Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
Vandaag om 22:25:24
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:24:05
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 21:35:09
wisselaandrijving MTB door Overet
Vandaag om 21:33:20
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 21:27:49
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 20:54:28
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
Vandaag om 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 19:26:58
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 18:58:01
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3797092 keer)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14880 Gepost op: 24 January 2020, 15:03:15 »
Lijkt mij ook. Zelfs bij de NMBS, waar de seinen merendeels links staan, zit/staat de machinist tegenwoordig rechts. Het zicht op de seinen is dan ook navenant, euh, wauw.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14881 Gepost op: 24 January 2020, 15:29:19 »
Ja, moet veranderd. Even machinistenhuis weer open maken en dan de machinist rechts plaatsen. Dank voor de reacties.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2020, 15:41:53 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14882 Gepost op: 24 January 2020, 15:41:14 »
De lok lichtjes geweatherd.



De wielstellen nog iets doen, zie ik.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 3329
  • Bricolage français.
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14883 Gepost op: 24 January 2020, 16:45:53 »
Mooie vooruitgang alvast, met de lichte gebruikssporen en een machinist. Maar heeft die beste man nu een baseballpet op? In het Duitsland van zirka 1967?

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14884 Gepost op: 24 January 2020, 17:31:45 »
Ja, dat had-ie wel, maar ik heb de ronding weggeknipt, zodat er een gewone platte spoorwegmannenpet is overgebleven en die zwart geverfd. Hij zit inmiddels aan de rechter kant in de cabine.

 
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1386
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14885 Gepost op: 24 January 2020, 18:03:15 »
Deze V 80 trekt een paar transporters met auto's die wat minder schreeuwerig van kleur zijn:

Voor eind jaren zestig zijn de minder schreeuwende beter, de felle kleuren zijn toch echt iets van de jaren zeventig:

https://www.thesamba.com/vw/archives/info/paintcodest3.php

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3071
  • DB Tijdperk III
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14886 Gepost op: 24 January 2020, 18:53:17 »
De V90 ziet er al beter uit zo (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14887 Gepost op: 24 January 2020, 20:00:46 »
@ Nachbar: ja, de V 90 lijkt sterk op de V 100, is alleen groter en sterker, speciaal ontworpen voor het zware goederenwerk. Hier zie je het verschil in formaat (foto nog van vóór het weatheren van de V 90):





DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14888 Gepost op: 24 January 2020, 20:16:54 »
Anders dan de V100 is de V90 vooral gebouwd voor het zwaardere rangeerwerk. Een grote broer van de V60 dus.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14889 Gepost op: 25 January 2020, 11:51:23 »
Helemaal juist. De V 100 werd gebouwd vanaf 1958, de V 60 vanaf 1955 en de V 90 tussen 1964 en 1974. Deze lok was twee meter langer dan de V 100 en had een sterkere motor. Er werden er eerst 20 gebouwd die in de praktijk werden getest. Die bevielen prima. Toen zijn er nog 387 exemplaren door de DB aangeschaft. Later, tussen 1974 en 1978, kwamen er daar nog 100 van bij, uitgerust met een andere motor. De V 60 en V 90 waren in principe bedoeld voor rangeerdiensten, de V 100 voor personen- en goederenvervoer van lichte treinen op secundaire lijnen.
« Laatst bewerkt op: 25 January 2020, 15:40:35 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14890 Gepost op: 27 January 2020, 10:59:08 »
Gisteren begon een Flm-loc die ik net op de baan had gezet plotseling te bonken. Er weer af, aan de onderkant kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn. Het duurde even, maar plotseling zag ik dat een ballastkorrel zich had vastgehaakt aan het tandwiel van een van de aandrijfwielen. Je zou niet verwachten dat de korrel zich in zo'n inkeping zou vasthechten, maar dat gebeurde dus toch. Beter stofzuigen na verbouwen!
Bij Fleischmann zijn wielen en tandwielen soms één geheel, zoals hier op de foto van een BR 218 is te zien. Bij sommige stomers is dat ook zo geconstrueerd. In zulke gevallen kan dit probleem zich voordoen en zelfs vervelende tandwielschade veroorzaken.

« Laatst bewerkt op: 27 January 2020, 14:29:42 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14891 Gepost op: 27 January 2020, 11:17:08 »
Ruud,
Mij is dat ook al eens gebeurt met een br80 van Fleischmann. Daarna reed ie nooit meer zo goed als daarvoor doordat er tandjes waren verbogen/gebroken door de korrel die klem kwam te zitten tussen de tandwielen. Daarna inderdaad altijd goed de ballast opgeruimd om dit te voorkomen.
groeten,
Auke

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14892 Gepost op: 27 January 2020, 13:38:34 »
Auke, je ervaring is een duidelijke illustratie van mijn bericht.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14893 Gepost op: 27 January 2020, 19:50:00 »
Ik zie net dat Trix een nieuwe versie van de V 90 op de markt heeft gebracht, een 290 voor tp V met sound, een machinist die draait met de rijrichting en naar buiten zit/staat te kijken als de trein is gestopt. Daarnaast nog wat andere speeltjes in de sfeer van verlichting en binneninrichting, zoals je in de link kunt lezen. Dat heeft mijn lok allemaal niet. Verder is het technisch en optisch hetzelfde model als mijn V 90 voor tp 3.

Ik zag trouwens dat ik hier op de site ooit een materieeltest van de V90 heb gepubliceerd, zo'n tien jaar geleden.  Was ik helemaal vergeten (maar Google niet ;D ):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18819.0
« Laatst bewerkt op: 27 January 2020, 19:59:17 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14894 Gepost op: 28 January 2020, 14:25:57 »
De lok nog een beetje bewerkt en de gemengde goederentrein wat aangepast.

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus