Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Egyptisch smalspoor ( 0e ) door Wim Vink
Vandaag om 08:14:33
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door MOVisser
Vandaag om 08:11:11
Update: baan in de tropen door MOVisser
Vandaag om 08:01:33
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:56:19
Baan in Los Angeles door Sandopie
Vandaag om 07:44:46
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door NS264
Vandaag om 01:05:28
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
Vandaag om 00:17:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Pinkelpa
Vandaag om 00:00:45
Raadplaatje door Klaas Zondervan
20 juni 2018, 23:57:00
Hoe frosted ultra detail (shapeways) schoonmaken voor schilderen? door Joran
20 juni 2018, 23:50:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 juni 2018, 22:56:29
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Taigagaai
20 juni 2018, 22:28:15
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Falkenberg
20 juni 2018, 22:27:01
LSModels 2018 door André82
20 juni 2018, 22:19:45
Piko Railjet, ingebouwde decoder wordt te warm? door ivanzon
20 juni 2018, 22:15:51
Frans diorama 1:48 door Scratchbuilt
20 juni 2018, 22:14:35
BNLS-Module: Brandland door Spoortief
20 juni 2018, 21:37:58
Tramstraat in Waterland in H0m door Jelmer
20 juni 2018, 21:16:54
  

Auteur Topic: Trix DB V90, h0  (gelezen 8093 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Trix DB V90, h0
« Gepost op: 23 maart 2009, 09:45:14 »
Trix V 90 DB, h0
door: Ruud Kraaijeveld

Het voorbeeld

Geschiedenis
Voor de zware rangeerdienst bleek aan het begin van de zestiger jaren de V 60 te zwak. Er moest dus een zwaarder type komen. Dat werd de V 90, ontwikkeld door BZA München en MaK in Kiel. De eerste 20 locs van de V 90-serie werden in 1964 door MaK geleverd.
Het voorbeeld was de V 100, die vanaf 1958 werd geproduceerd. De V 90 had echter een hoger gewicht en was twee meter langer dan de V 100. De motor kwam uit de V 100. Bij proeven hield de V 90 zich goed en er werden tussen 1966 en 1974 nog 387 exemplaren geproduceerd.


De BR90 in BR 290-uitvoering (vanaf 1968)

Het model
De algemene indruk: een mooi model, dat een realitische weergave van de werkelijke loc geeft. De loc is uitstekend op schaal en de kleuren zijn goed getroffen, de details ogen goed, zoals de lampenpartij aan de voor- en achterzijde. De draaistellen zijn overeenstemming met het origineel. De opschriften zijn ragfijn, loepzuiver en goed leesbaar. De loc heeft met rijrichting wisselende verlichting wit/rood d.m.v. leds, die fel branden. Het model is bestemd voor tijdperk III en hoort thuis in Noord-Duitsland. BD Essen, Bw Gels.-Bismarck, AW Bremen. De revisiedatum is 6-12-66. Het model van de V90 is voor het eerst uitgekomen in 2008. De fabrikant levert ook een versie voor tijdperk IV: BR 290 (catnr. 22206, verscheen in 2006, € 179,95 ) en een tijdperk IV-uitvoering met Telex-koppeling (catnr. 22203, verscheen in 2008, € 249,95) om digitaal te ontkoppelen.





Eigenschappen
De loc heeft een platte en vrij kleine, centraal geplaatste klokankermotor met cardanaandrijving naar de beide wielstellen. De motor zit onder de printplaat. Het vliegwiel is groot.




Detail motor met vliegwiel

Het model rijdt digitaal soepel en stil (dat is bij Trix-loks nog wel eens anders). De lok kan uiterst langzaam rijden ("kruipen") en laat zich fijn en direct besturen. De uitloopsnelheid is behoorlijk. De stroomafname is uitstekend, ook op wisselstraten en bij kruiswissels (Fleischmann model- en profirail). Het rijgedrag is voortreffelijk: de loc ontspoort ook in ongunstige omstandigheden niet. Het model rijdt ook door krappe bogen (R2 van Fleischmann 356 mm) zonder snelheidsverlies. Er zijn in totaal twee anti-slipbandjes, kruislings aangebracht op één wielstel. De trekkracht is goed op vlak terrein. Een zeer steile heuvel op (meer dan 4%) met meer dan tien zware goederenwagons kost wat moeite, zowel trekkend als duwend. De wielen hebben dan de neiging door te draaien.


Het voorste wielstel met twee anti-slip-bandjes en stroomcontactstrips

Decoder
Op de printplaat zit een aansluting voor een 21-polige decoder, die goed toegankelijk is. Direct na het verwijderen van de kap komt de decoderstekker in zicht. Er is voldoende ruimte voor het plaatsen van de decoder. De kap laat zich probleemloos terugplaatsen. Ik heb de lok getest met een digitale decoder van Esu (LokPilot V3.0, 21-polig, artnr. 52614) en daarbij de standaardinstellingen van de decoder gebruikt. Daarmee functioneerde de lok uitstekend; geen problemen met verlichting of iets dergelijks.


De Esu-decoder op de printplaat geplaatst

Verzorging
De loc zit in een plastic vouwbare verpakking met beschermpapier voor neus en kont. Die plastic verpakking gaat in een binnendoos, waar piepschuim aan de zijkanten zit om schuiven te voorkomen. Daaromheen zit een schuifbare omdoos.



Los bijgeleverd zijn twee trapjes die in het frame onder het kabinehuis geduwd moeten worden. Dat gaat nog even lastig, want de gaatjes zijn vrij krap. Verder zijn er geen losse onderdelen om zelf te monteren. De kap laat zich eenvoudig verwijderen d.m.v. het losdraaien van twee schroefjes aan de onderzijde van het frame. De gebruiksaanwijzing laat een duidelijke tekening voor het verwijderen van de kap zien..



Conclusie
Een prachtige loc die plezierig en probleemloos rijdt.

De Details:

Algemeen
Merk: Trix
Type: V 90
Schaal: h0
Tijdperk: III
Catalogusnrs: 22212, 2ra en 2rd

Frame: metaal
Opbouw: deels metaal
Gewicht: 260 gram
Min. Radius: 356 mm
Koppeling: beugel in normschacht
Prijs: 189,95

Testuitvoering: 22212
Stroomafname: met lipjes vanaf vier wielen
Motor: middenmotor
Verlichting: wisselend met rijrichting, rood/wit
Decoder: niet standaard; op testmodel is gebruikt Esu LokPilot V3.0, 21-polig, artnr. 52614
Krachtoverbrenging: cardanassen en tandwielen; aandrijving op 4 assen

Vliegwiel: ja
Trekkracht: goed

Demontage: schroefverbinding
Zelf aan te brengen onderdelen: 2 trapjes

Maten (1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers: 14.320; 164,5; 164

Rijeigenschappen
Vmax: (te) hoog (meer dan 125 km/h)
V voorbeeld: 80 km/h
Vmin: kruipen en stapsvoets rijden is mogelijk

Tijdperk indeling volgens NEM 800
bron: http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html

Bronnen:
Thomas Estler, Das grosse Loktypenbuch, Transpress Verlag, 2004.
http://de.wikipedia.org/wiki/DB_Baureihe_V_90

Fotoverantwoording:
http://de.wikipedia.org/wiki/DB_Baureihe_V_90
http://www.bundeswehrloks.de
Dietmar Stresow c 1985
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2009, 10:38:04 door Peter van der Leek »

Lokpaint

  • Gast
Re: Trix DB V90, h0
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2009, 10:06:17 »
Hoi.

Ik heb de oceaanblauw/beige variant van deze lok. Een superlok, behalve de verlichting.

Trix had hier best witte (i.p.v. gele) leds in mogen bouwen. Bovendien zou het ook mooi geweest zijn om dubbel A te kunnen schakelen, het is immers een rangeerlok.

De trekkracht had ook wel iets meer mogen zijn, vind ik.

Nog iets raars tot slot..

Met een Zimo MX64D vertikt de lok het om de verlichting te laten branden, andere merken decoders doen het wel probleemloos.
Bij een LOPI de verlichting helemaal dimmen is aanbevolen i.v.m. de felheid ervan.

bart

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11407
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Trix DB V90, h0
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2009, 11:10:11 »
Hoi Lokpaint,

In het exemplaar dat ik heb getest zitten wel witte leds. Ze branden inderdaad heel fel, zoals ik in de test schreef, maar dimmen is natuurlijk geen probleem.
Het is inderdaad jammer dat dubbel A niet te schakelen is en ook de sluitverlichting niet apart is te schakelen.
Verder: de trekkracht is op steile hellingen inderdaad niet supergroot, zoals ik met een voorbeeld in de test duidelijk heb gemaakt, maar mijns inziens toch wel aanvaardbaar.

Groet,

Ruud
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2009, 17:48:37 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: Trix DB V90, h0
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2009, 16:04:13 »
Kan je met functionmapping niet beide zijden apart schakelen en dus 2xA tonen?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11407
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Trix DB V90, h0
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2009, 16:20:09 »
Hoi Stig,

Dat weet ik niet. Daarvoor is mijn digitale kennis te beperkt ;D. Anderen, zoals Wim, zullen die vraag ongetwijfeld wel kunnen beantwoorden.

Groet,

Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4818
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Trix DB V90, h0
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2009, 17:07:12 »
Duidelijk verhaal, Ruud.
Dank.

Deze loc lijkt erg hoog op zijn draaistellen te staan in vergelijking met het origineel. Kan iemand daarover iets zeggen?

Met vriendelijke groet,
Basilicum

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11407
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Trix DB V90, h0
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2009, 17:29:53 »
Hoi Basilicum,

Als je nauwkeurig kijkt naar de foto van het origineel, aan het begin van de test, zie je dat die ook vrij hoog op zijn draaistellen staat. Het model misschien een fractie hoger, maar toch niet veel.

Groet,

Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4818
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Trix DB V90, h0
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2009, 18:04:41 »
Ik heb eens even op het forum van Eisenbahn Kurier gezocht naar commentaar over de Br. 290 van Märklin/Trix. Daar spreekt met over 1 mm. Dat is vrij veel, naar mijn mening. "Hochbeinigkeit" las ik ergens. Ik ben dus niet de enige met deze indruk.

Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2009, 19:29:47 door Basilicum »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11407
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Trix DB V90, h0
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2009, 18:26:50 »
Hoi Basilicum,

Ik heb de informatie in de link even doorgelezen. Ja, je hebt gelijk, de loc staat iets te hoog en 1 mm is inderdaad behoorlijk.
Goede aanvulling op de test dus.

Groet,

Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Lokpaint

  • Gast
Re: Trix DB V90, h0
« Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2009, 22:51:50 »
Hoi,

De veerpaketten zijn iets ingekort, daardoor lijkt de lok te hoog op de poten te staan. Als je de originele maten terugrekend is de lok 0,2mm te hoog.

De verlichting is nogal simpel uitgevoerd, rood en wit zijn verbonden. Met functiemapping bereik je dus niks. Je zult echt moeten gaan snijden in de printplaten.

De nieuwste versies hebben nu inderdaad witte leds .

Bart

Jopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re:Trix DB V90, h0
« Reactie #10 Gepost op: 07 april 2010, 02:36:30 »
Er zal nu bij Trix uiteindelijk net als bij Marklin nu ook wel een versie met geluid gaan komen.


GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Trix DB V90, h0
« Reactie #11 Gepost op: 17 maart 2018, 14:37:20 »
Kan iemand mij vertellen hoe ik fatsoenlijk de kap los krijg ?Deze zit namelijk behoorlijk goed vast.

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
Re: Trix DB V90, h0
« Reactie #12 Gepost op: 17 maart 2018, 14:56:19 »
Volgens de handleiding twee schroefjes aan de onderkant, voor en achter, naast de schroeven waarmee de koppelingen vastzitten.

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Trix DB V90, h0
« Reactie #13 Gepost op: 17 maart 2018, 16:01:45 »
Ja heb ze gevonden , bedankt...  (y)