Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door HJ
Vandaag om 06:20:18
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
digitaal veranderd in 15 jaar door Lobomotion69
Vandaag om 04:53:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50

Auteur Topic: seinbestuur vraagje...  (gelezen 14191 keer)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #45 Gepost op: 10 October 2008, 17:24:53 »
Wanneer je dit doet, zul je je vragen gerichter kunnen stellen omdat je de materie beter begrijpt.

Sander ik denk dat je hier een stelfoutje maakt.
Ik spreek uit ervaring, ik was ben ook zo eigenwijs  ;D ;)

Is denk ik een betere.
Verder niet op reageren, is niet serieus.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Anne W

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 10 October 2008, 22:32:08 »
Beste Timo,

Definities zijn zaken waar veel door de mensheid over gestreden wordt omdat onlosmakelijk met het woord definitie verbonden is het woord "interpretatie", bedenk maar: wetten (zijn definities) zijn interpreteerbaar en om dat weer éénduidig te doen hebben we een grote rechterlijke macht nodig.

Jij weet nu dat je, als je bij de winkel komt, S88 terugmelders moet hebben voor stroomdetectie.

Ik ga er van uit dat Koploper net zo werkt als mijn "apparaat", als een lok op de "stop" melder komt, geeft Koploper gelijk een snelheidsinstructie "0" aan de lok.

Je kunt het dus doen met 1 melder per blok, echter die moet ver genoeg van het sein/de wisselstraat afliggen omdat de lok niet gelijk stil staat, dat wordt bepaald door de mechnische uitloop en de eventueel in de lokdecoder geprogrammeerde elektronische uitloop.

Maar ik sluit me geheel aan bij de vorige sprekers, maak een test baantje en ga experimenteren, zoals ik net ook schreef aan één van de nieuwe R* gebruikers.

Groet, Anne W

henk

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 10 October 2008, 22:46:34 »
Gewoon lekker gaan proberen Timo. Ik heb intertijd zelf dikke pret beleeft aan mijn testbaantje.
Eén ding is nog wel goed om te weten. De methode die Sander beschrijft werkt alleen als de betreffende sporen slechts in één richting worden bereden. Wil je een opstelspoor van twee kanten kunnen binnenrijden, dan gewoon aan het begin en aan het eind een meldpunt. Bij mij liggen die op 20 cm van het wissel, maar dat kan alleen als je zeker weet dat de eerste as van al je treinen stroom afneemt. Doe maar 30 cm.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 10 October 2008, 22:47:29 »
Anne begint met "Ik ga er van uit dat Koploper net zo werkt als ....". Die aanname is niet helemaal juist.
De daarop volgende conclusie "geeft Koploper gelijk een snelheidsinstructie "0" aan de lok" is eveneens niet juist.

De aanname "Je kunt het dus doen met 1 melder per blok" is ook niet juist, de handleiding van Koploper is daar heel duidelijk over. Wat daarna verder door Anne wordt uitgelegd over "niet gelijk stil staat" en de uitloop kun je beter vergeten als je met Koploper gaat werken.

Eerlijk gezegd geeft Anne's reactie overduidelijk weer, dat hij niet op de hoogte is van de werking van Koploper. Dat is op zich niet erg, maar het is daarom verstandig adviezen als "het dus doen met 1 melder per blok" niet op te volgen.

Sander

Sander

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 10 October 2008, 22:50:06 »
Citaat
Jij weet nu dat je, als je bij de winkel komt, S88 terugmelders moet hebben voor stroomdetectie.

Een terugmelder is wat anders dan een bezetmelder. Je gooit hier duidelijk 2 termen door elkaar wat het erg verwarrend maakt.

Citaat
dat wordt bepaald door de mechnische uitloop en de eventueel in de lokdecoder geprogrammeerde elektronische uitloop.

Helaas is die per decoder en per loc verschillend en dus in mijn ogen absoluut niet betrouwbaar wat de nog te rijdende afstand betreft.
1 melder zou ik dus nooit doen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 10 October 2008, 22:55:03 »
Ik ga er van uit dat Koploper net zo werkt als mijn "apparaat", als een lok op de "stop" melder komt, geeft Koploper gelijk een snelheidsinstructie "0" aan de lok.

Je kunt het dus doen met 1 melder per blok, echter die moet ver genoeg van het sein/de wisselstraat afliggen omdat de lok niet gelijk stil staat, dat wordt bepaald door de mechnische uitloop en de eventueel in de lokdecoder geprogrammeerde elektronische uitloop.

Als Timo met Koploper wil gaan beginnen, en gewoon doet wat in de handleiding staat (min. 2 bezetmelders per blok dus) dan komt het wel goed. 1 melder per blok gebruiken gaat je geheid problemen opleveren in Koploper, dus je kunt het NIET doen met 1 melder per blok.

Koploper zal op de 1e melder beginnen met afremmen tot min. snelheid, bij het bereiken van de stopmelder remt deze zelf netjes af naar 0. Alleen als de lok te hard de stopmelder in komt rijden stuurt Koploper een snelheidsstap 0. Echter zul je bij gebruik van 1 melder NOOIT een mooi en realistisch rij- en remgedrag kunnen creëren in Koploper. Ook gezien het feit Koploper het remgedrag / de remweg automatisch leert en bijstelt.

En Anne, w.b.t. die 'sluikreclame' van dat prehistorisch dier, dat had je niet persé hoeven toe te voegen.
Begint ook hier een beetje te irriteren om dat in bijna al je berichtjes te lezen.  :-X ::)

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #51 Gepost op: 11 October 2008, 00:51:40 »
Yep, dat is 'm, uitgestorven en wel  ;D.

Interessant draadje. Aangezien ik binnenkort wil gaan bouwen (lees kerstvakantie van 3 weken) volg ik alles met grote belangstelling. Keuze voor een systeem eigenlijk al gemaakt. niet voor niets twee multi-mousen aangeschaft.

Gerard.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #52 Gepost op: 11 October 2008, 00:55:43 »
Dat was hem ja, de veegmachine is langs geweest, nu is hij echt uitgestorven.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 11 October 2008, 16:51:42 »
ik heb al bijna een keuze gemaakt, ik wil er nog even goed over nadenken en dergelijke, komt volgens mij gewoon helemaal goed als ik rond de kerstvakantie eens een start knoop de multimuis aan de computer-startsetje koop en eens leuk ga spelen met m'n programmeer spoor ovaaltje MET wissel (ik heb een deluxe programmeer spoor, met wisseldecoder en al!)

eerst nog even een een zootje van die geisoleerde raillasjes halen, want ik heb ze, maar WAAR???

Timo

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 11 October 2008, 17:14:01 »
Natuurlijk moet je het rustig aan doen. Denk er over na en kom rond Kerstmis nog eens even terug. Ondanks de mondiale krediet-krisis zal de MulitiMaus nog wel bestaan.

Maar toch heb  ik een heel klein vraagje ....... Wat heeft dit nog te maken met je eerste vraag in de eerste post van dit draadje ?

Mis ik nou de hele essentie of zeuren we hier over een paar stukjes plasic die Timo niet terug kan vinden in zijn eigen wanorde !!!!

Sander

Anne W

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 12 October 2008, 13:18:08 »
Heren,

Zeg niet dat ik het topic vervuil, jullie lokken hetzelf uit:

van bescholden worden is niemand ooit dood gegaan
schelden vertelt meer over de "schelder" als over de "bescholdene"
ze kunnen beter over je fiets l.ll.n, als over je l.l fietsen
negative publiciteit is ook publiciteit (een hele bekende onder de BN-ers)

Ik ben slechts een simpele modelspoorder, deze markt is te klein en ook nog veel te verdeeld, om mijn boterham (+beleg) te kunnen betalen, dus ik heb geen financiële belangen bij R*. (zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0)

Terug naar de vraag van Timo, kan ik een schaduwstation doen met slechts één melder per blok?:

in een schaduwstation is "netjes" remmen niet interessant want niemand ziet het.

Dave en Sander spreken elkaar tegen over Koploper, dus heren deskundigen, even éénduidig de vraag van Timo beantwoorden:

"kan ik in een schaduwstation werken met slechts één terugmelder per blok?"

Groet, Anne W

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 12 October 2008, 13:21:08 »

"kan ik in een schaduwstation werken met slechts één terugmelder per blok?"

Groet, Anne W

Technisch kan dat alleen als de rail van 1 kant bereden wordt maar dan is de bezetmelder het teken om te stoppen, geen mooi remgedrag dus. Praktisch gezien kan het met Koploper niet, deze vereist/verwacht 2 BM's per baanvak.

Veel simpeler kan ik het geloof ik niet maken ( Mits ik geen fouten gemaakt heb ;D )

Gr. Remco.

« Laatst bewerkt op: 12 October 2008, 13:22:54 door Remco »

Paul Haagsma

• Offline Offline
    • De software (tja waarvoor...)
« Reactie #57 Gepost op: 12 October 2008, 13:27:30 »
Remco,

Helaas mis. Koploper kan ook met 1 bezetmelder werken; echter zelf zou ik dit niet doen, maar dat is een tweede....

Misschien ook verstanding om echte Koploper vragen op het Koploperforum te stellen; daar zit zeker de kennis.

Mvg,
Paul.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 12 October 2008, 13:29:15 »
Hoi Paul,

Nou ja dat bedoel ik dus ;D ik kan het ook mis hebben, nou ja het kan dus wel maar de vader van Koploper zegt niet doen, heb je toch nog een antwoord ;D

Gr. Remco.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 12 October 2008, 13:37:42 »
Anne W, in de beschrijving van Koploper kun je lezen dat er meerdere manieren zijn om een schaduwstation op te zetten.

Ondermeer een methode met een beperkt aantal melders. Uitgaande van
éénrichtingsverkeer hoeft dat niet slechts één terugmelder per blok te zijn. Je kunt ook werken met één melder voor een aantal blokken samen.

Of je een topic vervuild, zal ik niet beoordelen - dat mag ieder voor zich doen. Het valt me wel op dat je duidelijk maakt niet veel te weten van beschikbare system. En als gevolg daarvan heb je een ietwat eenzijdige kijk op het geheel. Als je alleen maar een hamer kent, lijken alle schroeven ineens op spijkers.

Sander