Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door Pauldg
Vandaag om 15:57:41
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 15:48:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:41:43
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 15:12:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
  

Auteur Topic: seinbestuur vraagje...  (gelezen 13369 keer)

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
seinbestuur vraagje...
« Gepost op: 06 oktober 2008, 16:36:27 »
ik heb nu een paar van die prachtige seinen voor m'n baan klaarstaan, en daar wil ik de juiste decoder bij gaan zoeken, decodershop verkoopt vast iets. omdat mijn baan maar 3 blokken en een handbestuurd schaduwstation heeft blijft het allemaal vrij eenvoudig, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat de treintjes alsnog op elkaar klappen, dus hoe maak je nou een bloksysteem, met digitaal bestuurde seinen. ik gebruik geen computer met koploper, wel een multimuis met een hele grote draaiknop en een stopknop, is al ingewikkeld genoeg voor me.

wat ik me ook afvraag, kun je met een seindecoder ook de lok's mooi rustig laten stoppen, zonder dat ze het sein voorbij rijden (oke, kwestie van op de juiste plek beginnen met afremmen, maar hoe?) op m'n analoge baantje ging dat allemaal prima met het grote fleischmann banenbouw boek erbij, maar dat heeft niet zo veel info over het digitale systeem.

het zal vast kunnen, maar waar moet ik kijken, wie heeft dit spul, of zit dat al standaard op een bepaalde decoder, dus een bloksysteem en kalm afremmen?

of kan het helemaal niet zonder competuter, dan gaan de seinen er namelijk handbediend en voor de sier op, ik wil nl niet met de computer treinen laten rijden, vindt dat ik nu al ingewikkeld genoeg bezig ben!

Timo

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #1 Gepost op: 06 oktober 2008, 18:11:30 »
Er bestaan geen seindecoders welke je trein netjes kunnen laten stoppen.
Er is wel een remmodule die je op een rembooster aansluit. En dan kun je met seinen en relais de indruk wekken dat het sein de baan beinvloed.
De eenvoudigste en goedkoopste manier is het inzetten van een computer en een computer programma.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Anne W

  • Gast
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #2 Gepost op: 06 oktober 2008, 22:05:46 »
Beste Timo,

Wat schrikt je af met de computer, het beeld op het scherm met een zekere mate van ingewikkeldheid of denk je het programmeren van de baan zelf?

Drie blokken is op zich niks, kwartiertje werk, schaduwstation ook geen probleem, alleen er moeten terugmelders zijn en natuurlijk wissel/sein decoders.

Deze opmerking geldt voor computerprogramma's als je het basic houdt en zo wie zo voor de enige centrale met ingebouwde software, Raptor.

Groet, Anne W


Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #3 Gepost op: 06 oktober 2008, 22:19:36 »
Timo,

Je hebt een perfecte basis voor computersturing. Dus laat je geen rare insecten aanpraten. Dus vergeet die raptor en concentreer je op wat je hebt.

Anne W die weer een bericht plaatst met het doel om reclame te maken. Kun je ook berichten schrijven zonder dat? Of wordt dat wel heel erg moeilijk?

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #4 Gepost op: 06 oktober 2008, 23:14:20 »
Mmm, is een raptor niet één of ander pre-histories, gevaarlijk, dier ?  ;D

Ik heb even op www gekeken. Zie nergens dat het apparaat compatible is met de multi-mouse.

Gerard.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #5 Gepost op: 06 oktober 2008, 23:24:59 »
Helemaal met Wim eens...  ;)

En het beeld op een scherm zekere mate van ingewikkeldheid? Valt ook nog wel mee hoor... Een handleiding lezen doet wonderen. Verder is een scherm waarop je kunt zien waar je treinen zich bevinden e.d. ideaal, het wordt pas ingewikkeld als er zich een probleem voordoet en je niet m.b.v. het scherm ziet wat er fout is gegaan.

Overigens is er bij mijn weten geen enkele digitale centrale ZONDER ingebouwde software...  :P

Even terugkomend op de opmerkingen van Wim:
Het inzetten van een PC voor dergelijk besturings-taken is ideaal. Ook gezien het feit je semi-automatisch of handmatig rijden/rangeren tussen het automatisch bedrijf door, erg mooi kunt integreren. Een vlekkeloos en schitterend werkend bloksysteem zonder aanschaf van extra modules zoals rembooster(s), remmodules, relais e.d. Een PC waar dergelijk software op kan draaien hoeft ook niet veel te kosten. Voor de kosten van zo'n rembooster koop je een 2e-hands PC met monitor waar de software op kan draaien.

Ook de veelzijdige mogelijkheden en al dan niet eenvoudig aan te passen 'dingen', spreken mij persoonlijk enorm aan. Vele handelingen/dingen die je wilt toepassen, kun je al dan niet eenvoudig implementeren. In 90% van de gevallen stukken eenvoudiger en/of sneller dan een hardware-oplossing bedenken en toepassen.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #6 Gepost op: 07 oktober 2008, 13:39:36 »
En overigens is het niet stroomloos zetten maar spanningsloos.
Is er in dit geval een betekenisvol verschil tussen die twee? Als je het spanningsloos zet wordt het automatisch stroomloos. ;)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #7 Gepost op: 07 oktober 2008, 13:44:45 »

Ja Klaas dat is er : Spanningsloos wil zeggen dat het ook stroomloos is
Stroomloos wil niet zeggen dat het spanningsloos is.
Nog nooit in je jonge jaren je tongpuntje tegen een batterijtje gehouden om te testen of t batterijtje nog wat leven in zich had? ;D
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21672
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #8 Gepost op: 07 oktober 2008, 14:06:02 »
Misschien nog even aan de vragensteller uitleggen waar de discussie over ging.
Praktisch ging de discussie denk ik over de vraag of er in de spannings- dan wel stroomvrije zone nog energie is om de loc met de ingestelde vertraging te laten afremmen/uitrijden. Is dat zo?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #9 Gepost op: 07 oktober 2008, 14:12:10 »
geen ruzie maken en lief doen voor elkaar, 't is een hobby he!

ik begrijp dus eigenlijk dat 't wel mogelijk is, maar zeker niet makkelijk.

ik wilde eigenlijk liever niet de baan gaan besturen met de PC, omdat ik treintjes wil rijden, en niet computeren, maar ik heb eens wat zitten lezen, en ik had er dus duidelijk een niet kloppend vooroordeel over, ik begrijp dat je met bijvoorbeeld koploper kunt gebruiken om alleen de baan te beveiligen, en verder zelf aan de grote harder en zachter draaiknop kunt zitten? ik dacht namelijk dat je dan ALLES via de PC ging doen, en dat wilde ik niet, maar als je natuurlijk alleen je wissels en je seinen kunt besturen met koploper, met het grote voordeel van goed werkende bezetmelders in het schaduwstation tov een spiegel nu, dan wordt het toch intressant...

ik ga maar weer verder bouwen, voordat ik straks weer de hele middag achter de PC zit om vanalles uit te zoeken...

Timo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #10 Gepost op: 07 oktober 2008, 14:18:24 »
Nog nooit in je jonge jaren je tongpuntje tegen een batterijtje gehouden om te testen of t batterijtje nog wat leven in zich had? ;D
Jazeker, maar wat wil je daar mee bewijzen? Je hoeft niet te antwoorden, want je krijgt van mij toch geen gelijk.  8)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #11 Gepost op: 07 oktober 2008, 14:40:56 »
Praktisch ging de discussie denk ik over de vraag of er in de spannings- dan wel stroomvrije zone nog energie is om de loc met de ingestelde vertraging te laten afremmen/uitrijden. Is dat zo?

Nee op dat uitgeschakelde deel staat geen voldoende energie meer om de lok decoders netjes te laten afremmen, zoals Han in een vorig bericht suggereerde. Door het instellen van de afremvertraging.

In de handleiding van de ZBM staat dat je een afrem/optrek schakeling kunt aansluiten om je trein dan netjes te kunnen laten afremmen. De bekende afremmodule van Märklin bijvoorbeeld.

De handleiding is trouwens helemaal toegespist op het gebruik van Märklin decoders, want alleen daarbij is een overbruggingsweerstand nodig als er gebruik gemaakt wordt van Motorola format I decoders. Bij het gebruik van Motorola format II decoders en of decoder voor een ander digital format is dit nodig.

Dus alles bij elkaar zal dit een leuke kassa vuller zijn, met een zeer matig resultaat voor de eindgebruiker.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2008, 14:45:36 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #12 Gepost op: 07 oktober 2008, 15:59:24 »
Timo, in antwoord op je vraag:
heb je al eens naar de Lenz BM2 en BM3 modules gekeken?
Stand Alone bruikbaar, geen komsputter nodig, sein op aan te sluiten (BM3) of als toestandinvoer te gebruiken (BM2), bezetmelding op een uitgang (moet wel nog een eenvoudig schakelingetje achter) of met een LED aanduiding, en eventueel nog in te passen in een completer digitaal systeem, zonodig komsputter.

Dus laat de heren hiervoor verder doen en kijk of mijn voorstel aan je verwachtingen zou kunnen voldoen.
Ik heb geen aandelen in Lenz of welke komsputterfabrikant dan ook, wel ervaring met deze kant-en-klare componenten.

Maarten

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #13 Gepost op: 07 oktober 2008, 17:26:19 »
Laten we ons bezighouden met het vraagstuk van Timo en niet met de verdienste van elkaar.

Wat ik verdien krijg ik toch niet.

Heren ontopic dus!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #14 Gepost op: 07 oktober 2008, 17:28:12 »
Maarten, de lenz bm2 en bm3, daar ga ik eens naar kijken, heb jij info / voorbeelden over hoe je die kunt toepassen? de data sheet lezen is een, maar ervaringen van een gebruiker is twee, en dat is zeker niet verkeerd, 't mag wel via PB, zodat er in ieder geval geen commentaar op gegeven wordt ;D

ik lees elders dat er een oplossing wordt gesuggereerd met het spanningsloos maken van een stukje rails, maar hoe, of met welke aansturing kan ik dat oplossen? ik zie namelijk alleen een marklin iets staan in de text, en dat gaat meestal niet zo best samen met roco, en ik snap ook nog niet helemaal hoe het kan dat de decoder nog pcies genoeg stroom krijgt dat ie nog wel ff de afremvertraging regelt, ik dacht dat een decoder alleen deed wat em via een signaal opgedragen werdt? zit daar weer de een of andere high tech oplossing achter, of zie ik beren die er helemaal niet zijn?
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2008, 09:13:08 door Timo de Porto »