Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stottering Piko 98551BD door VAM65
Vandaag om 17:23:13
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 17:10:29
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Joz
Vandaag om 17:05:59
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Fleischmann 4068 onderdeel door Miniature Holland
Vandaag om 16:55:41
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 16:41:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:38:54
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Ad Cleijsen
Vandaag om 16:25:40
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door DJV
Vandaag om 16:14:20
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:12:32
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Eelco Storm
Vandaag om 16:01:07
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:09:26
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 15:07:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:59:04
Spelregels 'Raadplaatje' door R1954
Vandaag om 14:27:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:26:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:23
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:56
Doornvliet door HenkN
Vandaag om 13:14:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:45:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:32:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:31:50
The Summer of 69 door Duikeend
Vandaag om 11:17:52
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3961349 keer)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14880 Gepost op: 24 January 2020, 15:03:15 »
Lijkt mij ook. Zelfs bij de NMBS, waar de seinen merendeels links staan, zit/staat de machinist tegenwoordig rechts. Het zicht op de seinen is dan ook navenant, euh, wauw.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14881 Gepost op: 24 January 2020, 15:29:19 »
Ja, moet veranderd. Even machinistenhuis weer open maken en dan de machinist rechts plaatsen. Dank voor de reacties.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2020, 15:41:53 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14882 Gepost op: 24 January 2020, 15:41:14 »
De lok lichtjes geweatherd.



De wielstellen nog iets doen, zie ik.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14883 Gepost op: 24 January 2020, 16:45:53 »
Mooie vooruitgang alvast, met de lichte gebruikssporen en een machinist. Maar heeft die beste man nu een baseballpet op? In het Duitsland van zirka 1967?

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14884 Gepost op: 24 January 2020, 17:31:45 »
Ja, dat had-ie wel, maar ik heb de ronding weggeknipt, zodat er een gewone platte spoorwegmannenpet is overgebleven en die zwart geverfd. Hij zit inmiddels aan de rechter kant in de cabine.

 
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1459
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14885 Gepost op: 24 January 2020, 18:03:15 »
Deze V 80 trekt een paar transporters met auto's die wat minder schreeuwerig van kleur zijn:

Voor eind jaren zestig zijn de minder schreeuwende beter, de felle kleuren zijn toch echt iets van de jaren zeventig:

https://www.thesamba.com/vw/archives/info/paintcodest3.php

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3145
  • DB Tijdperk III
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14886 Gepost op: 24 January 2020, 18:53:17 »
De V90 ziet er al beter uit zo (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14887 Gepost op: 24 January 2020, 20:00:46 »
@ Nachbar: ja, de V 90 lijkt sterk op de V 100, is alleen groter en sterker, speciaal ontworpen voor het zware goederenwerk. Hier zie je het verschil in formaat (foto nog van vóór het weatheren van de V 90):





DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14888 Gepost op: 24 January 2020, 20:16:54 »
Anders dan de V100 is de V90 vooral gebouwd voor het zwaardere rangeerwerk. Een grote broer van de V60 dus.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14889 Gepost op: 25 January 2020, 11:51:23 »
Helemaal juist. De V 100 werd gebouwd vanaf 1958, de V 60 vanaf 1955 en de V 90 tussen 1964 en 1974. Deze lok was twee meter langer dan de V 100 en had een sterkere motor. Er werden er eerst 20 gebouwd die in de praktijk werden getest. Die bevielen prima. Toen zijn er nog 387 exemplaren door de DB aangeschaft. Later, tussen 1974 en 1978, kwamen er daar nog 100 van bij, uitgerust met een andere motor. De V 60 en V 90 waren in principe bedoeld voor rangeerdiensten, de V 100 voor personen- en goederenvervoer van lichte treinen op secundaire lijnen.
« Laatst bewerkt op: 25 January 2020, 15:40:35 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14890 Gepost op: 27 January 2020, 10:59:08 »
Gisteren begon een Flm-loc die ik net op de baan had gezet plotseling te bonken. Er weer af, aan de onderkant kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn. Het duurde even, maar plotseling zag ik dat een ballastkorrel zich had vastgehaakt aan het tandwiel van een van de aandrijfwielen. Je zou niet verwachten dat de korrel zich in zo'n inkeping zou vasthechten, maar dat gebeurde dus toch. Beter stofzuigen na verbouwen!
Bij Fleischmann zijn wielen en tandwielen soms één geheel, zoals hier op de foto van een BR 218 is te zien. Bij sommige stomers is dat ook zo geconstrueerd. In zulke gevallen kan dit probleem zich voordoen en zelfs vervelende tandwielschade veroorzaken.

« Laatst bewerkt op: 27 January 2020, 14:29:42 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14891 Gepost op: 27 January 2020, 11:17:08 »
Ruud,
Mij is dat ook al eens gebeurt met een br80 van Fleischmann. Daarna reed ie nooit meer zo goed als daarvoor doordat er tandjes waren verbogen/gebroken door de korrel die klem kwam te zitten tussen de tandwielen. Daarna inderdaad altijd goed de ballast opgeruimd om dit te voorkomen.
groeten,
Auke

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14892 Gepost op: 27 January 2020, 13:38:34 »
Auke, je ervaring is een duidelijke illustratie van mijn bericht.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14893 Gepost op: 27 January 2020, 19:50:00 »
Ik zie net dat Trix een nieuwe versie van de V 90 op de markt heeft gebracht, een 290 voor tp V met sound, een machinist die draait met de rijrichting en naar buiten zit/staat te kijken als de trein is gestopt. Daarnaast nog wat andere speeltjes in de sfeer van verlichting en binneninrichting, zoals je in de link kunt lezen. Dat heeft mijn lok allemaal niet. Verder is het technisch en optisch hetzelfde model als mijn V 90 voor tp 3.

Ik zag trouwens dat ik hier op de site ooit een materieeltest van de V90 heb gepubliceerd, zo'n tien jaar geleden.  Was ik helemaal vergeten (maar Google niet ;D ):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18819.0
« Laatst bewerkt op: 27 January 2020, 19:59:17 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14894 Gepost op: 28 January 2020, 14:25:57 »
De lok nog een beetje bewerkt en de gemengde goederentrein wat aangepast.

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus