Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 544370 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #75 Gepost op: 18 juni 2009, 19:33:02 »
Dönsdorf   -   Deel 22


Er is een naamplaat geleverd. “Der Schmidt” komt met een kist gereedschap om de klus te klaren. Zijn hulpje sjouwt, nog buiten beeld, met een tweede ladder.


Foto 103   Een nieuwe naamplaat.

Hopelijk meet Schmidt eerst de nieuwe plaat na, want de leverancier H. Packard levert nogal eens platen van verkeerde afmeting...


Met vriendelijke groet,
Basilicum

** Dit is mijn 250e bericht. **

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #76 Gepost op: 21 juni 2009, 13:24:40 »
Dönsdorf   -   Deel 23


“De nieuwe naamplaat past op de plek van de oude, maar die nieuwe is wel erg wit!” Met deze opmerking van Schmidt ligt de naamplaat weer op mijn bureau om te “vergrijzen”. Deze klus moet wachten: eerst een ander seinhuis afmaken.

~~~ oOOOo ~~~

Bij de bouwset van Auhagen is een interieur van papier toegevoegd. Deze heb ik met karton verstevigd.


Foto 104   Het interieur.

Natuurlijk wil je snel zien hoe het een en ander in elkaar past. Met een elastiekje en een beetje kunst- en vliegwerk kreeg ik het kaartenhuis in “elkaar”.


Foto 105   De voorzijde.


Foto 106   De achtergevel heeft een raam gekregen.

De erker is nog niet klaar. Het raam waar deze moet komen heb ik achterwege gelaten. De bouwtekening laat je deze wel monteren. Je kunt er zo voor kiezen om de erker niet te monteren. De set is dus hierop voorbereid.

In het seinhuis komt verlichting. Niet te fel, zodat de seinhuiswachter nog goed naar buiten kan kijken. Hiervoor monteer ik twee messingdraden tegen het plafond. Ik voed de 18-volt-lampjes met 12 volt. Dat geeft een “zachte” verlichting.


Foto 107   Binnenverlichting.

Bij een van mijn oude bouwsels is ooit het dak doorgebrand door de binnenverlichting. Met de gedachte “eens, maar nooit weer” plak ik tegenwoordig een stukje aluminiumfolie op papier en vervolgens tegen het dak. Voor deze verlichting is dat niet echt nodig, maar je kunt nooit weten...


Foto 108   Aluminiumfolie tegen het dak.

Na het aanbrengen van de laatste details is het seinhuis klaar.


Foto 109   Het resultaat.

De lamp op het dak zou vervangen kunnen worden door een brandend exemplaar. Zo ver ben ik niet gegaan.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re:Dönsdorf
« Reactie #77 Gepost op: 21 juni 2009, 14:27:31 »
Ziet er onwijs goed uit.
Misschien iets wat ik zelf niet zou doen is lampjes erin plaatsen. Zijn toch met minder branduren te gebruiken dan led lampjes.

Maar voorderest mag je er heus trots op zijn op dit prachtige bouwwerk.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #78 Gepost op: 21 juni 2009, 20:47:10 »
Dank voor het compliment. 8)

De lampen branden nooit op vol vermogen. Zoals ik al schreef, branden de 18-volt-lampen op een voeding van 12 volt. Hierdoor gaan ze veel langer mee. Mocht er toch eentje de geest geven, dan kan ik deze eenvoudig vervangen. Het dak ligt er namelijk los op en de soldeerbout staat in de buurt.

Groet,
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #79 Gepost op: 16 juli 2009, 20:02:29 »
Dönsdorf   -   Deel 24


Een "Klv 51" krijgt een opknapbeurt

In een hoekje van mijn verzameling staat al jaren een Schwerkleinwagen. Deze SKl van het type Klv 51 dient voor klein onderhoud aan de sporen in Dönsdorf en omstreken en komt af en toe op de baan. Het is een al ouder model van Brawa. De rijeigenschappen zijn niet fantastisch. Wissels zonder puntstukpolarisatie passeert hij bijna niet, ondanks de extra stroomafnemer naast het wiel met de antislipband. Dat bandje heeft hij nodig, als er een bijpassende wagen wordt aangekoppeld. Helaas heb ik deze wagen niet.


Foto 110   De Klv 51 in originele kleur.

Al langere tijd stoorde ik me aan de gele kleur. De tint komt, volgens mij, niet goed overeen met het origineel. Toen ik op zoek ging naar de juiste kleur, kwam ik de rode RAL-kleur 3004 tegen. “Dat past goed bij de andere locomotieven in mijn verzameling,” was mijn gedachte. Is de Klv 51 ooit rood geweest? Na een klein speurtochtje op internet kwam ik bewijsfoto’s tegen bij de Märkische Kleinbahn.


Foto 111   Na een schilderbeurt.

Het Brawa-model is, op een aantal details na, compleet van metaal. Om hem nog zwaarder te maken, ligt er in de cabine een extra gewicht. Een vrij zicht door de cabine is hierdoor niet mogelijk. Behalve een schilderbeurt, wil ik ook een Preisertje plaatsen. Het extra gewicht in de cabine verdween in de rommeldoos. Uit dezelfde doos toverde ik materiaal om ruiten te kunnen maken. Het interieur werd lichtgrijs, het dak en het hang- en sluitwerk aluminiumkleurig, de bodem van de laadbak bruin, details, de wielen en het chassis zwart en de rest dus rood. Ja, ik weet het: dit is niet helemaal volgens het voorbeeld.


Foto 112   De voorkant…

Ik twijfel nog of ik de “buffers” zal verwijderen. Technisch heb ik hem niet verbeterd. Alleen de dikke antislipband verving ik door een dunnere van Roco. Nu slingert hij minder over de rails.


Foto 113   … en de achterkant. Wie heeft die lantaarn gedraaid?

Misschien kom ik ooit nog eens een “bijwagen” tegen…


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2009, 13:25:36 door Basilicum »

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Dönsdorf
« Reactie #80 Gepost op: 16 juli 2009, 20:07:31 »
grappig,

ziet er wel een stuk beter uit dan die gele wagen!
Passat driver:)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re:Dönsdorf
« Reactie #81 Gepost op: 16 juli 2009, 21:54:48 »
Antislipband bij een tweeasser die los rijdt  ???

Ja, dan zijn contactproblemen voorgeprogrammeerd.

Kun je dat wiel/ as met wielen niet wisselen met wielen zonder asb-tje?

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #82 Gepost op: 17 juli 2009, 08:12:03 »
Dit bandje is inderdaad niet nodig.


Foto 114   De onderzijde. De motor bevindt zich onder de cabine.

De extra stroomafnemer helpt wel een beetje, maar mooi is anders. Het lijkt me eenvoudiger een wiel te vervangen dan een as. De as gaat namelijk door het "motorhuis" heen. Nu nog een wiel...

Groet,
Basilicum

Bart Otte

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
    • Zankerdaal Topic
Re:Dönsdorf
« Reactie #83 Gepost op: 17 juli 2009, 13:02:45 »
Het ziet er al mooi uit (y),
Ik ben benieuwd naar meer !
Wie niet van treintjes houdt, spoort niet!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re:Dönsdorf
« Reactie #84 Gepost op: 17 juli 2009, 22:33:59 »
Het mooiste is natuurlijk als je de aanhanger erbij kunt organiseren en die ook van stroomafname voorzien en doorkoppelen. Verder is het wel echt een snoepie zeg!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #85 Gepost op: 01 augustus 2009, 12:05:49 »
Dönsdorf   -   Deel 25


Een dieselloc verschiet van kleur

Met enige regelmaat bezoek ik een Feldbahnmuseum in Duitsland. Het ligt bij een voormalige zandafgraving, waar vroeger een deel van de huidige verzameling dienst heeft gedaan. Het sporenplan in dit museum heeft wel iets weg van een modelbaan.


Foto 115   Een smalspoorlok in Guldental.

Ik heb in mijn verzameling een goederenwagen voor het vervoer van smalspoormaterieel. Sachsenmodelle had deze een aantal jaar geleden in het programma en werd in drie versies geleverd. Eentje zonder lading; eentje met een stoomloc en eentje met een dieselloc. De locomotieven komen uit het bekende Feldbahn-assortiment van Roco en staan motorloos op de wagen.


Foto 116   Vers uit de doos.   (De foto is helaas niet erg scherp.)

Een van mijn bezoeken aan het Feldbahnmuseum gaf me inspiratie om de locomotief een verfje te geven. De wielen en het chassis bleven rood, maar nu zonder plasticglans. Het dak en het ventilatierooster is een mengsel van aluminiumkleur en grijs. Diverse details als lantaarns en biesjes werden zwart. Het interieur is grijs geworden. De rest kreeg een groen verfje. In mijn beleving komt de loc terug van een grote herstelling, dus roest en vuil passen niet in het plaatje.


Foto 117   Na een schilderbeurt.

Het chassis heb ik omgedraaid. Dat ging zonder problemen. Zo kreeg ik ruimte om de cabine in te richten. Een wieltje uit de rommeldoos en een paar stukjes karton waren hiervoor voldoende. In de ramen zijn ruiten geplaatst.


Foto 118   Een kijkje in de cabine.

Het enige wat ik mis, nu ik de foto’s beter bekijk, zijn de kettingen of kabels waarmee de loc aan de wagen is bevestigd. Heeft iemand een idee hoe? Naaigaren?


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #86 Gepost op: 06 september 2009, 15:40:27 »
Dönsdorf   -   Deel 26


Spoorliefhebber Ruud uit Schwarzburg stuurde me een bericht, dat een 23er onderweg is naar Dönsdorf. Een unieke kans om foto’s te maken. Hopelijk wordt de tegentrein ook door een 23er gereden. Toen ik op het station aankwam, arriveerde net een goederentrein. Een foto van de lok heb ik niet meer kunnen maken.


Foto 119   In Dönsdorf heerst een relatieve rust.

De goederentrein wacht op een veilig sein, maar zal eerst ingehaald worden door de trein uit Oberlahnstein. Intussen rangeert een V60 in het station. Op de eerste wagen staat de smalspoorlocomotief van de vorige aflevering.


Foto 120   Een V60 rangeert met een paar wagens.

De trein uit Oberlahnstein komt eerder aan in Dönsdorf dan verwacht en zal hierna verder rijden richting Schwarzburg. Ook deze trein wordt vandaag gereden door een 23er! De trein bestaat uit een ombouwer en drie zilverlingen.


Foto 121  De trein uit Oberlahnstein.

Een minuut later arriveert de trein uit Schwarzburg. Het is een korte zondagse trein. Slechts een middeninstapsrijtuig met twee zilverlingen.


Foto 122   De trein, waarvoor Ruud me waarschuwde.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Toevoeging: Meer foto's van de trein naar Schwarzburg vind je hier.
« Laatst bewerkt op: 06 september 2009, 17:35:14 door Basilicum »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #87 Gepost op: 06 september 2009, 15:41:43 »
 (y)
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Re:Dönsdorf
« Reactie #88 Gepost op: 06 september 2009, 15:46:53 »
Ziet er prachtig uit hoor Basilicum, het omgespoten diesellokje is prachtig geworden.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #89 Gepost op: 06 september 2009, 18:41:20 »
De trein uit Oberlahnstein is ondertussen in Schwarzburg binnengelopen  :).

Was weer een leuke zondagmiddag, waarop de treinen over het net van beneluxspoor heen en weer reden tussen Dönsdorf en Schwarzburg  (y) .
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus