Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 545783 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1365 Gepost op: 02 februari 2021, 07:19:34 »
@Reinout:
Ik kan me herinneren de berichten over jouw oude 215 gelezen te hebben, maar het was me toch wat ontschoten.
Dank voor de bijdrage. (y)

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1366 Gepost op: 02 februari 2021, 10:45:18 »
Waar ik benieuwd naar ben is of er een groot verschil in rijeigenschappen bestaat tussen oud en nieuw.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1367 Gepost op: 02 februari 2021, 17:56:43 »
Dat mag je toch hopen,anders ben je dr niks mee opgeschoten  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1368 Gepost op: 02 februari 2021, 20:37:40 »
Een betere detaillering kan ook een goede reden zijn om een nieuwere versie aan te schaffen, Floris. Dat kan los staan van een verbeterde aandrijving. Mijn vraag was ingegeven door het feit dat mijn exemplaar van Roco's 215 nog ouder is dan die van Reinout. Terwijl die nog op een jaar na zijn geboortejaar betrof. Kun je nagaan  :D.

Het beste is als we Bas zèlf aan het woord laten  ;).


Peter
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2021, 20:49:17 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1369 Gepost op: 02 februari 2021, 21:05:15 »
Dönsdorf   –   Baubericht 253


Over de rijeigenschappen van mijn oude 215 ben ik best tevreden. Goed regelbaar, vertrekt rustig en kan lange treinen trekken. Deze loc heeft een platte motor. De 215 van mijn vader is ouder en heeft een dikke, ronde motor, zoals in de locomotief van Reinout. Mijn vaders loc tort lichtjes schuddend over de baan. Jaren geleden hebben we al eens gekeken wat daarvan de oorzaak kan zijn en kwamen toen tot de conclusie dat het aan de motor moest liggen, voor zover ik me kan herinneren. Ik heb mijn nieuwe 215 alleen nog op een metertje testspoor geprobeerd. Dat gaat soepel. Tijd voor een rit over mijn modelbaan is er nog niet geweest, want een E-loc schreeuwt moord en brand.



Rammel

De schreeuwende E-loc is mijn NS 1223, die nog niet zo heel lang geleden voor het eerst vers uit de doos rondjes reed met een sleep Plan D-rijtuigen (zie Baubericht 237).


735 (herhaling)   NS 1223 in Bw Dönsdorf.

Een prachtig model dat bijna stil over de rails glijdt. Maar! Van de ene op de andere dag is de stille loc veranderd in een rammelbak. De eventuele garantietermijn is allang verstreken, dus haal ik de 1200 op een rustige avond uit elkaar. Het duurt even voordat ik ontdek dat een van de draaistellen losser zit dan de andere. Steeds meer onderdelen van de loc worden gedemonteerd. Opeens ligt er een klein onbeduidend onderdeeltje naast. Verbaasd bekijk ik het en zie een brosse breuk. De loc wordt van het losse draaistel gelicht. Dan wordt het me duidelijk. Het chassis van Roco’s 1200 heeft aan de onderkant 2 pennen, die in de draaistellen steken. Een van deze pennen is afgebroken, waardoor een draaistel niet meer gefixeerd zit en tijdens het rijden een dramatisch rammelend geluid veroorzaakt.


774   Afgebroken pen.

Ik kan me niet herinneren onvoorzichtig met mijn 1200 geweest te zijn en anderen hebben de loc niet aangeraakt. Waarom de pen is afgebroken, kan ik dus niet meer achterhalen. Repareren met een kleine bout of iets dergelijks zou mogelijk zijn. Ik kies ervoor om ruim 20 euro te investeren in een nieuw chassis. Dat is een van de onderdelen uit de tweede doos (zie Baubericht 252), die ik vorige week ontving. Het chassis is inmiddels vervangen en de 1223 rijdt weer als een zonnetje.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2021, 09:05:03 door Basilicum »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1370 Gepost op: 02 februari 2021, 22:54:24 »
Slim om te kiezen voor een nieuw chassis. Want het kan een gevalletje zinkpest zijn. Dan ontstaan spontaan breuken zoals jij beschrijft.

Wolter
Moins mais mieux.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1371 Gepost op: 03 februari 2021, 08:27:33 »
Het is volgens mij de eerste keer dat ik zoiets lees over een Roco NS 1200 die toch zeer populair en veel verkocht is in NL.
Als het iets met zinkpest is en ik bedenk hoeveel mijn modellen al hebben gereden t.o.v. een paar rondjes bij de lok van Bas is dat wel erg voorbarig. Zinkpest bij Roco of überhaupt bij een lokmodel van 1 van de grote fabrikanten is toch al een heel tijdje terug voor zover ik weet.

Als je het mij vraagt, heeft er een medewerker dit chassis laten vallen in de fabriek en daarna verzuimd om het in de recycling bak te gooien. En jij zit nu met het breukje wat bij de val is ontstaan.

MvG Peter,

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1372 Gepost op: 03 februari 2021, 09:07:21 »
De gedachte van Peter ging ook door mijn hoofd. Gelukkig heb ik het kunnen oplossen. Ik heb liever een probleem als deze dan zinkpest. Daarmee zouden veel meer locomotieven en dus meer mensen gedupeerd zijn. De tijd zal het leren.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1373 Gepost op: 04 februari 2021, 20:15:28 »
Dönsdorf   –   Baubericht 254


Oberwankler Lokschuppen – 21

Het dak zit inmiddels op de loods. De lijm heeft ruimschoots de tijd gekregen om te drogen en uit te harden. De gekozen manier heeft voor wat Deining gezorgd.


775   Naslagwerkjes drukken het dak op de loods.

Tussen perikelen van bestellingen en reparaties door knutsel ik verder aan het dak. Mogelijke kieren tussen de onderdelen maak ik dicht met zwart papier, dat – gevouwen tot smalle hoekprofielen – in de vele hoeken van het Oberlicht* wordt geplakt. Op deze manier zal de nog aan te brengen binnenverlichting niet door de kieren naar buiten kunnen schijnen. Als dat achter de rug is, boots ik met styreen van Evergreen de dakconstructie na. Niet helemaal tot in het laatste detail, maar wel uitgebreider dan het dak van de lange loods in Bw Dönsdorf.


776   Dakconstructie.


777   Dakconstructie vanuit een andere hoek. De fotokwaliteit laat wat te wensen over.

Vraag aan bouwkundigen onder ons: mist de dakconstructie nog iets essentieels?


Met vriendelijke groet,
Bas

*   Ik gebruik de Duitse term Oberlicht voor het Nederlandse daglicht. Ik vind dat de term daglicht in dit verband voor verwarring kan zorgen en gebruik dus het Duitse equivalent.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2021, 10:03:12 door Basilicum. Reden: ter verduidelijking afbeelding 777 toegevoegd. »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1374 Gepost op: 05 februari 2021, 09:50:39 »
Je hebt een goed geheugen, Bas. Die hele daglichtverwarring was lang geleden al ontstaan. Blij te lezen dat je daar nu een definitief einde aan maakt.

Het bouwkundige commentaar dat je destijds kreeg (niet van mij) betrof de dakspanten, die moeten rusten op de kolommen en niet in het midden van een latei, als ik mij goed herinner. Dat is bij die open gevel wat lastig, omdat daar uiteraard de kolommen niet aanwezig zijn. Hoewel ik geen bouwkundige ben, lijkt mij die stalen  overspanning zo op het oog voldoende gedimensioneerd om de belasting op te vangen (duidelijk te zien rechts op plaatje 777). Daar zou ik mij dus geen zorgen over maken, temeer daar het bewijs al geleverd is door het enorme extra gewicht wat je op beide gevels laat rusten  :P. Het enige wat je je zou kunnen afvragen is of de kipstabiliteit van die overspanning onder alle omstandigheden voldoende is. Immers, die bint rust slechts voor een klein deel op de kolommen naast de opening in de gevel.  Het komt dus voornamelijk aan op de verankering in de kopgevels. 

Los van deze kanttekening vind ik het een overtuigend bouwwerk worden. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, graag nog de constructieberekeningen overleggen  ;).


Peter
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2021, 22:49:05 door charp. Reden: aanpassing i.v.m. later toegevoegd plaatje nr. 777 »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1375 Gepost op: 07 februari 2021, 21:11:04 »
Dönsdorf   –   Baubericht 255


Oberwankler Lokschuppen – 22

De grijze, metalen profielen tegen de zijgevels, waarover Peter schrijft, zijn bedoeld voor de nog aan te brengen loopkat. Dat beestje ligt nog in een doosje te wachten. De profielen hebben geen constructieve functie voor de loods zelf. Constructieberekeningen voor daken heb ik in een ver verleden wel eens gemaakt. Voor deze loods liet ik dat vrolijk achterwege. Het is tenslotte hobby, geen aangenomen werk.
De dakconstructie heeft nog een likje verf gekregen en is gereed. Het wordt tijd voor de binnenverlichting. Het idee is om de loods te verlichten met 2 series van elk 3 of 4 leds. Over het aantal ben ik het nog niet met mezelf eens.


778   Verlichting. De witte delen rechts worden op de dakspanten gelijmd.


779   ‘Hoeveel lichtpunten brengen we aan, Baumeister?’ – ‘Hmmbrrrll…’

De ophangpunten voor de binnenverlichting op de dakspanten verf ik later bruin. Dan zullen ze bijna niet meer opvallen of te zien zijn. Dat is het lot van veel elektrische installaties.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2021, 09:15:51 door Basilicum »

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • Echaztalbahn 2.0
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1376 Gepost op: 08 februari 2021, 14:33:55 »
Zie ik nu bij jou een weerstand cascade op de foto?
weet iemand of deze nog te koop is en zo ja waar?

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1377 Gepost op: 08 februari 2021, 20:15:06 »
Waar kocht ik dat hulpmiddel ook al weer? Dat weet ik niet meer zo helemaal precies. Het zou bij Conrad geweest kunnen zijn. Of het daar of ergens anders nog leverbaar is, durf ik niet te zeggen.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1378 Gepost op: 15 februari 2021, 20:27:25 »
Dönsdorf   –   Baubericht 256


Sneeuwploegen

Uit de tweede doos, die in januari jl. op de stoep stond (zie Baubericht 252), komt ook een setje sneeuwploegen voor Roco’s 218. Aangezien de nieuwe 215 technisch gelijk is aan de 218, kunnen deze ploegen ook aan de Baureihe 215 gemonteerd worden. Tijdens deze eenvoudig klus vervang ik de ingekorte remslangen en modelkoppeling door volledige exemplaren en breng ruitenwissers aan.


780   DB 215 101-7 met sneeuwploegen.

Het geeft de loc een heel ander aanzien. Het nadeel is dat ik een kortkoppeling heb moeten inleveren en de loc dus iets minder flexibel inzetbaar is. Als ik dat beu ben, vervang ik de ploeg door een open versie, zodat de tweede koppeling aangebracht kan worden. Het is niet voor het eerst dat ik een loc van dergelijke sneeuwploegen voorzie. De andere staat in Dahinterhofen en is een paar maatjes groter.


Met vriendelijke groet,
Bas

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1379 Gepost op: 15 februari 2021, 23:23:49 »
Wow!wel een fraai gezicht zo,lekker stoer bakkie (y)
Heel even toen ik keek dacht ik dat het een echte was....tot ik de draaibrug bekeek ;D
Fraai en mooie details op de ploeg.
Mooie fijne ruitenwissers ook ::)
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.