Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:35:16
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 18:28:35
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:31:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
  

Auteur Topic: Een digitale demo pendelbaan  (gelezen 638171 keer)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #90 Gepost op: 19 February 2009, 15:00:58 »
Mooi plaatje Wim, erg duidelijk....ben nl. ook nogal leek op dit gebied.

(Slightly off-the-record: is die link tussen PC en MultiMaus nog beschikbaar? Ben er poosje uitgeweest, nl.  :-[ )

Leuk initiatief trouwens, die pendelbaan.

J

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #91 Gepost op: 19 February 2009, 15:05:15 »
Wij hebben dit inderdaad overwogen bij onze allereerste plannen. Maar hebben daar vanaf gezien, omdat de kans dan te groot is dat er iets verkeerd wordt aangesloten. Het prototype staat nog op layout. Verder dan dat zal het niet komen denk ik denkelijk.

Mvg
Wim.


werkt dit prototype? X-Bus Adapter van Uhlenbrock heeft ook het problem met de RJ12 Ingangen op beide bus-systemen, maar helaas werkt deze niet met de Multimaus...

Als je het kabel in een andere kleur heeft gaat er niets mis... Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #92 Gepost op: 19 February 2009, 15:14:25 »
Citaat van: fissy
...werkt dit prototype? ...


Is nooit verder dan de tekentafel gekomen  :-| Is geen daadwerkelijke firmware voor geschreven.

Grtzz,

Karst

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #93 Gepost op: 19 February 2009, 17:43:41 »
THNX Wim voor het plaatje!
dit is precies wat ik bedoelde!
Misschien kan het nog verder uitgewerkt met beschrijving van de kabels etc, maar dat is voor de fine-tuning ;D

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #94 Gepost op: 19 February 2009, 18:06:34 »
Nico,

Moet ik het ook nog aankomen sluiten?  ;)

Mvg
Wim.


« Laatst bewerkt op: 19 February 2009, 18:14:38 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #95 Gepost op: 19 February 2009, 18:41:41 »
Nico, hier een begin van een andere manier van weergeven. Dit plaatje heb ik 'n tijdje geleden gemaakt vanuit een plaatje van Henk. Het is m'n bedoeling om hier ook de diodeschakeling en de bezetmelders nog bij te freubelen/painten.

Sander


fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #96 Gepost op: 19 February 2009, 22:46:42 »

Is nooit verder dan de tekentafel gekomen  :-| Is geen daadwerkelijke firmware voor geschreven.

Grtzz,

Karst


"Was nicht ist, kann noch werden..." :-*

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #97 Gepost op: 01 March 2009, 16:22:56 »
Citaat
De ProfiBoss heeft nog een klein ander nadeeltje: De LocoNet uitgang is een echte LocoNet B uitgang, bedoeld voor boosters. Het aansluiten van stroomverbruikende apparatuur als een Interface, terugmelding, andere handregelaar kan wel maar...
... het LocoNet moet dan wel extern gevoed worden. Wim heeft hier ook een printje voor ontworpen. Hier is het prototype te zien.

Wanneer je de PB wilt gebruiken met een andere booster, maar zonder terugmelding, pc besturing, enz. enz. (je dus alleen de 'standaard' meegeleverde trafo/booster wil vervangen), moet je de PB dan ook 'extern' voeden?
Of kun je de PB voeden met de meegeleverde trafo en de tweede LocoNet aansluiting op de PB gebruiken voor signalen naar de 'nieuwe' booster... (of andersom...)

Groet,
Jeroen.

Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #98 Gepost op: 01 March 2009, 16:35:53 »
De PB moet alstijd gevoed worden, als je wilt dat hij DCC signalen genereert en werkt als LocoNet Command Station.

Booster kun je aansluiten op de LocoNet poort.


Grtzz,

Karst

Anne W

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #99 Gepost op: 07 March 2009, 22:48:59 »
Beste Karst,

Vanmiddag hoorde ik je, dacht ik, uitleggen dat je voor kortere treinen een " eerdere" melder hebt liggen, maar dat Koploper ook steeds moet leren hoe de treinen op tijd te laten remmen, allemaal zeer logisch.

Je kunt, denk ik, ook een tweede blok maken, zeg maar blok X "lang" en blok X "kort", de twee blokken als kruisingen aanmerken en de lange treinen een verbod geven naar blok X "kort" en de korte treinen een verbod naar blok X "lang".

Als je dan van een korte trein ineens een lange maakt (spitsuur, wagens bij plaatsen), dan hoef je alleen maar de "verboden" te wijzigen, er van uitgaande dat de trein in het verleden ook al een keer lang is geweest en Koploper de remkarakteristiek dus kent voor die rijweg.

Groetjes, Anne W

Paul Haagsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
    • De software (tja waarvoor...)
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #100 Gepost op: 08 March 2009, 07:32:44 »
Anne,

Ik zie echt niet wat het verschil is tussen 2 mogelijkheden door verschillende stopplaatsen  in 1 blok of 2 mogelijkheden door 2 blokken.  Waarschijnlijk is dat de manier in Raptor om er twee blokken voor te maken.

Ook wat jij bedoeld met "de twee blokken als kruisingen aanmerken" is een term die Koploper gelukkig niet nodig heeft. Gewoon nooit twee blokken aanmaken voor hetzelfde blok! Er is al eens vaker gezegd (hier of op 3railforum): geef pas advies als je echt weet hoe het werkt. Ik neem het je zeker niet kwalijk: jij weet veel van Raptor en niets van Koploper. Echter hierdoor ga je wel gebruikers op het verkeerde blok eeeuuhh spoor zetten. Ik ga ook nooit adviezen geven in een draadje van Raptor omdat ik gewoon de werking niet ken (en ook geen behoefte hier aan heb).

Voor Koploper is dit echt een slecht advies; je wint er niets mee en je maakt het alleen maar nodeloos ingewikkeld!

Mvg,
Paul.

Anne W

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #101 Gepost op: 08 March 2009, 20:53:36 »
Beste Paul,

Hartelijk dank voor je reactie, echter je mist de essentie, wat het beste geïllustreerd word door de uitspraken  van Karst:

Ik heb gedaan wat Paul me vertelde
Gisteren deed hij het ook niet
Ik probeer het nog een keer
Hij doet het nog steeds niet
Wacht, hij begint het te doen
Oh, ja natuurlijk het remmen moet nog geleerd worden.

Corrigeer me als ik ongelijk heb (wel vriendelijk graag):  elke keer als je de treinlengte in Koploper verandert, dan moet het remmen voor die trein opnieuw geleerd worden.

Verder, er leiden vele wegen naar Rome, dus is er geen “heilige” weg, Raptor kent de optie variabele treinlengte niet, maar de door mij omschreven methode is ook een goede weg naar Rome en éénmaal aangeleerd remgedrag gaat niet verloren.

Omdat de baanomvang zo ongeveer klaar is, staat er binnenkort op het 3 Rail Forum een overzicht van de zaken die bij mij gemanaged wordt door Raptor, je zult daarin meer blokken tegenkomen als er “gleisabschnitte” zijn (ik kan geen mooie Nederlandse term bedacht krijgen), er is zelfs één stuk die 4 verschillende namen heeft.

Ik ben zaterdag op Rail een paar keer bij je stand langs gelopen om te kijken of ik eens een keer de hand met je kon schudden, maar je werd goed bezig gehouden, als het mogelijk is en je wilt het, dan kun je op 28 of 29 maart eens naar de MSG in Den Bosch komen, er is daar een hele grote baan met Railroad (geloof ik), een M-track baan, de Silberbergbaan met Raptor en de Raptor demobaan met o.a. ik zelf, ik zou het wel leuk vinden.

Groet, Anne W

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #102 Gepost op: 08 March 2009, 20:59:34 »
Corrigeer me als ik ongelijk heb (wel vriendelijk graag):  elke keer als je de treinlengte in Koploper verandert, dan moet het remmen voor die trein opnieuw geleerd worden.

Nee dat hoeft niet... Waarom zou je denken dat dat nodig is? Voor het remmen is dat toch niet relevant (tenzij je massa-vertraging ook aanpast)?

Ik rij ook met veel afwisselende treinlengten.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Paul Haagsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
    • De software (tja waarvoor...)
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #103 Gepost op: 08 March 2009, 21:34:41 »
Corrigeer me als ik ongelijk heb (wel vriendelijk graag):  elke keer als je de treinlengte in Koploper verandert, dan moet het remmen voor die trein opnieuw geleerd worden.
Anne,

Leren remmen heeft echt NIETS te maken met de lengte van trein. Weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt. Degene die je dit hebt verteld, heeft zich vergist.
Koploper zou ik nu op een aantal punten zeker anders realiseren, echter zulke rare zaken zitten er toch echt niet in. Jij kan zulke zaken zo schrijven dat het lijkt voor mij (en dus misschien ook voor anderen) dat jij precies weet waar je het over hebt. Dat in combinatie met niet helemaal weten hoe een programma werkt brengt praatjes in de wereld.

Bedankt voor je uitnodiging: echter voor alleen de Raptor te zien werken rij ik niet zo'n eind want jij krijgt mij zeker niet over op de Raptor  ;D Trouwens dat weekend ben ik ook voor mijn andere grote hobby op stap: kerkorgels.

Wat mij betreft genoeg afgeweken van de draad en nu weer terug naar de digitale demo pendelbaan. Als Karst nog vragen hebt over het leren remmen dan hoor ik dat wel.

Mvg,
Paul.

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #104 Gepost op: 08 March 2009, 21:44:50 »
2 dagen het baantje mogen aanschouwen en wat bleek:

Zonder hapering reden de DE stam , DE II en de Plan U hun pendels (wat een saaie treinen zeg  ;)).

Fraai Karst (volgende week gaat mijn pendelbaantje ook zijn vuurdoop krijgen met hulp van Koos).

Kees-Jan