Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
Vandaag om 13:45:48
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 12:43:00
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rick
Vandaag om 11:48:08
Fleischmania Nostalgia door Floris Dilz
Vandaag om 11:45:38
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
6 en 7 september terug naar toen door AB 7216
Vandaag om 10:18:41
Swalbenburg, N modulebaan door william_2
Vandaag om 10:18:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:30:55
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 09:29:54
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 07:30:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)  (gelezen 83404 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #210 Gepost op: 14 February 2011, 10:30:33 »
En voor de echte diehards is er ook nog het postrijtuig.....

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 14 February 2011, 10:35:49 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #211 Gepost op: 14 February 2011, 10:31:23 »
@ GerardvV

Bedankt voor je duidelijke foto's van je onderstel ;D
Zoals ik al vermoedde moet er van de bovenkant van de draaistel behoorlijk wat af, helaas heeft mijn lokomotief een andere opbouw zie de foto's van mijn eerdere kommentaar. Dus je uitleg over de rest van het verlagen slaat niet op mijn uitvoering. :'( Gelukkig zijn er nu een hoop andere zelfverbouwers met een Lima NMBS 23 en 25 die met enthousiastme ook de zaag in hun Lokje zetten (y) Toch?

Beste trein samenstellers,
vergeten jullie niet een wagen? of heb ik mijn Plan E postrijtuig in Benelux uitvoering voor Jan met de korte achternaam gekocht? Nee toch?


Ride On


Rino
Ride On

Rino

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #212 Gepost op: 14 February 2011, 10:37:23 »

Beste trein samenstellers,
vergeten jullie niet een wagen? of heb ik mijn Plan E postrijtuig in Benelux uitvoering voor Jan met de korte achternaam gekocht? Nee toch?


Ride On


Rino

Nee dus:

En voor de echte diehards is er ook nog het postrijtuig.....

Jeroen

Maar het postrijtuig reed maar met enkele slagen van de Benluxtreinen mee. Dus in veel stammen was dit rijtugi NIET aanwezig. Als je hem wel mee wilt laten rijden, dan altijd aan de loc plaatsen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #213 Gepost op: 14 February 2011, 10:40:38 »
Als je de grootbedrijffoto's van 1974 en 1975 bekijkt, valt het telkens op dat de NMBS rijtugien tussen de WRDk en de Plan W's zaten. Later kwamen de NMBS rijtugien tegen de loc te zitten.
Was het voor de beginperiode van de trek-duw benelux normaal dat de I4's (NMBS) tusen de WRDk en de Plan W's zaten? Vanaf wanneer werd dit gewijzigd?

Jeroen 

Klopt. Om onderhoudstechnische redenen is de trein al heel snel samengesteld in een Belgisch deel (lok met 2 I4's) en een Nederlands deel (plan W's met WRDk). Dat maakte het wat simpeler om de trein te splitsen voor onderhoud in Nederland en België.

CKLX

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #214 Gepost op: 14 February 2011, 10:48:25 »
B 2552 gereed.

Volgens mij heeft Lima ooit ook nog een "verbeterde" versie van de reeks 22/23 uitgegeven, waarbij de draaistellen wel op de goede hoogte zaten. Ik had er hier ooit twee van, waarvan er een is geofferd voor de Beneluxtrein en een is verkocht.

Duikt dit model nog wel eens ergens tweedehands op?


CKLX

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #215 Gepost op: 14 February 2011, 12:47:27 »
@Gerard en Rino

Ik heb ook naar Gerards methode van verlagen zitten kijken. Knap gedaan. Volgens mij had ik dezelfde versie als uitgangspunt. Aan het onderstel heb ik niets veranderd, ik heb alleen de kap laten zakken tot de buffers op de goede hoogte zaten. Was er dan toch iets anders aan Gerards loc dat een zoveel complexere ingreep nodig maakte?
Rino, heb je al iets bedacht om de jouwe toch te verlagen?

De latere, verbeterde versie van de reeks 22/23 heeft lamparmaturen die lijken op die van de 25.5 maar het net niet zijn (ze staan onder een andere hoek en zijn te smal). Wat dat betreft kun je net zo goed uitgaan van de oudere groene versie en zelf de goede maken. Ik haal deze wijsheid uit het ombouwartikel in Modelspoor Magazine dat ik aan het begin van dit draadje noem in het literatuurlijstje (januari 2006).

EDIT: opmerking over ronde glasimitaties veranderd, zie nu volgende reactie


« Laatst bewerkt op: 14 February 2011, 22:34:06 door janw »

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #216 Gepost op: 14 February 2011, 14:14:55 »
Ik heb voor mijn toekomstige 2557 de volgende oplossing bedacht


De onderstellen

Ik ga de breedte van de draaistellen aanpassen, daartoe heb ik de frontjes van het draaistel gezaagd. De frontjes worden na inkorten van de steuntjes met seondenlijm weer vast gezet.


Het frame

De ophangpunten worden verwijderdt en vervangen door een metalen plaat van 1 mm, winst 2,8 mm = bijna 3 mm dus zou voldoende moeten zijn. De kap zal worden vastgezet met een centrale schroef en hiervoor zal er aan de kap een kunststof staaf geplakt moeten worden zodat de kap niet op het dak maar via de bodem wordt vastgezet.

Ik heb inmiddels via email een copy van Rail Hobby ontvangen waarvoor dank ook aan de auteur, CKLX bedankt!


Later meer


Rino
Ride On

Rino

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #217 Gepost op: 14 February 2011, 22:35:01 »
@Rino: ik zie boven op dat centrale 'blok' nog twee uitstekende nokken. Kun je door die te verwijderen nog winst behalen? Hoe vallen die in de kap?

En hierbij even opnieuw wat ik in mijn vorige reactie schreef over het maken van glasimitatie voor de ronde raampjes met een perforator. Het genoemde nummer van Modelspoor Magazine zegt hierover dat een gewone perforator te kleine rondjes levert, maar dat er op ministeries (in België dan, neem ik aan) perforators in gebruik zijn/waren die rondjes van 7 mm maken die in deze raampjes passen. Voor de extra dikke bureacratische paperassenbundels, kennelijk(?).
Iemand ooit zo'n ding gezien?

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #218 Gepost op: 14 February 2011, 22:44:02 »
De latere, verbeterde versie van de reeks 22/23 heeft lamparmaturen die lijken op die van de 25.5 maar het net niet zijn (ze staan onder een andere hoek en zijn te smal). Wat dat betreft kun je net zo goed uitgaan van de oudere groene versie en zelf de goede maken. Ik haal deze wijsheid uit het ombouwartikel in Modelspoor Magazine dat ik aan het begin van dit draadje noem in het literatuurlijstje (januari 2006).

Lijkt me sterk, maar het Belgische blad zal het wel weten. Ik denk eerder dat Lima de maten niet goed heeft overgenomen.


CKLX

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #219 Gepost op: 15 February 2011, 09:21:05 »
Heren,

Nog een aanvulling:

De 2558 voor D-trein bij Warmond aansluiting:

http://www.flickr.com/photos/cklx/3515626341/sizes/l/

En natuurlijk hebben deze locs ook nog met Belgische M2's gereden voor Lovers Rail.

CKLX

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #220 Gepost op: 15 February 2011, 14:16:25 »
Lijkt me sterk, maar het Belgische blad zal het wel weten. Ik denk eerder dat Lima de maten niet goed heeft overgenomen.
CKLX


Ik bedoelde inderdaad: de latere versie van het Lima-model

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #221 Gepost op: 16 February 2011, 10:28:36 »
Ik denk dat ik de nokjes laat zitten want ze zijn net zo hoog als de centrale moertjes. Alleen als de kap echt niet verder kan zakken is dat een optie, want dan moet ook het lood een kopje kleiner.

Ride On

Rino
Ride On

Rino

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #222 Gepost op: 18 February 2011, 12:30:26 »
Hallo mede spoorders

Zo als jullie hier kunnen lezen ben ik begonnen met mijn 2557, maar ik mis nog een belangrijk onderdeel namelijk een pantograaf, ik ben opzoek naar een Sommerfeldt 927 SNCF eenbeenpantograaf met 3 voeten. Zijn er bouwers van een 25.5 die er een hebben overgehouden en aan mij willen verkopen? Zoniet zijn er zelfbouwers die er ook een nodig hebben en hem samen met mij willen aanschaffen?

Ik hoor het graag

Het weer fatsoeneren van de kap is meer werk als het wegsnijden van de onderdelen en ik ben dus druk aan het plamuren en schuuren. Binnenkort meer.

Ride On

Rino
Ride On

Rino

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #223 Gepost op: 18 February 2011, 17:25:35 »
Lang geleden heb ik ze ook eens gebouwd, maar waar die ene éénbeen panto gebleven is?? Ik zal eens zoeken.
Hieronder een paar plaatjes van het resultaat op de 2-rail module baan van de MSVZeeland.


Gebouwd volgens de beschrijving in de Railhobby uit de jaren 80 of 90, met dit verschil dat ik de stam helemaal elektrisch heb doorgekoppeld, 1 polig.
Dus de stuurstandwagen kon ook kop rijden op de blokbeveiligde clubbaan.
Koppelen deed ik gewoon met Profi koppelingen van Fleischman. Doorboren op het contactvlakje van beide koppelingen, een litze draadje erin lijmen, het blanke koper een beetje door laaten steken en whala je heb een prima werkende koppeling met een elektriche stroom doorvoer, 1 polige. En de koppeling koppeld ook heel goed, licht en eenvoudig. Later heb ik de helft van de koppelingen voorzien van een dun contact plaatje, aan één kant dus. Staat een beetje professioneler. Gr. Wim M 

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« Reactie #224 Gepost op: 18 February 2011, 17:30:19 »
Mooi ding Wim! Is die stuurstand gemaakt met zo'n doorzichtig opzetkapje?
En die 25.5 ziet er ook erg gelukt uit. Heb je ook ' totaal'foto's?