Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 85581 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #120 Gepost op: 24 januari 2021, 14:11:17 »
Verven, want het gaat nu nog om het op kleur brengen van de grote vlakken. Daarna het schilderen van de details ;)

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #121 Gepost op: 30 januari 2021, 18:18:34 »
De afgelopen dag steeds een deel van het gebouw geschilderd. De grote vlakken had ik precies tot de uiteindelijke rand van een kleur geschilderd. Het idee was om met de aanliggende kleur daar dan netjes langs te schilderen. In de praktijk blijkt hierdoor toch vaak een klein streepje grijze primer zichtbaar.
Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het handiger is om een kleur iets verder door te schilderen. Na het schilderen van de aanliggende kleur is er dan geen primer meer zichtbaar.





Het einde van de schilderwerkzaamheden lijkt langzamerhand in zicht.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #122 Gepost op: 31 januari 2021, 15:14:43 »
Ik had eerder het voegen van een baksteenmuur met zilverpoets uitgeprobeerd. Dat leverde mooie voegen op, maar veel lichter van kleur dan ik voor ogen heb. Vandaar wWat verschillende mogelijkheden uitgeprobeerd om de voegen van de baksteenmuren op de gewenste kleur te krijgen.



De basis is steeds een Slaters baksteenplaat die steenrood (Humbrol 70) is geschilderd (nummer 1). Vervolgens zijn de volgende verschillende proefstukjes gemaakt:
- Ingevoegd met zilverpoets (nummer 2)
- Ingevoegd met zilverpoets, donkerder gemaakt met een paar druppels Humbrol 32 donkergrijs (nummer 3)
- Ingevoegd met met onverdunde Tamiya XF-1 mat zwart (nummer 5). Gek genoeg droogt de Tamiya glimmend op.

De poging met de onverdunde Tamiya XF-1 gaat de goede kant op, maar mag nog wel een een stuk minder zwart zijn. Nog maar eens bedenken wat er mogelijk is met de spullen die ik hier heb staan.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2021, 09:32:53 door martijnhaman »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #123 Gepost op: 01 februari 2021, 15:59:19 »
Op de enkele muur in plasticard die ik gemaakt heb, gebruik ik meestal een wash van beige met grijs.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #124 Gepost op: 01 februari 2021, 16:14:16 »
Als je de voegen als 1ste doet en daarna je muur "op kleur" brengt dan "verschieten" je lichte voegen wellicht ook nog wel wat de "goede" kant op.
Anderzijds wat zwart aan je zilverpoets toevoegen en mengen helpt je ook van die hele lichte voeg kleur af  ;)
(zilverpoets droogt veel lichter op dan wat je ziet als je het opbrengt,zelf ook vaak een drupje zwart toegevoegd ,als t dan droog is ziet het er veel minder licht uit  8) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #125 Gepost op: 07 februari 2021, 22:15:48 »
@Frans en Floris: dank voor jullie reacties.

Ik werk tot op heden met Humbrol Enamel verf. Wanneer ik de zilverpoets met Humbrol verf donkerder maak, dan blijft er na het wegvegen een behoorlijke waas op de stenen achter. Wellicht dat dit niet het geval is bij gebruik van verf op waterbasis. Maar verf op waterbasis heb ik hier niet in de kast staan, dus dat kan ik niet uitproberen.

Verder heb ik het idee dat de Slaters plaat fijner is dan baksteenplaat van andere merken. Hieronder in close-up een stukje van Slaters (boven) en Auhagen (onder). Daardoor veeg je eenvoudiger een verfwash weer uit de voegen.



Na diverse opties te hebben uitgeprobeerd uiteindelijk gekozen om de stenen met water verdunde zilverpoets te gaan invoegen. Dat levert een dunnere voeg op waardoor ze minder prominent overkomen. Op onderstaande foto is dat de middelste variant. Ter vergelijking is recht de optie met onverdunde zilverpoets te zien.



Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #126 Gepost op: 28 februari 2021, 16:52:06 »
Het was een tijdje stil met vorderingen aan het werkplaatsgebouw. Dat had een reden want door een verbouwing van de zolder en drukte op het werk stond modelbouw even op een laag pitje. Maar inmiddels de verbouwing afgerond en heb ik een kamer waar de modelbaan gebouwd gaat worden.



Tegen de linker muur gaat de modelbaan een plekje krijgen. Het hout voor de eerste modulebak is inmiddels besteld via https://www.houtopmaatgezaagd.nl/

Vanwege het mooie weer buiten de bodemplaat van de werkplaats grijs gespoten. Ook de strips die tussen de rails komt te liggen is van een kleurtje voorzien. Verder zijn de baksteenwanden van het werkplaatsgebouw voorzien van een sterk verdunde wash met zilverpoets.



Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #127 Gepost op: 06 maart 2021, 15:37:09 »
Het bestellen van het hout via http://www.houtopmaatgezaagd.nl is me goed bevallen. Donderdagavond besteld en de woensdag daarna het bericht dat de zaagopdracht gereed was. Op de grotere platen na waren de onderdelen in plastic geseald en dus makkelijk mee te nemen.



Het zaagwerk ziet er netje uit en er zitten geen kromme platen of balkjes bij. Bij een controle van alle onderdelen heb ik één misser kunnen ontdekken: de twee leenblokjes van 90x25 mm zijn als 900x25 mm gezaagd. Dat is eenvoudig te herstellen en dus geen probleem.
Met deze ervaring ga ik ook het hout voor de twee resterende mudulebakken bij deze zagerij bestellen.

Inmiddels begonnen met het in elkaar zetten van de eerste module. Met de tekeningen van het forum is dat prima te doen. De achterwand en de modulebak zijn al gereed. Zodra alle onderdelen in elkaar gezet zijn, nog de schroefgaten die in het zicht zitten nog dicht te smeren.



Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #128 Gepost op: 08 maart 2021, 19:51:47 »
Bij het in elkaar zetten van de modulebak kwam ik twee punten tegen waar de informatie op het forum niet klopt. Allereerst blijkt op de stukslijst de maat van twee onderdelen van de hemel/fries/dak niet juist opgenomen. Op de tekeningen van de hemel/fries zelf is wel de juiste maat vermeld. Zie hieronder rood omkaderd de foute maat en groen omkaderd de juiste maat.



Daarnaast staat op de tekening van de voorwand van de BB niet aangegeven op welke hoogte de montagebalk moet worden geplaatst. Dat is 150 mm vanaf de onderzijde.



Goed om te weten voor forumgenoten die ook hout gaan bestellen.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #129 Gepost op: 13 maart 2021, 13:36:53 »
De afgelopen dagen de meeste tijd besteed aan het in elkaar zetten van de eerste module. De voorzijde van de modulebak, fries en voorwand zijn vanochtend in zijdeglans zwart (RAL 721) geschilderd. Die staan nu te drogen in de garage.

Ondertussen voor de werkplaats het spoorwerk logo in diverse formaten op dik papier geprint. Dit gaat in ieder geval gebruikt worden op de zijwand van het gebouw en mogelijk ook als bord op een hek of zo.



Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #130 Gepost op: 13 maart 2021, 18:49:57 »
Nog een plaatje van de schilderswerkplaats  :)



In de zijwanden heb ik de openingen voor de sporen nog niet gezaagd. Eerst wil ik zeker zijn dat het hele baanplan past wanneer ik voor de ligging van de twee doorgaande sporen de regels van de BNLX-modulebaan volg. Het gaat dan vooral om de vraag of alles past in de dan beschikbare diepte van de modulebak.

Een optie is om de doorgaande sporen iets meer naar voren te leggen. Zodra de ligging van deze sporen duidelijk is, worden de gaten in de zijwanden gezaagd.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #131 Gepost op: 14 maart 2021, 10:14:06 »
Vanochtend de modulebak maar eens in elkaar gezet. Daarbij kwam ik er achter dat ik bij de modulebak de zijkant net niet ver genoeg heb geschilderd. Er is daardoor nog een randje blank hout te zien. Dat corrigeer ik wel bij het verven van de volgende twee bakken.



Om een gevoel van de grootte van de bak te krijgen heb ik het werkplaatsgebouw en de tankplaat er even ingezet.

Martijn

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #132 Gepost op: 14 maart 2021, 12:57:37 »
En? Hoe is de indruk? Kun je er in kwijt wat je bedacht hebt?

Gr.

Edsko

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #133 Gepost op: 14 maart 2021, 14:11:29 »
Uitgaande van het sporenplan dat ik heb laten zien in een eerdere post is het werkplaatsgebouw een stuk langer geworden.



Het gebouw was daar ingetekend op minder dan de helft van de modulebak. In werkelijkheid is het met 58 cm een stuk langer geworden. Wanneer het op enige afstand van de zijwand staat neemt het iets meer dan de helft van de lengte van de modulebak in beslag. Dat gaat wel goed komen schat ik in. De extra lengte van het gebouw kan ik compenseren door de spoorlengte voor de loods te verkorten ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp.
Het spoor waar de kuilwielenbank ingetekend was laat ik weg. Daarmee komt er iets meer ruimte rondom het het gebouw en zal het minder vol ogen.

Het aantal sporen naast elkaar zal ook nog best lastig te plaatsen zijn, gezien de diepte van de modulebak. Zeker als ik uitga van de ligging van de doorgaande sporen volgende normen van de BNLX-modulebaan. Het hart van het voorstel spoor ligt dan op 17,5 cm van de rand en het tweede spoor op 23,3 cm. In de ongeveer 30 cm die dan nog overblijft tot de achterwand moeten links dan nog 5 sporen naast elkaar neergelegd worden.

Als de twee andere bakken gereed zijn, dan ga ik het sporenplan uitleggen en besluit dan hoe e.e.a. er precies uit gaat zien. Wellicht dat ik dan toch besluit om de doorgaande sporen op een minder grote afstand van de voorzijde van de modulebak te leggen. Een andere mogelijkheid is om links een kopspoor te laten vervallen.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #134 Gepost op: 17 maart 2021, 17:39:50 »
De zaagopdracht voor het hout van de twee extra modules is gereed, dus binnenkort ophalen en starten met de bouw. Daarmee ben ik ook na gaan denken hoe ik ervoor zorg dat de hemel/fries van drie drie modulebakken niet gaat doorhangen. Het probleem van doorhangen is eerder op het forum aan de orde gekomen. De daar besproken oplossingen voor twee bakken lijken me niet toepasbaar voor mijn situatie met drie bakken.

Nu zat ik aan de volgende oplossing te denken: een metalen hoekprofiel over het grootste (hele?) lengte van de drie modulebakken achter de fries plaatsen. Dat profiel kan dan vastgezet worden aan de hemel en is onzichtbaar voor het publiek. Ik heb het geschetst op onderstaande afbeelding.



Zijn er forumleden die ervaring met een dergelijk constructie hebben en weten of het ook goed werkt? Alternatieve oplossingen zijn natuurlijk ook welkom.

Martijn