Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

fotowedstrijd 2025 door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:39:03
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 14:36:05
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
MLF Fielschmann motor kit door knar46
Vandaag om 14:18:32
Piko blauwe 1000 door Bahn-AG
Vandaag om 14:17:44
Nieuw huis, nieuwe baan door Dash 8
Vandaag om 13:56:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door NSTim2008
Vandaag om 13:20:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:09:07
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Revier Rheinbrenner (H0) door Arjan6511
Vandaag om 12:18:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door J1971
Vandaag om 11:38:41
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
Kersttrein door Charles_
Vandaag om 10:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:30:25
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 10:23:04
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 10:19:51
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door henk
Vandaag om 06:03:48
Veevervoer ss/ ns door MOVisser
Vandaag om 00:07:48
Aachenau West door wob
26 November 2025, 23:05:43
Rondom Charlois door Alewijn
26 November 2025, 22:48:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
26 November 2025, 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Quinzeedied
26 November 2025, 22:32:05
De modeltreinen van Spoorijzer door rjr
26 November 2025, 22:28:45
Stub switches door bask185
26 November 2025, 21:59:25
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
26 November 2025, 21:58:44
Lodewickshaven door Ronald Halma
26 November 2025, 21:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
26 November 2025, 21:37:28
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
26 November 2025, 20:11:57
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
26 November 2025, 19:09:33

Auteur Topic: wat doe ik fout (s88 en keerlus)  (gelezen 15358 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: wat doe ik fout (s88 en keerlus)
« Reactie #90 Gepost op: 09 December 2008, 10:11:26 »
aan de onderzijde zit de massa aan de onderste railstaaf en na de keerlus zit hij aan de binnenste railstaaf. rekening houden dat de + en de - zijn omgedraaid na de keerlus
Daar moet je helemaal geen rekening mee houden. Daar zorgt die keerlusmodule nou juist voor, dat het allemaal goed komt met die polariteiten. In twee parallelle sporen moet je de spoorstaven juist gelijk aansluiten, dus of bij allebei de rode boven, of bij allebei de rode onder.

Dennis, met alle respect, maar jouw probleem is feitelijk dat je niet gestructureerd kunt werken. Is geen schande, want er zijn hele volksstammen die dat niet kunnen. Een illustratie daarvan is het stukje tekst dat ik heb geciteerd. Daar staat: "na de keerlus zit hij aan de binnenste railstaaf". Maar wat is de binnenste railstaaf? Is dat op de tekening de onderste, of juist de bovenste? Dat wordt zo niet duidelijk. Zoiets moet je veel exacter aangeven, zodat er bij de lezer geen onduidelijkheid bestaat over wat je bedoelt.

Daarom heb ik een voorstel voor een andere aanpak. Teken eens je hele keerlus uit, dus per spoor met 2 spoorstaven. Teken daarin alle elektrische scheidingen, en geef dan elk stukje rail een unieke naam. In de keersectie is dat duidelijk, daar volg je gewoon de naamgeving van de Ultieme Keerlusmodule. Maar in de aangrenzende blokken/sectie doe je ook zoiets. En dan korte benamingen zoals X-2 of Z-noord of zoiets. Maar in ieder geval iets duidelijks, en zodanig dat verwarring met een ander railstuk niet mogelijk is.

Als dat staat, en het is beoordeeld op juistheid, door Wim bij voorkeur, want die is de voortrekker in dit gebeuren, dan gaan we stap voor stap elke railsectie aansluiten. En als dat is gebeurd, dan moet het gewoon werken.
« Laatst bewerkt op: 09 December 2008, 10:18:08 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 09 December 2008, 10:19:50 »
@klaas, het grotere baanplan laat zien dat het niet een gewoon dubbelspoor is maar de 'ingang' en 'uitgang' van het onderstation met de keerlus.

Sander

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #92 Gepost op: 09 December 2008, 10:22:58 »
Jawel, maar dat dubbelspoor komt toch ergens op gelijke polariteit bij elkaar? Zo niet, dan is er dus helemaal geen sprake van een keerlus. En zijn we ons hier voor niks aan het vermoeien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #93 Gepost op: 09 December 2008, 10:31:57 »
Hoi,

Naar aanleiding van de opmerking dat Dennis niets hoorde schakelen,
en hij in de keerlus geen kortsluiting had, zat ik gisteren ook al met de gedachte dat er mischien helemaal geen keerlusschakeling nodig zou kunnen zijn. Daarom wou ik graag weten hoe de situatie hier was:

Ik vroeg me ook af of buiten beeld de sporen ergens via een wissel bij elkaar kwamen.
Als dat dan duidelijk was konden we de zaak beter bekijken.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #94 Gepost op: 09 December 2008, 10:32:36 »
Kijkend naar het sporenplan zoals aangegeven in het eerste berichtje van Dennis, en er vanuitgaande dat Dennis de sporen zo heeft neergelegd is er inderdaad geen sprake van een keerlus. Het vervolg van het plan is nog niet getekend maar zoals het nu lijkt is het gewoon een rondgaande baan.

Groeten,
Patrick

Fred was me voor....

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 09 December 2008, 10:33:56 »
@klaas, in een ander (eerder) draadje is het ontwerp van deze keerlus uitgebreid aan de orde geweest.

Sander

Patrick Pontier

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 09 December 2008, 10:36:33 »
@santerdam

Heb je misschien een linkje?
al gevonden
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14920.0

Hier kom ik misschien pas een keerleus tegen in de het grote station. Maar hier ben ik niet zeker van. Volgens mij wordt dit een grote lange rondgaande baan, zonder een keerlus.

Groeten,
Patrick
« Laatst bewerkt op: 09 December 2008, 10:44:03 door Patrick Pontier. Reden: linkje gevonden »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #97 Gepost op: 09 December 2008, 10:44:35 »
Hoi,

Naar aanleiding van de opmerking dat Dennis niets hoorde schakelen,
en hij in de keerlus geen kortsluiting had, zat ik gisteren ook al met de gedachte dat er mischien helemaal geen keerlusschakeling nodig zou kunnen zijn.

Fred, Patrick,

Dit stadium zijn we al een tijdje voorbij, er is vastgesteld aan de hand van het sporenplan van Dennis, dat er sprake is van een keerlus. Sterker nog twee keerlussen. Dus maak het nu aub niet nodeloos ingewikkeld door een advies dat gegeven is op basis van kennis en ervaring in twijfel te trekken. bijvoorbaat dank namens Dennnis en mij.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 09 December 2008, 10:49:46 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Patrick Pontier

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 09 December 2008, 10:51:33 »
@Wim en Dennis,
Liggen de sporen nu al zo dat er een keerlussituatie aanwezig is?

Zo ja dan moeten we verder zoeken.
Zo nee, werkt de keerlusprint zonder dat er spake is van een daadwerkelijke keerlus?

Groeten,
Patrick

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #99 Gepost op: 09 December 2008, 10:55:31 »
Hoi Wim,

Sorry dat mijn bericht verkeerd overkomt.
Ik twijfel echt niet aan je kennis. En ik gaf ook geen advies.
Aangezien ik alleen maar een plaatje had gezien van het schaduwstation, wilde ik graag weten hoe de rest van het baanplan er uitzag.
Pas daarna zou ik eventueel een advies kunnen geven.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #100 Gepost op: 09 December 2008, 11:01:05 »
Patrick, weet jij hoe de ultieme keerlus werkt? Denk van niet anders stel je deze vraag niet. Die schakelingen heb ik persoonlijk voor Dennis in elkaar gezet, en zijn getest en werkend met Dennis meegegaan. Verder is het een vrij nutteloze discussie of er nu wel of geen keerlus in zijn baan zit, die zit daar gewoon in. Dus als je wil helpen prima, maar doe dat dan wel op basis van de situatie.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Patrick Pontier

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 09 December 2008, 11:15:27 »
Hoi Wim,
Ik trek je kennis ook echt niet in twijfel. Ik probeer alleen helder te krijgen hoe de situatie er nu voorstaat. Als ik naar de foto's kijk in het linkje dat ik gevonden heb over Dennis' baan dan zie ik nu nog geen keerlus liggen. In het baanplan geloof ik echt wel dat er keerlussen voor komen. Maar in de huidige opbouwfase dus nog niet. Of Dennis heeft na het maken en plaatsen van de foto's nog iets gewijzigd.

Groeten,
Patrick

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #102 Gepost op: 09 December 2008, 11:24:15 »
Patrick, je trekt wel het een en ander in twijfel, maar er is sprake van een keerlus als de polariteit van de railstaven aan het begin, dus voor de schakeling en het eind na de schakeling anders is. En of jij daarnu wel of niet een keerlus ziet op de foto, is niet zo belangrijk,  daarvoor moet je het totale sporenplan bekijken.

Het voordeel van digital is dat je zo'n keerlus situatie meestal op meerdere plaatsen kunt oplossen, en je dus een plaats kunt uitkiezen waar je dat het makkelijkste kunt doen. Dus stop nu met het vervuilen van dit onderwerp, want Dennis is hier zeker niet meegeholpen.

Mvg
Wim.

Dennis H0

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 09 December 2008, 12:05:40 »
Met mijn beperkte kennis heb ik alles in mekaar gezet zoals besproken.
Zoals Wim aangeeft maakt het niet uit waar je de keerlus verwerkt en bij mij zal dit in beide schaduwstations zijn.

Volgens schema word de + en - na de keerlusmodule - en + zodat hij geen kortsluitng hoeft te maken.

Dit is wat ik er van begrepen heb dud dat je hem niet ziet in dit schaduwstation klopt, vlak voordat hij op mijn bovenbaan uit gaat komen is hij pas nodig.... maar dat is het mooie van dit systeem.... ik kan hem op meerdere plekken zetten.

Maar ik zal als ik vanavond tijd heb gaan knutselen om dit op te lossen.

Patrick Pontier

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 09 December 2008, 12:47:55 »
Zolang ik met mijn suggesties en vragen bij het onderwerp houd vervuil ik dit draadje niet.
Dennis geeft in zijn eerste berichtje met tekening aan hoe de stiuatie er bijligt.
Op dit monent is er fysiek nog geen sprake van een keerlus. En ik was niet de enige die dit opmerkten.
De keerlusprint verwisselt de polariteit op het moment dat de trein door de keerlus rijdt.
Dus als de print de polariteit nu wijzigt is het dan niet logisch te concluderen dat de polariteit nu wisselt terwijl die nog niet gewisselt hoeft te worden want er is nog geen keerlus. Vandaar dat ik de vraag ook stelde of de print ook werkt als er nog geen keerlus aanwezig is.

Groeten,
Patrick