Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door HJ
Vandaag om 06:20:18
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
digitaal veranderd in 15 jaar door Lobomotion69
Vandaag om 04:53:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50

Auteur Topic: seinbestuur vraagje...  (gelezen 14198 keer)

santerdam

• Offline Offline
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #30 Gepost op: 08 October 2008, 18:16:00 »
Timo, even een kleine correctie voor een juist gebruik van termen :

"... je zou dus eigenlijk 16 blokken kunnen maken ..."

Dit moet zijn, dat je 16 sectie's kunt maken. En die sectie's kunnen dan blokken vormen. Bij gebruik van Koploper heb je (geadviseerd) twee sectie's in één blok.

Die ' "extra" contactstop' op de S88XpressNetLI is inderdaad gewoon een extra aansluiting, waar je bijvoorbeeld een tweede MultiMaus op kunt aansluiten.

Sander

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #31 Gepost op: 08 October 2008, 18:46:40 »
Timo, als het geheel is aangesloten op de meest  eenvoudige manier, dan heb je 2 aansluitconnectoren onbezet.

Dat is een RJ12 XPressnet aansluiting.
En een aansluiting voor de S88SD16-N
Daarbij heb je twee aansluitmogelijkheden, 1 via de RJ45 (Patchkabel) aansluiting, dan blijft de 6 pins header vrij.

Of via de 6 pins header en via de standaard S88 kabel, dan blijft de RJ45 aansluiting vrij. Voor de S88 aansluiting geldt dat er altijd 1 van de 2 ongebruikt blijft.

De vrije RJ12 XPressnet aansluiting kun je gebruiken voor bijvoorbeeld een extra Multi-Maus.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Anne W

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 08 October 2008, 22:30:12 »
Beste Timo,

Je kennis neemt snel toe, let op kennis alleen is niet voldoende, ervaring is ook nodig, dus zul je in de praktijk nog wel tegen een paar ervaringen oplopen waar je de juiste kennins op moet leggen of nog moet zoeken en daar is dit forum goed in.

En ter geruststelling, je kunt met de computer (en ook R*) ook helemaal op de hand rijden, of als machinist de instructies van de treindienstleider (lees de seinstanden) opvolgen.

Ik trek me terug, mijn kennis over DCC schiet zwaar tekort, ik ben een Motorola rijder.

Groet, Anne W

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 09 October 2008, 00:46:51 »
Remco, check en check, en nope, enkel de PC en de startkit ontbreken nog.

Sander (zit ik trouwens net te bedenken bij wijze van flauwe grap, die ik had moeten bedenken toen ik nog op school zat... ga jij eens ff lekker schuren, sander... ::)  ) waarom kun je met 16 secties 8 "blokken" maken, gaat het om een "detectiezone" en een afremzone?

Wim, dan had ik het dus wel redelijk goed zitten bedenken.

Anne, misschien eens leuk om 't mee te blijven lezen, nieuwe dingen leren is altijd leuk, en zeker zoals dit, waarbij toch blijkt dat 't allemaal heel anders kan als dat ik dacht...

nog een theorievraagje, hoe werkt de detectie nou, want ik heb dus het een en ander gelezen over weerstandjes tussen de wielen en noem maar op, maar is het een soort module die aan de hand van een "meting" ziet dat er op een bepaald stuk vermogen wordt afgenomen, of zie ik dat verkeerd? bij een weerstandje is het natuurlijk ook het geval, er wordt ergens energie verbruikt, en dat wordt gemeten?

en tuurlijk zal ik nog wel eens op m'n bek gaan met stomme en voorkoombare foutjes, maar ik heb sinds kort een collega die kwa computers en printjes repareren alles weet en kan, dus das mooi makkelijk, want dat kan ik niet!

Timo

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 09 October 2008, 00:59:01 »
Timo,

Koploper werkt met 2 gedetecteerde sectie's in een blok. Inderdaad een "inrij sectie" en een "stop sectie". Daartussen zit nog een derde sectie, die niet gedetecteerd wordt.

Het spelletje is als volgt : Je komt een blok binnen, de inrij-sectie 'ziet' dat je er bent. Koploper kan dan opdracht geven om langszaam te gaan afremmen. Dat kan langszaam omdat er een relatief lange niet gedetecteerde sectie in het midden volgt. Tenslotte kom je -langszaam- aan in de stop-sectie en Koploper geeft opdracht de snelheid naar nul te brengen.

Je grap komt niet helemaal over, dat zal wel aan mij liggen.

Sander

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 09 October 2008, 01:05:33 »
Timo,

De bezetmelder meet dat een loc stroom verbruikt en concludeert daaruit dat de sectie bezet is. (Ook bij stilstaan verbruikt de loc nog steeds een klein beetje stroom).

Het verhaal met de weerstandjes zou ik nog maar even vergeten. Dat is een beetje HKK - Hogere Koploper Kunde. En als je flink op weg bent in het werken met de PC en Koploper kun je het beste in de handleiding gaan lezen over de detectie van losgeraakte wagons.

Sander

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 09 October 2008, 15:48:25 »
oke, en die secties, die kun je gewoon maken door een stuk rails te isoleren op 3 plaatsen? oftewel, als ik 4 blokken wil maken, dan heb je 12 stukken geisoleerde rails nodig, waar er dus 3 bij elkaar horen.

vanaf deze rails lopen er per sectie 2 draden naar de S88 module? ik zie daar namelijk zo'n aanschroef ding zitten, maar 't is net alsof er daar niet zo veel schroefjes opzitten?

ik ga ervanuit dat dit natuurlijk ook in een gebruiksaanwijzing valt te vinden, staat die ergens online, of heb ik daar gewoon overheen gelezen?

sander-> schuren in het engels, to sand, een schuurder, sander, dus ga jij es ff lekker schuren sander...

't is wat vergezocht, maar kijk ook naar de tijd natuurlijk!

ik ga me nog meer info inwinnen, maar niet voordat ik de rest van de dag op de bank heb gelegen!

Timo

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #37 Gepost op: 09 October 2008, 16:09:40 »
ik ga ervanuit dat dit natuurlijk ook in een gebruiksaanwijzing valt te vinden, staat die ergens online, of heb ik daar gewoon overheen gelezen?
Zoek op de site van Viessmann eens naar de handleiding van de 5233. Dat is een terugmeldmodule met ingebouwde stroomdetectors. Het is maar 1 voorbeeld, er zijn meerdere fabrikanten die zoiets maken. Maar het principe van aansluiten en secties maken is voor allemaal hetzelfde. De handleiding is in meerdere talen beschikbaar, ook in het Nederlands.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #38 Gepost op: 09 October 2008, 17:32:48 »
Timo, dat denk ik denkelijk wel dat je daarover heen gelezen hebt. Via sleutelspoor is er een link hier heen http://people.zeelandnet.nl/rosoft/S88SD16BS.htm
Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Anne W

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 09 October 2008, 23:08:20 »
Beste Timo,

Ik leer elke dag weer bij, afgelopen weekend een ESU Lokpilot in een oude lok laten bouwen, bij het rijden bleek de decoder erg gevoelig te zijn voor stroomstoringen, na wat commentaar op het ander forum bleek ik een decoder te hebben gekregen versie 1.0 en nu is het al een paar versies hoger, en zonder veel gevoeligheid meer voor stroomstoringen.

Leerpunt: vertrouw op je eigen kennis vergaring en check dat bij anderen.

Voor de goede orde, er zijn twee S88 "hoofd" systemen:

voor 3 rail: contacten naar aarde (je isoleert een stuk railstaaf van de rest en zodra er een ongeïsoleerd wielstel, standaard voor 3 rail, op dat stuk railstaaf is, ligt dat stuk aan aarde)

voor 2 rail: stroomdetectie.

voor een lok heb je geen weerstandjes nodig, voor detectie van wagons zonder verlichting wel, er moet immers wat stroomgebruik zijn om te kunnen detecteren.

Kijk, ik weet wel wat van DCC en 2 rail.

Groetjes, Anne W

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #40 Gepost op: 09 October 2008, 23:25:58 »
Anne W in een eerder bericht wordt nu juist gezegd dat het niet nodig is de wagons van weerstandjes te voorzien, en dat is ook een goed en juist advies in dit stadium van de leercurve.
Het is voldoende dat alleen de lok stroomafneemt.

En verder is er maar 1 S88 systeem.

Er zijn 2 groepen van bezetmelding. En dat zijn 1: Massadetectie en 2: Stroomdetectie.

De schakeling die de stroomdetectie voor zijn rekening neemt zet deze om in massadetectie zodat de terugmelder de S88 dus, er iets mee kan.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 09 October 2008, 23:30:47 door Wim Ros »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 09 October 2008, 23:27:47 »
Volgens mij bestaan er geen twee S88 "hoofd" systemen.

Het stroomdetectie systeem bestaat uit twee zaken. (1) een 'gewone' S88 melder en (2) aparte stroomdetectoren (die voor het gemak/prijsvoordeel op hetzelfde printje zijn gesoldeerd).

Het S88 deel is in beide gevallen identiek.

Sander
« Laatst bewerkt op: 09 October 2008, 23:30:26 door santerdam »

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 10 October 2008, 08:18:17 »
naja, zoals ik begrijp snapt anne hoe het werkt, maar zit er ergens een kinkje in de kabel, en de verbetering is al aangereikt.

hoe meer ik erover lees, hoe meer het erop lijkt dat het eigenlijk gewoon de oplossing is,zo'n startset in combinatie met een computer en koploper, en, omdat ik een vrij eenvoudige baan heb moet dat eigenlijk geen problemen opleveren.

toch een beer op de rails, ik heb een 8 sporig schaduwstation, daar zou ik dan dus al een complete S88 module op moeten zetten? er is 1 doorgaand spoor, met daaraan vast 8 rangeersporen, hoe los je dat op? hier geeft het natuurlijk niet dat de loks zomaar ineens stilstaan, dat zie je niet, en hoe sneller ze stilstaan, hoe effectiever je de lengte kunt gebruiken, dus, hoe los ik zoiets op, of is dat meer een koploper vraagje?

Timo

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 10 October 2008, 08:56:22 »
Timo, je begint het inderdaad te snappen !

- Het kinkje van Anne laten we even voor wat het is.

- Gewoon een eenvoudige baan van zo'n startset met een computer en Koploper zal geen probleem opleveren.

- Als je nu nog beren ziet, moet je die gewoon terug naar huis sturen.

- Als je 8 sporen hebt (=8 blokken) dan zijn dat 16 sectie's. Nou niet moeilijk doen, 16 sectie's is gewoon 16 bezetmelders - niet zeuren en niet complex doen. Als beginner moet je onmiddeloos ophouden met het moeilijk maken - je snapt immers je eigen verhalen niet eens.

- Jouw oplossing is hier niet meer verder te vragen, ook niet om bij Koploper verder te gaan vragen, maar gewoon ZELF een testbaantje aan te leggen ! Gewoon ervaring opdoen, waardoor je ZELF snapt hoe het werkt !!!

- Het MOTTO is : Ophouden met vragen maar gewoon ZELF doen !

Sander

Sander

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 10 October 2008, 17:03:44 »
Citaat
ik heb een 8 sporig schaduwstation

Dat hoeven geen 16 melders te zijn.
Je kan dit eenvoudig oplossen echter zou je hiervoor even de handleiding van Koploper moeten lezen.

Timo ik wil je het advies geven om inderdaad zoals mijn naamgenoot ook al aangeeft (en Koploper trouwens ook) eerst een testovaal maken en wat proberen.

10 bezetmelders, 1 terugmelder, (of een combi-print van deze waarbij je 16 punten tegelijk hebt)
Een aanstuurunit (IB, TC, enz enz), een pc.
En dan een ovaaltje ala beschreven in en op de Koploper website/handleiding.

Wanneer je dit doet, zul je je vragen gerichter kunnen stellen omdat je de materie beter begrijpt.
Ik spreek uit ervaring, ik was ook zo eigenwijs  ;D ;)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander