Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:47:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Niels B
Vandaag om 17:46:58
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 17:40:01
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 17:37:36
Nieuwe forumgebruiker door Frits C
Vandaag om 17:36:12
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 17:35:46
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door grossraumwagen
Vandaag om 17:22:49
Airtex foto behang als achtergrond door Eric v C
Vandaag om 17:19:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 16:59:44
Fleischmania Nostalgia door Carl
Vandaag om 16:57:11
Diorama Station Haarlem door Martijnstein
Vandaag om 16:40:47
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Machinist Johan
Vandaag om 16:32:25
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:58:22
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 15:56:21
Lodewickshaven door Ronaldk
Vandaag om 15:43:40
Krijg Minitrix 2900(?) BR 01 niet meer goed in elkaar. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:32:30
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:28:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:28:02
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 15:19:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:18:59
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Edsko Hekman
Vandaag om 15:05:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 14:55:30
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:38:50
Lenz Standard+ V2 doet gek door maartenvdb
Vandaag om 14:09:16
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 14:04:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Ronald81
Vandaag om 13:49:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door HugoB123
Vandaag om 13:39:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:31:38
Trix 1707 DCC resetten door Luud H
Vandaag om 13:18:40
  

Auteur Topic: Spoor op industrieterrein Lage Weide  (gelezen 182704 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #75 Gepost op: 04 June 2019, 13:25:45 »
Ik was inderdaad de man met de camera. Dan was jij de man in de Citroen ;-)

Martijn

d.vanaalst

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #76 Gepost op: 04 June 2019, 22:30:25 »
Dat was ik idd;)

Ik raakte geïnspireerd door jullie posts hier en ben ook maar eens een kijkje gaan nemen. En ik werd niet teleurgesteld.

Groet,

Dennis
Groeten Dennis

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #77 Gepost op: 05 June 2019, 00:20:43 »
ik was er vanmorgen toen de trein aankwam ook  ;D

203-5_Lage Weide_040610
by florisdeleeuw, on Flickr

LMX

  • Offline Offline
  • Berichten: 142
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #78 Gepost op: 05 June 2019, 04:26:50 »
Dus ProRail wilde dit emplacement al opbreken?
-Maxim

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #79 Gepost op: 05 June 2019, 20:22:19 »
Nee, waar baseer je dat op?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #80 Gepost op: 06 June 2019, 10:12:13 »
Mooie foto's, Martijn en Floris!

Nee, waar baseer je dat op?

Ik denk dat LMX doelt op de opmerking van Floris onder zijn foto op Flickr, waar Floris in zijn post naar verwijst.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2019, 11:11:31 door Vislijn »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #81 Gepost op: 06 June 2019, 10:22:34 »
De oostkant van het industrieterrein Lage Weide wordt nog steeds gedomineerd door de grote elektriciteitscentrale, die in 1959 door de N.V. Provinciaal en Gemeentelijk Utrechts Stroomleveringsbedrijf (PEGUS) in gebruik is genomen.





Hoewel een deel van de centrale eind jaren '90 helaas is afgebroken, is het nog steeds een bijzonder imposant gebouw, echt een monument van de wederopbouwjaren. Vanaf het spoor Utrecht-Amsterdam en Utrecht-Den Haag/R'dam, en ook vanaf de snelweg A2 is het complex goed te zien, het torent overal bovenuit. De bouwstijl, met de forse uitkragende betonnen dakranden, rechthoekige koperen regenpijpen, stalen kozijnen met kleine ruitjes en hier en daar ronde ramen, is typisch voor de jaren '50 en daarmee voor de tijd waarin Lage Weide ontstond. Eén van de schoorstenen, 148 meter hoog, staat er nog als industrieel monument maar is niet meer in gebruik. Het is nog steeds het hoogste punt van Utrecht.



Aan de andere kant van het Amsterdam-Rijnkanaal, zo'n beetje tegen het voormalige Werkspoor-terrein, staat overigens ook nog een centrale, die nog een stuk ouder is. De twee centrales zijn (intrigerend genoeg) onderling verbonden door een smalle tunnel onder het kanaal door.

De centrale Lage Weide had tot in de jaren '90 nog een eigen spooraansluiting. Op Topotijdreis.nl zijn de sporen goed te zien (zoek op Atoomweg 9, Utrecht). Eén spoor liep tot aan de Energiehaven, waar o.a. kolen voor de elektriciteitsproductie werden gelost. Als je goed kijkt is dat spoor hier links te ontwaren (1959): 



Foto: M.A.J. van Bommel via Het Utrechts Archief

Een ander spoor liep langs het nog bestaande hoogspanningsschakelstation (als ik het zo goed omschrijf) naar de achterkant van het complex. Het terrein van de centrale is natuurlijk niet vrij toegankelijk, maar er is van de sporen zelf van een afstandje niets meer terug te vinden. Ter plekke is best lastig in te schatten hoe de spoorsituatie nu precies was.

Lopend langs de centrale viel me wel op dat er hier en daar nog laadbordessen te zien zijn op plaatsen waar het spoor vroeger pal langs de westgevel van het gebouw liep:





De fotokwaliteit is niet top, ik heb deze vanaf de Atoomweg, door het hek heen, met de smartphone gemaakt. Maar het gaat om het idee, ter inspiratie. Deze bordessen moeten wel voor laden en lossen van treinen zijn gemaakt, voor vrachtwagens is er geen ruimte om haaks op het gebouw aan te dokken en te draaien. Op de onderstaande foto uit 1960 is deze plek op de achtergrond ook te zien. De inmiddels best forse bomen waren toen nog klein. Prachtig plaatje trouwens (draait die opzichter daar nu net een sjekkie?):



Foto: L. Hessels (NS) via Het Utrechts Archief

Ook in de jaren 60 en 70 zullen deze laadbordessen niet dagelijks zijn gebruikt; ze lijken aangelegd om grote, zware apparatuur direct vanuit of vanaf een goederenwagen zo naar binnen te schuiven. De hele centrale is natuurlijk veel te omvangrijk om in 1:87 of zelfs 1:43,5 na te bouwen, maar dit soort details lijken me erg mooi om op een modelbaan te gebruiken, als deel van een kleinschaliger industrieel gebouw.



« Laatst bewerkt op: 06 June 2019, 13:13:00 door Vislijn »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #82 Gepost op: 06 June 2019, 15:46:26 »
Mooie reportage :)

De laad en los deuren zullen bedoeld zijn om trafo's het gebouw binnen te brengen, ik meen ook wat hoogspannings waarschuwingen op de deuren te zien :)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #83 Gepost op: 06 June 2019, 16:03:00 »
Trafo's zat ik ook gelijk aan te denken. Indien vervanging noodzakelijk is, kan dan de muur binnen de natuurstenen omlijsting verwijderd worden. Vermoed dat ook dat bij de bouw de wand pas is dichtgezet na plaatsing van de trafo's.

Martijn

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #84 Gepost op: 06 June 2019, 16:12:05 »
Aan de stenen te zien wel een keer de trafo vervangen dus ;)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #85 Gepost op: 06 June 2019, 16:57:40 »
Ja inderdaad, op twee plekken dus. Ik had wel gezien dat de steenkleur afweek, maar had hier nog niet bij stilgestaan. Klinkt logisch, leuk! Weer een puzzelstukje ;-)

Er staan inderdaad hoogspanningswaarschuwingen op die deuren.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2019, 17:16:31 door Vislijn »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9042
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #86 Gepost op: 06 June 2019, 22:30:57 »
Hoogstwaarschijnlijk kwamen die van Smit Transformatoren uit Nijmegen toen die nog aangesloten waren.

Kan wel eens leuk uitpakken dit draadje als de spooraansluiting en opgediept worden wat Lage Weide betreft..
Leuke linkjes daarvoor: Industrie spoor of ArchiefEdwardBerry, als die site er nog is.

Zal ook eens zoeken.

(tot 21e in Utrecht gewoond, geboren en getogen.)

Volgens mij liep alle goederensporen vanaf de Demkafabriek Daalse dijk.
Of van de hoofdlijnen.
Sowieso de havens hadden sporen geloof ik.

Alleen al deze centrale zou in halfrelief al ee mooie module kunnen worden.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2019, 22:38:57 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

d.vanaalst

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #87 Gepost op: 06 June 2019, 22:45:50 »
Hallo mannen,

Naar aanleiding van jullie foto's ben ik eens gaan bladeren in het gloednieuwe boek "Utrecht bouwt" van Arjan den Boer waarin de geschiedenis van de opbouw van de stad Utrecht in de periode 1945 -1975 wordt beschreven. Hierin is ook een hoofdstuk gewijd aan Lage weide en dan vooral de Pegus elektriciteitscentrale.

Op de foto uit 1980 en de maquette van het terrein uit 1959 is te zien dat er twee sporen inderdaad in een boog richting de energiehaven (vandaar de naam waarschijnlijk ;)) liepen.
Maar er is naast deze 2 sporen nog een 3e spoor ook die kant op boog en direct de centrale in liep. Hier zou een grote deur geweest moeten zijn waarin lading direct de centrale ingereden kon worden. Ik denk niet dat treinen gelost konden worden bij de bordessen hierboven omdat het op deze plaatjes erop lijkt alsof het spoor niet direct langs de 2 laadbordessen van de foto hierboven heeft gelopen. Misschien dat daar vrachtwagenladingen gelost werden?
Als ik een beetje zit te puzzelen is dat het deel wat inmiddels gesloopt is.


Ik kan gemakkelijk een foto van het boek maken, maar ivm copyright durf ik dat niet aan.

Groet,

Dennis
« Laatst bewerkt op: 06 June 2019, 22:49:17 door d.vanaalst. Reden: Verduidelijking »
Groeten Dennis

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9042
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #88 Gepost op: 06 June 2019, 22:49:31 »
Dat zou ik zeker niet doen.
Ook al is dat jammer van de info maar misschien nog op een andere manier.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9042
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #89 Gepost op: 07 June 2019, 00:12:55 »
Misschien dat de foto's hier ook boven water komen.

Hier ben ik al menig zoektochtje gestart nu met links: ArchiefEdwardBary
Ook leuk om op Facebook te volgen als je up to date wilt blijven op infra en spoorgebeuren (y).

En deze dan, ook een schat aan info: Industriespoor.nl
Lijstje met:

Citaat
UTRECHT CS

Algemene Brandstoffenhandel “Utrecht”,  N.V. Utrecht.
A.G.A.M. N.V. (Mercedes Benz), Utrecht.
Baltussen, F.J.A., Utrechtse Detailhandel in Brandstoffen, Utrecht.
Boerefijn en Zoon, J. Brandstoffenhandel, Utrecht.
Dekker, P.W., Brandstoffenhandel, Utrecht.
Ferro-Legering, N.V., Utrecht.
Gasbedrijf Centraal Nederland, Utrecht.
Gemeente Gasfabriek, Utrecht.
Gend & Loos, Van, Utrecht.
Hoogenboom en Zoon, fa. H.G., Utrecht.
Jongeneel v/h P.M. Houthandel, Utrecht.
Industrieterreinen, Gemeente Utrecht.
Koninklijke Demka Staalfabrieken, N.V., Utrecht.
Ned. Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel, Amsterdam.
Nederlandse Staalfabrieken v/h J.M. de Muinck Keizer, Utrecht.
Os, fa. Gebr. van, Benschop.
P.E.G.U.S., Utrecht.
Provinciale Utrechtsche Electriciteitsmaatschappij, Utrecht.
Spoorwegbouwbedrijf Het, N.V., Utrecht.
Staatsbedrijven der P.T.T., Den Haag.
Stockschen’s Kolenhandel, Utrecht.
Tielen's  Kolenhandel, Utrecht.
Veemarkt-, Groenten- en Vruchtenveiling, Gemeente Utrecht.
Verenigde Utrechtse IJzerhandel, N.V., Utrecht.
Verma Emballagefabriek, N.V., Utrecht.
Voorthuizen. Fa.  A. van, Utrecht
 
UTRECHT MALIEBAAN
Beisterveld en Zoon, fa., Joh., Utrecht.
Benzine  en Petroleum Handel My N.V., Amsterdam.
Bildt v.d. en Zonen, Fa. G.J., Utrecht.
Bos Brandstoffenhandel, fa., Utrecht.
Graaf, A. de, Utrecht.
Jong, fa. A. de, Brandstoffenhandel, Utrecht
Takken's Brandstoffenhandel, N.V., Utrecht

Nog even aanvullend research gedaan:Railtrash.



Tot slot: Sporenplan Online.

Heel wat aansluitingen... :P

Industrieel erfgoed is ook in deze een interessante link: USINE

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 07 June 2019, 08:28:17 door NS264. Reden: extra werk »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.