Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen
door
MRdirect
Vandaag
om 15:33:14
Zoekfunctie ?
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop
door
Marco Staartjes
Vandaag
om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Volgende
- [
1
]
2
3
...
16
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud) (gelezen 78041 keer)
janw
Offline
Berichten: 2147
Bruggen-IG:
BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Gepost op:
22 november 2008, 23:43:09 »
Ik heb een oude Benelux Trek-Duw stam gemaakt met een Lima reeks 23 (het oude model, zonder lichtkasten), en een Roco plan D RD. Hieronder wat meer over de ombouw.
De loc.
Eerst natuurlijk verlagen. Er moest wel 5-6 mm. af, maar dat gaf wel een enorme verbetering in het uiterlijk.
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg5904.jpg
het gewicht zit van onderen in de apparatenkast geschroefd, de kap rust op het blokje hout van de juiste hoogte, en zit daar met schroefjes (helaas zichtbaar in het dak) aan vastgezet. De draaistellen komen dan binnen de kap te vallen, en moesten dus van boven verlaagd en versmald worden (is uiteindelijk van buiten niet zichtbaar). Op de achtergrond de kap me de dichtgemaakte gaatjes voor de nokken die de kap vasthielden in de Lima-constructie. Die nokken zijn dus weggevijld.
Bevestiging van de MK kortkoppeling, met de gaatjes van het verwijderde lamparmatuur als schroefgaten:
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg5908.jpg
Dan de kap. Eerst strippen van alle ten onrechte aangegoten details, dan nieuwe lamphouders, uit 3 laagjes 1 mm polystyrol, en bijvijlen
dan 3e frontsein en sierstrip (uit 250 grs. kopieerkarton)
dan het gat voor het extra ventilatierooster
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg5900.jpg
Het rooster is gemaakt van dik folie waarin een boterkoek zat, dat met een passerpunt in een houtvijl is gedrukt (zie zometeen).
Dakopbouw, altijd goed voor detailfreaks:
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg5950.jpg
Verlichting in de loc; kan losgemaakt worden dmv stekertje:
Nog een keertje totaal:
Afbouw en deatils:
Dan de stuurstand. De cabine is gemaakt van geverfd kopieerkarton, met een kunststof 1 mm-plaatje als bodem
De aangepaste rijtuigkop in ruwbouw:
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg4208.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg4218.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg4220.jpg
Verlichting in de stuurstand:
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg4221.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg4233.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg4234.jpg
Afbouw:
Op de baan (clubbaan HMC):
Mijn favoriete foto:
Hieronder nog wat documentatie die ik nuttig vond:
Een foto met belangrijke aanwijzingen over de vorm van de kop:
(Eigen foto, Leiden 1984). Door de lichtval is te zien waar het oorspronkelijke ronde dak overgaat in de nieuwe, rechte zijplaat van de stuurkop (recht boven de achterste haak van het NS-teken).
Erg handig is ook de foto in Spoorwegjournaal 153, 5/2006, p. 75 onderaan (gemaakt door Jan-Willem Koene), waarop de kop exact recht van opzij is te zien, zodat de vormen en aansluiting van de verschillende platen goed te zien zijn.
Overige, meer en minder nuttige, documentatie:
- Op de Rails 1987-4: keurig artikel over het grootbedrijf 1974-1987;
-Spoorwegjournaal 153: goede bouwbespreking door Jan-Willem Koene van de net-niet-helemaal gelukte Kleinspoor-kap (m.n. de behandeling van de frontruiten vind ik jammer: ipv te proberen die de juiste vorm te geven heeft men zich er met twee stokjes vanaf gemaakt);
- Artikelenreeks in Railhobby 1992 /4, 7-8, 9, 12. Behandelt de ombouw van de hele trek-duw in H0, inclusief post- en zitrijtuigen. Compleet en interessant om te lezen; het geheel behoeft nu, 16 jaar later, wel enige aanscherping.
92/4 gaat over de stuurstand en heeft een redelijke tekening, maar let op: en profil laat de vergelijking met de bovengenoemde foto van JW Koene verschillen zien (de bovenste punt van de neus helt niet naar achteren).
92/12 heeft een goede tekening van de loc 25.5.
- Modelspoor Magazine januari 2006: ombouwartikel voor de 25.5 uit een latere versie van de Lima-loc. Hier blijkt dat de opvallende frontseinenkasten van die versie wel OK lijken voor de 25.5 maar onder een iets verkeerde hoek staan. Wie dus uitgaat van oude versie van de Lima reeks 23 zonder die kasten is in feite nauwelijks slechter af.
Overigens hadden de 25.5'en in de jaren '80 nog niet de grote gele koppeldoos linksvoor boven de bufferbalk.
- Op de Rails 1990-7, voorplaat: vogelvluchtopname van een 25.5 waarop veel details op het dak zijn te zien:
- RailMagazine 103, april 1993. Simpel ombouwartikel van Roco-rijtuig tot MW Meetrijtuig (=oude BNL stuurstand); geeft ook nuttige tekening, maar controle met foto's blijft nodig.
- Railhobby 1986/12: summier ombouwartikel van zowel hondekop als TD. Nu verouderd.
Hier nog een plaatje van het achtereind van een stuurstand, toen ze voor onttakeling in de loods in Roosendaal stonden.
Interieurfoto's van de stuurstanden:
Het houten sierpaneel op de wand tussen reizigersafdeling en keuken, hier dat van de 107 (ex RD 7658):
De 108 had een versimpeld interieur, maar daarvan heb ik nou net overzichtsfoto's
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/interieurStuurstand108.jpg
De keuken, met de echte ijskasten die vanuit de CIWL-basis in Brussel dagelijks met ijsblokken werden gevuld, en het kolenfornuis waarop tot begin jaren '80 uitsmijters werden gebakken
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/BNLstuurstandkeuken2.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/BNLstuurstandkeuken1.jpg
De stuurstand zelf:
http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/BNLstuurstandcabine.jpg
Wat betreft de overige rijtuigen: ik gebruik Roco plan W's (prachtig spuitwerk, verder eigenlijk verouderd, maar binnenkort zijn er die van Artitec) en een Heris/LS I4 in Benelux-kleuren, waaraan wel het een ander gedokterd moest worden voor het goed liep. En dan is de kromgetrokken gele baan nog niet opgelost. Maar verder mooi uitgevoerd en goed op schaal.
Hier een BNL I4 enige jaren later in Angouleme gefotografeerd:
«
Laatst bewerkt op: 23 november 2008, 00:04:04 door janw
»
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #1 Gepost op:
22 november 2008, 23:44:33 »
Zo
Dat is een stukje kwaliteit handwerk zeg! Erg strak gedaan!
Gr. Remco.
Gelogd
Esperopt
Offline
Berichten: 2226
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #2 Gepost op:
23 november 2008, 00:08:31 »
Erg mooi gedaan! Zie trouwens op de grootspoor foto dat het stuurrijtuig ook voorzien was van een baanruimer, leuk detail.
Gerard.
Gelogd
ReesCees
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #3 Gepost op:
23 november 2008, 00:22:10 »
Aplaus! mooi hoor.
Het viel me op dat de onderste lampenhouders netjes recht op de stuurstand zitten (en niet de éne hoger dan de ander..........) maar dat komt natuurlijk omdat het eigen bouw is en niet een bouwkit.
Nogmaals Aplaus!
Kees-jan
Gelogd
Sven Kerkvliet
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #4 Gepost op:
23 november 2008, 00:46:34 »
Hallo Jan,
Mijn complimenten voor dit fraaie stukje ombouwwerk aan beide voertuigen en dank voor het nemen van de tijd en moeite om er hier zo mooi en uitgebreid in woord en beeld verslag van te doen...
Groet,
Sven
Gelogd
NS 1607
NS 1607 Vlissingen
Offline
Berichten: 6382
1982 - 2018
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #5 Gepost op:
23 november 2008, 01:03:41 »
@ Jan.
Dat ziet er heel erg getroffen uit.
Jos.
«
Laatst bewerkt op: 23 november 2008, 21:42:01 door J. Beckers
»
Gelogd
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit
En was 1680 cm Lang
janw
Offline
Berichten: 2147
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #6 Gepost op:
23 november 2008, 12:28:58 »
Dank voor de complimenten!
Jan
Gelogd
Tedo
Offline
Berichten: 2101
Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #7 Gepost op:
23 november 2008, 13:00:19 »
Ziet er top uit! Ook slim dat je de 2557 (II) hebt gemaakt; die had andere zijroosters dan de overige 25.5'ers omdat die in 1:1 in de haast uit een normale 25'er is omgebouwd na verongelukken van de 2557 (I).
Gelogd
Grtz!
Tedo
Weerd
Offline
Berichten: 1259
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #8 Gepost op:
23 november 2008, 13:28:31 »
Heel fraai gedaan Jan.
En het is fijn dat je de ombouw hebt voorzien van goede grootspoorgegevens.
Gerard
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2147
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #9 Gepost op:
23 november 2008, 21:14:59 »
PRIJSVRAAG!
Hieronder een origineel plastic koffiekopje + filter uit een Benelux WRDk, *live* gebruikt op de BNL-trekduw rond 1986. Dit authentieke exemplaar gaat naar de eerstvolgende die hier een recent zelfgemaakte en goed gelukte BNL stuurstand (oud) laat zien. Geen bouwsets!
«
Laatst bewerkt op: 23 november 2008, 21:36:23 door janw
»
Gelogd
Chris
Offline
Berichten: 18591
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #10 Gepost op:
23 november 2008, 21:27:26 »
Lastig Jan, want jou bouwwerk is tot nu toe de meest strakke die ik tot nu toe gezien heb (vooral het schilderwerk)
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2147
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #11 Gepost op:
23 november 2008, 21:30:34 »
Nou, dat spijt me heel erg...
«
Laatst bewerkt op: 23 november 2008, 21:37:24 door janw
»
Gelogd
Overlast
Offline
Berichten: 2519
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #12 Gepost op:
24 november 2008, 12:35:24 »
Prachtig strak gedaan, Jan! Dit zijn echt draadjes om te smullen
.
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Gerco van Beelen
Offline
Berichten: 1425
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #13 Gepost op:
24 november 2008, 12:48:42 »
Zo iets
Gelogd
en_voyage
Offline
Berichten: 954
***** *
Re: BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)
«
Reactie #14 Gepost op:
24 november 2008, 13:05:29 »
Hallo Jan,
Wat een interessant verhaal over de oude Benelux trek-duw treinen! Met name de foto's van die stuurstanden zijn erg leuk om te zien. Heb je toevallig nog meer foto's van die wagens toen ze in Roosendaal stonden opgesteld?
Groeten,
Geoffrey
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Volgende
- [
1
]
2
3
...
16
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Benelux Trek-Duw (Oud)