Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: seinbestuur vraagje...  (gelezen 13321 keer)

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #15 Gepost op: 07 oktober 2008, 18:38:48 »

Nog nooit in je jonge jaren je tongpuntje tegen een batterijtje gehouden om te testen of t batterijtje nog wat leven in zich had? ;D


En waardoor merk je dan dat de batterij niet leeg is?
Juist doordat er een stroompje door je tong gaat lopen!

Er kan ergens gewoon spanning op staan maar er zal alleen een stroom lopen als daar een belasting op aangesloten wordt.
In dit voorbeeld van jou dus je tong (voorbeeld slaat dus nergens op).

Groet Gerrit



H0, 2-rail DCC, Lenz

Anne W

  • Gast
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #16 Gepost op: 07 oktober 2008, 22:20:41 »
Beste Timo,

Wat jij met mijn reactie doet is natuurlijk aan jou, jij neemt de beslissingen, gebaseerd op ALLE beschikbare informatie en het enige wat ik doe is jouw informatie meer compleet proberen te maken.

N.B. stroomloze stukken rails zijn nuttig, maar niet meer nodig, heb je weer schakeldecoders, of andere elektronika, voor nodig.

Wat de ander heren er van zeggen zal me worst zijn, ik ben daar na 1,5 jaar al wel aan gewend.

Groet, Anne W

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #17 Gepost op: 07 oktober 2008, 22:27:10 »
Heren,

Mag ik jullie er nogmaals op wijzen dat het hier een vraag betreft die iemand graag beantwoord wil zien.

Onderlinge relatie perikelen mag men prive uitvechten.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #18 Gepost op: 08 oktober 2008, 07:21:34 »
Goed,

Als Sander zijn opmerking dan compleet genegeerd worden, en men vrolijk doorgaat elkaar zwarte pieten door te geven, is er dus drastisch geveegd.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen maar verpruts ze niet door weer in elkaars haren te vliegen want dan gaat ze op slot en kan Timo fluiten naar zijn antwoord.
En dat lijkt me niet de bedoeling.

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #19 Gepost op: 08 oktober 2008, 09:21:36 »
om het rijtje weer even netjes af te maken:

AnneW: het werken met de computer schrikt me niet af hoor, daar gaat het niet om, maar ik wil graag zelf treinen besturen, en niet dat de computer het doet. nu (in tegenstelling tot gisteren!) weet ik beter en begrijp ik dat je de computer ook alleen kunt gebruiken om je wissels mee te stellen, je beveiliging te regelen, en om het een en ander aan bezetmelders te kunnen gebruiken. als ik de link PC-trein zag, dan moet ik altijd nog terugdenken aan een demo baan ooit eens op eurospoor waar de trein ook daadwerkelijk met de PC werd bestuurd, en dat vindt ik nou net niet leuk.

@ het forum management:
Misschien sorry dat ik wat uit m'n slof schoot, maar ik was er nogal gebokt over, dus vandaar mijn reactie, die ondertussen is aangepast, wat niet meer geld of van toepassing is is weg, ik ben blaid dat het weer rustig is zo.

Zijn er nog meer mensen die ervaringen hebben opgedaan met de lens bm2 en bm3 modules? ik lees namelijk op de site van lenz dat het systeem eigenlijk alleen werkt met decoders die compatibel zijn met het ABC systeem, en ik weet niet of m'n ESU, fleischmann en trix decoders dat wel zijn, ik heb in het ESU boekje zitten bladeren, maar ik lees er niets over, en om nou alle decoders eruit te halen en te wisselen voor lenz gold is me net ff te gek eigenlijk!

Timo

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #20 Gepost op: 08 oktober 2008, 09:33:43 »
ik lees namelijk op de site van lenz dat het systeem eigenlijk alleen werkt met decoders die compatibel zijn met het ABC systeem, en ik weet niet of m'n ESU, fleischmann en trix decoders dat wel zijn,

Even de zoekfunctie op het forum gebruiken levert bijvoorbeeld dit bericht op, en dit bericht, en dit draadje.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #21 Gepost op: 08 oktober 2008, 09:43:47 »
Timo. ik begrijp uit je eerste bericht dat je een soort analoge beveiliging op je baan hebt of had? Een bloksysteem met relais? Is wel handig om te weten wat dat is.

Kijk, de fabrikanten hebben in het verleden wel nagedacht hoe bestaande analoge beveiligingen gemakkelijk kunnen worden omgezet naar een digitale beveiliging, waarbij de locs dan ook nog keurig afremmen. Helaas zijn daar verschillende oplossingen voor bedacht.
Analoog wordt een stopblok meestal gewoon stroomloos gezet. Moet de trein verder, dan wordt de analoge spanning weer aangesloten. Dat stroomloos zetten en weer stroom aanvoeren, gebeurt bijvoorbeeld door een relais.

Märklin had een eenvoudige oplossing voor digitaal bedacht. Moest een trein in een stopblk stoppen, dan werd gelijkstroom aangesloten. Als de decoders gelijkstroom te verwerken kregen, dan remden ze keurig met de ingebouwde vertraging af. Werd het stopblok weer met digitale spanning gevoed, dan trokken ze netjes op. Daar heb je als DCC-rijder natuurlijk niets aan, maar het voorbeeld legt zo gemakkelijk uit.

Het ABC-systeem van Lenz is net zoiets, maar werkt niet met alle decoders.

Het meest universele systeem voor DCC is bij mijn weten de remgenerator. Die verkoopt Roco ook voor het maussysteem. Een stopblok wordt niet stroomloos gezet, krijgt geen geljkspanning of zoiets, maar wordt aangesloten op de remgenerator als een trein moet stoppen. Alle DCC-decoders reageren daar naar behoren op. Moet de trein verder, dan wordt de gewone digitale stroom weer op het blok aangesloten en de trein rijdt verder.

Wat je wil, kan dus zeker en vergt niet meer dan de aanschaf van een,remgenerator.  
Hierbij een plaatje uit een Roco handleiding.
Komt uit dit draadje waaruit, na wat onduidelijkheid (zijn we hier sterk in  :)), op den duur toch wel blijkt hoe de generator werkt.



Blijft de vraag of dit nou echt de handigste oplossingen zijn. Ik zou in ieder geval even bestuderen hoe het nou precies met een computer werkt. Het is niet ingewikkelder dan bovenstaande manieren, maar vergt een net andere aanpak. Uiteindelijk zijn we veel mooiere resultaten te bereiken.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2008, 09:53:19 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #22 Gepost op: 08 oktober 2008, 10:01:42 »
Om even de discussie weer op het rechte spoor te krijgen zal ik eens wat algemeenheden inbrengen over de manieren waarop je de treinen kunt beïnvloeden:

Rijden met Koploper (of een soortgelijk programma)
Een belangrijk onderdeel van Koploper is iets wat ik maar even het "administratiekantoor" noem. Daarin wordt bijgehouden wat de toestand op de spoorbaan is. Onder andere volgt Koploper de positie van alle treinen op de baan. Dus als een trein een sectie binnen rijdt dan weet Koploper niet alleen dat er een trein is, maar ook welke trein dat is. Zo kan de rem/stopopdracht gericht aan die trein gegeven worden.

Als je geen besturingsprogramma gebruikt dan mis je dus de informatie uit het administratiekantoor. Als dan een trein een rem/stopsectie inrijdt, dan weet je op grond van de detectie wel dat er een trein is, maar je weet niet welke. Dus kun je de stopopdracht niet digitaal aan de trein doorgeven , maar moet je iets regelen op het niveau van de stopsectie.
Daarvoor zijn diverse mogelijkheden.

1. dit noem ik maar even de Märklin methode. Daarbij kun je een trein laten remmen/stoppen door in plaats van de digitale spanning een gelijkspanning toe te voeren. Deze methode staat o.a. beschreven op de site van Huib Maaskant.

2. de remgenerator. Dit is een methode die specifiek bij DCC wordt toegepast. DCC kent nl. de mogelijkheid van een "broadcast", een speciaal adres dat iedere decoder herkent als een stopbevel. Als een trein moet stoppen, dan wordt de stopsectie omgeschakeld naar de remgenerator die dit bericht uitzendt.

De oplossingen 1 en 2 hebben een nadeel, de spanning is anders dan de normale digitale spanning die op de baan staat. Die verschillende spanningen mogen niet gekoppeld worden door de trein, want dan ontstaat er kortsluiting. Dat betekent dat er een schakeling nodig is die de remsectie pas op de gelijkspanning, resp. remgenerator omschakelt, als de trein in zijn geheel in de sectie is.

3. De ABC methode. Hierbij wordt door het tussenschakelen van diodes de digitale spanning aan één zijde verlaagd. De positieve en de negatieve pulsen krijgen een verschillend spanningsniveau, en de decoder herkent dit als rem/stopopdracht.
Het voordeel van deze methode is dat het geen probleem is als de scheiding tussen de normale spanning en de remsectiespanning wordt overbrugd door de trein. Er ontstaat dan geen kortsluiting, dus de schakeling is eenvoudiger.
Een nadeel van de ABC methode is dat dit nog niet door alle decoders wordt ondersteund. Voor zover ik weet hebben alleen Lenz en Zimo decoders die ABC snappen. Bovendien begrijp ik uit forumdiscussies dat het bij Lenz ook niet altijd vlekkeloos werkt.

Tot zover de algemeenheden. Nu mogen de ervaringsdeskundigen de details verder invullen.

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #23 Gepost op: 08 oktober 2008, 10:09:51 »
Märklin had een eenvoudige oplossing voor digitaal bedacht. Moest een trein in een stopblk stoppen, dan werd gelijkstroom aangesloten. Als de decoders gelijkstroom te verwerken kregen, dan remden ze keurig met de ingebouwde vertraging af. Werd het stopblok weer met digitale spanning gevoed, dan trokken ze netjes op. Daar heb je als DCC-rijder natuurlijk niets aan, maar het voorbeeld legt zo gemakkelijk uit.

Ook dit is bij nagenoeg alle DCC decoders in te stellen, is een combinatie van CV29 en CV 50 bij bijvoorbeeld een Le1024 van Lenz.
Hoe dan ook je zult in zo'n bloksysteem altijd een voorziening moeten inbouwen dat het spoor wordt omgeschakeld van digitale spanning naar gelijkspanning (of digitale spanning die uit een rembooster komt).
Het grote voordeel bij het gebruik van een PC is natuurlijk de flexibiliteit die in blokken kunnen worden toegepast.
Hierbij is een "hardware matige" ingreep meestal niet nodig.


Willem
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2008, 18:24:44 door Willem »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #24 Gepost op: 08 oktober 2008, 10:31:06 »
Ik ben het helemaal met je eens Willem. Niet voor niets vroeg ik of de de baan van Timo al een bloksysteem heeft. De genoemde technieken vind ik hooguit interessant om een bestaand analoog bloksysteem om te bouwen naar een digitaal bloksysteem. Daar zullen de benodigde schakelaars of relais meestal wel aanwezig zijn.

Persoonlijk heb ik sowieso een voorkeur voor computerbesturing, maar daar vroeg Timo nu eenmaal niet naar.
Mogelijk heeft hij inmiddels wel in de gaten dat computerbesturing niet ingewikkelder is dan een beveiligingssysteem zonder computer.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #25 Gepost op: 08 oktober 2008, 15:57:50 »
ik begin zelfs te denken dat een besturing zonder computer ingewikkelder is als eentje met.

ik snap het verhaaltje over de remgenerator, die zou je op een blok moeten zetten en dan is het "klaar", maar is de rest van het bloksysteem het gewone oude relais systeem? werkt opzich leuk, maar ik ben het nog niet helemaal eens met de manier van detecteren, oftewel ik heb een hekel aan reedcontacten, dat krijg ik nooit helemaal failsafe.

ik begrijp uit de andere posts dat een hoop van mijn decoders in principe waarschijnlijk niet zouden gaan meewerken aan het abc systeem, dus lenz valt met zijn mooie systeem eigenlijk af.

dan ga ik toch maar eens mezelf inlezen over computersturing. het spul wat roco verkoopt om de multimuis aan de computer te verbinden, werkt dat betrouwbaar en eenvoudig?

de rest van de vragen die ongetwijfeld bij me op komen borrelen over computersturing zien jullie vanzelf wel eens verschijnen, eerst maar eens goed gaan lezen hoe en wat, wat voor computer enzo!

Timo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #26 Gepost op: 08 oktober 2008, 16:06:08 »
het spul wat roco verkoopt om de multimuis aan de computer te verbinden, werkt dat betrouwbaar en eenvoudig?
Dat "spul" werkt, maar er is inmiddels een goedlkopere oplossing, uitgedokterd door een paar forumleden.
dit draadje
Het is inmiddels een heel verhaal geworden, maar misschien dat een van de uitvinders je persoonlijk op weg wil helpen.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #27 Gepost op: 08 oktober 2008, 16:19:01 »
Timo,

Je kunt ook het verslagje van de ontwikkeling ervan en het uiteindelijke product hier bekijken en erover lezen. Is denk ik duidelijk dan het hele draadje doorspitten.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #28 Gepost op: 08 oktober 2008, 17:47:22 »
oke, intressant artikel, toch een vraagje.

de module met de s88 dinges, ik begreep dat je daar dan dus 16 stroomdetectie uuhm op kan aansluiten? je zou dus eigenlijk 16 blokken kunnen maken, en deze kun je via het koppelprintje aan de computer hangen? de groene netwerkkabel koppelt het printje en de S88 aan elkaar, en aan het printje zit een aansluiting (com meen ik te zien?) om het aan de PC te koppelen, EN een aansluiting voor de multimuis of een vergelijkende besturing?

het contact wat dan overblijft is bedoeld voor een lenz systeem, maar op de S88 zit ook nog een "extra" contactstop, waar is die dan voor?

als laatste voor vandaag, met de starterskit, en een old skool pc (welke windows is nodig?), en een handvol met isolatortjes ben ik klaar, of zijn er nog aanpassingen nodig aan m'n materieel? ik heb ooit wel eens wat zitten lezen over weerstandjes tussen de wieltjes, maar ik rijdt voornamelijk met spaakwieltjes, is daar een oplossing voor?

Timo

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: seinbestuur vraagje...
« Reactie #29 Gepost op: 08 oktober 2008, 17:50:54 »
Mits je locs decoders hebben ben je idd met starterskit, een digitaal setje met multimuis en pc wel klaar ja om te beginnen.

Ik heb zo'n zelfde combinatie om mijn kleine baan/groot uitgevallen diorama aan te sturen.

Gr. Remco.