Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 04:46:14
Re: CAD-programma’s voor 3D-printers door coldforged
Vandaag om 02:11:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door ArjanB
Vandaag om 02:02:00
Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door ArjanB
Vandaag om 01:57:53
Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht door laurent
Vandaag om 00:58:05
Spoor op industrieterrein Lage Weide door laurent
Vandaag om 00:51:55
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 00:49:32
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Hans van de Burgt
Vandaag om 00:36:13
NS Stoomverwarmingswagen door Rondje_HO
Vandaag om 00:21:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Quinzeedied
Vandaag om 00:07:41
Toekomst van modeltreinbeurzen? door Martin Welberg
04 juli 2020, 23:27:35
Gezocht: tekeningen van militair materieel zoals railkanon Krupp K5, etc door Wim Vink
04 juli 2020, 23:23:54
Onshape cursus door Hans van de Burgt
04 juli 2020, 23:13:50
Nieuw digitaal systeem: radiografisch besturen, met Arduino Nano door hans1958
04 juli 2020, 23:01:22
Even voorstellen: nieuwe baan: Ernum, Marklin H0 analoog 2.70x2.90 U vorm x 2 door bask185
04 juli 2020, 22:53:00
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
04 juli 2020, 22:38:34
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
04 juli 2020, 22:31:09
Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies door Marcel112
04 juli 2020, 22:25:31
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door Weerd
04 juli 2020, 22:19:57
Condensator op Fleischmann motor, wie herkent dit type? door Fritsprt
04 juli 2020, 22:16:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hans Wolbers
04 juli 2020, 21:52:22
Baan in Los Angeles door AndrevdG
04 juli 2020, 21:50:13
1e modelspoorbaan door frederik19630
04 juli 2020, 20:40:29
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
04 juli 2020, 20:20:57
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
04 juli 2020, 20:16:56
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rondje_HO
04 juli 2020, 20:04:07
Ketelwagens NAM/ USATC door AB 7216
04 juli 2020, 19:50:50
Raadplaatje door Karben
04 juli 2020, 19:14:44
VERPLAATST: Gezocht: tekeningen van militair materieel zoals railkanon Krupp K5, etc door Bert van Gelder
04 juli 2020, 19:01:03
Rollenbank zelf bouwen met 3D-geprinte materialen door Michel de Ridder
04 juli 2020, 17:16:07
  

Auteur Topic: Spoor op industrieterrein Lage Weide  (gelezen 45038 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6096
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #120 Gepost op: 14 juni 2019, 10:13:32 »
Die bouwden zelf autobussen en dat is een verhaal met een staartje heb ik ergens gelezen, zal USINE zijn of archief.

Op de plek van de Hema stond in de jaren '50 de gashouder.

De topotijdkaart van 1972 is een hele goede om te gebruiken.... :'( :'( :'(

Ik ga maar eens aan het werk.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #121 Gepost op: 14 juni 2019, 12:22:25 »
Op de plek van de Hema stond in de jaren '50 de gashouder.
Sep. 1962: Via de wenteltrap om naar boven te gaan, ging net zo snel als met de lift zelf. Ik liep toen stage bij het GEVU. Elke maand moesten de liften gecontroleerd worden.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2019, 12:25:45 door Martin Hornis. Reden: aanvulling »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #122 Gepost op: 14 juni 2019, 13:25:25 »

Op de plek van de Hema stond in de jaren '50 de gashouder.


Niet helemaal. Die stond ongeveer ter hoogte van de Kernhaven. Waar nu de HEMA zit was vroeger De Bijenkorf, dat complex was er in basis al toen de gashouder er nog stond.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #123 Gepost op: 14 juni 2019, 14:29:18 »
Ik ken CAB als Centraal Autobus Bedrijf (aan de oostkant van de Cartesiusweg bij waar nu station Utrecht Zuilen is

Het CAB stond ook bekent als: Centraal Auto(bus)herstel Bedrijf.
Jeanne Kok

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #124 Gepost op: 14 juni 2019, 16:18:20 »
Sep. 1962: Via de wenteltrap om naar boven te gaan, ging net zo snel als met de lift zelf. Ik liep toen stage bij het GEVU. Elke maand moesten de liften gecontroleerd worden.

Leuk, verslag uit de eerste hand uit de begintijd van Lage Weide! Voor mijzelf is dit ruim voor mijn tijd  ;D

Niet helemaal. Die stond ongeveer ter hoogte van de Kernhaven. Waar nu de HEMA zit was vroeger De Bijenkorf, dat complex was er in basis al toen de gashouder er nog stond.

Die gashouder kreeg trouwens de volle laag tijdens de munitieramp van 1967, toen in deze Kernhaven een schip met oude munitie ontplofte.



Daar staat de gashouder op de achtergrond



Op de voorgrond de sporen langs de Atoomweg, daarachter de Philips Lasstavenfabriek aan de Kernkade. Er is geen ruit meer heel... (Foto L.H. Hofland, collectie Het Utrechts Archief)



Ook een tweetal goederenwagens moest het ontgelden (Foto L.H. Hofland, collectie Het Utrechts Archief)


Foto A.D. Kon, collectie Het Utrechts Archief.
Voor een groter formaat: https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/7e096c96-433c-5ce3-a527-b07fb87703e9/media/f2b61a3b-e7e1-ccbd-3d0d-5d192ab50c5c

Deze panoramafoto uit 1963 is gemaakt vanaf de gashouder en biedt een aardig beeld van de sporensituatie ter plaatse. De centrale staat er al en de  hallen van AGAM/Mercedes-Benz zijn in aanbouw. Er staat beneden wat spoormaterieel opgesteld. Links de Kernhaven, daarachter de oudere centrale aan de andere kant van het Amsterdam-Rijnkanaal.

Nog eentje dan:

https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/f024b6ac-935b-5f1a-872a-4e1e0f75be86/media/bd7740ed-0b81-e0d3-cb2d-92c2f78fdb4b

Ook weer vanaf de gashouder genomen, deze plaat geeft dus ook een idee van de plek waar dat ding precies stond. Hier zie je wissel 808 naar wat tegenwoordig de aansluiting van Van Heezik is, langs de Protonkade, in 1962. Het spoor was er dus eerder dan Van Heezik zelf. Gekke korte goederenwagen trouwens, nog niet eerder gezien.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2019, 16:42:33 door Vislijn »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #125 Gepost op: 14 juni 2019, 21:42:42 »
meestal als dit soort wissels worden vernieuwd, worden ze een of twee jaar later gesaneerd..... zo smijt Prorail vaker met belastinggeld....

Inderdaad, ik zag het een paar jaar geleden weer in Geldermalsen. Eerst sporen vernieuwen en zelfs houten dwarsliggers vervangen door beton, en nu alles weer afbreken.... Het lijkt wel of de afdelingen onderhoud en infraprojecten niet met elkaar communiceren. Ook de bovenbouw van de lijn naar IJmuiden is nog zwaar onder handen genomen vlak voor het staken van de reizigersdienst.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3118
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #126 Gepost op: 14 juni 2019, 22:48:37 »
Volgens mij waren de infrasporen in Geldermalsen opgeknapt om te gebruiken tijdens werkzaamheden op de lijn, en daarna buitendienst gegaan.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #127 Gepost op: 15 juni 2019, 18:32:51 »
Inderdaad, ik zag het een paar jaar geleden weer in Geldermalsen. Eerst sporen vernieuwen en zelfs houten dwarsliggers vervangen door beton, en nu alles weer afbreken.... Het lijkt wel of de afdelingen onderhoud en infraprojecten niet met elkaar communiceren.

dat LIJKT niet alleen zo.......  ;)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6096
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #128 Gepost op: 16 juni 2019, 14:46:19 »
De tekening begint al aardige proporties aan te nemen.

Nu even zonder details dat moet nog.

Ik heb als uitgangspunt topotijdreis 1972 alleen kan ik die er nu even niet snel bij uploaden op het forum.
Alles is hier goed te zien.



Nu van zuid naar noord bekeken.



Het blijkt dat de kaart van sporenplan Lage weide niet laat zien dat is dus gokwerk hoe het er uitzag.
De sporen aan de stations kant waren de oudste industriesporen.

Hoort in wezen wel bij de Utrechtse industriegebieden maar niet bij Lage Weide.

Hier vind je Lage weide wel trug met de spooraansluitngen en op de topotijdreis vind je dat ook terug.



Koen.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2019, 18:03:12 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9579
    • belse roestkraam
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #129 Gepost op: 16 juni 2019, 15:24:56 »

Nog eentje dan:

https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/f024b6ac-935b-5f1a-872a-4e1e0f75be86/media/bd7740ed-0b81-e0d3-cb2d-92c2f78fdb4b

Ook weer vanaf de gashouder genomen, deze plaat geeft dus ook een idee van de plek waar dat ding precies stond. Hier zie je wissel 808 naar wat tegenwoordig de aansluiting van Van Heezik is, langs de Protonkade, in 1962. Het spoor was er dus eerder dan Van Heezik zelf. Gekke korte goederenwagen trouwens, nog niet eerder gezien.
Die goederenwagen lijkt me een oude goederentreinbagagewagen van het type dat in feite gewoon een standaard CHD-goederenwagen was, minimaal omgebouwd om er een niet al te veeleisende conducteur in te steken. De foto lijkt onderaan wat uitgerekt waardoor de wagen nog wat korter lijkt.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #130 Gepost op: 17 juni 2019, 10:54:57 »
Het blijkt dat de kaart van sporenplan Lage weide niet laat zien dat is dus gokwerk hoe het er uitzag.
De sporen aan de stations kant waren de oudste industriesporen.

Dat is een mooi sporenplan voor een op Lage Weide geïnspireerde baan!
Ik zie hier en daar wel wat afwijkingen ten opzichte van de werkelijkheid:
  • De aansluiting van de HEMA lag in werkelijkheid wel een stukje verder. Die lag ongeveer ter hoogte van de Mesonhaven (de bovenste van de vier insteekhavens aan de linkerkant).
  • De aansluiting van Van Heezik ligt langs de zuidkant van de Protonhaven (de tweede insteekhaven van bovenaf). Het spoor ligt een meter of tien van de kaderand.
  • Het emplacement is viersporig en ligt tussen de Atoomweg en de Uraniumweg in. Vlak voor Van Heezik komen de vier sporen weer bij elkaar (http://railtrash.jalbum.net/Utrecht_Lage_Weide/slides/VIC_2291.html)
  • Het kadespoor op het terrein van de PEGUS centrale lag langs de Energiehaven (de onderste insteekhaven), aan de noordzijde ervan. Iets noordelijker, aan de andere kant van de centrale,  was er een tweede spoor op het terrein
  • Ter hoogte van de Kernhaven (de derde insteekhaven) splitste het spoor zich, waarbij één deel rechtdoor ging richting PEGUS en het andere de Atoomweg overstak richting het Gasbedrijf. Daar stak een spoor terug tot in het gebouw en eindigde daarbinnen, tegen de Kernweg aan. Dit gebouw is pas een paar maanden geleden afgebroken. Het stuk van de stamlijn aan de westkant van de Atoomweg liep door tot ongeveer tegenover de hoofdingang van de PEGUS

google maps link
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2019, 15:34:45 door Reinout van Rees. Reden: iframe weg, link erbij, foto uit citaat weg »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #131 Gepost op: 17 juni 2019, 12:20:47 »
Bedankt voor de onderste link (y)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #132 Gepost op: 17 juni 2019, 15:00:45 »

Op Maps zie ik dat het wissel naar de Hema nieteens een wisselsteller meer heeft en dat geldt ook voor dat laatste wissel voor de Pegus :p

Die laatste heeft nog wel een wisselsteller, ik liep er net tijdens de lunchpauze langs. Hij is erg lastig te vinden (totaal overgroeid met struiken) maar als je héél goed kijkt zie je hem nog staan.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6096
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #133 Gepost op: 17 juni 2019, 15:24:28 »
Een interessant hoekje is waar vroeger het voetveer was.
Volgens topotijdreis kun je wel op dat landhoofd komen maar of dat nog steeds kan.
Zal zien hoever ik kan aanpassen.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #134 Gepost op: 17 juni 2019, 16:32:12 »
Ja, daar kun je nog steeds komen. Je volgt dan de Isotopenweg helemaal tot aan het eind. Eerst kom je langs het grote complex van Theo Pouw. Aan het eind is een soort gedenkbord en je kijkt zo de oude Werkspoorhaven aan de overkant in, die is afgesloten met een ophaalbrug. Daar kun je ook nog komen, maar dat is een enorm eind omrijden (het voetveer is er uiteraard niet meer). Aan de derde oever (het veer voer in een driehoek geloof ik) kun je ook nog steeds komen. Er is daar achter de PEGUS centrale een soort woonwijkje met iets van tien huizen. Heel verrassend, je verwacht totaal niet dat daar mensen wonen, maar het is eigenlijk best een mooi plekje met heel veel groen. Het ziet er allemaal keurig uit. Waarschijnlijk zijn dit oorspronkelijk dienstwoningen voor het personeel van de centrale. Deze plek kun je vanaf de Atoomweg bereiken als je de weg neemt tussen het hoogspanningsstation en de centrale zelf. Er staat wel een bord 'verboden voor onbevoegden, maar als je je een beetje gedraagt word je niet weggestuurd. Je auto (als je die bij je hebt) zou ik dan op de Atoomweg zelf achterlaten.
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2019, 16:38:32 door Vislijn »