Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:43:27
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 06:28:29
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Een digitale demo pendelbaan  (gelezen 603168 keer)

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #135 Gepost op: 02 juli 2011, 22:48:03 »
Dat wordt een heel mooi depot Karst!

Mvg, Mark

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #136 Gepost op: 02 juli 2011, 22:53:21 »
Hoi,

@sander,

Yep, in ieder geval lekker bezig  :P En bewegende Preisertjes... zou ook wel moeten kunnen... b.v. eentje die de ondergrondse kraan van de waterkolom open en dicht draait :) Of 1-tje die aan de zwengels van de kolenkraan staat te draaien... :)

@serve

Thnx !  (y) Dat betekent dus werk aan de micro-smd-winkel  :-X

@mark,

Da's wel de bedoeling ja  ;D

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #137 Gepost op: 03 juli 2011, 18:36:57 »
Hoi,

Gisteravond de boel nog even in het aardebruin geverfd...



... zodat ik vanmiddag met een stukje proefballast kon beginnen :)



... de gebruikte attributen: Ballast ( kiezel van Anita Decor ), lepeltje, een penseeltje en een hamertje... :o ja, een hamertje  ;D Lepeltje is natuurlijk voor het instooien, dan met de vingers een beetje gladstrijken en proberen met een penseel de boel van de bielzen te krijgen... Nou, dat gaat dus echt niet. De ROCO Geoline rail heeft zo weinig diepte tussen de bielzen, dat het fijne zand alle kanten opspringt als je er nog maar met een penseel naar wijst. De traditionele methode werkt dus hier niet  :( Dus plan B, ipv het gladstrijken met een penseeltje, is het heel voorzichtig en zachtjes kloppen met het hamertje op de rails... en zie daar, de korreltjes schikken zich netjes tussen de biels  ;D 8)  Dan met het kleine penseeltje enkele onwillige korreltjes op hun plaats wijzen en klaar is klara. Wel een ongans werk hoor dat ballasten. Over dit kleine stukje heb ik toch ruim 2 en half uur gedaan. Eeerrlijk is eerlijk, eerst nog de techniek moeten ontwikkelen en trainen  :P ;D

Zo los blijft het natuurlijk niet liggen...



... Een aantal jaren geleden had ik eens in MIBA gelezen, dat een groep duitse jongens uit Osnabrueck hun ballast verlijmend met wat wij hier voorstrijk noemen. Destijds al eens een blik gekocht en vandaag maar eens te voorschijn gehaald. Het is watergedragen spul, dus een drupje afwasmiddel erbij voor het vloeien en... alvast een beetje Anita Decor donkere roest er in gemikt. Krijg je een vreemd uitziend chocolademelk achtig goedje in de pot  ;D Daarna volgens de standaardwijze de boel met ontspannen water bevochtigd en druppelen maar :)

Het kleurt heel vreemd, een beetje blauw-paars achtig, maar dat komt goed...



... want, voor mij, het grote voordeel is, dat je het even met de fohn droogblaast ( 5 min ) en na een kwartiertje het er zo uit ziet en je verder kunt werken  ;D (y)



... na een half uur. Het ziet er wat glimmerig uit op de foto, meer dan je in het echt ziet. Maar da's niet erg, want er komen toch nog allerlei behandelingen met matte verf overheen. Overigens denk ik bij een volgend stuk wat Tamiya matteringsmiddel toe te voegen ;)



... dan met de Tamiya XF64 ( tip van Huib Maasskant, bedankt Huib ziet er perfect uit ) aan de slag. Ik had afgelopen weken al met verschillende Humbrol en Revell kleuren getest, maar die gaven op foto's het zo bekende paarse beeld. Dit niet, is mooi donkerbruin, droogt snel en strijkt lekker weg.



... en dan het, voorlopige, eindresultaat. Mooi strak en egaal ballastbed van grindkiezels ( = NS tot ca medio '70-er jaren. Er zouden 7 steentjes tussen de bielzen moeten passen. Ik heb ze niet geteld ...  :P  Op wat vroege kleurenfoto's af te gaan is dit het beeld van een vers grind-ballastbed. Met verschillende roestkleuren gaat de boel met de airbrush nog verder bewerkt worden. En... natuurlijk op een depot waar stomers en diesels huizen, her en der flinke vette smeer- en dieselolie plekken ;)



... controle foto of het allemaal een beetje staat...



... en ja, mijn modellen komen zo inderdaad wel wat beter uit dan op het kale MDF  ;D (y)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2011, 00:09:23 door Karst Drenth »

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #138 Gepost op: 03 juli 2011, 18:51:18 »
Netjes Karst!   (y)

Zo komen de modellen echt tot hun recht.

Hmm, jammer dat ik niet eerder die verf van Tamiya heb gezien. Idd, Humbrol en Revell ogen niet lekker. Daarom heb ik Floquil ( van Jophi ) gebruikt, maar daar dat stinkt en zit vol met ongezonde oplosmiddelen....

Ballast ligt keurig, je ziet niet meer dat het Geoline is  :D

Gr.

Ferry



Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #139 Gepost op: 03 juli 2011, 23:48:12 »
Hoi,

Thnx Ferry,

Gelijk maar het ballasten ( bijna ) afgemaakt en wat meer materieel laten aanrukken...



... vogeltjes perspectief van de nieuwe fotostek :)



... de nieuwe hangplek voor ouder materieel ;)

@Sander ( Lageveen )

Met deze ballast kun je ook gerust vooraf schilderen. Verf wel heel goed droog laten worden voordat je het spul er op strooit ;) En dan met klein penseeltje de evt. korreltjes uit de rail vegen en/of kloppen met een hamertje ;)

Grtzz,

Karst

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3718
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #140 Gepost op: 04 juli 2011, 20:07:05 »
Jeetje Karst, dat ziet er echt geweldig uit zeg! Ik ben echt in een goede zin jaloers op al die stomers van jou! Wauw!
En nu die baan, daar zullen ze zeker tot hun recht komen (y)

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
    • willem22
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #141 Gepost op: 04 juli 2011, 22:39:01 »
Dat is weer punt gaaf , hele uitdaging het ballasten.

toch ook nog iets gezien op deze site mbt inkleuren.
 http://www.vampisol.de/html/an_der_strecke.html

Blijf dit wel volgen.

wil.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #142 Gepost op: 06 juli 2011, 01:59:44 »
Hoi,

Gisteravond te uitgeput om wat te doen en te posten, wel een aantal boeken doorgenomen om te zien hoe de kleur van rails, ballast looppaden etc is ... Maar vanavond goede zin en aan de slag getogen...



... eerst de ballast en bielzen tussen de rails overwegend zwart ingewassen. Daarna op de plekken waar de diesels staan te lekken en waar kolen genomen worden nog met minder verdunde mat zwarte verf ingekleur. De buitenkant van de rails, bielzen en ballast gradueel van 'onder' naar 'boven' ingewassen met 3 verschillende sterktes roest. Daarna hier en daar een hoopje verse ballast neergelegd en met volledig transparante ( niet bijgekleurd dus ) voorstrijk vastgezet. Ook is de toerit op de draaischijf nu in kleur: Zwart. Doordat het op en afrijden van de schij een onvermijdelijke schok door de locs laat gaan, vallen er op die plek altijd alle druppels olie en losliggende kolen van de locs af :)

Daarna de onderste grasrand langs het looppad ge-theezeefd, het looppad zelf aangelegd en ingedruppeld en op het gras het 'onderhout' van de haag gemaakt met Heki decovlies gras... daar boven op het blad van de haag met Heki Blatterflor. En tot slot het weilandje aangelegd met Busch Sommeraue. En... lijkt aardig  :P



... het zwart tussen de rails goed te zien. De middelste twee sporen zijn de dieselsporen, omdat die doorgaand over de draaischijf bereden kunnen worden en dus ook door de DE-1 stellen kunnen worden bereikt.



... de 6010 die water neemt en op de voorgrong de haag. Die mij nog het meest aan bramen doet denken ;) ( Ook in mijn herinnering stonden vlak lans het spoor altijd de lekkerste bramen  :P )



...het moet ergens rond juni 1953 zijn. 1700, 6000 en 2000 nog in dienst en de nieuwste aanwinst is even op bezoek voor een checkup in het depot...

Nu verder met de bekoling :)

Grtzz,

Karst

Johan Schalken

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #143 Gepost op: 06 juli 2011, 07:40:48 »
Je hebt verborgen talenten.... netjes hoor, zeer overtuigend..

C-130H

  • Roland
  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • Toch maar een Spooky
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #144 Gepost op: 06 juli 2011, 10:24:19 »
Gaaf dit!
Komt er ook nog groen tussen de sporen?
Of blijft het zoals het nu is?

Roland
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #145 Gepost op: 06 juli 2011, 12:34:32 »
Het depotje ziet er erg mooi uit Karst (y)
Als locs op het depot overnacht(t)en, dan moet het ballast rond de loods eigenlijk donkergrijs zijn. Locs worden voordat ze "op stal" gaan ontdaan van as. De as wordt gewoon naast de rails gegooid en wordt langzamerhand een compacte donkergrijze massa. voor extra realisme kun je ook een kapotte vuurstaaf of twee tussen het as gooien. die dingen tref je soms ook tussen de hoop as uit de loc.
Vaak was het ballast bij de loods tot net onder railhoogte opgebouwd om struikelen en veel gesjouw met de kruiwagen te voorkomen.

mvg,
Rick

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #146 Gepost op: 06 juli 2011, 12:42:29 »
Thnx,

Inderdaad, moet het spoor bij de loods nog veranderd/afgemaakt worden. Maar daarvoor moet ik eerst de module loskoppelen, de deuraandrijving van de loods er onder zetten, het foam aanbrengen, afballasten etc. Zal dan gelijk daar e.e.a. aan gaan doen :)

Overigens, heb dat ophogen wel kunnen vinden naar de buitenkant van de rails, maar niet binnenin. Klopt dat ?

Grtzz,

Karst

jakop

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #147 Gepost op: 06 juli 2011, 13:16:41 »
...het moet ergens rond juni 1953 zijn. 1700, 6000 en 2000 nog in dienst en .....

Bestaat niet.....in juni '53 hadden we niet zulke grijze luchten...dat weet ik nog goed  ;D

Mooi gedaan Karst!
Ik moet me inhouden om ook niet met "groenen" te beginnen maar ik vind dat ik daar nog niet aan toe ben  :P

Groet,

Jakop

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #148 Gepost op: 07 juli 2011, 09:07:11 »
De ruimte tussen de spoorstaven is idd een stukje lager dan er buiten. Het angestampte as bedekt de bielzen wel, dat is aardig belangrijk want als je hete as direct op bielzen dumpt dan is er een grote kans dat de bielzen brand vatten!
Let wel, dit is de situatie bij de lokale museumspoorlijn, zo'n halve wereld van NL vandaan ;)

Ik ga dit weekend naar het depot met de camera, dus als je een paar fotos wil, roep maar.

mvg,
Rick

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #149 Gepost op: 07 juli 2011, 10:44:02 »
Jongens, ik heb nog zo gezegd:"Geen ballast op de dwarsliggers hé." :-X

Dordrecht, 05-07-2011

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums