Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
  

Auteur Topic: Peco wissels en kortsluiting  (gelezen 43665 keer)

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #45 Gepost op: 17 September 2008, 10:09:37 »
ik snap de bedoeling nu, maar waarom zal ik direct op de wissels de isolators moeten zetten? Ik kan dit toch ook verder op het spoor doen? Zolang je maar niet een wissel vanaf de verkeerde kan stroom geeft. Hierdoor zal je stukjes zonder stroom in kunnen bouw die extra veiligheid geven wanneer het gaat om botsingen.

Denk ik nu weer verkeerd?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17823
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #46 Gepost op: 17 September 2008, 10:30:12 »
Ja, behoorlijk. De stukjes van puntstuk tot aan isolator worden gevoed vanaf het wissel. Je doet er verstandig aan om de isolator's op de aangegeven punten te zetten die Klaas je aangaf. Als uitzondering mag je een centimeter of 10 extra nemen maar meer zeker niet.
Voor alle duidelijkheid; het zijn niet de "zelfdenkende" wissels van F*, verder moet je daarna zorgen dat op punten waar vanaf de wissel(s) een doodlopend stuk zit extra voedingspunten komen. Zo garandeer je dat het overal blijft rijden (mits je dat niet wilt, en je daar een schakelaar o.i.d tussenzet).

Nu kun je zelf toch wel bedenken waar je die isolatiepunten wilt hebben, toch? ;)

Grtz,  8) Ronald 8)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #47 Gepost op: 17 September 2008, 10:38:23 »
Roon,

Waarom ik b.v. die isolatoren meteen aan de punt doe zoals Klaas ook getekent heeft, is omdat daar de kans het kleinst is dat een trein stopt (in combinatie met een "verkeerde" wisselstand) en zo met z'n wiel je isolator overbrugt en alsnog kortsluiting maakt.  ;)

Even wat anders... ik keek net naar je baanplan... leuk ding!
Maar die rail aansluitingen van die kopspoortjes links onder op die wissels kan natuurlijk echt niet  ;D
De NS zou bijna jaloers worden op je spoorspat simulatie!  ;D

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #48 Gepost op: 17 September 2008, 11:53:32 »
Peco verkoopt toch ook Y-wissels, dan lijkt het me geen probleem, toch?
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #49 Gepost op: 17 September 2008, 13:18:00 »
@ Iedereen,
ok simpel dus de isolatortjes waar jullie het hebben aangegeven. Thanks voor de hulp

@ Mark,
je bedoelt de kruiswissel of niet? of bedoel je de niet vloeiende beweging? Het is allemaal flex dus dat verleg ik allemaal wel een beetje zodat het er wel gezond uit ziet...

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #50 Gepost op: 17 September 2008, 14:45:48 »
Ik bedoel inderdaad de aansluiting van de kopsporen links onder in je plaatje, en dan inderdaad de aansluiting tussen die kopsporen en de wissels.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #51 Gepost op: 17 September 2008, 15:34:16 »
Overigens staat in de handleiding van de wissel precies hoe ze aangesloten moeten worden;

1-Kop/staart aan kop/staart is goed.
2-Staart/kop aan kop/staart is goed.
3-Kop/staart aan staart/kop is fout en moet worden geisoleerd.

En er hoeft in principe maar een keer een isolatie las in beide staven te zitten. Dat mag vlakbij het ene wissel, vlakbij het andere wissel of in het midden.

In de praktijk is het vaak afhankelijk van de eventuele blokindeling. Een wisselstraat voldoed meestal aan regel 1 en hoeft dan niet geisoleerd te worden. Een inhaal spoor met twee wissels voldoet aan regel 3 en moet geiosleerd worden.

Met kop bedoel ik de kant met de gele streepjes, met staart de kant met de rode streepjes. Heb even het plaatje van Klaas gebruikt.8)



Erik

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #52 Gepost op: 17 September 2008, 19:29:42 »
1-Kop/staart aan kop/staart is goed.
2-Staart/kop aan kop/staart is goed.
3-Kop/staart aan staart/kop is fout en moet worden geisoleerd.

Ligt het aan mij of spreken 2 en 3 elkaar nogal tegen???

Een van de twee klopt denk ik niet ;D

MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #53 Gepost op: 17 September 2008, 19:36:10 »
Eerlijk gezegd snap ik ook niet hoe ik dat rijtje met combinaties moet interpreteren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #54 Gepost op: 18 September 2008, 09:17:32 »
Misschien dat je het uit zal kunnen tekenen omdat het mij ook niet helemaal duidelijk is... tekening spreekt bij dit soort dingen toch altijd meer

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #55 Gepost op: 18 September 2008, 11:39:16 »
Niet te moeilijk doen, ALTIJD ISOLEREN, krijg je ook geen problemen en die paar extra isolaties kosten je kop qua geld en tijd ook niet.

Mijn stelregel voor mijn baan was, is en blijft:
Hou het simpel, je kunt nu wel iets moeilijks bedenken, maar snap je het volgend jaar of over een paar jaar nog??

Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #56 Gepost op: 18 September 2008, 12:08:21 »
Ik ben het helemaal met Hannes eens, op onze clubbaan gebruiken wij ook Peco wissels en die zijn allemaal geisoleerd.
Ik heb een tekeningetje gemaakt om duidelijk te maken waar de isolaties zitten.


Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #57 Gepost op: 04 October 2008, 19:38:09 »
Goededag allemaal .

Ik wil beginnen aan mijn testbaan maar heb toch een vraag betreft de peco wissel

Het gedeelte achter op de wissel zie groene pijl. moet dat blijven zitten
Zo krijgen beide binnenste sporen dezelfde polariteit naar gelang de wisseltong staat. zie rode pijlen.

Groetjes Ferdinand




https://images.beneluxspoor.net/bnls/Peco_code55_wissel_onderkant_1.jpg


« Laatst bewerkt op: 04 October 2008, 19:39:44 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #58 Gepost op: 04 October 2008, 20:38:21 »
Dit is voor de hartstukpolarisatie, de twee binnenste staven krijgen idd
de zelfde polariteit, maar zoals bij tekening van Ed k. moet daar
isolatie komen en werkt het zonder probleem. :)

Een tip over het verbeteren van de stroomvoorziening staat in de
MIBA van september, gaat weliswaar over ho en zoals ik zie
is jouw wissel n, maar ze zitten hetzelfde in mekaar.

In het geval van het MIBA verhaal moet dat verbindingsdraadje wel
verwijderd worden, trouwens... ::)

mvg,

Tis
********

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #59 Gepost op: 08 October 2008, 10:13:00 »
Hallo een goedemorgen,

Ik twijfel nog omdat mij door iemand werd gezegd dat ik mijn hartstuk moest polariseren via mijn conrad motor, maar als ik de wissel doen meten meet ik het volgende

https://images.beneluxspoor.net/bnls/PECO_code_55_WISSEL.jpg.



Dus mijn wisseltong zorgt voor de juiste polariteit op mijn hartstuk, alleen moet ik spoorstaven
A, B, C en D daar isoleren, dus hoef ik mijn hartstuk niet aan te sluiten, dat regelt mijn wissel zelf ???

Of zie ik het dan verkeerd.

Heb een engelse wissel, helaas insulfrog, maar die hoef ik dan alleen maar volledig te isoleren aan de spoorstaven ???

Met vriendelijke groeten Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper