Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 22:10:51
Station Roodeschool door Ronzol
Vandaag om 22:08:52
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 22:05:45
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:56:39
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
Vandaag om 21:54:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 21:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:47:19
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:39:14
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 21:29:49
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:17:09
Rails roestig verven door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:14:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 591211 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #540 Gepost op: 03 January 2013, 19:56:25 »
Gezien de lampen: je hebt dus een depot (en baan) van de DR (uit de DDR)?
Groet, Frank

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2084
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #541 Gepost op: 03 January 2013, 19:56:33 »
2011? Of heb ik iets gemist ::)
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #542 Gepost op: 03 January 2013, 19:59:55 »
Hmmm... als je die NOCH-figuren vanuit dat gezichtspunt bekijkt, zijn ze zo gek nog niet eens....

Merci, Bas, voor deze eye-opener :D

Groet,
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #543 Gepost op: 03 January 2013, 20:07:42 »
@ Mark: Losse vingers en een niet oplettend oog. Intussen aangepast. ;)

Mijn baan is gesitueerd in tijdperk 3, Bundesbahn-Epoche-drei. Die lantaarns zijn volgens de doos inderdaad van de DR-Ost. Zoals ik al schreef: praktische overwegingen gaven voor mij de doorslag. Ook in de DDR had wel wel eens een goed idee. Trouwens: wie zegt, dat deze lantaarns niet al in de dertiger jaren zijn ontworpen en ergens geplaatst? Mocht dat zo zijn, dan staan de mijne al vanaf tijdperk 2.

Groet,
Bas

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #544 Gepost op: 04 January 2013, 12:47:31 »
leuke poppetjes, die van noch..
ik heb de dikke(3e en 4e van links) ook op mijn baan geloof ik..
ik heb m toegepast in mn laatste verhaaltje, toen ik m zag dacht ik direct aan "de dikke conducteur" van thomas de stoomlocomotief ;D
groeten,
Auke

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #545 Gepost op: 04 January 2013, 17:50:58 »
Amper 4 dagen in 2013 en Bas heeft alweer "porno" op de foto staan  ;D  ;) (moet niet gekker worden)
En idd er zit r 1 tussen die me ook doet denken aan een ander figuur wat in verhaaltjes voorkomt  :o
(z'n 2ling broer ? )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #546 Gepost op: 04 January 2013, 21:53:30 »
Hoezo ‘alweer’? Volgens mij verwissel je twee termen, Floris. ::)

Groet, :)
Bas,
die de smilies in het bovenstaande bericht begrepen heeft.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #547 Gepost op: 04 January 2013, 22:43:34 »
Fijn dat je m snapt,dan ga ik m niet verder uitleggen. ;D
Hopelijk is er een kledingzaak in de buurt dan kunnen je overige personen ook worden "aangekleed"  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #548 Gepost op: 08 January 2013, 21:27:30 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 117


In het topic van Jan ’Project 083 tot 338’ kwam een oud project van mij ter sprake. Jan hikt tegen een klus aan en als een zetje in de rug schreef ik dit:

Citaat
Jaren geleden heb ik een locje als bouwpakket gekocht. Het was een zak met onderdelen en een paar tekeningen, die meer op raadplaatjes leken dan de broodnodige informatie helder verschaften. Die onderdelen bleken van Röwa te zijn en zijn waarschijnlijk bij het leeghalen van een donker magazijn opgedoken. Iemand heeft daar verschillende bouwsetjes van gemaakt, maar zonder aandrijving. Vol goede moed begon ik aan de montage met het bijpassende schilderwerk. Het duurde een week, maand, jaar, nog een jaar en… de nog steeds niet afgemaakte loc verdween ‘goed geconserveerd’ in een doos met de titel ‘Het af te ronden project’. Regelmatig kwam ik die doos weer tegen. Steeds stond die weer in de weg, totdat ik het beu was en besloot van de losse onderdelen e i n d e l i j k een loc te bouwen. En jawel: het lukte! Ik kreeg het zo voor elkaar, dat de loc soepel rijdt en een kortkoppelmechaniek aan de tender gemonteerd kon worden. In voorspan met een goed lopende loc rijdt mijn bouwpakketje goed mee. Intussen is dit ongeveer twintig jaar geleden en beginnen de opschriften op het modelletje toch hun eigen leven te leiden, maar ik ben ik er trots op. Nog steeds!
Jan, als je de 41 338 dienstvaardig in je Betriebswerk hebt staan, zul je hopelijk net zo ’n gevoel erbij hebben als ik bij mijn locje. Succes! (y) Go!

De loc waarover ik schreef, is een T3 met sleeptender van Röwa. Ik weet nog precies in welke winkel ik het setje kocht: Würz in Dortmund. Dat was in de jaren ’80 een goed lopende modelspoorwinkel. Sinds jaren zijn de treinen in die winkel vervangen door Playmobil, Lego, Barbie en teddytberen.
Mijn model heeft intussen een lichte opknapbeurt nodig. Behalve het verwijderen van stof moeten de nummerplaten verbeterd worden. De onderdelen zijn allemaal van plastic. Ook het chassis. De loc en tender heb ik met lood verzwaard. Ik vond het destijds wel aardig om de loc er uit te laten zien alsof de dame elk moment buiten dienst gesteld kan worden. Smerig en versleten. Het heeft zijn charme, maar nu zou ik dat waarschijnlijk anders aanpakken.




452 en 453   Röwa’s T3 met sleeptender.

Toen ik ruim vijfentwintig jaar geleden mijn speelbaan inruilde voor een modelbaan, koos ik voor een Duitse lokaalbaan. Kleine stoom- en diesellocomotieven aangevuld met een railbus. Een T3 met sleeptender paste in dat plaatje. Er was één tegenargument. Mijn baan had toen al West-Duitse allures en deze T3 is een typisch Oost-Duits product. Ik veranderde het concept naar Museumsbahn en was van al die problemen af. Tot nu toe hanteer ik dit principe, al komt dat in mijn verhalen minder tot uiting. Daar speelt Bundesbahn-Epoche-Drei de boventoon. Op deze manier passen mijn pas gezette lichtmasten prima in mijn concept.

In de jaren zestig van de vorige eeuw zocht de Deutsche Reichsbahn een goedkope oplossing voor een grotere brandstofvoorraad van de Pruisische T3, Baureihe 9870. Een voor de hand liggende oplossing is het vervangen van de kleine locjes door grotere, maar dat paste niet in het budget. Waarom gebruiken we die oude tenders niet, die hier maar staan weg te roesten, moet iemand gedacht hebben. Zo gezegd, zo gedaan. Van een aantal T3’en werd de achterkant van het machinistenhuis open gezaagd, buffers aan de achterzijde verwijderd, een tender aangekoppeld en nog wat meer verknutseld. De voorraad water en kolen werd hiermee natuurlijk drastisch verhoogd. Doel bereikt. Er zijn nog een paar van deze locomotieven overgebleven, waaronder 89 6009. Deze dame is sinds juni 2008 in Dresden abgestellt.


454   89 6009 in Stralsund in 2007.
Foto geleend van Bahnbilder.de


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 08 January 2013, 22:19:02 door Basilicum »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #549 Gepost op: 08 January 2013, 21:36:39 »
Bas, dat locje ziet er prachtig uit!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #550 Gepost op: 09 January 2013, 00:48:29 »
Absoluut! In ere herstellen, schilderen als een goed onderhouden museumlok (die T3 die ik fotografeerde was er ook eentje, de foto is genomen in, voor zover ik me kan herinneren, eind jaren 70 van de 20e eeuw:



...en die ziet er goed uit, gebruikt, maar goed onderhouden)

Een waardevolle aanwinst voor Dönsdorf!

Groet,
Jan

Serojt

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #551 Gepost op: 09 January 2013, 08:33:50 »
Aha, ik heb ergens nog zo'n exemplaartje van Fleischmann rondtuffen op de kinderspeelbaan.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #552 Gepost op: 09 January 2013, 08:49:47 »
Citaat
Veel repeterend werk

Soms best saai hè. :)

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #553 Gepost op: 09 January 2013, 21:04:50 »
Dank voor de reacties. :)
Ik ben niet van plan om mijn T3 opnieuw te gaan schilderen. Alleen de genoemde verbeteringen zal ik te zijner tijd uitvoeren.

@ Jaap: Inderdaad, daarom schrijf ik tussendoor soms een verhaaltje. ;)

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #554 Gepost op: 26 January 2013, 19:19:46 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 118


De verlichting van de panden in het Bw is bijna allemaal elektrisch aangesloten. Bij het Reiterstellw…
‘Zeg, luister eens…’
‘Nu even niet, joh. Ik ben net wat aan het vertellen. Waar was ik gebleven? Oh ja… Bij het Reiterstellwerk…’
‘Hé, luister nou eens.’
‘Wat is er nou?’
‘Wij zijn aan het einde van de pagina.’
‘Oh, maar dat wil ik helemaal niet.’
‘Precies. Even de bladzijde omslaan. Ogenblik…’