Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Spoor op industrieterrein Lage Weide  (gelezen 143968 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #90 Gepost op: 07 juni 2019, 14:43:36 »
Naar aanleiding van jullie foto's ben ik eens gaan bladeren in het gloednieuwe boek "Utrecht bouwt" van Arjan den Boer waarin de geschiedenis van de opbouw van de stad Utrecht in de periode 1945 -1975 wordt beschreven. Hierin is ook een hoofdstuk gewijd aan Lage weide en dan vooral de Pegus elektriciteitscentrale.

Op de foto uit 1980 en de maquette van het terrein uit 1959 is te zien dat er twee sporen inderdaad in een boog richting de energiehaven (vandaar de naam waarschijnlijk ;)) liepen.
Maar er is naast deze 2 sporen nog een 3e spoor ook die kant op boog en direct de centrale in liep. Hier zou een grote deur geweest moeten zijn waarin lading direct de centrale ingereden kon worden. Ik denk niet dat treinen gelost konden worden bij de bordessen hierboven omdat het op deze plaatjes erop lijkt alsof het spoor niet direct langs de 2 laadbordessen van de foto hierboven heeft gelopen. Misschien dat daar vrachtwagenladingen gelost werden?
Als ik een beetje zit te puzzelen is dat het deel wat inmiddels gesloopt is.

Dank voor de tip, klinkt als een mooi boek. Ik zal er naar uitkijken!

Op Topotijdreis lijkt het spoor direct langs de westgevel van het gebouw te lopen, bovendien is er door die bomen nauwelijks ruimte voor vrachtwagens. Vandaar dat ik dacht dat de bordessen voor het laden en lossen van treinen zouden dienen, ze lijken nl. alleen ruimte  te bieden voor zijwaarts laden en lossen.

Dat spoor dat direct de centrale in liep, daar had ik nog niet eerder iets van gehoord, interessant! Jammer toch dat het allemaal opgebroken is (en dat er een stuk van de centrale af is). Het moet een prachtig gezicht zijn geweest, een Sik of een 2400 die daar op het terrein met goederenwagens in de weer was.

Misschien dat de foto's hier ook boven water komen.

Hier ben ik al menig zoektochtje gestart nu met links: ArchiefEdwardBary
Ook leuk om op Facebook te volgen als je up to date wilt blijven op infra en spoorgebeuren (y).

En deze dan, ook een schat aan info: Industriespoor.nl

Nog even aanvullend research gedaan:Railtrash.

Tot slot: Sporenplan Online.

Heel wat aansluitingen... :P

Industrieel erfgoed is ook in deze een interessante link: USINE

Gr Koen.

Dank voor de links! Een flinke lijst met aansluitingen inderdaad! Ik ga eens goed rondkijken op die sites. De reportage van Railtrash is ook interessant en inspirerend, jammer alleen dat de schrijver/fotograaf het destijds niet trof met het weer; het ziet er daar allemaal nogal mistroostig uit. Met een zonnetje is het een heel ander gezicht hier op Lage Weide  :)


Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #92 Gepost op: 09 juni 2019, 11:50:14 »
Mooie plaatjes. Op de laatste foto is duidelijk te zien dat er op twee plekken een trein het gebouw binnen kon rijden, ook aan de achterzijde dus. Die grote poort daar is er volgens mij nog, ik zal de komende week eens kijken. En inderdaad, op de foto's loopt er geen spoor (meer?) direct langs de genoemde laadbordessen. Dat blijft dan nog even een raadsel.

Opvallend is ook dat de spoorsituatie aan de achterkant van het complex best wel afwijkt van de situatie zoals die op de kaarten op topotijdreis is ingetekend, daar maakt dat spoor nog een hele slinger (en lijkt in zijn geheel ook iets noordelijker te liggen) Aan de hand van de foto's is lastig voor te stellen hoe dat dan gelopen heeft.
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2019, 11:53:04 door Vislijn »

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #93 Gepost op: 09 juni 2019, 12:46:27 »
Ligt het aan mij of zie ik minstens de helft van de dingen die genoemd worden niet op de gelinkte foto's?
Ik zie geen spoor op foto 1 en 2, geen graafmachinegat en überhaupt bijna niets van de cetralke op de laatste foto.

Heb ik een bril nodig?

Op deze foto uit 1984 zie je de sporensituatie goed:
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/97a13edd-0552-5a55-bbf4-29a6d4f649ca/media/7506fbca-c378-7e60-d27a-605bf6c274ef?mode=detail&view=horizontal&q=pegus&rows=1&page=133
Sporen lijken hier in onbruik en die naar het haventje zelfs opgebroken (op een foto uit 1981 liggen ze er nog). In 1990 was de aansluiting sowieso weg.

Toen ik zelf in 1986 in Maarssen kwam te wonen lagen er nog sporen door de poort, maar ongebruikt. Niet veel later is het opgebroken
Ik heb wel eens een foto gezien van ene trein met E-tjes op het terrein
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2019, 12:59:21 door Sicco Dierdorp »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #94 Gepost op: 09 juni 2019, 13:05:59 »
Hoi,

Ik lees mijn eigen links terug en besef weer hoeveel industrie er is geweest rondom Utrecht en waardoor ikzelf weer inspiratie krijg voor verdere bouw van mijn rangeerbaantje.

In module vorm kun je alles combineren of juist dat specifieke zoals de Pegus heel mooi tot een thema verwerken.

Zit zelf al tijden met ijzergieterijen in gedachten en nu lees ik dat de DEMKA (in Zuilen is er zelfs een museum ter herinnering aan de arbeiders)een eigen smelterij had, dat ga ik dus even op me in laten werken, dat was natuurlijk zware industrie voor die tijd maar nog niet zo groot als die Duitse of Belgische ijzerkokerijen.
Maar een fragment ervan kan altijd natuurlijk ;D

Citaat
Iets als een scheepswerf spreekt ook tot de verbeelding of een een of andere handel met aansluiting.

Ik kan gemakkelijk een foto van het boek maken, maar ivm copyright durf ik dat niet aan.

Groet,

Dennis
Ik wou dus het ISBN nr vragen van dat boek van jou, Dennis!

Het blijft inspiratie bieden, thanks (y).

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2019, 22:59:14 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #95 Gepost op: 09 juni 2019, 14:45:00 »
Ligt het aan mij of zie ik minstens de helft van de dingen die genoemd worden niet op de gelinkte foto's?
Ik zie geen spoor op foto 1 en 2, geen graafmachinegat en überhaupt bijna niets van de cetralke op de laatste foto.

Heb ik een bril nodig?
Nee, je hebt geen bril nodig. De links verwijzen vandaag (09-06) "opeens" naar andere foto's. De links waren goed en lieten wel degelijk de situatie toen zien, met een graafmachine. Op naar de site van het Utrechts Archief dus maar en "Lage Weide" of "Pegus" als zoekterm opgeven.

Groet, Raymond v/d Hoven (heeft al vele beelden van het Archief opgeslagen, maar er zijn er ook die niet te downloaden zijn)
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #96 Gepost op: 09 juni 2019, 15:26:59 »
Gek dat die links ineens naar andere foto's leiden.
Die laatste foto was deze: https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/96dbac80-4a02-5bf0-8b1a-69b16d025cdf/media/d95381c5-fd7d-1d6a-bf09-c26d7a894ad4?mode=detail&view=horizontal&q=pegus%20delta-phot&rows=1&page=5

En voordat die link weer raar gaat doen, je ziet als het goed is dan deze foto:



Foto Delta-Phot Luchtfotografie, collectie Het Utrechts Archief

Op de site van Het Utrechts Archief zie je hem in veel hogere resolutie (ik heb 'm moeten comprimeren), je kunt hem daar ook flink uitvergroten dus ik hoop dat de link lijft werken. Dat stukje groen met waterpartij en fontein voor de deur van de hoofdingang is ook een mooi detail. Is ook al lang weg.

Die foto waar Sicco naar linkt is bij nader inzien mooier, met o.a. de Domtoren en het emplacement Cartesiusweg op de achtergrond, maar je ziet daar alleen niet de beide plekken tegelijk waar de trein het gebouw kon binnenrijden. Wel zie je goed hoe het spoor het terrein opkomt. De situatie van de sporen aan de overkant van de Atoomweg is ook goed te zien en heel interessant.

« Laatst bewerkt op: 09 juni 2019, 15:30:32 door Vislijn. Reden: aanvulling »

d.vanaalst

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #97 Gepost op: 09 juni 2019, 16:25:25 »
Hallo Koen,

Het boek waar ik het over heb is hier te bekijken:
https://www.matrijs.com/Utrecht-bouwt-1945-1975.html

Let wel op, het gaat eigenlijk over de naoorlogse opbouw van de stad, alleen dit hoofdstuk/onderdeel heeft met spoor te maken. De foto’s die d’r in staan lijken erg veel op foto’s die hier gepost zijn. (Ben nu niet thuis, dus kan het even niet nakijken)

Groet, Dennis
Groeten Dennis

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #98 Gepost op: 09 juni 2019, 17:20:56 »
Hoi,

Dank voor de link, Dennis.
Interessant boek voor de ex-Utrechters.(ISBN-nr staat erbij vermeld).

Ik vind dat gebouw aan de overkant van het kanaal op de laatste luchtfoto al even interessant dat zal de Demka wel zijn.
En die gebouwen met ronde daken...?

Eigenlijk zouden we een schematisch tekeningetje kunnen maken met wat je allemaal ziet.

Lage Weide was ook een lus wat je kon rondrijden, je kon er dus ook vanaf Maarssen in.

Gr koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #99 Gepost op: 09 juni 2019, 18:04:53 »
Je bent in de war met de SLI in Zuilen, Lage Weide kon alléén vanaf Mas bereikt worden, niet van de Utrechtse kant.
Dat gebouw is niet de Demka (maar de oudere centrale), de Demka lag aan de Zuilense kant van de brug over het Merwedekanaal (Amsterdam Rijnkanaal) in de spoorlijn Ut-Asd

d.vanaalst

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #100 Gepost op: 11 juni 2019, 08:39:49 »
Hoi Koen,

Als je het over de loodsen met die ronde daken rechtbovenin de foto hebt, dat is de RET Houthandel. Zit daar meen ik sinds halverwege de jaren 30 van de vorige eeuw, maar heeft (bij mijn weten) geen spooraansluiting gehad.

Groet,

Dennis
Groeten Dennis

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #101 Gepost op: 11 juni 2019, 09:03:25 »
Er heeft tot in de jaren negentig een spoor richting de loodsen gelegen langs de kade. Aansluiting via de SLI-boog vanaf de kant van de ongevallenbestrijding. De kruising met de Cartesiusweg heb ik nooit bewust gezien, dus die was al eerder weg. Het spoor was voor de weg al afgekapt toen.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #102 Gepost op: 11 juni 2019, 13:07:44 »
Lage Weide was ook een lus wat je kon rondrijden, je kon er dus ook vanaf Maarssen in.
Je bent in de war met de SLI in Zuilen, Lage Weide kon alléén vanaf Mas bereikt worden, niet van de Utrechtse kant.
Het hoofdspoor bij de aftakkende sporen naar de SLI was de lus. Zie SporenplanOnline.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #103 Gepost op: 11 juni 2019, 18:29:26 »
Hoi,

Nu wordt het duidelijk.

Jammer dat er niet overal foto's van zijn.

Een schematische tekening zou een soort moodboard kunnen worden met de structuren en bouwstijl erbij vermeld dan krijg je wat beeld van dit industriespoor voor omzet naar modules.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #104 Gepost op: 12 juni 2019, 00:48:48 »
Ligt het aan mij of zie ik minstens de helft van de dingen die genoemd worden niet op de gelinkte foto's?
Ik zie geen spoor op foto 1 en 2, geen graafmachinegat en überhaupt bijna niets van de cetralke op de laatste foto.

Heb ik een bril nodig?

Op deze foto uit 1984 zie je de sporensituatie goed:
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/97a13edd-0552-5a55-bbf4-29a6d4f649ca/media/7506fbca-c378-7e60-d27a-605bf6c274ef?mode=detail&view=horizontal&q=pegus&rows=1&page=133
Sporen lijken hier in onbruik en die naar het haventje zelfs opgebroken (op een foto uit 1981 liggen ze er nog). In 1990 was de aansluiting sowieso weg.

Toen ik zelf in 1986 in Maarssen kwam te wonen lagen er nog sporen door de poort, maar ongebruikt. Niet veel later is het opgebroken
Ik heb wel eens een foto gezien van ene trein met E-tjes op het terrein
Oh, dat is vaag inderdaad, ik heb de links gekopieerd uit de geopende vensters, en ook jouw gelinkte foto leid nu naar wat anders  ???

Gek genoeg hebben de getoonde foto's wel nog steeds een link met mijn zoekterm 'Pegus', kennelijk word de zoekopdracht opnieuw uitgevoerd, zijn er nieuwe foto's toegevoegd en toont ie het bv 15e resultaat...

Even terug gekeken, en je vind waarschijnlijk nooit meer dezelfde foto's als toen, en nu even de link gekopieerd via de 'deel' knop op de website van het HUA, hopelijk dat dat helpt;
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/13786eb8-7cbc-59a5-aae7-93e2c00e4615/media/0cbf5b90-0c4a-c225-b7fb-1f6f222053f3
In 1959 werd de centrale Pegus gebouwd en aan de sporen hier is ookwel te zien dat nog lang niet alles gereed en berijdbaar is.
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/585ad2f0-c8a8-5ff6-acb8-9ef795f2d543/media/e34d8b5e-bf72-8df0-9459-6422ce74d80e
Dat zelfde geldt bij het zicht op de kadesporen.

https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/585c9884-6fc7-535f-86a6-a6a528957728/media/238aec16-37dd-7b28-8e1d-c858aee61eba
Op deze foto uit 1979 lijkt het sporenplan nog volledig in tact, een spoor aan de linkerzijde naar binnen, aan de rechterzijde en twee kadesporen.
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/8017e715-1a7a-592c-ab40-233f9d6a4dcb/media/7b56584d-1172-be57-eda7-e8286e3cfc2f
De sporen op de kade eindigde samen in een wissel waardoor om te lopen zou zijn over het naastgelegen spoor.

Hoewel het sporenplan nog redelijk compleet lijkt te zijn, lijkt het er toch een beetje op dat het spoor wat aftakt van het spoor dat toe leidt naar de linkerkant van de centrale en dus aftakt naar de rechterzijde van de centrale en het linker kadespoor toch al opgebroken is.
Vlak voor de spoor entree van het terrein van de Pegus zie je nog dat de stamlijn daarvoor ook rechtdoor gelopen heeft de bosstrook in en dat lijkt de aansluiting geweest te zijn van het rechter kadespoor.
Eveneens is trouwens op de hoek van de foto zichtbaar dat aan de overkant van de weg ook nog wat (soms al opgebroken) sporen aanwezig zijn.

https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/54cb1953-c18b-5af8-9547-2f3387be9414/media/352329c8-e641-0937-b334-d8fa3186b601
Duidelijk twee sporen de kade op die al niet meer aangesloten zijn omdat de kruisingen met wegverkeer opgebroken zijn en het spoor wat aan de rechterkant het gebouw in lijkt te gaan lijkt links op de foto in de bosschages ook al onderbroken te zijn door een hek (1984)

https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/97a13edd-0552-5a55-bbf4-29a6d4f649ca/media/7506fbca-c378-7e60-d27a-605bf6c274ef
Een andere foto uit 1984, duidelijk te zien dat het spoor links de loods in nog berijdbaar zou zijn toen.
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/ca8bc709-0f1e-57a3-89ae-6dc218ba55a8/media/cc054129-5519-15ec-d2df-47d5b14ffa47
In 1990 is de eerder door mij genoemde graafmachine al te zien met de uitgebroken toegangsmuur de centrale in, van de voormalige kadesporen is al niet veel meer te zien.

Dat klopt allemaal aardig met;
http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_65/ac.gif
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2019, 01:56:31 door Thom »