Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: FL twin versus IB  (gelezen 8737 keer)

Richard H

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
    • www.arminiatures.nl
FL twin versus IB
« Gepost op: 11 juni 2006, 00:23:56 »
Ik ben nu in het bezit van een Ib maar wat is nu het grote verschil tussen de FL twin . Ik ken hem alleen van plaatjes maar hij lijkt mij sprekend op de IB, maar is wel goedkoper .
Tijd maken voor de opbouw van mijn baan

Richard H

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
    • www.arminiatures.nl
Re: FL twin versus IB
« Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2006, 00:29:29 »
Ik ben nu in het bezit van een Ib maar wat is nu het grote verschil tussen de FL twin . Ik ken hem alleen van plaatjes maar hij lijkt mij sprekend op de IB, maar is wel goedkoper .
Ga ik me zelf nog even citeren ik rij zelf dus 2 rail dcc dus.Dus multiprotocol Marklin heeft voor mij geen zin lijkt mij???En denk erom het gaat mij er niet om wat beter is .
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2006, 00:32:18 door Richard »
Tijd maken voor de opbouw van mijn baan

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
    • AnyRail
Re: FL twin versus IB
« Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2006, 00:34:10 »
Ik rijd ook 2-rail met een IB, met DCC lokdecoders, maar ik gebruik Motorola  wisseldecoders (Viessmann) omdat die wat goedkoper zijn dan de DCC varianten. Wel multiprotocol dus.

David.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: FL twin versus IB
« Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2006, 00:36:47 »
Ik heb zelf ook alleen de IB
Maar als ik het goed heb zit er op de FL* geen iris/infra rood functie en bij de IB wel. Verder als beide kapot zijn gaan ze beide naar de ulhenbrock frabriek voor reparatie heb ik me laten vertellen. Hoewel de Fl* eerst nog via de FL* fabriek gaat maar daar doen ze er niets aan, m.u.v. het doorsturen. En als laatste maar wat mij betreft het belangrijkste. De prijs!!  De FL* is duurder en je krijgt er eigelijk nog minder voor ook. Dus een beetje Nederlander heeft z'n keuze zo gemaakt denk ik  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Richard H

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
    • www.arminiatures.nl
Re: FL twin versus IB
« Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2006, 00:37:53 »
Ik rijd ook 2-rail met een IB, met DCC lokdecoders, maar ik gebruik Motorola  wisseldecoders (Viessmann) omdat die wat goedkoper zijn dan de DCC varianten. Wel multiprotocol dus.

David.
Dus die kunnen niet op fl twin goede reden wist  ik dus niet
Tijd maken voor de opbouw van mijn baan

Richard H

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
    • www.arminiatures.nl
Re: FL twin versus IB
« Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2006, 00:40:37 »
Ik heb zelf ook alleen de IB
Maar als ik het goed heb zit er op de FL* geen iris/infra rood functie en bij de IB wel. Verder als beide kapot zijn gaan ze beide naar de ulhenbrock frabriek voor reparatie heb ik me laten vertellen. Hoewel de Fl* eerst nog via de FL* fabriek gaat maar daar doen ze er niets aan, m.u.v. het doorsturen. En als laatste maar wat mij betreft het belangrijkste. De prijs!!  De FL* is duurder en je krijgt er eigelijk nog minder voor ook. Dus een beetje Nederlander heeft z'n keuze zo gemaakt denk ik  ;)

m.v.g.

Mark
Nee maar als ik een eerste serie op ebay cq marktplaats zonder infrarood had gekocht dan had ik dat niet gemist lijkt mij???
Tijd maken voor de opbouw van mijn baan

KC

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: FL twin versus IB
« Reactie #6 Gepost op: 11 juni 2006, 09:59:35 »
Het enige verschil tussen de (oude) IB en het Twin-center zijn de protocollen. Ze worden beiden door Uhlenbrock/Modeltreno gemaakt.

IB:
Motorola I + II
DCC
Selectrix

Twincenter:
FMZ (verouderd F* protocol)
DCC
Selectrix (niet gedocumenteerd)

Op beiden is een IRIS aan te sluiten (al dan niet na een software-upgrade)

Gr/Kees

Richard H

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
    • www.arminiatures.nl
Re: FL twin versus IB
« Reactie #7 Gepost op: 11 juni 2006, 10:16:51 »
Dus zoals ik dus begrijp is een twin center een simple IB (zoals een roco booster een simple lenz is)Of zie ik het nu helemaal fout?
Tijd maken voor de opbouw van mijn baan

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: FL twin versus IB
« Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2006, 10:58:11 »
Nee, niet een simpele IB. Voor het gemak: alleen andere interne software.

Maar er zullen nog wel wat hardware verschilletjes zijn.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: FL twin versus IB
« Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2006, 14:05:02 »
En ze hebben net ff een andere kleur maar daar zou ik nou echt niet wakker van liggen!  :D  ;)
De IB is zwart wit en met grijze draaiknoppen. En de FL* heeft grijs tinten met 2 rode draaiknoppen. Dus wat past het beste bij je bestaande interieur?  ;D

M.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

HenkK

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: FL twin versus IB
« Reactie #10 Gepost op: 12 juni 2006, 19:07:40 »
Hoi,

Bij je keus tussen Fl* TC of IB speelt t.a.v. de protocollen nog wel een extra aspect mee: de schaal waarop je rijdt.  Huh ?...
Inderdaad: als je nl. spoor N rijdt en je kiest voor de IB om het Motorola-protocol te kunnen gebruiken (i.v.m. goedkopere Marklin-decoders) loop je wel aan tegen het feit dat die Marklin-decoders (voor Marklin-H0) veelal te groot zullen zijn voor gebruik in je N-baan.
Bouw je een H0-baan, dan geldt dit argument natuurlijk niet.

Het Fl* TC ondersteunt ook het verouderde FMZ-protocol. Zelf ben ik niet van plan dit te gaan gebruiken, maar wanneer je nou eens aanloopt tegen die schitterende occasion-lok, die nog wel op FMZ rijdt, kun je die gewoon lekker kopen en laten rijden...

Verschillen t.a.v. uiterlijk en kleur zijn volgens mij niet belangrijk: het is maar een machine die moet doen wat jij wil, voor mij telt uiterlijk niet. Maar dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak...

Dus: het is niet allemaal zo "zwart-wit" (over kleuren gesproken ;-) ) als het op het eerste gezicht lijkt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: FL twin versus IB
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2006, 19:20:58 »
Het Fl* TC ondersteunt ook het verouderde FMZ-protocol. Zelf ben ik niet van plan dit te gaan gebruiken, maar wanneer je nou eens aanloopt tegen die schitterende occasion-lok, die nog wel op FMZ rijdt, kun je die gewoon lekker kopen en laten rijden...
De reden waarom Fleischmann het Twincenter op de markt heeft gebracht is dan ook om de FMZ-rijders te kunnen laten overstappen op DCC zonder dat hun FMZ locs waardeloos worden.
Het FMZ protocol zal gaan uitsterven. Als ik digitaal zou rijden, en ik zou een loc met FMZ decoder aanschaffen, dan zou ik die rap amputeren en er een DCC decoder voor in de plaats zetten.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: FL twin versus IB
« Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2006, 20:09:33 »
Bovendien is er niets goedkoops aan Märklin lokdecoders. Integendeel.
Voorheen waren de Motorola wisseldecoders goedkoper dan DCC wisseldecoders, maar dat verschil stelt ook nog maar weinig voor.

henk,
die denkt dat er nog een hoop misverstanden over henk en Henk kunnen ontstaan
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2006, 20:22:22 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HenkK

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: FL twin versus IB
« Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2006, 22:53:32 »
henk,
die denkt dat er nog een hoop misverstanden over henk en Henk kunnen ontstaan

HenkK, die dat ook denkt, en daarom nu zijn naam heeft veranderd in HenkK....  ;  ;D

Richard H

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
    • www.arminiatures.nl
Re: FL twin versus IB
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2006, 23:21:18 »
Zoals ik al eerder aangaf heb ik dus een Intellibox .Rijdt zelf  2 rail .Maar zag toevallig een twincenter staan en vindt hem verdacht veel lijken op een IB  ;) Dus ik dacht wat zouden nu de verschillen zijn ? Maar ben nu al een heel eind.(p.s De kleur van mijn Ib is aangepast hij is nu paars met donderwolken) ;D ;D
Tijd maken voor de opbouw van mijn baan