Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ruben90
Vandaag om 18:57:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 18:13:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper  (gelezen 61821 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22448
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #75 Gepost op: 11 January 2009, 21:46:50 »
Relais hoor ik regelmatig. Heb zelfs geprobeert om het relais permanent "aan" te houden, met F4.

Als het goed is moet je het relais alleen horen bij wisseling van de rijrichting. Maar dat is anders begrijp ik?
Waarom zou je het relais permanent aan willen houden? Dan neemt het model altijd van dezelfde kopbak stroom af. Weet je zeker dat het model in één rijrichting niet op tijd wordt gedetecteerd.

Mijn tip. Relais overbruggen en de middensecties van je blokken via een diodebrug aansluiten. Probeer het anders eens met een blok. Kijken of het dan wel goed gaat.

Ik heb me overigens niet verdiept in de vraag hoe het relais eigenlijk met de rijrichting zou moeten wisselen. Digitaal kan ik dat nog snappen (gewoon op een lichtuitgang aansluiten), maar hoe dat analoog zou moeten werken?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Northlander1983

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #76 Gepost op: 17 January 2009, 23:03:49 »
Vele jaren brengt Marklin de IC rijtuigen en nu de koploper op de markt.

Waarom maken ze het interieur niet ORANJE zoals in werkelijkheid ???
Zelfs de IC+ is rood, naar mijn weten zou BLAUW een betere keuze zijn geweest!!!

Tijd voor de airbrush ... ;D

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #77 Gepost op: 17 January 2009, 23:46:34 »
Tja, ik doe altijd voor dat mijn rijtuigen de baan opgaan eerst het rijtuige altijd even open, en als ik zie dat er iets aan het kleurtje van het interieur moet veranderen, dan doe ik dat gewoon.



Jos.
« Laatst bewerkt op: 18 January 2009, 01:15:56 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Northlander1983

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #78 Gepost op: 18 January 2009, 17:49:40 »
Weet iemand waarom bij de Marklin variant van de Koploper de grote weerstand is geplaatst (tussen printplaat en sleper)?

Is het mogelijk om de verlichting (front/sluit en interieur) in te stellen via decoder?

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #79 Gepost op: 18 January 2009, 18:55:36 »
2 vragen:
1: Iemand al gedacht aan een koppelboom die schanieren heeft voor het door koppelen. (achter de scharfenbergkoppelingen zitten ook nem-schachten.) als dit bestaat, waar kan ik die krijgen?
2: zijn er al transfers verkrijgbaar om het nummer te wijzigen?

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #80 Gepost op: 18 January 2009, 18:58:27 »
Dat kan volgens mij niet, dan moet je dubbelwerkende scharnieren hebben, en hiermee kan de trein al gaan scharen of ontsporen in bochten en wissels.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #81 Gepost op: 18 January 2009, 19:02:04 »
waarom zou dat gaan scharen? volgensmij zijn er evenveel bewegingspunten als mij een gewone koppeling. (gaat vanavond eens bouwen met afgeschreven roco koppelingen)

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #82 Gepost op: 19 January 2009, 20:22:37 »
Beste forumleden,

Even een vervolg op eerdere post:
Trix Koploper rijdt goed met motorbak voorop. Indien stuurstand voorop dan rijdt de trein in de stopsecties door tot motorbak. Dus geen omschakeling?

Heb inmiddels onderdelen voor de bekende diode schakeling besteld en ga deze zo snel mogelijk op de niet-gedecteerde secties aansluiten. Wil dan ook weer Koploper relais overbruggen voor maximale stroomafname.

Koploper rijdt dus nu even alleen met de motorbak voorop.

Wat me ook opvalt is dat met ijken van de Koploper in het programma Koploper ;D, de snelheid ruim boven de 130 km komt, echter op de baan, na een tijdje rijden is die niet meer vooruit te branden. Het programma geeft als snelheid 120 km aan (vrije baan) maar schat dat de snelheid hooguit de helft is. Lijkt wel of de Koploper spontaan in een soort van rangeer mode gaat?
Iemand de gouden tip?

Groeten,
Peter
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Alexander1973

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #83 Gepost op: 19 January 2009, 21:16:22 »
@Northlander

Dat is geen Weerstand maar een Ontstoorspoel!

Alexander.
99.9% van de computerproblemen zit tussen de bureaustoel en het toetsenbord!!!
Ecos = Synoniem voor een plastic knijperdoos met een hoge defectenstand.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #84 Gepost op: 19 January 2009, 21:20:31 »
2 vragen:
1: Iemand al gedacht aan een koppelboom die schanieren heeft voor het door koppelen. (achter de scharfenbergkoppelingen zitten ook nem-schachten.) als dit bestaat, waar kan ik die krijgen?
2: zijn er al transfers verkrijgbaar om het nummer te wijzigen?

Puntje 1,
er zit standaard een koppelboom bij het model geleverd, deze werkt uitstekend tussen
2 stellen Koploper in, er is bewijs op film http://www.youtube.com/watch?v=hnBnmxSs0Rs
Er zit geen nem schacht achter de scharfenbergs, dit is slechts een schacht waar de scharfenberg
in geklemt zit (deze is er ook voor om de kap op zijn plek te houden)

Punt 2,
Geen idee, Wie !   ;)
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Northlander1983

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #85 Gepost op: 19 January 2009, 21:43:50 »
Alexander,

OK bedankt, lijkt bijna hetzelfde te zijn. ;)

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #86 Gepost op: 28 January 2009, 23:56:03 »
Beste forumleden,

Wederom vervolg op eerdere posts:

Met de bekende diode schakelingen op de niet gedetecteerde secties nu prima bezetmeldingen (bedankt Henk, Remco en anderen 8)).

Andere probleem blijft dat de Koploper spontaan langzamer gaat rijden, zowel met Koploper als handbediend met de IB.
Wat me wel opviel (toeval?) is dat toen de Koploper door de keerlus heenreed (Funky rail oplossing), bij het omschakelen van de polariteit de Koploper weer langzamer reed? Dit heb ik niet meer kunnen reproduceren. Ook weer sneller gaan rijden is ad-hoc. Meestal na volledig uitzetten en opnieuw aanzetten wil de Koploper wel weer op normale snelheid gaan rijden.

Heb van alles geprobeerd met betrekking tot de Zimo MX64D decoder. Verschillende CV instellingen veranderd volgens hun site, maar helaas geen resultaat.
Laatste mogelijkheid is een software update.
Hoop ook nog steeds op een tip van iemand of ben ik de enige met dit probleem?

Groeten,
Peter
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #87 Gepost op: 03 March 2009, 09:31:58 »
ik heb een kleine vraag: Wat is er nodig om een ICM naar ICMm te verbouwen? Zijn er slechts nieuwe ramen en geen kopdeur in?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #88 Gepost op: 03 March 2009, 10:30:42 »
Hoi Bernd,

Sowieso is de bestemminsdisplay anders en zal er onder de bak wat gewijzigd zijn, want ICMm heeft airco gekregen.

Daarnaast had ICM naast de koppelingen op de kop een ophangbeugel om de beschermkap van de koppeling aan te hangen. Deze is bij ICMm verwijderd.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #89 Gepost op: 03 March 2009, 10:32:49 »
Nieuwe ramen inderdaad alleen let wel op, de ICMm 4 wagenstellen worden
dusdanig verbouwd dat de eerste klas wordt opgesplitst over 2 bakken.
Dus de ICMm zal een mBK mAB AB Mbdk bak krijgen als het ware.
Of iets in deze orde ik ben niet al te bekend met de indeling van het treinstel.

Gezien ik verder nog geen informatie heb over de ombouw van de stellen kan ik
er ook niet verder over uitwijden.

Dus voor het verbouwen ben je wel even wat tijd kwijt, en of je het moet willen
is natuurlijk een heel ander verhaal  :D
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5