:19:40 »
Dank voor alle reacties. De opmerking over de historiciteit heeft me aan het denken gezet, en trouwens ook de opmerking over de geringe omvang van de tanks, vergeleken met de wagons.
Oorspronkelijk is zo'n Heizwerk natuurlijk op kolen gestookt. Later is men overgegaan op stookolie. Het is logisch dat op de plek van de ketels, direct langs het spoor, vroeger een kolenoverslag is geweest. Die is gesloopt en er zijn ketels voor in de plaats gekomen. Nu kun je die twee ketels als directe buffervoorraad beschouwen en de opslag kan dan in grotere tanks. Ik heb nog wel een bouwsel met grotere tanks. Dat zou links langs het spoor kunnen. Via een ondergrondse leiding wordt de stookolie van de grote tanks naar de twee kleinere gepompt. De leidingen komen al uit de grond.
Blijft over het bijgebouwtje. Daarin kunnen vroeger de kolenarbeiders een onderkomen hebben gehad. Maar waar stond het dan? Nog eens goed over nadenken.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2089 Gepost op: 26 March 2010, 11:50:49 »
Vanmorgen weer eens aan het schuiven met de gebouwen geweest. Het bijgebouwtje uit zijn benauwde hoek gehaald en schuin links achter het hoofdgebouw gezet. Verder liggende ketels toegevoegd op de voorgrond. Die moeten wel helemaal op kleur worden gebracht en fiks verouderd worden. Oorspronkelijk zijn die ketels uit een Kibri-bouwpakket.

Het idee is dat de wagons bij de liggende ketels gelost worden, waarna de stookolie via een ondergrondse leiding naar de twee kleinere ketels naast het hoofdgebouw gaan. Helemaal links staat een kantoorgebouwtje van twee verdiepingen. Dat moet ook nog behandeld worden. Midden achter moet een wat grotere loods komen. Die moet ik nog bouwen.



« Laatst bewerkt op: 06 November 2014, 16:47:47 door guest7823 »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2090 Gepost op: 26 March 2010, 11:58:00 »
Je bent lekker bezig, Ruud. Mooi! (y)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2091 Gepost op: 26 March 2010, 13:38:20 »
"De leidingen komen ondergronds," lees ik. Dat is natuurlijk een makkelijke manier: wat je niet ziet, hoef je niet te bouwen. ;) Toch wil ik je laten zien hoe indrukwekkend het kan zijn om de leiding bovengronds te maken.

   
Foto's gelinkt van Meine-N-Welt.

Voor deze leidingen kun je dikke draad gebruiken.
Succes, Ruud. Welke beslissing je ook neemt: het is jouw baan. Wij blijven kijken en genieten. :P

Groet,
Basilicum

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2092 Gepost op: 26 March 2010, 13:43:42 »
Ja, ik moet zeggen dat die bovengrondse leidingen zeker iets hebben. Ik ga er nog eens over nadenken. Fraaie en buitengewoon inspirerende plaatjes, Basilicum, weer veel dank hiervoor!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2093 Gepost op: 26 March 2010, 15:26:31 »
Vergeet niet dat het land waar jij je baan gesitueerd heb uit rotsgrond bestaat, en grond/graafwerk zo veel mogenlijk vermeden wordt. (al was het alleen maar uit kosten oogpunt). Bovengrondse leidingen zijn dan ook meer aannemenlijker dan ondergronds gepiel.
SK
« Laatst bewerkt op: 26 March 2010, 20:43:05 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2094 Gepost op: 26 March 2010, 17:17:25 »
Zeker, SK, daar heb je gelijk in. Ik neig steeds meer naar bovengrondse leidingen. In de link van Basilicum stond een mooie tip voor de aanleg van die leidingen.

Vanmiddag de liggende tanks geverfd en geweatherd en een werkperronnetje gemaakt:

« Laatst bewerkt op: 06 November 2014, 16:48:15 door guest7823 »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

m de deugd

  • Gast
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2095 Gepost op: 26 March 2010, 19:05:46 »
Hoi Ruud.

Sprakeloos :o
Ik vindt dit geweldig om te zien.
Je legt die detaiering iedere keer zo mooi.

Groeten Martin.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2096 Gepost op: 26 March 2010, 19:16:39 »
Tot je dienst, Martin.

Een eerste poging ondernomen bij de aanleg van een bovengrondse olieleiding. Valt me niet tegen. Er moet natuurlijk nog een ondersteuning komen, maar dat kan pas nadat de gebouwen hun definitieve plaats hebben gekregen.

« Laatst bewerkt op: 06 November 2014, 16:48:24 door guest7823 »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2097 Gepost op: 26 March 2010, 19:23:33 »
Hoi Ruud,
Zoals al eerder gezegd, je maakt er wel iets van.
Wat het rots zijnde betreft, in periode III waren er al de nodige springstoffen en machines aanwezig om dit alles ondergronds te krijgen.
Maar er gaat niets boven zoiets bovengronds met elkaar verbonden te zien.
Nog veel bouwgenoegen.   (y)
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2098 Gepost op: 26 March 2010, 20:57:37 »
Ruud,
Gefeliciteerd met de 100.000. :D



Groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 06 November 2014, 16:48:33 door guest7823 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2099 Gepost op: 26 March 2010, 21:24:44 »
Dank je, Basilicum, en het is wel een heel toepasselijke foto die je hebt gevonden :D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus