Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Een digitale demo pendelbaan  (gelezen 601686 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #150 Gepost op: 08 juli 2011, 00:00:51 »
Citaat van: C-130H
Gaaf dit!
Komt er ook nog groen tussen de sporen?
Of blijft het zoals het nu is?

Dat is mij nog niet helemaal duidelijk. Bij mijn zoektocht door de boeken heb ik echt heeel weinig groen tussen de rails gezien op nederlandse emplacementen. Pas vanaf zo'n beetje midden '70 zie je hier en daar een polletje gras verschijnen. Kennelijk was men vroeger heel netjes bij het spoor ( of had men goede onkruidverdelgers... :-\ )

@Rick,

Graag, hoe meer beeldmateriaal hoe beter  (y)

@Jakop,

Gewoon doen. Ik was zelf ook even aan iets anders toe dan alleen maar materieel ;)

@Erich

Morgen komt er vast iemand met een hele grote kwast langs. En een tankwagen met verdunde houtlijm  ;D ;D


@algemeen

Ben nu bezig met het patineren van de kolenbunker. In tegenstelling tot de loods probeer ik dat nu met watergedragen verven. Weliswaar allemaal mat, maar het lijkt net of bijna alle matte acryl verven ietsje of meer zijdeglans zijn. Ik heb nu al twee verschillende soorten matte transparante lak geprobeerd, maar da's eigenlijk geen gezicht zo glanzen als dat doet.
Dus de vraag: Weet iemand acryl ( watergedragen ) echte goed dof matte transparante lak ?

Ik kan altijd nog met de Airbrush en Revell aan de slag :)

Grtzz,

Karst

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #151 Gepost op: 08 juli 2011, 09:01:30 »
Dat is mij nog niet helemaal duidelijk. Bij mijn zoektocht door de boeken heb ik echt heeel weinig groen tussen de rails gezien op nederlandse emplacementen. Pas vanaf zo'n beetje midden '70 zie je hier en daar een polletje gras verschijnen. Kennelijk was men vroeger heel netjes bij het spoor ( of had men goede onkruidverdelgers... :-\ )

Destijds sproeide NS lekker actief en met 'de juiste middelen' ...

Dus de vraag: Weet iemand acryl ( watergedragen ) echte goed dof matte transparante lak ?

Pactra heeft (had?) een hele mooie matte acryl vernis, die overigens ook goed te spuiten is. Enige nadeel is dat deze niet echt 'hard' is en dus voor spuiten van loks ed niet echt geschikt is (ik heb er ooit naar aanleiding van een Rail Magazine artikel over de Pec een model mee gespoten. Verwerkt super maar in no time toch 2-3 slijtage plekjes :( Voor scenery zal het denk ik beter werken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
  • Dutch Iron Works
    • Jefftrack.nl
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #152 Gepost op: 08 juli 2011, 09:25:07 »
Dus de vraag: Weet iemand acryl ( watergedragen ) echte goed dof matte transparante lak ?

Vallejo heeft een aantal transparante lakken in zijn assortiment waaronder ook een matte. Allen op acryl basis en verkrijgbaar bij de Airbrush service in Almere.

Wellicht dat er daar een bijzit die je kan gebruiken.

Jeffrey

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #153 Gepost op: 08 juli 2011, 15:31:21 »
Dat is mij nog niet helemaal duidelijk. Bij mijn zoektocht door de boeken heb ik echt heeel weinig groen tussen de rails gezien op nederlandse emplacementen. Pas vanaf zo'n beetje midden '70 zie je hier en daar een polletje gras verschijnen. Kennelijk was men vroeger heel netjes bij het spoor ( of had men goede onkruidverdelgers... :-\ )

Destijds sproeide NS lekker actief en met 'de juiste middelen' ...

Ik denk dat het ook te maken heeft gehad met de gebruikte manier van tandwielen smeren bij het toen gangbare materieel. Gewoon een bak (die waarschijnlijk ook niet 100% lekdicht was) om de tandwielen en wat smeerolie erin. Kijk maar eens op oude foto's naar de perronsporen, daar lagen meestal een paar flinke oliesporen (in Assen kon ik dat nog heel goed zien, en zelfs op Den Haag CS zag ik dat voordat de perronsporen werden vernieuwd begin jaren 2000. Daar zaten de sporen en ballast zo vol met olie ed dat er tijdens het snijden van de oude spoorstaven veel rookontwikkeling was, zo erg dat het zelfs een keer brand-alarm veroorzaakte ;D). En dat zal op de vrije baan niet anders zijn geweest, alleen wat meer verspreid door de hogere snelheid waardoor het nauwelijks zichtbaar is geweest. En waar olie ligt, kan ook niks groeien wat dus inhoud dat olie een goed middel is.... 8).
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #154 Gepost op: 09 juli 2011, 01:10:43 »
Hoi,

Zo, laat terug van het werk, dus nog maar even ontspannen :)

Na al het groen en bruin geweld :) nu weer een technisch-mechanisch stukje. Het kraantje op de kolenbunker moet natuurlijk ook kunnen draaien...



... Dus een asje gemaakt uit buis, dat precies op het pielletje van de kraan past. Van het ronde plateau is het pieleke afgezaagd, omdat er in het fundament ook een buisje is gezet.



...omdat het buiten-buisje 2 maten groter is dan het binnenbuisje, zitten er twee tussenbusjes opgesoldeerd, zodat...



... het asje mooi spelingsvrij en soepel in de buitenbuis draait.



... omdat de draad voor het heffen en zakken van de haak door het buisje gaat lopen, moest er natuurlijk een speciale 'schroef' gemaakt worden met een gaatje voor het draadje. Eerst een M3 moertje afgedraaid, zodat het in de binnenbuis past en daarin vastgesoldeerd. Tegelijkertijd ook op de draaibank een 1mm gat door een M3 boutje geboord, afgezaagd en een M3 moertje opgesoldeerd... Draadje kan er dan mooi door  8)



... en een overgebleven roerhoorn van een servo pas er dan precies op :)

Grtzz,

Karst

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #155 Gepost op: 12 juli 2011, 12:15:04 »
De beloofde plaatjes:
Het kolenpark

Een aardig rommeltje dus. De kraan word door de lucht van de treinleiding bediend. Stoomlocs zijn erg smerige dingen, vooral tussen de frameplaten, dus er is weinig onkruidbestrijding nodig tussen het spoor 8)

Hier wordt de as uit de locomotieven gedumpt. De lichtgrijze stukken naast het spoor zijn "clinker", dat zich op de vuurstaven vormt. Dit wordt met de stoothaak van de vuurstaven gebikt. Tussen het spoor ligt ook gewoon as, maar het is het fijnere spul wat overblijft nadat de rest in de kruiwagen is geschept. Door weer en wind is dit spul samengevormd tot een geheel. Dit is een loclengte van de loods vandaan, aan het einde van de dag wordt de loc hier geparkeerd, de as wordt gedumpt en alles dat niet in de loods wordt gedaan om de loc nachtklaar te maken wordt hier gedaan. Als dat klaar is wordt de loc onder eigen kracht de loods binnengebracht.
Een overzicht:

Nee, de NS heeft hier niks te zoeken. Links is een van onze hoofdspoorrijtuigen anno 1943, en nog grotendeels van hout 8)
Op het linkerspoor is de asdumpplaats. Bij nader inzicht is het gedeelte tussen het spoor een klein beetje hoger dan naast de sporen. Het rode spul moet je niet na bootsen, dat is een overblijfsel van het frame van een rijtuig dat daat is gestraald en in de grondverf gezet.  ;)

Hopelijk heb je hier wat aan

Rick

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #156 Gepost op: 12 juli 2011, 12:50:09 »
Leuk om te zien Karst, dat gepiel met piellekes.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #157 Gepost op: 19 september 2011, 02:15:01 »
Hoi,

Voordat het gehak met de 3737 begon gisteren, was ik al verder gegaan met het aankleden van de depot module...



... dit keer de rechterzijde aan de beurt. Het ballast is van A.D. 210 Kiezel. Aan de randen en in het midden heb ik een fijnere variant gebruikt van Conrad ( Tams ). De ballast wordt droog met een penseel in vorm gebracht. Een ongeloofelijk geduld werkje, omdat er Roco GEOLine onder ligt en tussens de biels maar exact 1 laagje steentjes past !



... daarna met een verstuiver met afwasmiddeloplossing de boel voorzichtig in nevelen. En dan met aangekleurede voorstrijk indruppelen. De kleur komt ook van A.D. : Roest donker.



... en dan denk je OMG  :o dat komt nooit meer goed... :)

Terwijl dit spulletje ligt te drogen. ( Na het opbrengen 15 min laten liggen, daarna even flink opwarmen met de fohn )...



... een werkje dat nog lag te wachten. De 'aandrijving' van de loodsdeuren. Ik heb een gaatje door de bodem geboord van 1.6mm, daar een koperen buisje in. Het ondeste scharnier afgesneden en overdwars een gleufje van de halve deurdikte en 10mm lang gefreesd. Daarin 0.5mm verenstaal. Er komt nog een busje onder waaraan dan de servoaandrijving komt.

Nadat de voorstrijk droog was ( in totaal denk ik een krappe 2 uur )...



... de ballast verder op kleur gebracht. Tussen de rail en er vlak naast met sterkverdunde A.D. Donkere roest. Aan de zijkanten van het ballastbed en in de midden met verdunde oker. En tegen de draaischijf met matzwart. Steeds beginnen met sterk verdund en al naar gelang meer kleur gewenst is, iets minder verdunnen.



... ook is het schouwpad eerst gedaan met A.D. geel 'meel'. De rails zijn na het droog worden van alle ballast met Tamiya XF64 op kleur gebracht. Net als de rails in de draaischijf. Het gras op de voor- en achtergrond is niet definitief. Het zijn probeersels die ik met mijn zelfgemaakte statische begrasser aan het doen ben. Het begint steeds beter te lukken, nu is het wachten op vezels van een betere kleur dan deze gif-groene van Heki ;)


Ook de andere kant is wat opgewaardeerd...



... helemaal rechts ( rechts van de 6010 ) ligt nu ook ballast. Tevens het kolenparkje vastgezet en aan laten sluiten met kolen op het spoor. Ook het spoor te plaatse is flink met kolen en zwarte verf onder handen genomen.

Helaas zit er een anachronisme in deze foto, maar totdat mijn eigenbouw 3700 klaar is moeten we het maar met de 3737 doen ;)



... en omdat het zo'n snoepje is die 1794, een mooie close-up  8) Overigens is de stoker net 'stout' geweest en heeft de rookkast leeggeschept en de sintels en as zomarr tussen en naast het spoor gedonderd.  >:( De Meester zal ook wel niet tevreden zijn, want hij heeft de verder smetteloos onderhouden loc niet netjes schoongeveegd na het legen van de rookkast, er ligt allemaal nog as op de voetplaat !

Als ik deze week nog een beetje tijd overhou, verder met de aandrijvingen van kolenkraan en loods.

Grtzz,

Karst

Dennis

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #158 Gepost op: 19 september 2011, 07:10:28 »
Fraai hoor Karst, erg fraai.
Was je proef met de pollen nog gelukt?

Grtn,
Dennis

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #159 Gepost op: 19 september 2011, 07:54:08 »
 (y)
Citaat
Daarin 0.5mm verenstaal

Hoop niet dat je het verenstaal vastlijmt maar laat klemmen. De reden hiervoor is dat in noodgevallen, als de loc onverhoopt tegen een dichte deur aanrijdt, de deuren meegeven en niet afbreken van het verenstaal.
Voorkomt een topic in: "dat gebeurt mij niet".  ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #160 Gepost op: 19 september 2011, 08:23:48 »
Mooi sfeertje gecreeerd  (y) . Ga je de loods nu ook vervuilen, nu je zulk mooi gras, verweerde ballast en as op de 1700 hebt gemaakt?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #161 Gepost op: 19 september 2011, 09:03:19 »
... omdat de draad voor het heffen en zakken van de haak door het buisje gaat lopen, moest er natuurlijk een speciale 'schroef' gemaakt worden met een gaatje voor het draadje.
 

Hoe regel de beweging voor dit draadje van de kolenbak, Karst?
Ook met een servomotor met een "lange" aandrijfarm?

Gerard

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #162 Gepost op: 19 september 2011, 09:15:50 »
@Ivo

Van binnen of van buiten ?  :P En die as op de 1700 was natuurlijk een smoes omdat ik weer eens vergeten was om het ding af te stoffen voordat ik een close-up foto maakte ;)


@Gerard

Moet een soort liertje worden. Ben ik nog niet helemaal uit.


@Dennis

Lukt op zich prima met de begrasser. Een rijtje houtlijm druppeltjes op een aluminium plaatje, begrasser er overheen en je hebt voordat je het weet 20 polletjes ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 19 september 2011, 10:17:22 door Karst Drenth »

jakop

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #163 Gepost op: 19 september 2011, 13:09:24 »
Slaap jij wel eens, Karst?  ::)

Leuk idee om de verdunde houtlijm al een kleurtje mee te geven, ook eens proberen!

Groet,

Jakop

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #164 Gepost op: 19 september 2011, 13:41:01 »
 ;D

7 uur slaap is meer dan genoeg hoor ;)

Anyway, ik gebruik hier 'Histor Fixerende Voorstrijk' ipv houtlijm. Voordeel: het is gebruiksklaar en droogt flexibel op  (y)

Grtzz,

Karst