Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door MOVisser
19 June 2025, 23:51:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
19 June 2025, 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
19 June 2025, 22:22:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
19 June 2025, 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
19 Toen door R1954
19 June 2025, 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
19 June 2025, 15:30:49

Auteur Topic: Trix NS 1200 stiller krijgen  (gelezen 101302 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Trix NS 1200 stiller krijgen
« Reactie #45 Gepost op: 15 August 2009, 16:51:05 »
Hoi,

Na het herverschijnen van tips in deze draad, ben ik er vanmiddag ook maar eens weer mee bezig geweest.
Hoewel ik enige scepsis had t.a.v. het feit dat smeren van de tandwieltrein de oplossing zou zijn ( had ik al eens gedaan ), toch maar e.e.a. opnieuw uitgevoerd. Het complete aangedreven draaistel gedemonteerd, tandwielen schoongemaakt en opnieuw van vet ( tanden ) en olie ( aslagers ) voorzien... met weinig tot geen resultaat :( Het draaien van de wielen ( en dus de tandwielen ) zonder gemonteerde motor is zeer stil, dat wel. Totdat het anker weer geplaatst werd en het motordeksel vastgeschroefd werd... Zonder nog de gemonteerde koolborstels d.m.v. het met de hand ronddraaien van de wielen, was het bekende zaaggeluid er al weer :( ( de ankersalagers waren nog niet gesmeerd !! )

Pas na het aanbrengen van een drup dikke motorolie in de aslagers was het geluid nagenoeg weg !! Een wereld van verschil :)
Echter na een aantal rondjes is de olie weg en begint het zagen opnieuw :(

Oplossing die ik daarvoor ( tijdelijk ) heb gebruikt, is een dot tandwielvet vermengd met grafiet in de aslagers voor de ankeras geperst, waarna de boel weer gemonteerd. Dat loopt nu al ca. 2 uur en er is geen merkbare vermeerdering van het geluid hoorbaar.

De uiteindelijk oplossing zal denk ik toch een bronzen busje of een klein kogelager in het motorschild zijn ( Zoals ook Johan de Reuver ( Blauseemitholz ) hier en op 3-rail al eens heeft beschreven )... Marklin heeft denk ik zo langzamerhand problemen met de toleranties bij het vervaardigen van de motorschilden...  ::)

Dan nog het volgende... na het plaatsen van de kap was het eigenlijk weer bal :( De kap werkt als een klankkast voor het motor geluid. Het resoneert er lustig op los, waardoor elk motorgeluidje vele malen versterkt wordt.

De oplossing die ik hiervoor bedacht heb, is het compleet volpakken van de kap met schuimrubber, daar waar maar enigsinds plaats ervoor is. En zie.... dit alles heeft geleid tot een aanvaardbaar geluidsniveau  ;D

De loc maakt nu nauwelijks meer geluid dan een Roco Botsneus 1100. Zeker op 'cruise-speed' klinkt het wiel-railgeluid duidelijk boven het motorgeluid uit ! Met nog een sleep wagens erachter is de motor al bijna helamaal niet meer te horen.
Wel kan ik merken, dat mijn 1200 nog nauwelijks ingelopen was ( 2 uur naar een koffiemolen alias cirkelzaag luisteren kon m'n vriendin, terecht, echt niet verdragen ;) ) , want bij belasting hoor je nog wel het geluid van de tandwieltrein iets sterker. Maar dat wordt inmiddels allengs minder  8)

Als 'bewijs', hier een filmpje met geluid. Helaas klinkt het e.e.a. erg schel ( heb het geluid versterkt met MovieMaker... ) . Maar duidelijk is te horen dat het wiel-railgeluid de boventoon voert. Dat was vanochtend wel anders ;)

Dus:

Citaat van: NS
...Wat is nou de hoofdoorzaak van het lawaaiprobleem van de 1200? De tandwielen? De motor? Hoe komt dit? Wat kunnen we er aan doen? ...

De motor, en met name de lagering van de ankeras geeft het bekende koffiemolen/cirkelzaaggeluid. Het komt omdat de passing niet goed is, de motoras heeft teveel speling in zijn lagers. Wat er aan te doen is heb je hierboven kunnen lezen.

Het is een vrij uitgebreid werkje, dat je niet even in een halfuurtje doet ;)

Grtzz,

Karst

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #46 Gepost op: 15 August 2009, 18:08:03 »
@Karst :  volgende keer zou je ook eens naar Molykote Polygliss kunnen kijken...
Spuitbus maar dat spul dikt na blootstelling aan lucht hard in en word een soort vetachtige substantie die niet zomaar weggeperst kan worden.

Hiermee heb ik mijn Marklin Motorpost een heel stuk stiller gekregen, die had na ombouw met 5-polig anker en nieuw motorschild beetje dezelde klachten als wat de 1200 doet...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 16 August 2009, 00:26:58 »
Oplossing die ik daarvoor ( tijdelijk ) heb gebruikt, is een dot tandwielvet vermengd met grafiet in de aslagers voor de ankeras geperst, waarna de boel weer gemonteerd. ..

De oplossing die ik hiervoor bedacht heb, is het compleet volpakken van de kap met schuimrubber, daar waar maar enigsinds plaats ervoor is. En zie.... dit alles heeft geleid tot een aanvaardbaar geluidsniveau  ;D

Grafiet is een elektrische geleider. Is het wel verstandig dat in je motor te stoppen?
En wat betreft het schuimrubber: wordt de decoder zo nog wel voldoende gekoeld?

henk

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 16 August 2009, 10:49:45 »
Als het echt zo'n enorm probleem zou zijn zouden we er al iets eerder van gehoord moeten hebben lijkt me ? Of rijdt niemand met dat ding vanwege geluidsoverlast ;D

En wat is er met jou blauwe aan de hand dan ?  :(

Gr. Remco.

Vraag maar eens aan de jongens van Railz naar de defectstand van de Trix 1200'en.
Mijn exemplaar doet momenteel niets meer. Ik heb nog geen zin gehad in een nader onderzoek.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #49 Gepost op: 25 August 2009, 23:30:25 »
Hoi,

Vanochtend vroeg al ( stig's collega's waren vroege vogels ;) ) kwamen er twee van deze binnen...

Na een tijdje knutselen...

En wat het koste...

Het lijkt allemaal goed te passen, het motortje is fluisterstil. De tandwielen met de juiste smering ook  ;D 8) (y)

Maar.... dit is geen beginnersombouw !!  Er moet wel degelijk iets aan het motorhuis en het draaistelframe gefreesd worden om e.e.a. te laten passen. En, zoals het er nu uitziet ook iets aan het lok-frame... :(

Als de ombouw compleet is, plaats ik een volledig verslag op Sleutelspoor.nl

Grtzz,

Karst

P.S. De motor met de eerste twee tandwielen gemonteerd loopt al aan bij..... 0.2 V  8) Jawel NUL-KOMMA-TWEE Volt !
« Laatst bewerkt op: 25 August 2009, 23:32:45 door Karst Drenth »

Andries

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 26 August 2009, 09:03:54 »
Heel mooi Karst.
Ik ben benieuwd naar het verslag.

Voor wie zich al een beetje in wil lezen: zie ook http://modellbahntipps.mo.funpic.de/Glockenankermotorumbau.htm

Andries

manuelspot

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 26 August 2009, 09:15:31 »
Het is eigelijk toch gewoon te gek dat je bij een lok die bijna 300 euro kost nog een vatsoenlijke motor moet plaatsen.  :-\

Maar goed ben heel benieuwd hoe het wordt. Mocht ik ooit nog eens tegen een goedkoper 1200 van T* aanlopen mischien dat ik er dan 1 koop en ombouw als het jou bevalt Karst.

Manuel

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #52 Gepost op: 26 August 2009, 16:17:59 »
@Andries

Ik ga m'n best doen ;)

Voor de lezers van de link, er wordt daar niet de huidig geleverde motor besproken. Ik heb de indruk, dat de Maxxon ( die ik gekregen heb ) net iets groter is dan de in het artikel beschreven Faulhaber  :-\

@Manuel

Kwa geluid bevalt het nu al  (y) Kwa inspanning is het tot nu toe redelijk te doen met een Proxxon XY-tafel-met-frees

Verder ben ik benieuwd hoe de snelheid zal zijn. De motor heeft een opgegeven rpm van 17.000 bij nullast. Weet iemand wat de Marklin 5* motor draait bij nullast ??
Ook is het vermogen van de motor nog even een vraagteken. Slechts 0.5W maar wel met een rendement van ca. 60% Wie weet wat b.v. de M* 5-sterren doet  aan rendement ?

Grtzz,

Karst

Northlander1983

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 26 August 2009, 17:40:54 »
Persoonlijk ben ik het volledig met Manuel eens.

Wat ik echter niet begrijp: bijna iedereen wilt tegenwoordig alle loc's met geluid (bij Marklin alleen maar herrie). Wie de echte 1200 heeft meegemaakt (de meeste op dit forum), moeten toch weten dat deze ook geluid produceerde, dus wat is het probleem.... 8)

Een geruisloze 2400 zoals van Roco, is omtrent geluid, niet naar het grote voorbeeld, wel een genot op de baan.... ;D
« Laatst bewerkt op: 26 August 2009, 17:45:20 door Northlander »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 26 August 2009, 18:03:16 »
Northlander,

Juist, geluid en herrie is wel een verschil. Als ik een NS TEE of Northlander op de rails zet zegt mijn vrouw kan die herrie niet uit en ik vind het wel aardig. Het volume is wel te regelen.

De NS1200 heb ik vaak genoeg gehoord. Veel ventilatorgeluid. De Märklin/Trix maakt toch een heel ander geluid en dat schaar ik onder herrie en het volume is niet regelbaar ;)

Dus ja, van mij mag die ook wel iets stiller en ik ben benieuwd of Karst succes boekt.

Als je nu het geluid van een NS1200 ergens elektronisch hebt geregistreerd kan er na de Faulhaber of Maxon meteen een Loksound in.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Northlander1983

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 26 August 2009, 18:12:02 »
Tja, het is typerend (herrie) voor bijna alle marklin lokomotieven, helaas...

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #56 Gepost op: 26 August 2009, 19:37:27 »
Hoi,

Hier het ( voorlopige ) geluid van de Maxxon motor.

Volume flink opdraaien, anders 'verzuipt' het geluid in de ruis  ;D (y)

Later vanavond het ding maar eens assembleren... eerst even 'sportscholen'  ::)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #57 Gepost op: 26 August 2009, 23:27:06 »
Citaat van: Ivo tB
...ik ben benieuwd of Karst succes boekt...

Jawel hoor Ivo  ;D 8) (y)

WHOW !! PERFECT !!

Er is nog een heel klein restant tandwiel geluid te horen ( maar ik weet waar dat van komt ) voor de rest is het geluid ongeveer als een Electrotren 1300  (y)

Hier wat plaatjes, voor een filmpje is het nu te donker ;)

... je zou zeggen, dat het zo hoort  ;D

... hier het stukje dat uit het frame gefreesd moest worden. In deze stand van het draaistel niet echt nodig...

... maar zo wel. Het draaistel kan nog steeds z'n volle slag maken  8)

Nu nog het geheel weer demonteren, schoonmaken, opnieuw vetten. Motor exact uitlijnen en vastzetten met een drupje...
En de boel weer vastzetten. Wel is deze motor/tandwieltrein/gewicht erg gevoelig op de decoderinstellingen voor de lastregeling. Dat wordt nog stevig experimenteren  ::) ( is ook m'n eerste klokankermotor ;) )

Al met al een klusje van twee avonden. De prijs, € 15.80 voor de motor, en de moeite, 4 a 5 uurtjes werk MEER dan waard !

Dus voor geinteresseerden, hou het hier in de gaten. Een verslag op Sleutelspoor volgt.

Grtzz,

Karst

Lokpaint

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 27 August 2009, 00:14:33 »
Hoi

Een bekende ombouw, voor mij althans.

Echter..het motorvermogen is dusdanig gering dat een echte marklinrijder hier niet gelukkig van wordt.
2-rail rijders hebben er denk ik iets minder moeite mee, ze hoeven minder sleepcontacten mee te sleuren. ;D

Ik heb nog een andere optie, maar hier wordt nog aan gewerkt.

Vijl ook gelijk even de gleuf waar de middelste drijfas in loopt wat dieper. De trekkracht neemt dan meestal ook flink toe. Er zijn exemplaren die een beetje op die middelste as staan te  "pendelen".

Bart

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #59 Gepost op: 27 August 2009, 00:20:04 »
Hoi Bart,

Motorvermogen is anders. Wil niet direct zeggen veel minder.

Ik kan me voorstellen dat analoog rijders er niet vrolijk van worden. Het koppel is idd niet om over naar huis te schrijven.

Maar inmiddels doet de lastregeling perfect z'n werk en hangen er zonder schokken of stoten 14 tweeassers achter.
Zal er zo nog eens wat 4-assers aanknopen ;)

Middenas is bij die van mij keurig afgeveerd. heeft ook voldoende speling alle kanten op  (y)

Ben wel benieuwd waar jij mee aankomt als het lukt wat je aan het ontwikkelen bent  :D

Grtzz,

Karst