Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 00:42:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
07 October 2025, 23:55:21
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
07 October 2025, 23:18:42
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
07 October 2025, 22:08:18
Station Roodeschool door Benelux795
07 October 2025, 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
07 October 2025, 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
07 October 2025, 13:33:31
  

Auteur Topic: Peco wissels en kortsluiting  (gelezen 44617 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #75 Gepost op: 08 October 2008, 15:22:42 »
Om een beetje aanschouwelijk te maken wat er gebeurt bij de polarisatie heb ik een korte animatie gemaakt.

Bovenaan zie je een wissel waarbij de tongen meeschakelen met het puntstuk, zoals bij Peco Electrofrog gebeurt.
Bij het onderste wissel schakelt alleen het puntstuk om, de tongen zijn vast aangesloten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #76 Gepost op: 08 October 2008, 21:51:48 »
Hallo Klaas.

Ziet er mooi en duidelijk uit zeg die animatie helemaal toppie ;D.

Heb net 2 wissels aangesloten zoals jij het voorstelde dus met de wisseltong zijn eigen voeding, op de bevestigingspunten van de wisseltong ging het niet, want ben bang dat er dan nog weinig beweging in zit als ik daar ga solderen.
 
Maar heb nu net daar achter een stuk biels onder de staaf weg gehaald en daarop gesoldeerd.
Vanaf de bovenkant zie je er niks van.

Makkelijk is dat ik voor mijn testbaan dus niks aan de peco wissels hoeft te doen, alleen juist isoleren  ;D ;D
Maar mijn vaste baan ga ik de wissels uitvoeren zoals KLaas dat voorstelde.

Dus resumé, puntstuk wordt electrisch gescheiden van wisseltong en krijgt zijn polarisatie van de wisselaandrijving, en de wisseltongen geven we een directe voeding voor een zekere contact met oog op langere duur.

Heb nog 2 engelse wissels besteld en deze zullen wel electrofrog zijn,( en maar eens kijken hoe ik hier mee moet omgaan ) want ben bang dat de engelse wissel die insulfrog is op mijn vaste baan problemen gaat geven.

Alvast allemaal bedankt voor Uw hulp, en hoop dat ik er nog vaker gebruik van mag maken.

Met vriendelijke groet Ferdinand.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2008, 21:55:25 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #77 Gepost op: 07 March 2009, 23:51:28 »
hallo allemaal

Ik heb vandaag dan ook eindelijk me peco rails binnen
meteen neer leggen en proberen, en ja hoor ik heb precies het zelfde probleem ,maar ik ben beginner , dus nu de vraag , kan iemand via de foto aangeven waar ik moet isoleren, ik rijd trouwens digitaal , teminste das de bedoeling


of gewoon op elke wisseltong isoleren?

groeten stefan ;D

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #78 Gepost op: 08 March 2009, 00:00:06 »
Ferdinand,

Je hebt gemeten en je resultaat in een tabel neergezet, daaruit kun je opmaken dat je de van polariteit wisselende spoorstaven van de rest van de daarachter aangesloten polariteit moet isoleren.



Mvg
Wim.


Hier lijkt me. Dus in jouw situatie bij die wissel op de voorgrond.

Gr. Remco

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #79 Gepost op: 08 March 2009, 12:54:07 »
Stefan,

Dat is dus precies wat in dit draadje beschreven is. Lijkt me niet nodig dat we alle antwoorden nog een keer typen. Samenvattend: gewoon bij elke wissel isoleren op de hierboven in rood aangegeven punten.


Groeten, Marcel

bas den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
    • Schwarzach
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #80 Gepost op: 08 March 2009, 13:15:54 »
je hoeft niet elke wissel te isoleren, als je het bij wissels doet waar het niet hoeft loopt je loc niet mooi over de wissel(hij hapert dan). als je op je hoofdbaan een aftakking wilt maken hoef je niet te isoleren. las het goed is heb je bij je wissels een papiertje gekregen. daar staat alles heel duidelijk beschreven hoe je het moet doen. ;)

groetjes, bas
軌道ñ!!

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #81 Gepost op: 08 March 2009, 13:41:57 »
Bas,

Het hoeft inderdaad niet bij alle wissels, maar als je het bij een doodlopend spoor niet doet, dan staat er dus geen spanning op dit spoor afhankelijk van de stand van het wissel. Dat betekent dat locverlichting en eventuele binnenverlichting op dit spoor dus ook niet werken. Zoals in dit draadje al meer dan eens gezegd: als je gewoon overal isoleert, dan gaat het altijd goed.

Het haperen van locs op een wissel als je achter het wissel isoleert snap ik niet. Voor de verbindingen in het wissel maakt het helemaal niets uit of je wel of niet isoleert. Voor de (geïsoleerde) stukken achter het wissel maak je een nieuwe aansluiting, dus daar is de stroomvoorziening alleen maar beter dan wanneer je niet isoleert.

Groeten, Marcel

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #82 Gepost op: 08 March 2009, 18:47:55 »
dus gewoon ringleiding leggen en alle wissels op de aangegeven punten isoleren
ik snap het ( hoop ik )  ;D
ringleiding lijkt me dus wel heel belangrijk voor de stroomtoevoer

marcel heb jij ook een baan met peco rails  ??
zag dat je toevallig in eindhoven woont , misschien eens afspreken , wie weet kunnen we ideen wisselen


groeten stefan  ;D
« Laatst bewerkt op: 08 March 2009, 19:27:11 door nscargo2008 »

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #83 Gepost op: 08 March 2009, 20:11:02 »
Nope, nog niet.

bas den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
    • Schwarzach
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #84 Gepost op: 08 March 2009, 20:11:14 »
@Marcel
eerst heb ik mijn wissels zo gedaan zoals in dit topic word beschrijft maar dat liep bij mij voor geen meter, treinen die niet mooi over de wissels liepen, dan weer wel stroom op de wissel en dan weer niet. Toen even een goed naar de uitleg gekeken van peco. Na een paar keer proberen en lezen erg achter gekomen hoe het moet. Sinds dien geen last meer gehad.

groetjes, bas
軌道ñ!!

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #85 Gepost op: 08 March 2009, 20:21:54 »
Ik geloof je wel, maar ik snap alleen niet hoe dat dan komt.

bas den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
    • Schwarzach
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #86 Gepost op: 08 March 2009, 20:28:29 »
wat dat er stroom weg valt?
dat snap ik ook niet, ik heb het op gemeten met een multimeter en je ziet dat het stroom opeens weg valt. begrijp er niks van.
軌道ñ!!

gardevil

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
  • Het zijn de dwarsliggers die de rails bij elkaar h
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #87 Gepost op: 06 August 2009, 00:40:37 »
Hallo,

ben beetje nieuw hier (heb al wel veel gelezen, maar nog niet gepost), en kwam bij het zoeken dit draadje tegen. Ik zit dus met een gelijkaardig Peco probleem.

Bij een overloop wissel (om op tegenspoor te gaan rijden) krijg ik steeds kortsluiting, deze ontstaat altijd wanneer de loc de scheiding tussen beide wissels overschrijdt. Logisch, want ik rijd tweerail gelijkstroom, digitaal via MRdirect. 
Nu heb ik al enkele pogingen gedaan om een en ander op te lossen met het plaatsen van de nodige geisoleerde railassen, maar volgens dit eerder geplaatste schema lukt het niet.


Ik blijf kortsluiting krijgen, behalve wanneer ik de beide parallelle sporen isoleer (de ene keer de sporen 1, de ander keer probeerde ik de beide sporen 2 te isoleren) doch dan is er steeds een stuk van het wissel stroomloos en stopt de lok.

Nu weet ik best dat middernacht niet het beste tijdstip is om zo iets aante pakken, doch het is veel te warm om te slapen en zo doe ik nog eens iets nuttig. (als het lukt natuurlijk).

Wat doe ik fout, is het wel mogelijk om zonder bijkomende schakeling deze verbinding te realiseren? Ik meen ergens gelezen te hebben dat het wel zou kunnen, maar natuurlijk heb ik de link niet opgeslagen zodat ik er nog niets mee ben.

mvg. Frank AKA "Gardevil"
« Laatst bewerkt op: 06 August 2009, 00:57:37 door gardevil »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #88 Gepost op: 06 August 2009, 01:05:21 »
Het is inderdaad laat en warm  :)

Omdat je 2-rail rijdt, is het allereerst van belang om het gehele baanplan te bekijken. Het zou zomaar kunnen dat je door de overloopwissel een keerlus laat ontstaan. En dat verklaart dan meteen de kortsluiting.

Het beste kun je een apart draadje openen omdat ik denk dat het niet noodzakelijk te maken heeft met het hier besproken probleem. Laat in dat nieuwe draadje eerst je baanplan maar zien.

Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #89 Gepost op: 06 August 2009, 09:15:19 »
Logisch, want ik rijd tweerail gelijkstroom, digitaal via MRdirect. 
Laat dat gelijkstroom er maar tussenuit. Je rijdt tweerail digitaal. Dat heeft met gelijkstroom weinig te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.