Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
  

Auteur Topic: Peco wissels en kortsluiting  (gelezen 43655 keer)

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #60 Gepost op: 08 October 2008, 10:18:12 »
Goede morgen Ferdinand,

Vanuit jou tekening gezien hoef je aleen maar spoorstaaf b en C van een isolatie schoen te voorzien (of door te zaggen/sluipen) om kortsluiting te voorkomen.

Willem

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #61 Gepost op: 08 October 2008, 10:22:05 »
Ferdinand, volledig isoleren?? Dan staat er toch helemaal nergens geen spanning meer op. Gewoon meten dat is weten.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #62 Gepost op: 08 October 2008, 10:28:27 »
Ferdinand, nou snap ik even niet meer waar je mee bezig bent. De uitkomten van je metingen verrassen me niet, ik had niet anders verwacht.
In dit draadje is al een paar keer gezegd dat je alleen de twee spoorstaven achter het puntstuk moet isoleren, dus in jouw tekening B en C. Dieper moet je het niet zoeken.

Je hebt gelijk dat de tongen zelf al de omschakeling verzorgen, dat is ook de opzet van Peco. Maar in de loop van de tijd wordt dat contact onbetrouwbaar door corrosie en vervuiling. Daarom wordt vaak een contact op de wisselaandrijving ingezet omdat dat betrouwbaarder is. Je moet allen oppassen dat het tongcontact en het aandrijvingscontact elkaar niet in de weg zitten. Als b.v. het aandrivingscontact al omschakelt terwijl het tongcontact nog tegen de verkeerde kant ligt, dan levert dat kortsluiting op.

Bij een wissel met insulfrog hoef je helemaal niks te isoleren. Het puntstuk is daar al geïsoleerd, dat zit in de naam insulfrog: geïsoleerd puntstuk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #63 Gepost op: 08 October 2008, 10:31:40 »
Ferdinand,

Je hebt gemeten en je resultaat in een tabel neergezet, daaruit kun je opmaken dat je de van polariteit wisselende spoorstaven van de rest van de daarachter aangesloten polariteit moet isoleren.



Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #64 Gepost op: 08 October 2008, 10:38:30 »
Sorry heren dat ik zo NOOB overkom,

Wim, lees net terug, ahum is wel heel snel en kort door de bocht door mij geschreven excusses.

Willem bedankt voor je reactie


Klaas, oke das nu duidelijk, dus als ik Uw zeggen zou uitvoeren betekend hetdat ik het hartstuk los moet koppelen van de wisseltong ( electrisch gezien ) ,  dus met de dremmel aan de slag, om er zo ervoor te zorgen dat alleen mijn wisselaandrijving bepaald welke polariteit daar op komt.

[edit]
Ik bedenk me net dat de dremmel misschien iets te hard handig is, ik bereik eigenlijk toch hetzelfde daar mee doelende op scheiding hartstuk met wissel tong als ik de verbinding onder de wissel weg haal zie tekening groene pijlen




https://images.beneluxspoor.net/bnls/Peco_code55_wissel_onderkant_1.jpg


Dank U voor de snelle reactie

Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 08 October 2008, 10:46:04 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #65 Gepost op: 08 October 2008, 10:39:45 »
Ferdinand,

Je hebt gemeten en je resultaat in een tabel neergezet, daaruit kun je opmaken dat je de van polariteit wisselende spoorstaven van de rest van de daarachter aangesloten polariteit moet isoleren.



Mvg
Wim.


Het is me helemaal duidelijk Wim, dank U.

Maar als er een wissel achter  C en D komt (  bv overloop wissel ),  dan moet ik wel C en D isoleren, want D komt dan aan het hartstuk te liggen van de andere wissel, enz enz en zo bouw je dan een wisselstraat op, als ik fout zit dan pak ik persoonlijk zelf de knuppel ter hand  ;D

Groetjes Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 08 October 2008, 11:04:15 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #66 Gepost op: 08 October 2008, 11:29:17 »
Ferdinand,

Als je bij elke wissel B en C isoleert, dan krijg je geen kortsluiting, behalve als je met een keerlus situatie zit, dan moet je D ook isoleren en een keerlusmodule toepassen.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

MRP_Peter

  • Gast
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #67 Gepost op: 08 October 2008, 11:29:43 »
Beste Ferdinand,

Er is eigenlijk maar een ding wat je behoeft te onthouden bij Peco.
Alles wat aangeduidt is als insulfrog behoef je geen isolators te plaatsen(behalve bij keerlussen dan), en alles wat aangeduidt is als electrofrog moet je wel isolators plaatsen.
De enige 2 uitzonderingen die je bij gewone wissels hebt als ze electrofrog zijn is dat je geen isolators hoeft te plaatsen als de wissel een keuze is tussen doodlopende sporen, dan 'regelt' de wissel zelf welk spoor stroom (plus en min) krijgt door middel van de wisselstand, of.....als je een parallelspoor hebt, bij parallelspoor moet je dan elke keer beide wissels hetzelfde spoor laten kiezen, anders treed er nog kortsluiting op.

Maar zoals eerder genoemd, de wisseltong zelf kan in de loop van de tijd wat ge-oxideerd raken waardoor er slechter kontakt gemaakt wordt.

Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2008, 11:31:49 door Peter (MRP) »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #68 Gepost op: 08 October 2008, 11:42:45 »
Ferdinand,

Er zijn twee manieren om de kortsluitprobleem tijdens het omzetten te ontlopen.

-of, je zorgt er voor dat het contact op de aandrijving alleen omschakelt op het moment dat beide tongen vrij liggen van de aanslagstaaf. Dit lukt overigens niet bij elke aandrijving.

-of, volgens je eigen idee, je ontkoppelt het puntstuk van de tongen, zodat je alleen het puntstuk omschakelt. Let er dan wel op dat je in dat geval elke tong direct verbindt met de naastliggende spoorstaaf.
Dit is een oplossing die wat drastischer is, maar dit heeft wel mijn voorkeur. Bij mijn zelfgebouwde wissels doe ik het ook altijd zo.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #69 Gepost op: 08 October 2008, 11:58:30 »
Ferdinand, aan je wissel hoef je niet te slijpen, bij het gebruik van een conrad aandrijving met ompoling doet de aandrijving wat hij moet doen.
Ga je wel slijpen dan moet je het wissel drastisch aanpassen en moet je tongen van een vaste spanning voorzien.
De situatie voor wisselstraten is toch ook niet echt moeilijk, kwestie van even in een tekening zetten en je zit wat er aan de hand is wat er moet gebeuren.



Mvg
Wim.
 
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #70 Gepost op: 08 October 2008, 12:07:20 »
bij het gebruik van een conrad aandrijving met ompoling doet de aandrijving wat hij moet doen.
Schakelt de Conrad aandrijving altijd kortsluitvrij om? Ik heb geen ervaring met deze combinatie, maar jij misschien wel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #71 Gepost op: 08 October 2008, 12:39:49 »
Klaas, laten we daar maar gewoon vanuitgaan, want anders was hier al best eens een draadje over geopend. En als Ferdinand het zeker wil weten dan even meten.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #72 Gepost op: 08 October 2008, 12:55:45 »
Klaas
Citaat
-of, volgens je eigen idee, je ontkoppelt het puntstuk van de tongen, zodat je alleen het puntstuk omschakelt. Let er dan wel op dat je in dat geval elke tong direct verbindt met de naastliggende spoorstaaf.
Dit is een oplossing die wat drastischer is, maar dit heeft wel mijn voorkeur. Bij mijn zelfgebouwde wissels doe ik het ook altijd zo

Oke Klaas dan ga ik voor ontkoppelen van het puntstuk van de tongen, en als ik Uw verhaal goed begrijp is het niet voldoende dat de tong bij omzetting wissel tegen de spoorstaaf aankomt en daar zijn spanning van haalt.
Maar dus onder de wissel een draadverbinding tussen tong en naastliggende spoorstaaf aanleggen en dit dus voor elke tong.

Dan heb ik vanavond weer een leuke klus voor de boeg, even kijken of zoiets uitvoerbaar is bij de PECO wissel, aangezien de enigste 2 plekken waaraan ik kan solderen, zijn de draaipunten van de tongen onder de wissel.

Ga zo even slapen, heb helaas nachtdienst.

Laat zo snel mogelijk van me horen of de ingreep gelukt is. ;D

Bij deze alvast bedankt voor Uw meedenken :D

Met vriendelijke groet Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 08 October 2008, 13:08:21 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #73 Gepost op: 08 October 2008, 13:00:56 »
Wim,

Helemaal duidelijk, even alles op papier zetten en je ziet waar de isolators moeten komen.
Ben er wel achter dat ik er veel te moeilijk over nadenk ;D

Met vriendelijke groet Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #74 Gepost op: 08 October 2008, 13:54:42 »
Klaas, laten we daar maar gewoon vanuitgaan,

Wim, ergens gewoon vanuitgaan, dat is niet mijn stijl, dat weet je toch? ;D

Daarom heb ik zelf de proef op de som genomen. Twee ledjes aangesloten op het omschakelcontact van een Conrad aandrijving. Met de hand voorzichtig de aandrijving heen en weer bewogen, en dan blijkt dat het contact keurig halverwege de slag omschakelt, en dat in beide richtingen. In het midden is zelfs een punt waar beide kanten van het contact tegelijk open staan.
De conclusie is dus dat de Conrad aandrijving geen probleem zal opleveren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.