Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 242623 keer)

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #150 Gepost op: 10 July 2009, 13:10:10 »
Carlo,
Had inderdaad ook al gezien dat hij net onder een ander hoek staat. Foto komt uit de folder van Startrain:


klik op foto voor grotere versie

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 10 July 2009, 13:11:41 door Spoors »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #151 Gepost op: 10 July 2009, 13:19:16 »
Ok, dankjewel!
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #152 Gepost op: 11 July 2009, 12:17:43 »
Bij deze dezelfde foto (http://www.trains160.com/images/CC%207121.jpg) in betere kwaliteit van de site www.trains160.com. Op de site heeft de foto een groene kleurzweem, die heb ik in Photoshop weggehaald met dit als resultaat:



Maarten

NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #153 Gepost op: 11 July 2009, 12:22:25 »
Grappig, het Nederlandse turkoois leek waarschijnlijk op de kleur onder de bies, maar Philotrain en Roco vonden de kleur boven de bies aantrekkelijker.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #154 Gepost op: 11 July 2009, 12:25:19 »
Misschien een domme opmerking/gedachte gang. Maar al lezend kreeg ik de gedachten de logboeken van de 11/12/1300 uit de turquoise tijd zijn die er nog. Ik neem aan dat elke loc zijn eigen onderhoudsboek had zoals eerder geschreven is. Is dat al eens onderzocht of daar niet de juiste kleur code in staat. En wat is er nog bij Alsthom zelf in het archief te vinden. Daar zal toch nog ook het een en ander te kunnen achter halen zijn. Wele kleur code zij de 11 en 1300 hebben gespoten.

Algemeen geldende kleurnummers bestonden volgens mij nog niet. Er werd gewerkt met kleurstalen. Die gingen het archief in en worden ook weleens teruggevonden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #155 Gepost op: 11 July 2009, 15:35:47 »
Grappig, het Nederlandse turkoois leek waarschijnlijk op de kleur onder de bies, maar Philotrain en Roco vonden de kleur boven de bies aantrekkelijker.  ;D

... en dat lijkt nu juist weer de kleur te zijn de voor het Spaanse broertje van de CC 7100 is gebruikt ...


foto van deze site
« Laatst bewerkt op: 11 July 2009, 15:38:21 door Spoors »

Dennis

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #156 Gepost op: 14 July 2009, 21:39:54 »
Over de kleur zal nooit 100% zekerheid zijn, dat is nu wel duidelijk ;D
We kunnen wel een richtlijn van de kleuren opzetten, de preciese tint dan in het midden laten.
Dus opbouw turquoise, band blauw, en draaistellen ???

Persoonlijk ben ik van mening dat het in de jaren 50 ook een mengeling van klauren was.
In een jaar tijd doen zon,wind,regen enz en bewerking na schades heel erg veel.

Grts,
Dennis

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #157 Gepost op: 14 July 2009, 21:50:47 »
Boeken kun je er over volschrijven...  ;D

Ik denk dat de heren van de 1201 voldoende studie hebben gedaan om te kunnen aannemen dat hun kleuren de (meest) juiste zijn... !

Als je nu attributen uit de '50's bekijkt, zie je dat er toen heel vaak helemaal geen harde kleuren gebruikt werden, het waren meer pastel-tinten. Zo ook in de mode... en zo ook bij de oude auto's uit die tijd...  ;)

Dennis

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #158 Gepost op: 14 July 2009, 21:56:29 »
en zo ook bij de oude auto's uit die tijd...  ;)

Hoe weet jij dat :P

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #159 Gepost op: 14 July 2009, 22:01:12 »
Hoe weet jij dat :P
Als je wel een op meetings komt zie je dat  ;)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #160 Gepost op: 18 July 2009, 12:51:44 »
OK. Ik heb de 'remake' THS-verf binnen: kleur no. 290119 van Verfhuis Scheffer, Leiden. Onder dit nummer zou de kleur daar bestelbaar moeten zijn. Tussen de bijgeleverde kleurstaal (met een kwast op wit karton geschilderd) en het ook hier getoonde rijtuig in THS-turkoois kan ik geen verschil ontdekken.
Ik ben ermee aan de slag gegaan, met een simpele airbrush en wasbenzine als verdunner. Het resultaat wordt dan helaas weer iets lichter dan de staal en het voorbeeldrijtuig.

Weet iemand toevallig een truc om dat tegen te gaan? Is dit een effect van het spuiten? Van de wasbenzine?

Foto's later --voor zover zinvol in een discussie over zulke kleine kleurnuances.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #161 Gepost op: 18 July 2009, 13:08:55 »
... en draaistellen ???

Achaatgrijs ... ook dat is ondertussen wel duidelijk.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #162 Gepost op: 18 July 2009, 13:11:35 »
Jan,

Dat klinkt wel heel bijzonder. Ik neig ernaar om te zeggen, kijk eens naar de ondergrond. Als die licht van kleur is en jouw turquoise laklaag dun schijnt dat er misschien doorheen. Andere oplossing kan zijn dat de wasbenzine eerst volledig moet zijn verdampt voordat de echte kleur zichtbaar wordt. Ik meen me te herinneren in het plan U draadje dat Karst daar ook mee te maken had met zijn eerste plan U in Kleinspoor dieselrood. Hij verdunt die verf volgens voorschrift ook met wasbenzine met hetzelfde effect: het duurt een tijd voordat de kleur echt goed wordt. Ik verdun Kleinspoor gewoon met thinner en heb dat effect nooit gezien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #163 Gepost op: 18 July 2009, 13:38:42 »
@Ivo: dat zou mooi zijn, maar over hoeveel tijd hebben we het dan? Uren? Dagen? Weken? Wasbenzine is toch behoorlijk vluchtig.
De ondergrond was wit, maar de kleur dekt goed, dus dat is volgens mij het probleem niet. Inmiddels zitten er ook 3 lagen op (met steeds een dag droogtijd ertussen), zodat dat dat veel veranderde.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #164 Gepost op: 18 July 2009, 14:45:48 »
Citaat van: janw
maar over hoeveel tijd hebben we het dan? Uren? Dagen? Weken? Wasbenzine is toch behoorlijk vluchtig.

Ca. 2 weken, de wasbenzine is wel vluchtig, maar de olien in de verf niet ;)

Grtzz,

Karst