Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Railpro 607 door Simon Stenneberg
Vandaag om 06:48:35
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 06:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:58:18
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 02:21:00
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
  

Auteur Topic: Spoor op industrieterrein Lage Weide  (gelezen 164275 keer)

ErikvanR

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #615 Gepost op: 12 March 2024, 21:15:49 »
Gebeurdt niet veel op dit moment, wat onderhoud rondom de aansluiitng met het Hoofdnet. Daarnaast wat gecombineerde rail-/wegvoertuigen welke de afgelopen weken rondom de Isotopenweg gespot zijn in trainingsmodule of geparkeerd. In ieder geval een soort van golfkarretje met gekoppelde spoorwielen. En de Volvo  met hefbaar  en uitschuifbaar werkplatform wat tussen het hek en de overweg Isotopenweg heeft gestaan voor instructie.

Verder tussen isotopenweg  en de hoofdlijn dan wel in de hoofdlijn wat delen spoorstaaf en puntstukken vervangen. deze liggen nog nabij de overweg in het gras

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #616 Gepost op: 18 June 2024, 15:36:42 »
Er gebeurt inderdaad niet veel de laatste tijd, we kunnen denk ik wel concluderen dat er van alle grootse plannen van zo'n twee jaar geleden weer eens helemaal niets is terechtgekomen. Ook de ballasttreinen voor Pouw zijn al lange tijd niet meer geweest. Het is stil en de vrij recent gerenoveerde sporen, sindsdien vrijwel niet gebruikt, zijn bruin verroest.

Een plaatje uit de goeie ouwe tijd dan maar:



De stamlijn langs de Atoomweg, gezien in zuidoostelijke richting. Rechts de enorme gashouder van het Gemeentelijk Energie- en Vervoerbedrijf Utrecht die hier tot 1975 stond. Voorbij de gashouder, rechts, de gebouwen van A.G.A.M. - Mercedes-Benz die zo te zien nog in aanbouw waren. Het bedrijf kreeg ook een spooraansluiting, waarover auto's werden aangevoerd.
Op de achtergrond de bekende energiecentrale van het Provinciaal en Gemeentelijk Utrechts Stroomleveringsbedrijf (PEGUS) die toen net in gebruik genomen was. Verderop langs het spoor een bouwkeet. Duidelijk is te zien dat het industrieterrein Lage Weide toen nog volop in ontwikkeling was. Foto L. Hessels (NS), 25 oktober 1960. Het Utrechts Archief, Catalogusnummer 821749



Hetzelfde spoor, dezelfde dag, dezelfde fotograaf, maar nu een stuk dichter bij de centrale. HUA Cat. nr. 821747.



Het vrachtschip Zaanborg in de Protonhaven, gezien in westelijke richting, circa 1969. Links een goederenwagen beladen met hout. Eén van de twee rails die we zien is van een portaalkraan. Op deze plek zit tegenwoordig vervoerbedrijf Van Heezik. Het spoor ligt er nog, maar is al sinds 2015 niet meer gebruikt. De portaalkraan is er niet meer. Foto N.M. Peeters, HUA cat.nr. 849446



De Protonhaven gezien vanaf de gashouder die we eerder zagen, nu in noordoostelijke richting. Nu zien we ook de portaalkraan zelf. 1964, foto A.D. Kon, HUA nr. 76002
« Laatst bewerkt op: 18 June 2024, 16:13:41 door Vislijn »

ErikvanR

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #617 Gepost op: 12 July 2024, 07:42:15 »
Een van de vervoeders uit het plan is vertrokken mede door de renovatie van de gronden tussen spoorlijn en ARK. Blijft alleen Van Heezik over en die vindt vervoer over de weg nog steeds goedkoper dan pers poor door gebruik van goedkope Oostblokkers ( sorry voor de benaming maar ze leven in de weekeinden in hun auto terwijl dat wettelijk verboden is.......) Derhalve kunnen we concluderen dat plannen ter ziele zijn en in het ronde archief gepropt zijn. mede ook door de verdichting op de hoofdlijn zodat invoegen op Maarssen al een probleem gaat worden.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
  • Steel is king!
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #618 Gepost op: 12 July 2024, 14:25:56 »
Je goedkope Oostblokkers zouden (volgens de NL wet in elk geval) net zoveel hier moeten verdienen als de andere chauffeurs.
Eerder ligt het probleem bij de vergoeding (of eerder heffing) die voor vervoer over de rails moet worden betaald. Dat maakt de zaak bijzonder onaantrekkelijk. Een buitenlandse vrachtauto is dan inderdaad vaak goedkoper (betaald ook geen wegenbelasting alhier, misschien een beetje tol)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #619 Gepost op: 18 July 2024, 10:22:25 »
Was wat aan het neuzen op FB (deels) opgeheven spoorlijnen en vond daar een bijdrage over Lage Weide met een link naar Flickr. Er wordt door iemand daar gezegd dat het een infra-emplacement is geworden.

https://www.flickr.com/photos/33358189@N05/52183159567/
Jeroen

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #620 Gepost op: 18 July 2024, 21:49:33 »
Een plaatje uit de goeie ouwe tijd dan maar:
In sep. 1962 liep/rende ik op de wenteltrap rondom de lift (in de kleine koker naast de gashouder) sneller naar boven dan dat de lift omhoog ging.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #621 Gepost op: 21 July 2024, 12:17:37 »
Was wat aan het neuzen op FB (deels) opgeheven spoorlijnen en vond daar een bijdrage over Lage Weide met een link naar Flickr. Er wordt door iemand daar gezegd dat het een infra-emplacement is geworden.

https://www.flickr.com/photos/33358189@N05/52183159567/
Dat word er niet letterlijk gezegd of beweert, maar er word alleen gezegd dat op het moment de infra kant de enige gebruikers nog is.

Maar dat sluit verder niets of iemand anders uit natuurlijk.