Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Peco wissels en kortsluiting  (gelezen 41750 keer)

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Peco wissels en kortsluiting
« Gepost op: 14 september 2008, 22:41:48 »
Ik gebruik Peco wissels Code 55, ik heb gezocht op "Peco wissel kortsluiting" maar geen resultaat wat mijn vraag beantwoord. Vandaag heb ik enkele wissels geplaatst en elke keer als ik mijn wissel omzet dan heb ik kortsluiting. Alleen wanneer de wissels op rechtdoor staan gaat het goed. Bij het overzetten gelijk kortsluiting. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen? Ik rijd digitaal, maar dat mag naar mijn weten niets uitmaken.

Hoor graag of jullie meer informatie nodig hebben, aangezien ik niet bekend ben met dit probleem weet ik ook niet wat voor informatie jullie nodig hebben.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15374
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2008, 23:07:48 »
Vreemd, ik zoek op dezelfde term en krijg direkt resultaat, o.a. van het forum van de PH&LF (waar ik zelf ook lid van ben). Daar een draadje gevonden, hier te vinden.
Anders moet je bij Allan Gartner gaan kijken, die heeft een hele site voor dit soort zaken. Kijk daarvoor hier onder " turnouts".

Zaak is dat je van deze wissels de hartstukken polariseert. Op de genoemde links vindt je genoeg info hoe dat te doen.

Grtz,  8) Ronald 8)

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2008, 23:30:08 »
ik had het stiekem gezegd alleen nog maar op het forum gezocht en niet op google. Bedankt voor de links. Jammer dat de tekst in het Engels is. Tis wel een heleboel tekst waar je mij heen stuurt. Zal mij er eens doorheen gaan worstelen. Ik heb al wat gelezen en hoop echt dat ik er uit kom. Dat ik moet isoleren is mij iig duidelijk, maar het omschakelen van polariteit snap ik nog niet... tis mij nog niet duidelijk of ik er nu een extra schakelaar bij moet gaan zetten oid... maar goed ik ga weer verder lezen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2008, 23:51:38 »
Hoe heb je die wissels ingebouwd? Peco code 55 wissels zijn allemaal van het type Electrofrog. Dat wil zeggen dat er in het wissel al een omschakeling van het puntstuk is ingebouwd. Maar om kortsluiting te voorkomen moet in beide spoorstaven achter het puntstuk een isolatie worden aangebracht. Heb je dat ook gedaan?

MRP_Peter

  • Gast
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2008, 07:07:02 »
@ Klaas:

De hele en halve engelse wissels van Peco code 55 rails zijn er ook in ' insulfrog' , evenals een aantal kruisingen al weet ik zo-even niet uit mijn hoofd welke nummers het zijn, maar ze zijn er wel.
De enkele wissels zijn er inderdaad alleen maar in 'electrofrog' te verkrijgen.

Met vriendelijke groet,

Peter.

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2008, 08:19:39 »
het zijn allemaal enkele wissels. Deze wissels maken al kortsluiting op het moment dat ik een wissel direct op het stroom zet. Zonder dat er andere bekabeling of andere rail stukken aan te pas komen. 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2008, 10:24:55 »
Da's raar. Vertel dan eens hoe je het aansluit.

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2008, 10:43:29 »
Waarschijnlijk sluit je de stroom aan op de verkeerde zijde. Je moet de aansluiting aan de zijde maken waar je het wissel inrijdt en niet aan de zijde waar die splitst. (moeilijk uit te leggen). Het puntstuk aan deze zijde wordt namelijk wisselend geschakeled met de liggen van de wisseltongen.

Dus aansluiten op de "inrij" zijde. Aan de andere kant moet je de middelste 2 spoorstaven issoleren. De 2 buitenste niet. Er zijn volgens mij situaties waarin dit niet hoeft. Echter als je dit consequent toepast zul je geen kortsluiting meer hebben.

Ik hoop dat e.e.a. duidelijk is.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2008, 11:42:51 »
Ik snap wat je bedoelt met inrijden. Wanneer de wissel op rechtdoor staat gaat alles goed, wanneer ik de wisseltong omzet zodat de trein afbuigt krijg ik kortsluiting. Geen probleem natuurlijk om op de inrij spoorstaven stroom te zetten. Dit wordt alleen wel lastig wanneer je even verder de wissel precies andersom legt, want dan zit je als nog met een wissel die de verkeerde kant op staat.

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2008, 11:52:48 »
Nu met plaatje



De rode streepjes zijn de isolatie. De groene de aansluiting op de rails. Als je nu na de isolatie nog een aansluiting maakt heb je nooit een stuk rail dat stroomloos wordt.

Peco wissel mag je trouwens nooit openrijden, dan krijg je kortsluiting.

Ik gebruik zelf alleen wissels en flexrails en heb ieder stuk rail opnieuw voorzien van stroom. Zo kan nooit een stuk stroomloos worden.

Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2008, 12:07:04 »
is er dan nog een speciaal stuk waar ik moet isoleren (voldoet het splitsen van de railstaaf)? Want zoals het nu getekend is kan ik ook isolatortjes zetten op de plek waar het volgende stuk rails aangesloten wordt. Dat is mijn ogen hetzelfde effect als geen rails aansluiten waarbij ik dus wel kortsluiting krijg. alvast bedankt Hannes!

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2008, 12:12:51 »
Beste Roon,

Als je inderdaad je volgende stuk rails niet strak aan de wissel legt of dat doet met plastic rail verbindingen is het goed.
Of hoort het in ieder egval goed te zijn  ;D
Zo heb ik het namelijk gedaan, de volgende stukken rail na de wissel er niet strak tegen aan gelegd en klaar (ja even de hele boel vast ballasten uiteraard en zorgen voor een nieuwe electrische verbinding met het stuk spoor na de wissel... maar dar spreekt voor zich denk ik  :-[)

mv.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 15 september 2008, 12:15:53 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #12 Gepost op: 15 september 2008, 12:27:57 »
Het maakt helemaal niet uit waar je isoleert. als dit maar voor de volgende wissel is. Zijn het opstelsporen, dan hoef je helemaal geen isolatie aan te brengen. Daarom zei ik ook dat er uitzonderingen zijn op deze regel.

Zelf heb ik proef ondervindelijk ondervonden dat wel isolaties aanbrengen het beste is. (ik was namelijk een isolatie vergeten in een wisselstraat en moest dit afbreken en opnieuw opbouwen, wat makkelijker gezegd was dan gedaan.

Op deze manier zul je geen isolaties vergeten en zoveel werk is een extra isolatie ook niet.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #13 Gepost op: 15 september 2008, 12:30:05 »
ik heb de linker:


Ik probeer mij nu door de Engelse tekst heen te worstelen. Ondanks ik mij zelf niet slecht in Engels noem heb ik met deze tekst toch enige moeite. Lijkt erop dat ik ook nog iets aan de draadjes onder de wissel moet doen wanneer ik hier de informatie lees.

Ook het doorzagen van de wissel komt aan bod en zal ik een schakeling moeten maken om de polariteit om te zetten. Eerlijk gezegd vind ik dat nogal een werkje voor een wissel... en jullie begrijpen wel dat ik er meer dan één heb.

@Mark
Ook zonder extra rails kan ik kortsluiting maken met mijn wissel. Dus het extra rails aansluiten is nog niet aan de orde... :S

@Hannes
Wanneer ik met alleen isolators de boel al kan rechtzetten dan zal ik toch geen kortsluiting moeten krijgen wanneer er nog geen enkele rail maar alleen de wissel onder stroom staat. Het is ook niet één wissel maar het zijn er zoals ik net al vermelde een paar meer.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #14 Gepost op: 15 september 2008, 12:35:12 »
Maar hoe krijg je dat dan voor elkaar?
Je neemt een trafo en zorgt dat de "+" aan de ene (bijvoorbeeld de linker) spoorstaaf komt en de "-" aan de andere kant (bijvoorbeeld dan de rechter)... dan mag je echt geen kortsluiting krijgen bij een nieuwe wissel.  :-[

Even voor de duidelijkheid,.. je hebt dan 2 draadjes aan die wissel hangen (1 maal "+" en 1 maal "-" ) en bij voorkeur aan de "inrij kant" (onderkant op de foto hierboven)

Dan mag je ook geen kortsluiting krijgen bij het omzetten van de wissel.

(stomme vraag maar die wissel ligt toch niet op iets dat geleid?  :-[)

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 15 september 2008, 12:39:31 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.