Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Station Roodeschool door WesleyMunnik
Vandaag om 18:19:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 17:35:38
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 15:47:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Ombouwen DC > DCC Roco 1601  (gelezen 29587 keer)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
BNLS-Werkspoor - Ombouwen DC > DCC Roco 1601
« Gepost op: 29 November 2008, 18:56:10 »
Na aanleiding van vandaag op Rijswijk zou ik hulp krijgen voor de ombouw van mijn Roco 1601.


santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouwen DC > DCC Roco 1601
« Reactie #1 Gepost op: 29 November 2008, 19:00:31 »
Da's mooi !

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouwen DC > DCC Roco 1601
« Reactie #2 Gepost op: 29 November 2008, 19:19:54 »
@Sander. Het geheel werkt. Alleen het remmen duurt wat lang. Is dat normaal?
« Laatst bewerkt op: 29 November 2008, 19:21:25 door Bart Mestrom »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouwen DC > DCC Roco 1601
« Reactie #3 Gepost op: 29 November 2008, 19:28:36 »
Ja, welkom in de digitale wereld.

Gr. Remco.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouwen DC > DCC Roco 1601
« Reactie #4 Gepost op: 29 November 2008, 19:30:49 »
Welk antwoord spreekt je het meest aan ?
- Ja, dat is normaal
- Nee, dat is niet normaal

Je zou ook nog kunnen denken aan minder hard rijden of harder remmen.

Als jij nou eens een wat duidelijker verhaal gaat vertellen, dan is de kans best groot dat je ook wat duidelijker antwoord kunt krijgen.

Sander

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22498
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouwen DC > DCC Roco 1601
« Reactie #5 Gepost op: 29 November 2008, 19:51:56 »
In de decoder staat een remvertraging ingesteld (CV4). Die vertraging kun je naar keuze langer of korter instellen of zelfs helemaal uitzetten. In de handleidingen van de decoder en de centrale kun je lezen hoe dat werkt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouwen DC > DCC Roco 1601
« Reactie #6 Gepost op: 29 November 2008, 20:34:06 »
Henk bedankt. Hij doet het veel beter.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouwen DC > DCC Roco 1601
« Reactie #7 Gepost op: 29 November 2008, 21:51:18 »
hoe bevalt het?

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouwen DC > DCC Roco 1601
« Reactie #8 Gepost op: 29 November 2008, 21:52:49 »
Redelijk, tenminste als ik niet te hard laat rijden.

Maar kan iemand me met het ombouwen willen helpen.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouwen DC > DCC Roco 1601
« Reactie #9 Gepost op: 29 November 2008, 23:38:33 »
Mocht je morgen nog in de buurt van Rijswijk zijn, dan kan ik de lok nog wel eens op de pijnbank (programer) zetten.

CV#2, CV#6 en CV#5 vormen samen een snelheids curve (default, er kan in veel hogere ook nog een 28 punts curve worden gedefinieerd). Hierin wordt CV#3 (versnelling) en CV#4 (vertraging) als gebruikt van de stap naar stap delay.

De waardes in CV#3 en CV#4 moeten vermenigvuldigd worden met 0.9 sec voor de totale vertraging van 28 stappen naar 0 of vv.

Default waardes (ESU) zijn CV#3 => 8 (7.2 sec) en CV#4 => 6 (5.4 sec).
Je kan hier dus met harte lust in varieeren. Eigenlijk kun je hier geen enkele schade aanrichten als je je beperkt (in dit geval) tot CV#3 en CV#4 op een ovaaltje.

Wat je ook kan doen is de omgekeerde weg volgen.
Zet Functie F4 (ESU) aan, dit zet de versnellings en vertragings waardes uit.
Versnel en Vertraag nu een paar keer, zoals je denkt dat t moet worden. Als je dit dus daarna nog een keer doet en jezelf klokt, kun je die geklokte tijd door 0.9 sec delen en je krijgt de waardes die je moet invullen.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.

PS als je koploper gebruikt ( of denkt te gebruiken) op een beperkte baan is het vaak handiger om de vertraging op 0 (CV#4) te zetten en koploper de kans geven om de trein netjes af te remmen.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouwen DC > DCC Roco 1601
« Reactie #10 Gepost op: 30 November 2008, 08:00:43 »
Ik ben morgen niet nogmaals in Rijswijk.
Miischien ergens anders. Wat is de volgende beurs?

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouwen DC > DCC Roco 1601
« Reactie #11 Gepost op: 30 November 2008, 19:25:20 »
Hoi Bart,
Ik had je beloofd met de 1600 te helpen : het makkelijst is het als je een goede digitale foto post van de print in de lok, dan zal ik proberen stap voor stap uit te leggen wat te solderen. Gaat dat lukken?

Blij te horen dat je eerste omgebouwde lok bevalt  ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouwen DC > DCC Roco 1601
« Reactie #12 Gepost op: 30 November 2008, 19:35:35 »
Ik zal even een foto maken, momentje

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouwen DC > DCC Roco 1601
« Reactie #13 Gepost op: 30 November 2008, 19:41:36 »
Hierbij stuur ik de foto



Als deze niet goed is, zeg het dan even

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22498
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouwen DC > DCC Roco 1601
« Reactie #14 Gepost op: 30 November 2008, 19:52:06 »
Toevallig stelt Sander in een ander draadje precies dezelfde vraag.
Ik laat het over aan JAB, maar ik vind dit verhaal op de site van Wim Ros altijd zeer behulpzaam voor een dergelijke Roco locomotief.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.