Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:38:45
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 12:59:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 12:05:28
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 11:26:31
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
  

Auteur Topic: Trix NS 1200 stiller krijgen  (gelezen 101296 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #15 Gepost op: 12 December 2008, 13:59:23 »
Ah zo! Foto's altijd welkom maar ik ga dan maar eens op zoek naar een klein matje van dat spul, wie weet hoeveel dat nog extra helpt...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Wim55

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #16 Gepost op: 12 December 2008, 14:01:23 »
Vilt werkt ook goed...

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6665
Re: Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #17 Gepost op: 12 December 2008, 16:01:02 »
Mijn Marklin 1200 loopt zacht zoemend op kogellagers aan beide zijden op de ankeras. ;)

Gr, Ben.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #18 Gepost op: 12 December 2008, 16:55:32 »
De grootste herrieschopper is de motor, maar dit heeft zo zijn oorzaak.
Door de decoder die er standaard in zit wordt de motor ook bij anloog gebruik
digitaal geregeld. Dit produceerd extra bijgeluiden.

De motor wordt al een stuk stiller door hem te laten draaien op
een rechtstreekse voeding, dus in feite de decoder buiten spel zetten en
de motor direct zijn stroom van de rails laten nemen.

Verder helpt het ook wel om de tandwielen en lagers te smeren, en dan wel
met teflon smeermiddelen, deze zijn niet zuur en werken langurig.

Helaas zal het model nooit geruisloos rijden, hou daarbij wel rekening met het
feit dat het geen plastic model is maar een echte stalen kap en die werkt dan ook als de perfecte klankkast, isoleren misschien?
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26571
    • Pagina van klaas
Re: Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #19 Gepost op: 12 December 2008, 17:00:28 »
.....maar een echte stalen kap ......
Die kap bestaat voornamelijk uit zink en aluminium, daar zit geen flintertje staal in. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lukas de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • althans, nog niet
Re: Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #20 Gepost op: 13 December 2008, 12:37:03 »
vooral de druk van de koolborstels verminderen doet wonderen..

Dit werkt echt. Ik heb dit jaren geleden ooit eens bij toeval gedaan bij het vervangen van koolborstels bij een Marklin 3021 (V200). Die liep vervolgens zo hard, dat hij in een bocht door zijn eigen gewicht van de rails viel (bogen uit een startset). Ook de uitloop was enorm. Hij reed onbelast bijna een meter door wanneer de spanning ineens van vol naar 0 terug werd gebracht.
Groeten, Lukas

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #21 Gepost op: 14 December 2008, 12:00:45 »
Ik heb alle in gewanden uit de trix 1145 gehaald, en deze gaat vanaf nu door het leven als slooploc.
En die is heel erg stil geworden.




Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3233
Re: Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #22 Gepost op: 24 December 2008, 13:36:51 »
Dit werkt echt. Ik heb dit jaren geleden ooit eens bij toeval gedaan bij het vervangen van koolborstels bij een Marklin 3021 (V200). Die liep vervolgens zo hard, dat hij in een bocht door zijn eigen gewicht van de rails viel (bogen uit een startset). Ook de uitloop was enorm. Hij reed onbelast bijna een meter door wanneer de spanning ineens van vol naar 0 terug werd gebracht.

Dit is interessant, alleen waar zitten die koolborstels?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8101
Re: Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #23 Gepost op: 24 December 2008, 13:48:52 »
Eh, op de motor.  8) Lijken me niet zo moeilijk te vinden.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3233
Re: Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #24 Gepost op: 24 December 2008, 17:33:58 »
tja als ik ze had gevonden hoefde ik het niet te vragen ;)
zou ook makkelijk zijn als ik wist wat ik zocht, van de exploded view tekening word ik ook niet wijzer

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #25 Gepost op: 24 December 2008, 17:37:20 »
Hoi Naamgenoot ;D

Ik kan het me vd 1200 niet meer herinneren maar bij bijv. de Fleischmann motoren heb je op het motorschild twee 'tonnetjes' en daar zitten ze in.

Gr. Remco.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3233
Re: Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #26 Gepost op: 24 December 2008, 17:44:05 »
Hey naamgenoot,

dan zouden ze onder de twee veertjes kunnen zitten??
alleen hoe krijg je ze dan losser ???

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #27 Gepost op: 24 December 2008, 17:49:18 »

Foto van Groterdam ( Chris )

Dit is even de beste foto die ik snel kan vinden van het motorblok. Maar als ik zo er naar kijk zou het bij die omcirkelde dingen moeten zitten, kan je misschien een betere foto maken zelf ?

Gr. Remco.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3233
Re: Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #28 Gepost op: 24 December 2008, 18:30:48 »
kan op het moment geen betere foto maken, misschien morgen met daglicht?
Als de Motorbürsten de koolborstels zijn dan zitten die niet achter die veertjes.
Heb wel het gevoel dat het richtingsgevoelig is, als je met het motordraaistel voor rijd is het bij mij minder, dus misschien de tandwieltjes eens goed in het vet zetten?

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #29 Gepost op: 24 December 2008, 18:41:27 »
Ik begreep van Kuijpers in Utrecht, dat het geluid van de 1211 voornamelijk zit in de tandwielen dwz de blauwe 1200 is stiller omdat deze een andere tandwielset zou hebben. ( Misschien iemand die beide heeft en dit kan bevestigen of ontkrachten ? Heb zelf alleen ervaring met de 1211 )

Dus ja even die checken kan helpen...