Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 544436 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1440 Gepost op: 12 mei 2021, 16:11:33 »
Dat viaduct als verdwijnpunt is toch niks mis mee,je kan niet elke keer het wiel opnieuw uitvinden  ;)
Wat ik denk te missen,is wat maken die fabrieken en wat krijgen ze per spoor aangevoerd om die eindproducten mee te kunnen maken ??
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1441 Gepost op: 12 mei 2021, 21:00:01 »
Dönsdorf   –   Baubericht 267


Baanplan Oberwankl – 2

Plannen voor een slakkenput heb ik (nog) niet, maar in de loods komt wel een inspectieput. Een waterkolom hoort zeker in het ensemble thuis. Ook tankplaat, kolenbunker of iets dergelijks zijn mogelijkheden, eventueel met Fuchs (zie Baubericht 166 en Deining 262). Een Reiterstellwerk is interessant. Toch is dat voor Oberwankl iets te veel van het goede. Op deze modelbaan zal de machinefabriek waarschijnlijk de enige zijn met spooraansluiting. Van de andere bedrijven zal weinig meer te zien zijn dan een achtergevel. Omloopmogelijkheden zouden aardig zijn, maar met een kleine rangeerloc in het kleine Bw is dat niet meteen nodig. Een eigen loodsje voor een Köf heb ik al in gedachte, links naast het kantoor.

Waar ik op doelde, is nog niet voorbijgekomen. Eerlijk gezegd had ik dat ook niet meteen verwacht.
Het gaat om… een hek.
Dat roept natuurlijk vragen op: Een hek? Hoezo een hek? Is dat essentieel voor een baanplan?
Naar mijn bescheiden mening voor dit baanplan wel. Geen ijzeren hek, maar een houten hek. Een van het soort hout dat goed brandt. Je kent het wel. Zoiets als de Lattenzaun van Faller.
Bespeur ik enige verbazing?


808   Lattenzaun. Hetzelfde hek met verschillende artikelnummers: Faller 180405 en 180428.

Lang geleden werd een dergelijk houten hek bij de Oberwankler Lokschuppen slachtoffer van hevige heisa. Lees de avonturen van Dalchow en Watke er (nog) maar eens op na: Deining 62, 63, 64 en 65.
Zonder houten hek is Oberwankl dus eigenlijk niet compleet. De vraag is nu: waar zet ik dat hek een beetje overtuigend in de buurt van de locloods neer?


Met vriendelijke groet,
Bas

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1442 Gepost op: 12 mei 2021, 23:35:36 »
Als ik het dus goed begrijp zet je een hek neer voor het geval de controlerende nachtstoker in slaapt valt en men weer het vuur met hout moet opstoken ...................
Stel je voor dat die nachtstoker een recidivist is? Daar gaat je hek dan weer! Hoop dat meneer Faller nog genoeg in voorraad heeft.

Freek J.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1443 Gepost op: 13 mei 2021, 16:53:58 »
De enigste plek waar ik kan bedenken dat een hek zou "kunnen" is vanaf het viaduct richting einde spoortje rechts,en dan aan de voorzijde (rand) van de module bak.
1 rechte lijn en thats it,op andere plekken lijkt t me "out of place" ,om t dan maar is zo te benoemen.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1444 Gepost op: 13 mei 2021, 17:07:05 »
Ik voel enige "deining" aankomen over het vraagstuk waar dat hek dan wel geplaatst zou moeten worden ................

Freek J.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1445 Gepost op: 14 mei 2021, 20:36:54 »
Dat is een mogelijkheid, Floris. Ik dacht eraan om het houten hek tussen de sporen links van de loods te zetten, zodat personeel, dat rond het spoor naar de loods aan het werk is, een beetje beschermd is tegen langssukkelend rangeerverkeer.


809   Een rode lijn als hek tussen de sporen.

Deining zit er wel in, Freek. Al schijf ik de laatste tijd wat minder, maar dat komt wel weer.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1446 Gepost op: 14 mei 2021, 20:49:16 »
Dus euh,..dat rode streepje is een wezenlijk onderdeel van het baanplan ?! Ik moet zeggen dat ik hier nog iedere dag wat bijleer :D.

Hmm,....ik krijg ineens zin in een portie mozarella en tomaat, gelardeerd met flink wat.....

Peter

« Laatst bewerkt op: 14 mei 2021, 20:51:09 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1447 Gepost op: 16 mei 2021, 18:51:51 »
Lang geleden werd een dergelijk houten hek bij de Oberwankler Lokschuppen slachtoffer van hevige heisa. Lees de avonturen van Dalchow en Watke er (nog) maar eens op na: Deining 62, 63, 64 en 65.
Zonder houten hek is Oberwankl dus eigenlijk niet compleet.

Inderdaad. Een hek hoort er dan wel bij.
Ik ga binnenkort al die Dönsdorfverhaaltjes weer eens doorlezen, want er zijn er toch een paar weggezakt :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1448 Gepost op: 16 mei 2021, 20:30:50 »
Dönsdorf   –   Baubericht 268


Machinefabriek – 6

Van het hek terug naar de fabriek.


810   Fragment van het baanplan.

Voordat ik de industrieramen in de gevels lijm, lap ik de ruiten aan de buitenkant met een verdund, vuil verfje. Zo zullen ze minder glimmen. Als de eerste ramen zijn gemonteerd, kijk ik naar het resultaat. Blij ben ik er niet mee, want tussen gevel en kozijn lekt licht. Vaag herinner ik me opeens zoiets ook bij de Oberwankler Lokschuppen meegemaakt te hebben. Toen schilderde ik delen van de plakranden van de ramen zwart. Voor de drie gevels van de machinefabriek moeten op deze manier 40 ramen geschilderd worden. Met een blik op ongeveer oneindig en verstand op een laag pitje voer ik deze klus uit. Wattenstaafjes met wasbenzine heb ik bij de hand voor als ik weer eens buiten de lijntjes mocht kleuren.


811   Ramen schilderen.

Nu de verfdoos weer op mijn bureau staat, zet ik de vier kleine ramen boven de deuren van gevel B ook meteen in de verf.

Het vervuilen van de ruiten in de grote ramen van de Oberwankler Lokschuppen moet eigenlijk ook nog gebeuren (zie Baubericht 258), maar daarvoor heb ik gevoel en verstand nog niet op een lijn.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2021, 07:41:29 door Basilicum »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1449 Gepost op: 03 juni 2021, 20:26:45 »
Dönsdorf   –   Baubericht 269


(On)kruid

Ook hier is de zomer losgebarsten. Aan fabriek, baanplan en materieel wordt hierdoor ernstig weinig geknutseld. Gelukkig liggen de spulletjes nog voor het grijpen. Ik zou zomaar door plotseling opkomende, regenachtige weersomstandigheden een avondje noodgedwongen binnen moeten blijven. Dan kan ik niet met de benen omhoog in de tuin een boek lezen of – mocht ik in een iets meer actieve bui zijn – ongewenst kruid uit de tuin vissen.
Over onkruid gesproken…
Een deel van het Steinwalder tracé ligt er nog, zij het zonder rails. Ik moet steeds meer moeite doen om het te herkennen. Moeder natuur heeft er danig werk van gemaakt om het terug te winnen. Gelukkig met gewenst groeisel. Dat dan weer wel.


812   Overleg in Oberwankl.


Met vriendelijke groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1450 Gepost op: 22 juni 2021, 21:16:52 »
Dönsdorf   –   Baubericht 270


Heeft u al een Amerikaan in huis?

Via de link in dit bericht duikelde ik in een vlog van meneer Wilfer, de voorman van Piko. Daarin toont hij trots zijn eerste loc in H0 naar Amerikaans voorbeeld: de Whitcomb Road Switcher, in Nederland beter bekend als NS 600, later vernummerd in NS 2000. Dit model staat sinds de aankondiging op mijn lijst met eventueel aan te schaffen modellen. Eventueel.


813   Piko 52460 – NS 2015.
Foto: Piko.de.

In de film zijn ook beelden van de productielijnen te zien, die Herr Dr. Wilfer terloops maakte in zijn Chinese fabriek. Ik mag wel zeggen dat ik daarvan onder de indruk raakte, ook toen ik hierna meer dergelijke vlogs van hem bekeek. Meneer de directeur behaalde hiermee zijn doel: ik bestelde een exemplaar van zijn eerste Amerikaan. Chapeau!
Behalve de Nederlandse versie verschijnt de loc binnenkort ook in grijze kleur, zoals die vanaf 1943 door de USATC naar Europa werd gebracht. Later zullen zeker meer versies op de markt komen. Ik koos voor de NS-loc. Deze past in mijn verzameling en de groene kleurstelling spreekt me beter aan dan de oorlogsuitdossing. Ik bestelde niet bij de winkel ‘om de hoek’. Mijn vertrouwen daarin heeft helaas een duikeling gemaakt tijdens de aanschaf van mijn vorige aanwinst. Zie Baubericht 249. Deze keer ging de bestelling direct naar de winkel in de Vlaardingse Voorstraat. Dat geeft toch wel iets meer zekerheid.
Tot de komst van de Whitcomb kan ik eens nadenken over met welke treinen hij de baan op kan. Rijden met Plan D zal niet regulier voorgekomen zijn. In het boek van Uquilair over deze locserie kwam ik een dergelijke combinatie niet tegen. Het kwam misschien bij uitzondering wel voor, maar zonder dat een fotograaf in de buurt was of daaraan duur fotomateriaal wilde besteden. Verbeter me maar als ik het mis heb.


Met vriendelijke groet,
Bas

Oh ja! Om nog even terug te komen op bovenstaande vraag:
Mijn verzameling beschikt over twee modellen met Amerikaanse wortels. Zie Baubericht 237. De voorbeelden hiervan zijn niet in de Verenigde Staten gebouwd, maar onder licenties in Europa. De Whitcomb zal dus mijn eerste ‘Amerikaanse Amerikaan’ worden.
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2021, 14:30:07 door Basilicum »

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1451 Gepost op: 22 juni 2021, 21:54:07 »
Volgens Nico Spilt werden ze o.a. gebruikt voor olie transport van Schoonebeek naar Zwolle en
Sporadisch een personentrein. (Zwolle-Kampen, Zwolle-Emmen, Zwolle-Raalte, Zwolle-Heerde)

Bij de omnummering hoorde ook het vervangen van de dieselmotoren vanwege aanhoudende problemen. 

https://www.nicospilt.com/index_Diesel_2000.htm
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bouwserie_NS_2000#Ontwikkeling_en_Bedrijf
https://martijnvanvulpen.nl/materieel/diesellocomotieven/945-ex-wd-serie-2000

Freek J.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1452 Gepost op: 22 juni 2021, 22:15:42 »
Ik wil de 2000 gaan gebruiken (als m'n baan in 1954 speelt) voor het plaatsen en afrangeren van stammen reizigersmaterieel. Ander werk heb ik niet voor de loc want goederenverkeer ontbreekt bij mij. Toch wil ik het model graag hebben, dus dan maar een beetje fantasie in het spel. Misschien is dat een optie voor je, leeg reizigersmaterieel ermee vervoeren. Dan speelt het ontbreken van treinverwarming op de loc ook niet mee.
Groeten,
Richard

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1453 Gepost op: 22 juni 2021, 22:44:53 »
Richard de vraag is of dit fantasie is, of dat het ook werkelijk voor kwam. Gezien de betrouwbaarheid als 600 loc zou het me niet verbazen als ze ook daarvoor gebruikt werden. Mogelijk zelfs ook nog als 2000 Loc toen de thuishaven Watergraafsmeer werd.

Na wat zoeken von ik nog een plaatje met een personen trein met een 600 (2 de foto vanaf links-boven) De foto draagt overigens niet de juiste informatie. Het is zeker geen Loc 900.
https://www.hetkamperlijntje.nl/stations-in-beeld/zwolle/knooppunt

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2021, 23:07:18 door Freek Jonkers. Reden: toevoeging »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1454 Gepost op: 22 juni 2021, 23:45:49 »
 
Richard de vraag is of dit fantasie is, of dat het ook werkelijk voor kwam. Gezien de betrouwbaarheid als 600 loc zou het me niet verbazen als ze ook daarvoor gebruikt werden. Mogelijk zelfs ook nog als 2000 Loc toen de thuishaven Watergraafsmeer werd.

Freek J.

Precies. Het is aannemelijk dat de loc met ledig mat. in touw is geweest, dat het niet in dat boek vermeld wordt zegt natuurlijk ook niet alles.
Groeten,
Richard